Demonproducenten Postat 22 januari 2008 Postat 22 januari 2008 Jag vet inte vad dom kom fram till dock. helmuth lotti
Desecrated Postat 22 januari 2008 Postat 22 januari 2008 Jag vet inte vad dom kom fram till dock. helmuth lotti ROFL
IDF Postat 22 januari 2008 Postat 22 januari 2008 Den bruna tonen är ju en klassiker. Finns det en viss frekvens som får en att besudla byxan? Har dock för mig att mythbusters avfärdade detta fenomen men det är ju en sån fantastiskt rolig myt. Att man just skulle skita ner sig verkar lite som en myt. Men visst kan man påverkas av ljud? Må dåligt, känna sig dåsig, illamående etc. Vet bland annat att nazisterna experimenterade med "ljudvapen" under andra världskriget. Jag vet inte vad dom kom fram till dock. Yep! Enligt mythbusters så skulle det vara 9Hz, därav skivan på ett av mina släpp "the 9 hz concern" Subbas gör ju att man mår dåligt, men hur det skulle få en att bralla på sig har jag inte kommit överens om ännu!! Såg däremot en tretimmarsdokumentär för ngn månad sen på natten på Animal Planet om ljud och djur! Väldigt intressant, där berättades det bland annat att tigrar är de djur så hör lägst i frekvensregistret.. att deras vrål har en grundton runt 10-12 Hz. Och elefanter känner av lika låga frekvenser med fötterna.. Det behövs inte så hög volym på det för att de ska känna av det. Väldigt intressant. Likadant med blåvalar som använder sig av subsoniska ljud för att kommunicera. Men det var en jänkarfirma som hade uppfunnit ett ljudvapen, som testades av FBI i dokumentären, där de hade byggt en högtalare som spelar upp en väldigt riktad och EXTREMT hög signal (volymmässigt) som kunde slå ut tjyvar och banditer. Kommer tyvärr inte ihåg vad firman hette, men det var en väldigt häftig konstruktion!!!
IDF Postat 22 januari 2008 Postat 22 januari 2008 Såg däremot en tretimmarsdokumentär för ngn månad sen på natten på Animal Planet om ljud och djur! Väldigt intressant, där berättades det bland annat att tigrar är de djur så hör lägst i frekvensregistret.. att deras vrål har en grundton runt 10-12 Hz. Och elefanter känner av lika låga frekvenser med fötterna.. Det behövs inte så hög volym på det för att de ska känna av det. Väldigt intressant. Likadant med blåvalar som använder sig av subsoniska ljud för att kommunicera. Alla minns väl tsunamin? Eller rättare sagt jordbävningen som orsakade den... och hur många djur dog? Inte speciellt många. Enbart de fastbundna och fågelburna...(?!). jag har ingen aning om antalet djur som dog, eftersom media väljer att inte prioritera det som nyheter. Kan även tillägga att jag inte har ngn som helst insyn i ämnet, mer än jag sett lite dokumentärer om det. Men det är jäklans intressant!!
Biran Postat 22 januari 2008 Postat 22 januari 2008 När ni nu diskuterar subsoniska frekvenser kom jag på en sak jag läste för länge sen.. Att det kvinnliga könet blir sexuellt upphetsade/stimulerade av subsoniskt ljudtryck.. Om detta e en skröna/myt vete 17, men det finns många brudar på discon, nått samband ??
Magpie Postat 22 januari 2008 Postat 22 januari 2008 (redigerat) Men det var en jänkarfirma som hade uppfunnit ett ljudvapen, som testades av FBI i dokumentären, där de hade byggt en högtalare som spelar upp en väldigt riktad och EXTREMT hög signal (volymmässigt) som kunde slå ut tjyvar och banditer. Kommer tyvärr inte ihåg vad firman hette, men det var en väldigt häftig konstruktion!!! Det är nog LRAD (Long range acoustic device) som du såg. På en discovery dokumentär visade dom hur det först användes av militären för både "hemligt" tal och som högljutt vapen mot fienden, folkmassor mm. Sedan flera år tillbaka så används det komersiellt i butiker, restauranger, arenor mm t.ex för att meddela personalen så att inte andra störs. Det vore väldigt häftigt att testa LRAD, det känns väldigt overkligt att man kan uppleva riktat ljud som musik eller tal med hög volym utan att kompisen bredvid inte hör ett smack. Här är några länkar om LRAD: http://en.wikipedia.org/wiki/Long_range_acoustic_device http://science.howstuffworks.com/lrad.htm Angående den bruna tonen så har den bevisats i Southpark 🙂 Redigerat 22 januari 2008 av Magpie
IDF Postat 22 januari 2008 Postat 22 januari 2008 Men det var en jänkarfirma som hade uppfunnit ett ljudvapen, som testades av FBI i dokumentären, där de hade byggt en högtalare som spelar upp en väldigt riktad och EXTREMT hög signal (volymmässigt) som kunde slå ut tjyvar och banditer. Kommer tyvärr inte ihåg vad firman hette, men det var en väldigt häftig konstruktion!!! Det är nog LRAD (Long range acoustic device) som du såg. På en discovery dokumentär visade dom hur det först användes av militären för både "hemligt" tal och som högljutt vapen mot fienden, folkmassor mm. Sedan flera år tillbaka så används det komersiellt i butiker, restauranger, arenor mm t.ex för att meddela personalen så att inte andra störs. Det vore väldigt häftigt att testa LRAD, det känns väldigt overkligt att man kan uppleva riktat ljud som musik eller tal med hög volym utan att kompisen bredvid inte hör ett smack. Här är några länkar om LRAD: http://en.wikipedia.org/wiki/Long_range_acoustic_device http://science.howstuffworks.com/lrad.htm Angående den bruna tonen så har den bevisats i Southpark 🙂 Javisst. jag blev bara förbannad av deras jävla snack om terrorister o sånt.. blir lätt förbannad av sånt! 😄 🙂 jo i SP lyckades de ju spela upp den bruna tonen på blockflöjt.. undrar hur de noterade den??
