Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag tänkte att det kunde vara trevligt med lite synpunkter på vad som är bästa slags virveln för olika sammanhang och framförallt vilket material.

I studion står ett trumset här med en noname 14x6" stålvirvel som det är riktigt gött smäck i. Men jag funderar på att utöka med en till och då i trä. Vilka är de huvudsakliga skillnaderna?

Please enlighten me.. 😄

/Robban

Redigerat av Slipped_Away
Annons
Postat

Ska man ta direkt skillnaden så är det ungefar som skillnaden mellan clear och coated skinn.

Trä har mer värme och rundare ljud, metall har mer attack och snärt. Mer "in your face" så att säga.

På trävirvlar får man riktigt krispiga ghostslag och det låter riktigt mumma att ligga å mata lågmäldig funk på dessa virvlar.

Metallvirvlar får man ju så sjuk skön snärt i! bar PÄFF!!! och man mår så bra! mm!MM M!!

Här tappar man dock lite värme i finliret med ghostslag och allt dehär köret.

Japp!

VIlken typ av virvel till vilken typ av genre är helt upp til trummisen själv då båda funkar utmärkt till all musik.

Elof (oregistrerad)
Postat
Jag tänkte att det kunde vara trevligt med lite synpunkter på vad som är bästa slags virveln för olika sammanhang och framförallt vilket material.

I studion står ett trumset här med en noname 14x6" stålvirvel som det är riktigt gött smäck i. Men jag funderar på att utöka med en till och då i trä. Vilka är de huvudsakliga skillnaderna?

Please enlighten me.. :rolleyes:

/Robban

Jag tycker stålvirvlar känns mer "döda" att spela på och inte svarar lika bra, oftast. Det är ju personligt vad man vill spela på.

Tex så gillar jag inte heller helgjutna (feta) sargar på en virvel. Ska du ha smack och smärta kan du tex köpa en mässingsvirvel med helgjutna sargar. Jag köpte nyligen en "allround-virvel" till mitt trumset och studion, det blev en 14x6,5 virvel i lönn. En stålvirvel funkar inte lika allround för mig.

Postat

Eftersom du redan har en stålvirvel på 14 X 5" så är är en lönnvirvel i 14 X 6½" enligt mitt tycke absolut den bästa lösningen för att få en bra koplettering till det du redan har. Då får du antagligen den allra bredaste lösningen i soundets spektra. En Picolla-virvel kunde jag också rekommendera, men det är inte en lika "bred" lösning som med en 6 ½:a. För mig är därför en lönnkagge på 14 X 6½" ett absolut tveklöst val!

Oavsett vilken typ av virvel du än väljer så tycker jag att du lika tveklöst ska satsa på helgjutna sarjar både på slag och på underskinnet. Då får du en mycket fylligare klang, starkare volym, men inte minst så svarar trumman betydligt bättre i det dynamiska spelet. Den blir helt enkelt mer "musikalisk" på det sättet eftersom du får en större spelkontroll då. Möjligheten att själv styra och att påverka klangen/soundet ökar ganska avsevärt med hejlgjutna sarjar. Dessutom: Att spela rimshot utan helgjutna sarjar låter nästan alltid illa (jämförelsevis) på inte minst just på inspelning! En 6 ½" kagge i mässing är också väldigt fint, men de är betydligt dyrare. Om det inte är ett hinder så sitter en sådan på 6 ½" väldigt fint....

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Postat

Va gött 🙂

Ska man investera i en Pearl free float eller nåt sånt då om man ska ha en till stål/mässingshistoria?

De finns ju för 1500 spänn beggat lite här å var har jag sett...

JA e fet lönnvirvel skulle va najs.. 😉 Få se vad plånboken säger bara.. 😄 Ingen som har nån över? 😆 hehehe... :rolleyes:

Puss på er för idag! Nu ska jag in å käka smörgåstårta... 😛

/Robban

P.S. Tänka sig att Jeff Porcaro hade flera hundra virvlar.. knäppt... 😛

Postat (redigerat)

Här kan du höra lite ljudklipp från tamas warlordserie. Det är typ samma virvlar men med olika material. Du har en stål, en mässing, en bubinga och en lönn. Min favorit är praetorian som är av mässing, men den kostar också 15000:- mer än de andra. Mitt andraval skulle vara stål.

Länken: http://www.tamadrum.co.jp/WarlordCollectio...e-up/index.html

Sen är det inte bara upp till materialet, utan det handlar mer om själva designen och kvaliteten på bygget.

Redigerat av Frank Zappa
Postat

Jag skulle inte ha satsat på en Free Float. Jag gillar Pearl väldigt mycket men skulle personligen föredra en vanlig hederlig virvel oavsett fabrikat eller material.

Vad jag absolut inte skulle ha gjort avkall på är just det här med helgjutna sarjar. Men en hederlig enkel 14 X 6½" skulle jag ha satsat på. Med en sådan i trä så får du en jättebra pris/prestanda-relation. Inte minst med tanke på att du redan har en stålvirvel. Den kan vara bra att behålla som ett komplement men annars så är jag nog rätt säker på att du kommer att välja träkaggen 9 gånger av 10!

Jag har ju ganska nyligen hört dina trummor...vilket sound som du egentligen eftersträvar och hur du lirar, så jag tar lite hänsyn till det också när jag vräker ur mina allra djupaste grubblerier om så här pass tunga och allvarliga saker som virvelkaggar!! 😉

Jo, förresten.....puss på dig själv du! 🥰

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.