Jump to content
Annons

Diwics ackordanalysator


Diwic

Recommended Posts

jappe (oregistrerad)
om det finns övertoner som är tillräckligt starka så blir det ju ett ackord även om det inte var meningen, så det gäller att hitta ett bra tröskelvärde bara.

Hmm.. intressant tanke! Här går jag helt klart bet. Vad är definitionen av ackord? En gissning kan vara att det minst handlar om en treklang grundtoner. Men övertoner kan ofta ligga i samma register som vanliga grundtoner och då blir det ju väldigt luddigt. Någon professor på musikteori här? 🙂

/Majken

Inte professor...men intresserad av additiv syntes, FFT & liknande.

Lite funderingar kring din tanke om hur man kan skilja en ton från ett instrument/ackord med en överton från ett annat instrument/ackord (om jag nu uppfattade dig rätt!) (och samtidigt funderingar på en programalgoritm som plockar ut ackord ur musik)

Övertoner som hör ihop till samma ackord/instrument är kopplade till varandra i sin amplitud.

Exempel 1:

Om man gör ett ackord, t.ex. C-dur, med en sinusoscillator, som bara formas av en amplitudenvelopgenerator (inga filter inblandade) så ökar/minskar styrkan av varje sinuston procentuellt lika mycket över tiden. Det faktumet + att sinustonerna ligger på frekvenspositionerna för C-dur borde kunna vara info man kan använda för att hitta det ackordet i en mix. Alltså: om det råkar finnas en överton från ett annat instrument som hamnat just på en frekvensposition för C-dur så kan man utesluta att den ingår i ackordet eftersom den, över tiden, följer en annan amplitudenvelop än de övriga C-durtonerna.

Exempel 2:

Om man funderar på ett mer komplext fall där en sågtandoscillator används istället för sinus (fortfarande inga filter, bara amplitudenv. som formar), så gäller samma princip för övertonerna såväl som för ackordnoterna: de övertoner som ingår i varje ackordnot minskar/ökar lika mycket, men det blir krångligare att bena ut vilket ackord som spelas eftersom det teoretiskt då kanske finns övertoner som kan bildar några noter ur något annat ackord. Dock...C-dur ackordet borde vara betydligt mer dominant än andra "ackord" som råkat uppstå genom kombination av övertoner. (Om t.ex. C-dur ackordet innehåller 50 övertoner och ett par tre av dessa råkar bilda ett D-dur så borde en väl vald programalgoritm kunna klura ut att det är C-dur som spelas)

Exempel 3:

Ännu mer komplext:

Anta samma som i exempel 2, men sågtandoscillatorn formas nu också av ett lågpassfilter som sveps ner från höga till låga frekvenser med jämn hastighet:

Nu börjar det bli jobbigt, övertonerna följs inte längre åt i amplitud på samma sätt som i ex. 2. Men ett program borde kunna fixa att känna igen vilket ackord det är iallafall genom att försöka jämföra samtliga möjliga ackord (enl. samma princip som pkt 2) utifrån de toner som finns vid varje mät-tillfälle och välja det mest dominanta alternativet.

Exempel 4:

Komplexast: Aphex Twin. Svårt...

Skulle vara skoj att försöka snickra ihop en algoritm för att plocka ut ackord ur en låt (ett steg på vägen mot polyfon pitch shifting!)...har lite idéer men inte tillräcklig mattekunskap...någon matte-guru som vill hjälpa till kanske?

Sorry om detta blev fullständigt obegripligt...vid den här tiden på dygnet är min pedagogiska förmåga noll & jag vet helt enkelt inte hur jag ska förklara detta på ett enklare sätt. Skulle möjligen vara så här isåfall: 42

🙂

Redigerat av jappe
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Sorry om detta blev fullständigt obegripligt...vid den här tiden på dygnet är min pedagogiska förmåga noll & jag vet helt enkelt inte hur jag ska förklara detta på ett enklare sätt. Skulle möjligen vara så här isåfall: 42

🙂

Första delen av ditt inlägg förstod jag inte mycket av, men mot slutet klarnade det. 🙂

Ta det lungt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

jappe (oregistrerad)
amplitudenvelopgenerator?

Kan man säga så?

Om det var det svåraste att förstå i inlägget så är jag nöjd 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

(Svar till VacUm)

>Maj#11 utan kvint (man spelar sällan kvinten)

Done

>Maj#5

Done

>Moll9+5 (eller Maj7#11 med tersen i basen)

Done

>Sus b9

Done

>Maj7 med överstigande kvart i basen

Hmm...både med och utan både ters och kvint?