isakzmachine Postat 23 januari 2008 Postat 23 januari 2008 Vill du hjälpa till med en artikel vi jobbar på inför ett kommande nummer? Artikeln handlar om olika musik/ljudmyter, och vi tänker undersöka om de verkligen har någon förankring i verkligheten. Kan vem som helst öva upp absolut gehör? Låter svarvade cd-skivor verkligen bättre? Vilken myt vill du att vi granskar? Slå hål på denna: Bara vissa människor kan skapa bra musik!!
wallie999 Postat 23 januari 2008 Postat 23 januari 2008 Åtminstone en av medlemmarna i The Strokes har gått på konstskola innan musikkarriären så det är inte bara i England det är så.
Demonproducenten Postat 23 januari 2008 Postat 23 januari 2008 Myten är inte busted för mig riktigt ännu. Det kan ju också vara 50/50 ? jo men är det 50/50 så är det ju en myt som du framställer frågan från början: "Ju fler gitarrer som gitarrister har i sin samling, desto sämre är de på att lira ?" om 50% avviker så stämmer ju inte slutsatsen
Demonproducenten Postat 23 januari 2008 Postat 23 januari 2008 Vill du hjälpa till med en artikel vi jobbar på inför ett kommande nummer? Artikeln handlar om olika musik/ljudmyter, och vi tänker undersöka om de verkligen har någon förankring i verkligheten. Kan vem som helst öva upp absolut gehör? Låter svarvade cd-skivor verkligen bättre? Vilken myt vill du att vi granskar? Slå hål på denna: Bara vissa människor kan skapa bra musik!! Alltid andra som avgör om du är bra eller inte. fast den som ligger i koma eller liknande har nog svårt för att skapa musik öht alltså är det ingen myt utan sant - så som det framställdes alltså 😉
Demonproducenten Postat 24 januari 2008 Postat 24 januari 2008 Nå, skicka in till innerviews, och maila Ian Anderson i Jethro Tull, att han har fel då... vad har han fel om menar du? sin egen eller alla andras utbildning? att han säger en sak gör det ju inte automatiskt sant och det är skillnad på ETT undantag å förhållandet 50/50
CharlesS Postat 24 januari 2008 Postat 24 januari 2008 Jag vill hålla kvar vid det här med trummisar som enligt myten har "absolut bpm". Per Lindvall och Stewart Copeland är exempel som enligt myten fixar detta. Någon som vet nåt? Jag vet att Lindvall har kört den grejen live nån gång. Alltså frågar nån medmusiker "Vad var det vi skulle ha, 122? OK, 1, 2, 3 4!" Skulle inte förvåna mig om det bara är larv! Men man vet inte! Jaaa, i viss mån har väl alla trummisar ett känsla för vilket tempo de ska slå in, om det står 192 eller 122 eller 80. Går att öva in även för dödliga genom att relatera till olika låtar t.ex. Är man legendarisk studiotrummis som hr Lindvall så kan man nog pricka definitivt inom ett 4-intervall utan problem, som stegen brukar vara på metronomer. Frågan är hur stor avvikelse från tempot det kan bli, om han säger 122, blir det ibland 123, eller 121, eller _alltid_ 122? Har också hört skrönan om Lindvall och den sackande metronomen. Skulle ju kunna vara sann, kass elektronik fanns det ju på 80-talet.
