Biran Postat 18 november 2007 Postat 18 november 2007 Vill du hjälpa till med en artikel vi jobbar på inför ett kommande nummer? Artikeln handlar om olika musik/ljudmyter, och vi tänker undersöka om de verkligen har någon förankring i verkligheten. Kan vem som helst öva upp absolut gehör? Låter svarvade cd-skivor verkligen bättre? Vilken myt vill du att vi granskar? Myt: ju dyrare prylar man har, desto bättre musik (eller spelteknik). Det går lika bra med en Squire för två papp, som en Warwick för trettiofem (det är ju i och för sig roligare att öva på en Warwick Thumb Bass-mer lättspelad). Man måste ju ändå (hur dyr prylen än är) lära sig hur den fungerar. Helt klart enklare att lära sej att spela på en välbygd gura, än en billig skräpgura som knappt går att stämma/intonera/justera.. Sen inte att förglömma känslan, av att äga ett fint ex gör bara det att man blir sugen på träna intensivare, vilket man kan med bestämdhet anta nästan alla INTE skulle göra med en skräpgura 🙂
Eternal Postat 25 november 2007 Postat 25 november 2007 Vill du hjälpa till med en artikel vi jobbar på inför ett kommande nummer? Artikeln handlar om olika musik/ljudmyter, och vi tänker undersöka om de verkligen har någon förankring i verkligheten. Kan vem som helst öva upp absolut gehör? Låter svarvade cd-skivor verkligen bättre? Vilken myt vill du att vi granskar? Myt: ju dyrare prylar man har, desto bättre musik (eller spelteknik). Det går lika bra med en Squire för två papp, som en Warwick för trettiofem (det är ju i och för sig roligare att öva på en Warwick Thumb Bass-mer lättspelad). Man måste ju ändå (hur dyr prylen än är) lära sig hur den fungerar. Helt klart enklare att lära sej att spela på en välbygd gura, än en billig skräpgura som knappt går att stämma/intonera/justera.. Sen inte att förglömma känslan, av att äga ett fint ex gör bara det att man blir sugen på träna intensivare, vilket man kan med bestämdhet anta nästan alla INTE skulle göra med en skräpgura 😱 Det där hindrade inte mig. Jag spelade timtal på en röten "Overland"-gitarr när jag var ung.
Biran Postat 25 november 2007 Postat 25 november 2007 Vill du hjälpa till med en artikel vi jobbar på inför ett kommande nummer? Artikeln handlar om olika musik/ljudmyter, och vi tänker undersöka om de verkligen har någon förankring i verkligheten. Kan vem som helst öva upp absolut gehör? Låter svarvade cd-skivor verkligen bättre? Vilken myt vill du att vi granskar? Myt: ju dyrare prylar man har, desto bättre musik (eller spelteknik). Det går lika bra med en Squire för två papp, som en Warwick för trettiofem (det är ju i och för sig roligare att öva på en Warwick Thumb Bass-mer lättspelad). Man måste ju ändå (hur dyr prylen än är) lära sig hur den fungerar. Helt klart enklare att lära sej att spela på en välbygd gura, än en billig skräpgura som knappt går att stämma/intonera/justera.. Sen inte att förglömma känslan, av att äga ett fint ex gör bara det att man blir sugen på träna intensivare, vilket man kan med bestämdhet anta nästan alla INTE skulle göra med en skräpgura 😱 Det där hindrade inte mig. Jag spelade timtal på en röten "Overland"-gitarr när jag var ung. Jo det kanske du gjorde, men jag tror oxå suget efter en bättre gitarr steg allt efterhand du utvecklades 🙂
