Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Som det görs reklam för här på forumet nu... är det värt?

http://www.idiphone.se/

Ser ju rätt ambitiöst ut, fast dom har bara fem registrerade artister. Vad tror ni?

edit: hade skrivit fel i titeln

Redigerat av tbruce
Annons
Postat

Har inte "idi" med nåt personligt/privat att göra? Så idiphone betyder nåt i stil med "dina egna ljud". 😆

Postat
Hur kommer musiken att användas?

En kund som vill lyssna på musiken betalar en liten summa månaden, och loggar in. Sedan söker kunden efter musik och skapar en spellista, eller använder någon annans spellista, och spelar upp musiken antingen via en spelare som ligger på webbsida eller med hjälp av en fil som laddas hem. I den filen finns en likadan spelare som den som finns på webben, men man behöver då inte öppna en webbläsare för att lyssna på musiken.

För mig låter det som om de vill låta folk lyssna via streaming från websida (flash förmodligen) eller via ett medföljande program. Låter lite B och känns inte riktigt hållbart. Musik vill man ju kunna njuta av på andra sätt än bara vid burken.

idiphoneNiklas (oregistrerad)
Postat

Hoppas att jag inte pajar tråden genom att gå in och svara med det här mördarinlägget...

idiphone är en mycket seriös webbtjänst, Norstedt Musik- och Kulturdistribution AB startades bara för att driva idiphone.

Jag startade idiphone därför att jag såg hur hårt mina musikerkompisar jobbade, och hur bra musik de gjorde, utan att de fick något för det. Folk får ju inte höra dem, det är ju mest massproducerad musik som är lättillgängligt. Om väl en artist blir populär är det ändå skivbolagen som tar en ohygglig procent i jämförelse med vad artisten själv tjänar. Dessutom gör de kassa musiktjänsterna att folk använder olaglig fildelning istället för att köpa lagliga låtar med drm-skydd (under våren har iofs drm-fri musik börjat säljas i viss mån).

Jag hade dessutom tröttnat på demosajterna (läs allears och voolife) som innehåller en massa onödiga funktioner som bara tar fokus från det viktiga - musiken. Det är därför sidan kan tyckas vara lite tråkig. Vår ambition är att så småningom göra idiphone till en tjänst som inte bara internetkids i 25-årsåldern kan använda, utan att det är en tjänst också för Agda 47. Vi vill skapa en ny målgrupp för ny svensk musik.

Vi har gjort marknadsundersökningar och fått fram att visst, vi missar några genom att bara erbjuda musiken online, men det finns fortfarande en stor efterfrågan så länge priset inte är för högt (det kommer det inte att vara). Efter sommaren kommer vi göra det möjligt för folk att lyssna på musiken i mobiltelefonen. Om efterfrågan finns hos artisterna kommer vi också att låta dem lägga upp låtar som är tillgängliga för nedladdning. Vi är helt inställda på att anpassa tjänsten efter både kunder och artister. Vi själva har inget värde i att tjänsten finns, den är där för er.

Om någon har några frågor eller förslag på förbättringar hoppas jag ni hör av er, här eller via mail. Hoppas jag får se nån av er på idiphone!

Mvh, Niklas

ps. angående att det bara är fem artister reggade: någonstans måste man börja 🙂

----

För att förklara namnet:

> Idi är namnet på en av tre söner till en rik jätte i en gammal nordisk folksaga. Jätten dog och lämnade efter sig en stor skatt. De tre bröderna delade skatten rättvist mellan sig genom att ta en munfull guld var i taget. => rättvis fördelning av inkomsterna till artisterna

> En idiofon (eng: idiophone) är en typ av musikinstrument som skapar ljud genom att själva vibrera. Ex på idiofoner är xylofon och marimba.

Postat
Hoppas att jag inte pajar tråden genom att gå in och svara med det här mördarinlägget...

Tvärtom. Det var ett bra inlägg. Hänvisa till den här tråden i er FAQ (eller varför inte direkt på framsidan/hemsidan) så blir det mycket mindre statiskt och känns mer som att "nu fick jag en förklaring". Skitbra att du tog dig tid att svara. Det känns bra med utvecklingstanken att ni inte bara vill köra via nätstreaming. Personligen gillar jag att lyssna lite här och där. Framför allt vill jag lyssna på andra ställen än vid datorn. Har en sån där liten fm-sändare hemma som sänder på 108MHz så att jag får in den överallt i hemmet så visst går det att fixa men man vill ju bära med sig musiken ibland också.

/bengan (musiker och forskaringenjör med alltför många år på internet)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.