I C blir det C-E-G-B/F#, vilket för mig ser lite ut som F#m7b5b9 add11...

>Moll13 (både med och utan 11)

Done. Alltid med 9:a med, annars borde det bli add13 eller?

>Terslöst 9akord

Done

>Mollmaj med maj7 i basen (bli ett altererat akord)

Jag har lagt till altererade ackord nu. Vad jag minns så blir det ett altererat ackord om antingen både #5 och b5 finns med eller både b9 och #9. Stämmer det?

>Alla varianter med dominantakord fast med b13

Allihop? 🙂 *kvällen räddad* 🙁 ...vilka är de vanligaste?

>C11 add5 finns inte. Kvinten väljer man om man vill ha med eller inte.

Done

>C13 add11 !? 11an är teoretiskt med i ett 13akord.

För mig är ett vanligt C13 C-Bb-D-E-A. Det är nog också ganska vanligt att man alternerar mellan C-Bb-D-F-A och C-Bb-D-E-A och då vill jag gärna att det ska synas...

>Dessutom poppar akordet upp när jag spelar (nerifrån) C, Bb, D, E, F (alltså

>inget A, som utgör själva 13). Akordet borde heta C11 rätt och slätt)

Japp, det var en bug jag hittade och rättade igår.

>Överlagrade treklanger med Grundton och 7a i vänsterhanden (där fattar den inte

>mycket eller skriver "fel" . Ett C7 med en D-treklang kallar man inte "C13#11

>no3")

Själv har jag nog sett fler "C13#11" än "D överlagrat C7". Just det där med överlagringar är knepigt, man vill ju inte att Am7 ska skrivas som "C överlagrat Am"...men man kanske kan kolla just mot 7-ackord, det är kanske är där överlagringar är vanligast...

>Menar detta rent konstruktivt. Programmet funkar skitbra annars och är en fin

>idé. Ville bara bugg-testa lite.. Hoppas du inte blir sur!

Nope, tvärtom! Det är precis sånt här jag är ute efter. Dessutom tycker jag det är roligt med ackorddiskussioner 🙂

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

>Maj7 med överstigande kvart i basen

Hmm...både med och utan både ters och kvint?

I C blir det C-E-G-B/F#, vilket för mig ser lite ut som F#m7b5b9 add11...

Nja, i så fall borde det ju heta F#m11 b5b9. Är ju vilket som egentligen. Beror nog mycket på vilken funktion akordet har.

>Mollmaj med maj7 i basen (bli ett altererat akord)

Jag har lagt till altererade ackord nu. Vad jag minns så blir det ett altererat ackord om antingen både #5 och b5 finns med eller både b9 och #9. Stämmer det?

Just detta akordet skrivs inte som altererat, men ett Bbm maj7/A har låter som ett altererat A7, fast har en lite annorlunda klang (finns inget G med.. det tar ut det "dominantiska" lite) och man "tvingar" en improvisatör att spela A superlokrisk över den hamoniken...

>Alla varianter med dominantakord fast med b13

Allihop? 🙂 *kvällen räddad* 😉 ...vilka är de vanligaste?

Alla! Kör så det ryker

>C13 add11 !? 11an är teoretiskt med i ett 13akord.

För mig är ett vanligt C13 C-Bb-D-E-A. Det är nog också ganska vanligt att man alternerar mellan C-Bb-D-F-A och C-Bb-D-E-A och då vill jag gärna att det ska synas...

Det är fel att skriva C13 add 11. Skriv add4 istället så är det faktiskt korrekt.

>Överlagrade treklanger med Grundton och 7a i vänsterhanden (där fattar den inte

>mycket eller skriver "fel" . Ett C7 med en D-treklang kallar man inte "C13#11

>no3")

Själv har jag nog sett fler "C13#11" än "D överlagrat C7". Just det där med överlagringar är knepigt, man vill ju inte att Am7 ska skrivas som "C överlagrat Am"...men man kanske kan kolla just mot 7-ackord, det är kanske är där överlagringar är vanligast...

Detta är ett jobbigt avsnitt. Grejjen är den att det handlar otroligt mycket om akordsfunktionen och läggningen. Ett C7 med en D-treklang på topp har inte alls samma harmoniska funktion som ett C13#11. Dessutom är C13#11 no 3 otroligt sällsynt (tersen är ju tokviktig i ett C13#11). Får du skriva om halva programmet om det ska kunna analysera själva läggningen?? Lägger du Grundton, 7a och sedan en treklang på topp som ligger utanför grundtonen så är det nästan alltid en överlagrad treklang och ska då skrivas på det viset.

