Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Finns det någon som kan tipsa mig om hur jag får min Music Man kopia från Samick att åtminstone låta lite bättre än VB-1 pluggen i Cubase. Med rent ljud skall poängteras då. Med dist finkar det ganska fint, men rent låter det väldigt meningslöst. Kör den in i en billig rörpreamp från Behringer till Audiophile 2496 och vidare till Cubasis VST 5. Alla tips välkomna 😄

Annons
Postat

Ett fel jag gjort är att ha för mycket bas (då speciellt lågbas) på basen(!). Skär lite i de nedersta frekvenserna, ungefär under 80 HZ kanske, prova lite högre upp. Jag tycker nästan en elbas ska ligga runt 100 Hz, men jag kanske har helt fel. Sedan komprimerar du basen. Då är det viktigt att inte ha för kort release tid, då blir det bara massa basmummel. Kör med kanksa högt ratiovärde.

Sedan låter du baskaggen ligga under elbasen.

Rock On

Postat

Släng en box/pedal mellan. Behöver inte vara några värstingprylar för att låta bra. Kolla upp en Zoom (607 eller liknande) t ex. De hittar du för mellan 700 - 1000:-. Där har du 50 - 70 presets å möjlighet att skruva till egna ljud. Efter det kan du EQ:a i sequenserprogrammet. 😄

Postat

Inte för att verka som en elak jävel eller så, men dedär sitter i fingrarna. Bra bassist = bra basljud. Sen kan man ju finputsa, men till 99% handlar det om vem som spelar.

Postat

Tycker alltid att det låter sagolikt trist att direktlajna elbas. Så jag skulle rekommendera någon förstärkarsimulator, eller en riktig förstärkare som du mickar upp. Är rätt nöjd med min SansAmp Bass DI men föredrar en MD421 framför min Fender Bassman.

Hälsningar

/Henrik

Postat

Av ren lathet har jag ofta lajnat rakt in i mixern och sen kört en amplitube på basspåret. Brukar låta skitbra. Är det lite mer seriöst kör jag via en SVR-stärkare och tar signalen från den. Handlar det om rockmusik så bör man ju micka upp, men tycker det då blir svårare att få till ljudet bra i mix. Är bassisten bra så löser det ju sig alltid, men annars kan de va skitjobbigt att ratta till en mickad stärkare så det låter bra.

Postat

Tack för tipsen! Visst sitter det i delvis i fingrarna - jag har tolv år piano på musikskola, några år med gitarrer i band och eftersom jag inte känner någon basist i stan: spridda försök till riktigt basspel :rolleyes: Eftersom närmaste investeringarna blir på gitarr och klaviatur får jag göra det mesta jag kan med EQ, och kompressor. Har försökt med kompressor förut, men har för dålig koll på hur den skulle ställas in. Skall se om nya inställningar och mer övning avhjälper problemet 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.