BigStef Postat 29 november 2007 Postat 29 november 2007 (redigerat) SANT ELLER FALSKT?: - Aktiva monitorer är bättre än passiva. - Hårdvara/rör/vinyl låter bättre än mjukvara/transistorer/CD. - Man kan koka gamla bassträngar för bättre sound. - Leadgitarrister kompar som arslen. - Halsen slår sig om man hänger gitarren på väggen. - Folkmusik är detsamma som gammeltjo. - Mac/Firewire/Protools är bättre än PC/USB/Cubase. - Orkestern klingar bättre om man stämmer utifrån 442 hz istf 440. - Ljudkortet påverkar kvaliteten på nedmixningarna in-the-box. - Jack Daniels är gott. "Man kan koka gamla bassträngar för bättre sound." Ja det kan man, skinn, rost och smuts försvinner (inte helt) och ett set riktigt gamla strängar låter "bättre" efter kokning några minuter i vanligt vatten. Med "bättre" menas att diskanten kommer tillbaka i strängen. Det är ju inte alltid tonidealet. Eventuella intoneringsproblem och andra tekniska problem med strängen, slitage osv återställes ju inte medels kokning. Men är man ute efter att tillfälligt få tillbaka strängattack och livfullhet i bassträngarna så är köket en bra budgetlösning. Koka i rikligt med vanligt vatten några minuter. Erhuru detta är tillrådligt ur ett hållfasthetsperspektiv vet jag inte. Men +100°C torde ju inte vara några problem för metallämnena de flesta bassträngar är gjorda av. Jag har även i tider av ekonomisk misär kokat gitarrsträngar på samma sätt med bra resultat. Jag har dock ej testat huruvida det är att rekommendera att dricka avkoket vid acnebesvär. Over and out, ska ut i köket en sväng... EDIT: nu har jag läst här på forumet att detta tillvägagångsätt ICKE gillas av puristerna. Spänns och allsköns kvalite försvinner tydligen spårlöst ur strängarna vid min kulinariska metod. Men räds icke, som så ofta på forum är ju inställningen "låter det illa, skyll på utrustningen" och inte "oj, va hålls jag med, jag kan ju inte spela?". Jag kommer bli flamad för detta, men sound, groove, ton, ett instruments röst och allt vad som har med musikalitet att göra sitter i fingrar, huvud och din själ. INTE i din utrustning. Alla vet att detta är sant men som så ofta står en miljardindustri i vägen för sanningen. Det var väl allt... Koka och var glad 🙂 Redigerat 29 november 2007 av BigStef
IDF Postat 29 november 2007 Postat 29 november 2007 har kokat mången strängar i mina dagar. funkar galant om man inte har ngra pengar och vill ha en bättre ton. i vissa situationer kan jag föredra kokta strängar före nya. när man är ute efter ett specifikt sound dvs.
VacUm Postat 29 november 2007 Postat 29 november 2007 Man kan koka strängarna och dom blir som nya.. I ca 10 minuter. Sedan är dom värre än någonsin; totalt ospelbara. I alla fall om man vill att strängar ska uppföra sig som jag vill.
ostfisk Postat 29 november 2007 Postat 29 november 2007 Väldigt intressant! I vilket nummer finns denna artikeln månne? Eller finns den som pdf?
Gilbert Postat 30 november 2007 Postat 30 november 2007 Någon nämnde äggkartonger, varför inte ta steget längre och slå hål på tron om att en 5 cm tjock skumgummiskiva (fäst mot vägg) kan absorbera bas effektivt! Dessa paneler absorberar ljud genom att bromsa partikelhastigheten. Partikelrörelsen är som störst ¼ våglängd ut från väggen (om solid). Nära väggen är partikelrörelsen noll men tryckvariationen maximal. För att dämpa 60 Hz med mjuka material så skulle det behöva vara 143 cm tjockt, alternativt placerad 130 cm ut från väggen och minst 20 cm tjockt. Det ända sättet att absorbera bas effektivt är att bygga paneler som jobbar med tryckvariationen, oftast olika typer av Helmholtz-absorbenter. Något av det värsta man kan göra är att klä hela sitt rum med 5cm tjockt skumgummi. Då har man effektivt dödat all diskant men inte gjort mycket åt basproblemen. Bättre är att absorbera de basfrekvenser som behöver tämjas och diffusera övre registret för att undvika flutter. En annan given myt är förstås kabel som redan tagits upp. Jag skulle dock föreslå att ni undviker högtalarkabel och riktar in er på balanserad signalkabel, dels eftersom vi ljudtekniker inte använder högtalarkabel så ofta längre men framför allt eftersom man i större utsträckning kan undvika en debatt om att matcha laster, induktans, resistans, längd och skärmning.