🙂 jaja, nu fick du lite jobb tror jag..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag anser att ett ackord är när man spelar minst tre olika toner som inte är oktav med varandra. Är det bara två så blir det tvåklang, och tar man t.ex. C-G-C så är det också bara tvåklang.

Förövrigt så anser jag att det är bättre att gå på magkänsla vad gäller ackord och klanger istället för att gräva sig allt för djupt ner i musikteori 😉

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

det är ju endast teorin som kan vara rätt, så går man på teorin har man alltid rätt. Det är ju bättre. Magkänsla får man när man kan teorin.

Vad är rätt då? Är inte musik en fri konst? 😉

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Testade lite precis..  Viktiga akord du bör lägga till:

Version 0.31 finns uppe på sf.net nu, där detta bör vara fixat.

Om du har tid och lust att prova mera, hittar fler grejer kan du ju ta chords.txt och editera själv, och skicka förslag till mig 🙂

Edit: såg inte ditt senaste svar...nu fick jag mer att göra 😉

Redigerat av Diwic
Link to comment
Dela på andra sajter

det är ju endast teorin som kan vara rätt, så går man på teorin har man alltid rätt. Det är ju bättre. Magkänsla får man när man kan teorin.

Jupp...samtidigt så vill jag gå på någon slags allmän standard... så folk lär sig hur ackordet brukar skrivas, även om det inte är det mest matematiskt korrekta sättet att skriva det på, om du förstår vad jag menar.

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Förövrigt så anser jag att det är bättre att gå på magkänsla vad gäller ackord och klanger istället för att gräva sig allt för djupt ner i musikteori 😉

/Daniel

Hur skriver du i notpappren till musikern då?

"jäkla magkänsla på detta akordet"

Det handlar ju om att kunna pleta ner sina alster och göra det på rätt sätt så alla förstår. Inget annat. Även om man har fullständigt absolut gehör och knäcker allting på endast en endaste liten lyssning så behöver en bra notläsare inte ens ha hört låten innan för att kunna spela den eller veta hur den går.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förövrigt så anser jag att det är bättre att gå på magkänsla vad gäller ackord och klanger istället för att gräva sig allt för djupt ner i musikteori :rolleyes:

/Daniel

Hur skriver du i notpappren till musikern då?

"jäkla magkänsla på detta akordet"

Det handlar ju om att kunna pleta ner sina alster och göra det på rätt sätt så alla förstår. Inget annat. Även om man har fullständigt absolut gehör och knäcker allting på endast en endaste liten lyssning så behöver en bra notläsare inte ens ha hört låten innan för att kunna spela den eller veta hur den går.

Ah, det är det som ni pratar om, att skriva ner på papper vad ackordet heter? Jag pratade om att sätta ackord till en låt utan att studera vilka ackordföljder som anses vara "rätt" 😆.. Men nu hänger jag med vad ni menar.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Får du skriva om halva programmet om det ska kunna analysera själva läggningen?? Lägger du Grundton, 7a och sedan en treklang på topp som ligger utanför grundtonen så är det nästan alltid en överlagrad treklang och ska då skrivas på det viset.

Har funderat lite mer på det där med överlagringar. Kan man säga att det alltid består av grundton + 7:a längst ner och sedan moll- eller dur-treklanger längre upp? Eller kan en överlagring lika gärna vara F#majb5 överlagrat C9#11? I det första fallet är det ju hyfsat enkelt att reda ut - men om det kan vara vilka ackord som helst både över och under så kan det ju bli hur rörigt som helst.

Kan man definiera ungefär vad som kan få finnas "uppe" och "nere"?

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Får du skriva om halva programmet om det ska kunna analysera själva läggningen?? Lägger du Grundton, 7a och sedan en treklang på topp som ligger utanför grundtonen så är det nästan alltid en överlagrad treklang och ska då skrivas på det viset.

Har funderat lite mer på det där med överlagringar. Kan man säga att det alltid består av grundton + 7:a längst ner och sedan moll- eller dur-treklanger längre upp? Eller kan en överlagring lika gärna vara F#majb5 överlagrat C9#11? I det första fallet är det ju hyfsat enkelt att reda ut - men om det kan vara vilka ackord som helst både över och under så kan det ju bli hur rörigt som helst.

Kan man definiera ungefär vad som kan få finnas "uppe" och "nere"?

// David

I regel så är det Grundton, 7an plus en durtreklang ovanpå.. Men klart att det finns massa olika..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...