Demonproducenten Postat 24 januari 2008 Postat 24 januari 2008 Jag undrar bara om det ÄR en myt att alla STORA "household names" i musikindustrin i ENGLAND enbart, började sina karriärer på konstskola och sedan bytte? Hur kollar vi/man det? Och är det isåfall tillräckligt för att bekräfta eller dementera myten? du måste vara noggrann med hur du ställer frågan hittar du i detta fallet ETT undantag faller givetvis myten att ALLA gick konstskola eller hur? om det verkligen gäller ALLA så kan det ju inte finnas undantag - för då är det inte ALLA är det däremot flertalet, eller ovanligt många du egentligen menar så har ett undantag givet inte alls samma inverkan på slutsatsen
Wistrand Postat 24 januari 2008 Postat 24 januari 2008 En mycket viktig myt att ta ihjäl, är en myt som kan ta ihjäl folk i värsta fall - nämligen att man kan jorda studion genom att koppla in chassit på prylarna till elementet... 😱 Om du kopplar jordkabeln till en ren metal yta på vattenelementet går det alldelse utmärkt att jorda. Dock ska man ju tillägga att jordfelsbrytaren löses inte ut av denna jordning.
wallie999 Postat 24 januari 2008 Postat 24 januari 2008 Nå, skicka in till innerviews, och maila Ian Anderson i Jethro Tull, att han har fel då... vad har han fel om menar du? sin egen eller alla andras utbildning? att han säger en sak gör det ju inte automatiskt sant och det är skillnad på ETT undantag å förhållandet 50/50 Nej just det. En annan här sa att amerikanen i Strokes gått konsthögskola, och då gäller inte myten i heller ? Jag har aldrig sagt att Ian Andersons uttalande var rätt eller fel. Jag undrar bara om det ÄR en myt att alla STORA "household names" i musikindustrin i ENGLAND enbart, började sina karriärer på konstskola och sedan bytte? Hur kollar vi/man det? Och är det isåfall tillräckligt för att bekräfta eller dementera myten? Jag skrev mest grejen om Strokes för att du skrev att aldrig hade hört talas om någon utanför england som hade börjat sin musikkarriär på konstskola.
Demonproducenten Postat 24 januari 2008 Postat 24 januari 2008 (redigerat) MYT ELLER INTE: Ju fler gitarrer som gitarrister har i sin samling, desto sämre är de på att lira ? Alltså, det är en fråga, helt öppen, jag vet inte, har ingen aning om det verkar så eller inte. Sant eller inte? Det kan stämma, kirk hammet har väll 300 gitarrer eller nåt sådant och hans vibrato låter som en misshandlad katt. Per Gessle, någon? 🙂😄 Vi kan kanske samla på oss några fler namn som bekräftar myten? 😛 Ju fler gitarrer som gitarrister har i sin samling, desto sämre är de på att lira ? men om någon är "dålig" på att lira, blir han ännu sämre om han skaffar en gura till? om han säljer två, blir han då plötsligt bättre? återigen: exakt VAD är egentligen myten? såsom du skrivit den ovan eller: "gitarrsamlare är ofta dåliga gitarrister"? det är faktiskt en stor skillnad är per de facto en dålig gitarrist? Redigerat 24 januari 2008 av Demonproducenten
tAUG Postat 24 januari 2008 Postat 24 januari 2008 MYT ELLER INTE: Ju fler gitarrer som gitarrister har i sin samling, desto sämre är de på att lira ? Alltså, det är en fråga, helt öppen, jag vet inte, har ingen aning om det verkar så eller inte. Sant eller inte? Det kan stämma, kirk hammet har väll 300 gitarrer eller nåt sådant och hans vibrato låter som en misshandlad katt. Per Gessle, någon? 🙂😄 Vi kan kanske samla på oss några fler namn som bekräftar myten? 😛 Ju fler gitarrer som gitarrister har i sin samling, desto sämre är de på att lira ? men om någon är "dålig" på att lira, blir han ännu sämre om han skaffar en gura till? om han säljer två, blir han då plötsligt bättre? återigen: exakt VAD är egentligen myten? såsom du skrivit den ovan eller: "gitarrsamlare är ofta dåliga gitarrister"? det är faktiskt en stor skillnad är per de facto en dålig gitarrist? finns alltid undantag som sagt
CharlesS Postat 24 januari 2008 Postat 24 januari 2008 Hur var det nu då? Skulle vi få rätt på detta en gång för alla? se vad som sades tidigare.. t o m jag rättade mig. Och det säger inte lite... "... Och Pelle Alsing var det visst. Inte Lindvall..." Njae, jag har då hört skrönan om Lindvall, och inte Alsing. Skulle mer tro på Lindvall 😛 .
Demonproducenten Postat 24 januari 2008 Postat 24 januari 2008 Njae, jag har då hört skrönan om Lindvall, och inte Alsing. Skulle mer tro på Lindvall . adam alsing då? hur håller han tempot?
