Svarling Postat 7 juni 2007 Dela Postat 7 juni 2007 (redigerat) Goddag! Jag har lite strul när jag spelar in, såväl midi som audio. Ungefär en gång i minuten så låser sig Cubase under några hundradelar och inspelningen blir förskjuten om man spelar in. Synken tappas. Det är fruktansvärt enerverande eftersom jag måste göra inspelningarna i olika sektioner och aldrig kan ta allt i ett svep. Är det något problem ni känner till? Jag körde med samma setup för inte så länge sen, och då hade jag inte det problemet. Jag kan tänka mig att det är nån bakgrundsprocess som stör men kan inte hitta vilken isf. Vore tacksam för hjälp! (I övrigt kör jag med ett RME FireFace800 kort, P4, 3Ghz, 2 Gb RAM) Redigerat 7 juni 2007 av Svarling Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 7 juni 2007 Dela Postat 7 juni 2007 Norton (i värsta fall) - eller annan virusdödare...? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linkowich Postat 7 juni 2007 Dela Postat 7 juni 2007 Goddag! Jag har lite strul när jag spelar in, såväl midi som audio. Ungefär en gång i minuten så låser sig Cubase under några hundradelar och inspelningen blir förskjuten om man spelar in. Synken tappas. Det är fruktansvärt enerverande eftersom jag måste göra inspelningarna i olika sektioner och aldrig kan ta allt i ett svep. Är det något problem ni känner till? Jag körde med samma setup för inte så länge sen, och då hade jag inte det problemet. Jag kan tänka mig att det är nån bakgrundsprocess som stör men kan inte hitta vilken isf. Vore tacksam för hjälp! (I övrigt kör jag med ett RME FireFace800 kort, P4, 3Ghz, 2 Gb RAM) Jag har varit med om att ett nätverkskort ställde till exakt det problemet (i det fallet ett Intel PRO/100B). När man inaktiverade kortet i nätverksinställningarna försvann problemet. Forskade inte vidare i det då så jag vet inte vad som egentligen var knas, om det var drivrutinen eller nån IRQ-konflikt eller liknande. Kortet är pensionerat nu. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 7 juni 2007 Dela Postat 7 juni 2007 Goddag! Jag har lite strul när jag spelar in, såväl midi som audio. Ungefär en gång i minuten så låser sig Cubase under några hundradelar och inspelningen blir förskjuten om man spelar in. Synken tappas. Det är fruktansvärt enerverande eftersom jag måste göra inspelningarna i olika sektioner och aldrig kan ta allt i ett svep. Är det något problem ni känner till? Jag körde med samma setup för inte så länge sen, och då hade jag inte det problemet. Jag kan tänka mig att det är nån bakgrundsprocess som stör men kan inte hitta vilken isf. Vore tacksam för hjälp! (I övrigt kör jag med ett RME FireFace800 kort, P4, 3Ghz, 2 Gb RAM) Jag har varit med om att ett nätverkskort ställde till exakt det problemet (i det fallet ett Intel PRO/100B). När man inaktiverade kortet i nätverksinställningarna försvann problemet. Forskade inte vidare i det då så jag vet inte vad som egentligen var knas, om det var drivrutinen eller nån IRQ-konflikt eller liknande. Kortet är pensionerat nu. Det tänkte jag inte på att nämna. 3com är bannlysta i musikdator-sammanhang. De lägger beslag på för mycket bandbredd. Om det finns andra nätverkskort som är lika hemska, vet jag inte säkert - men 3com är ett stort NEJ i alla fall... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
eggplant Postat 7 juni 2007 Dela Postat 7 juni 2007 Ungefär en gång i minuten så låser sig Cubase under några hundradelar och inspelningen blir förskjuten om man spelar in. Jag hade en Acer (bärbart elände) som betedde sig riktigt illa. Jag satt mig ner och körde igång en tung uppspelning och sen hade jag tidtagaruret till hands. Efter några minuter hade jag tillräckligt med data för att söka på nätet. Det visade sig vara SMB-bussen som kickade in och ställde till det. Den delen på SMB-bussen var inte förhandlingsbar så numera står eländet i skåp och samlar damm till förmån för en IBM/Lenovo. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bajenuffe1 Postat 7 juni 2007 Dela Postat 7 juni 2007 Jag hade ett trådlöst kort som skapade samma problem... Logga tjänsterna och titta vad det är som kör igång när cubase hänger sig /U Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Svarling Postat 7 juni 2007 Trådstartare Dela Postat 7 juni 2007 Det tänkte jag inte på att nämna. 3com är bannlysta i musikdator-sammanhang. De lägger beslag på för mycket bandbredd. Om det finns andra nätverkskort som är lika hemska, vet jag inte säkert - men 3com är ett stort NEJ i alla fall... Ser man på. Jag sitter på jobbet så jag kan inte kolla, men jag är ganska säker på att jag har ett 3com-kort. Följde med ett värstinghemdatorpaket från DELL för 3 år sen, tyvärr främst lämpad för grafik och spel. Datorn är mao inte lämpad för musikbruk egentligen. Kanske värt att satsa några slantar på en tystare, musiksnällare dator. Ska testa å se vad som händer om man disablar nätverkskortet eller nån annan lösning. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.