memento Postat 6 juni 2007 Postat 6 juni 2007 Jag ska börja spela piano nu i sommar hade jag tänkt och jag tänkte köpa mig ett akustikst piano begangnat jag undrar vad jag ska tänka på hur ska jag veta att pianot jag köper inte är ett skit piano och vid eventuell stämming vad kostar det? 😉 // Johnnie boy
Björn Olsberg Postat 6 juni 2007 Postat 6 juni 2007 Är ingen pianoköpare själv, men lite sunt bondförnuft brukar räcka en bit 😉 Kolla upp säljaren att denne är seriös och att eventuella reparationer är bra gjorda. Kanske kolla med tidigare referenser. Kolla upp den intressanta modellen på nätet och läs vad som sägs angående kvalitet och andrahandsvärde. Och olika årsmodeller, förstås. Om allt är ok glöm inte att lita på din egen känsla: Spela på pianot, klingar det som du vill? Hur är känslan i tangenterna? Mina fem snabba ören...
Tant Fransa Postat 7 juni 2007 Postat 7 juni 2007 Hitta ett piano som du vet har förvarats på rätt sätt, alltså inte i en källare, garage eller annat fuktigt utrymme, eller utrymme som har växlat i temperatur kraftigt. Ett piano är i princip en trälåda. Strängarna sitter visserligen i en ram av gjutgärn, men resonansen påverkas av hur träet ser ut. Temperaturskiftningar och luftfuktighet kan orsaka sprickor i trät som påverkar klangen. Jag har sedan många år digitalpiano, så jag är inte uppdaterad på hur mycket det kostar att stämma ett piano, men tänk på detta: Ett piano som stått ostämt länge är inte automatiskt ett dåligt piano men kräver att du stämmer det ett flertal gånger efter att du köpt det, alltså mycket oftare än en gång om året. Ramen måste "vänja" sig igen till att vara stämt = spända strängar, och de första stämningarna "håller sig "inte så länge. Du kanske kan få ett väldigt ostämt piano mycket billigt, men totalkostnaden blir kanske högre eftersom kostnaden för pianostämmare blir högre än om du köper ett välstämt piano från början. Malmsjö, Schimmel, Yamaha är exempel på OK pianon som brukar finnas till resonabla priser. Själv kör jag digitalt, eftersom 1 Jag bor i lägenhet och spelar på nätterna -lurar och volymkontroll är ett måste 2 Det behöver inte stämmas - och tonhöjden kan man justera själv 3 Det är mycket lättare att flytta runt 4 Jag köpte min Clavinova 1988 och nu /nästan 20 år senare) är första gången jag har behövt lämna in på reparation - och då var det en mindre grej som var lätt och billig att byta - och nu är pianot som nytt igen. Kanske kan ett begagnat digitalpiano vara ett alternativ för dig? Ett säkert kort är i så fall Yamaha
Ludgo-Pelle Postat 7 juni 2007 Postat 7 juni 2007 Till att börja med: Hur mycket får pianot kosta? Pianon har ett vansinnigt stort omfång i prissättningen! Ikvalitet och skick likaså. Generellt så är gamla pianon bäst. De låter oftast bäst och de är oftast skönast att spela på. De allra bästa pianon är från ca. 1920 till tidigt 50-tal om du frågar mig. Pianon från 70, 80 och 90-talet skulle jag undvika. Inte för att de nödvändigtvis behöver vara dåliga på något sätt utan mer för att det för samma peng går att hitta kanon-bra pianon från t.ex. 40-talet och som låter otroligt oftast låter avsevärt mycket bättre. Observera att jag hela tiden talar generellt nu... Att kunna bedömma skicket på ett piano är väldigt svårt om man inte har rutin och kunskap på detta. En pianotekniker kan lätt se hur skicket är på t.ex. naglarna och klubborna på pianot. Nagelbyte kan bli kostsamt, men mekaniken brukar man oftast kunna fixa till ganska lätt liksom att slipa klubborna vilket dessutom kan förändra ljudet till det slags sound som man önskar. Spetsiga klubbor ger t.ex. ett öppnare, klarare och mer diskantrikt sound. Omvänt ju mer runda klubbspetsarna är. Jag skulle ha vänt mig till en pianoverkstad i de största städerna för att höra mig för om han/hon har något renoverat piano till salu. Det är inte helt ovanligt och det är väl bättre att få ett piano i bra skick med kanonljud än ett halvdant skolpiano men i ungefär samma prisklass. Som sagt: Pianon finns i alla prisklasser och det är långt ifrån på det sättet att man får vad man betalar för! Man kan göra otroliga klipp om man bara letar lite. Kontakta en pianotekniker för att dels fråga om vad du ska tänka på och om han/hon har något bra till salu eller känner till någon annan som har. Lycka till! Hälsningar: Ludgo-Pelle
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.