Demonproducenten Postat 24 januari 2008 Postat 24 januari 2008 ? OK jag gör det enkelt för dig: det finns inget samband - det är ett sammanträffande så?
Ludgo-Pelle Postat 24 januari 2008 Postat 24 januari 2008 Njae, jag har då hört skrönan om Lindvall, och inte Alsing. Skulle mer tro på Lindvall . adam alsing då? hur håller han tempot? Alla studiotrummisar på en sådan hög nivå och inte minst den sorten spelar både tajt och håller tempot. Annars är de helt enkelt inte med i dessa sammanhang. Men hur bra man än är så kan tempot svacka en liten aning ändå i vissa fall. Det är ju bara människor bakom trumsetet och inga maskiner även om man ofta har ett klick att gå efter! Och ibland är det tom. fullt medvetet att tempot inte är alldeles 100 under hela låten. Att ge en liten extra puff i drivet i t.ex. en refräng eller ett solo kan man göra på flera olika sätt. Man kan t.ex. spela med mer energi och "nerv" men bibehållen tempo, man kan spela med mer nerv i kombination med en liten tempohöjning för att förstärka nerven och man kan spela med en kombination av en tydligare nerv och tempoökning. Sedan tillkommer även dynamikhateringen ovanpå detta som också ger ett förstärkt intryck. Vilket av alternativen man väljer beror på tillfälle till tillfälle vilket som är mest lämpligt. Ibland så bestämmer man detta själv på ett fullt medvetet och kontrollerat sätt och ibland sker det helt automatiskt utan att man ens tänker på det eftersom allting faller på sin plats på ett helt naturligt sätt. Detta spontana sätt är oftast att föredra för att få det så levande som möjligt. Om man ska välja den fullt medvetna och konrollerade alternativet eller om man ska köra med hur slumpen faller sig är sällan någonting som man sitter och tänker på, för allt sker oftast intiutivt. Hjärnan tänker själv åt en och beslutet sker därför blixtsnabbt och ganska omärkbart i de flesta fall. Men det förekommer alltså att det finns en mer uttänkt tanke bakom valet. På den höga nivån som bl.a. studiotrummisar befinner sig på måste man kunna behärska det hela så att man kan styra det hela på ett kontrollerat och medvetet sätt om/när det behövs. Hälsningar: Ludgo-Pelle
Demonproducenten Postat 25 januari 2008 Postat 25 januari 2008 Njae, jag har då hört skrönan om Lindvall, och inte Alsing. Skulle mer tro på Lindvall 🙂 . adam alsing då? hur håller han tempot? Alla studiotrummisar på en sådan hög nivå och inte minst den sorten spelar både tajt och håller tempot. Hälsningar: Ludgo-Pelle visste inte ens att adam kunde spela trummor 😄 😛
L.MaYs Postat 1 februari 2008 Postat 1 februari 2008 Kan vem som helst öva upp absolut gehör? japp. alla kan teoretiskt göra det. det är som att lära sig skillnaden på färger. anledningen till myten är nog för att "underbarn" har mycket lättare att lära sig, men så är det med allt. man är bra på olika saker. men det är som sagt fysiskt möjligt för alla. för att träna upp absolut gehör krävs en väldig massa tid och energi, men det lönar sig. det är som att lära sig cyckla: när man väl kan det så kan man det för resten av livet.
thrinithan (oregistrerad) Postat 15 april 2008 Postat 15 april 2008 Snälla snälla!!! Slå hål på myten om kablar en gång för alla! Gör ordentliga blindtester och bevisa att ingen jävel hör skillnad på monstercable och lampskarv. Läste nyss en artikel om en blindtest där 0 av 12 hörde skillnad på monstercable och klädhängare med ditlödda kontakter 😄
PGW Postat 15 april 2008 Postat 15 april 2008 Läste nyss en artikel om en blindtest där 0 av 12 hörde skillnad på monstercable och klädhängare med ditlödda kontakter 😆 Blev det bättre häng så att säga ? 😉
Demonproducenten Postat 16 april 2008 Postat 16 april 2008 Kan vem som helst öva upp absolut gehör? japp. alla kan teoretiskt göra det. det är som att lära sig skillnaden på färger. färgblinda också?
Biran Postat 16 april 2008 Postat 16 april 2008 Läste nyss en artikel om en blindtest där 0 av 12 hörde skillnad på monstercable och klädhängare med ditlödda kontakter 😛 Blev det bättre häng så att säga ? 😳 Låter definitivt som alla gitarrister/bassister som gillar sustain, skall ha en klädhängare mellan guran och stärkaren för att få maximalt med häng i tonen 🙂
Magpie Postat 16 april 2008 Postat 16 april 2008 Testet mellan monstercable och klädhängare kan ni läsa om i denna tråd: https://www.studio.se/index.php?showtopic...;hl=klädhängare
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.