Jump to content
Annons

Recommended Posts

Zillax89 (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag har just införskaffat Cubase SX3 för att jag måste skapa min egen musik till mitt projekt i skolan jag håller på med. Har installerat och allt och det verkar funka men förstår inte hur det fungerar, är på engelska, finns det någon bra instruktionsbok på internet man kan läsa eller som man kan köpa separat på svenska? Jag har kommit så långt att jag förstår hur man spelar in ifrån synthen jag har och skapar nya projekt MEN när jag skall fixa trumljud, hur gör jag?

Oavsett vad jag gör så kommer samma läte varje gång jag trycker på play, typ....blipp blopp blopp blopp blipp blopp blopp blopp. Hur får jag bort det? Hur får jag ihop musik, trumljud, gitarrljud - allt sånt?? Någon vänlig ljudtekniker som har lust att hjälpa mig? Blir så avis på alla som kan fixa sina egna låtar och jag är för korkad för att göra det själv - verkar det som.

Annons
Postat

Läs manualen? 😕 Om du inte vill ha på engelska så har jag i alla fall nångång sett en bok som heter "cubase handboken". Det kan kanske vara det du letar efter.

Postat

Du kan ju börja med att kolla in Majkens cubasesida. Om du behöver mer hjälp så finns precis som Conceald skrev Cubase Handboken som är riktigt genomgående och bra.

Det ljudet du hör är metronomen och det stänger du av genom att trycka på C eller genom att klicka på click i transport panelen.

transport.gif

Postat

Att börja helt från scratch är inte lätt. För det är så oerhört mycket att sätta sig in i. Önskar att jag kunde säga att det fanns en knapp som hete instant drums en annan som hette perfekt mix osv. Jag menar verkligen inte att vara otrevlig men jag tror inte att du kommer att få så många svar. Då det är alldeles för mycket att avhandla i en tråd.

Så rådet som brukar ges är läs manuallen så att du vet mer specifikt vad du vill fråga om. Det kan ju vara tungt att höra i början men tappa inte sugen för att spela in själv är inte överdjävligt svårt heller.

De du behöver göra är att kolla upp den där handboken på svenska som någon föreslog. Tror även att det finns någon liknande bok på 4 sound. Och även kanske leta lite på tutorials på nätet även om det nog är svårt att hitta några på svenska just.

Hoppas att någon kan ge dig fler tips. Men annars är det nog manualen som gäller.

Lycka till och du kommer att komma igång det är bara en tidsfråga. Så ge inte upp!

Postat (redigerat)

Jag brukar tipsa om "Datorstudion Cubase SX/SL 3" av Johan Axelsson.

Den har hjälpt mig jättemycket!

Redigerat av Bebopkeys
Zillax89 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Fick ingen manual på svenska, dock finns det en internet hjälp men den e ju såklart också på engelska. Ska se om ja hittar den där cubase handboken, om den e på svenska så skulle den vara till enormt stor hjälp. Jo jag förstår att det kan vara lite svårt såhär över internet, hehe, verkar vara ett väldigt - ja ... vad ska man kalla det - "hel vetskap program"

Men tack så mycket för hjälpen såhär långt iallafall, ska absolut kolla upp de där bokerna, kanske finns på adlibris?

Redigerat av Zillax89
Postat

Min gamla sida är helt på svenska: http://www.majken.se/cubase

Men den är inte sådär överväldigande pedagogisk, det kommer att bli betydligt bättre på den nya sidan. För tillfället finns dock inte mycket material uppe. Med lite tur dyker en del upp till sommaren. Men läser du igenom den gamla sidan så bör du åtminstone komma en bit på vägen.

Postat

Ingen som vill säga "HEJ" eller "Välkommen" ? 😉

Då gör jag det! 😎

Hej och Väl Kommen Zillax89!

Hoppas att Du ska trivas här i vårt glada gäng! 🙁

Jag hoppas Du har fått svar på Dina frågor genom de tidigare inläggen så jag har inte så mycket mer att tillägga!

Ha de fint!

Peace...

Postat

Hej Zillax89, och välkommen,

Jag är rätt så nybliven Cubase-tant, så jag kanske inte kan hjälpa dig så mycket heller, men vissa nybörjarproblem har jag säkert i färskare minne än de flesta andra här på forumet.

Vill gärna höra mer om ditt projekt!

Hälsningar,

Postat
Hej Zillax89, och välkommen,

Jag är rätt så nybliven Cubase-tant, så jag kanske inte kan hjälpa dig så mycket heller, men vissa nybörjarproblem har jag säkert i färskare minne än de flesta andra här på forumet.

Vill gärna höra mer om ditt projekt!

Hälsningar,

Rackarns tjejer stå på Er!

Gör Forumet lite trevligare för tjejer också!

Vänligen

Gubben i Kalmer

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.