Claes Holmerup Postat 30 november 2007 Postat 30 november 2007 Någon nämnde äggkartonger, varför inte ta steget längre och slå hål på tron om att en 5 cm tjock skumgummiskiva (fäst mot vägg) kan absorbera bas effektivt! Det är (förhoppningsvis) ingen som säljer sådana och påstår att de kommer att dämpa annat än diskant och mellanregister...? Dessa paneler absorberar ljud genom att bromsa partikelhastigheten. Partikelrörelsen är som störst ¼ våglängd ut från väggen (om solid). Nära väggen är partikelrörelsen noll men tryckvariationen maximal. För att dämpa 60 Hz med mjuka material så skulle det behöva vara 143 cm tjockt, alternativt placerad 130 cm ut från väggen och minst 20 cm tjockt. Det ända sättet att absorbera bas effektivt är att bygga paneler som jobbar med tryckvariationen, oftast olika typer av Helmholtz-absorbenter. Inte helt sant. Skumabsorbenter fungerar betydligt bättre som basfällor än många vill hävda - men det måste förstås då vara modeller som är gjorda just för basabsorption. Ta en titt på denna testen, där man har jämfört ett par olika metoder: http://forum.studiotips.com/viewtopic.php?t=536 . Något av det värsta man kan göra är att klä hela sitt rum med 5cm tjockt skumgummi.Då har man effektivt dödat all diskant men inte gjort mycket åt basproblemen. Det blir riktigt obehagligt ljud i ett sådant rum - men det förekommer nog tyvärr ganska ofta att folk tror att det är så man ska göra... Bättre är att absorbera de basfrekvenser som behöver tämjas och diffusera övre registret för att undvika flutter. -eller blanda absorbenter och diffusorer - och placera dem på rätt ställen. En annan given myt är förstås kabel som redan tagits upp. Jag skulle dock föreslå att ni undviker högtalarkabel och riktar in er på balanserad signalkabel, dels eftersom vi ljudtekniker inte använder högtalarkabel så ofta längre men framför allt eftersom man i större utsträckning kan undvika en debatt om att matcha laster, induktans, resistans, längd och skärmning. Absolut! Högtalarkabel är definitivt det minst intressanta för studion eftersom det är sällsynt att det används sådana. Signalkablar är betydligt mer intressanta att få reda på eventuella skillnader mellan.
Gilbert Postat 30 november 2007 Postat 30 november 2007 Någon nämnde äggkartonger, varför inte ta steget längre och slå hål på tron om att en 5 cm tjock skumgummiskiva (fäst mot vägg) kan absorbera bas effektivt! Inte helt sant. Skumabsorbenter fungerar betydligt bättre som basfällor än många vill hävda - men det måste förstås då vara modeller som är gjorda just för basabsorption. Ta en titt på denna testen, där man har jämfört ett par olika metoder: http://forum.studiotips.com/viewtopic.php?t=536 . som sagt så hjälper det att ha en luftspalt. Om dessa skulle monteras dikt an vägg skulle nog resultatet bli mycket värre. Sen har jag inte i huvet hur mycket en imperial sabin är...
Claes Holmerup Postat 30 november 2007 Postat 30 november 2007 Någon nämnde äggkartonger, varför inte ta steget längre och slå hål på tron om att en 5 cm tjock skumgummiskiva (fäst mot vägg) kan absorbera bas effektivt! Inte helt sant. Skumabsorbenter fungerar betydligt bättre som basfällor än många vill hävda - men det måste förstås då vara modeller som är gjorda just för basabsorption. Ta en titt på denna testen, där man har jämfört ett par olika metoder: http://forum.studiotips.com/viewtopic.php?t=536 . som sagt så hjälper det att ha en luftspalt. Om dessa skulle monteras dikt an vägg skulle nog resultatet bli mycket värre. Sen har jag inte i huvet hur mycket en imperial sabin är... En luftspalt förbättrar alltid situationen. 🙂 En artikelserie i tidningen om just akustikbehandling, hade varit en riktig höjdare. Det finns otroligt mycket att lära sig på området.
Peter Roos Postat 30 november 2007 Postat 30 november 2007 (redigerat) Basisten Sven Lindvall påstod i en gammal Studio-artikel om basinspelning att instrumentkabeln (dvs från basen till stärkaren) har stor betydelse för ljudet. Artikelförfattaren instämde och menade att det blev större skillnad än om man bytt preamp... Detta skulle jag verkligen vilja få vetenskapliga belägg för. (Bortsett från självklara saker som att billiga kablar lättare glappar, går sönder, osv.) Så sant! Kabeln har betydelse. Redigerat 30 november 2007 av Sleap
Peter Roos Postat 30 november 2007 Postat 30 november 2007 Vill du hjälpa till med en artikel vi jobbar på inför ett kommande nummer? Artikeln handlar om olika musik/ljudmyter, och vi tänker undersöka om de verkligen har någon förankring i verkligheten. Kan vem som helst öva upp absolut gehör? Låter svarvade cd-skivor verkligen bättre? Vilken myt vill du att vi granskar? Myt: ju dyrare prylar man har, desto bättre musik (eller spelteknik). Det går lika bra med en Squire för två papp, som en Warwick för trettiofem (det är ju i och för sig roligare att öva på en Warwick Thumb Bass-mer lättspelad). Man måste ju ändå (hur dyr prylen än är) lära sig hur den fungerar. Helt klart enklare att lära sej att spela på en välbygd gura, än en billig skräpgura som knappt går att stämma/intonera/justera.. Sen inte att förglömma känslan, av att äga ett fint ex gör bara det att man blir sugen på träna intensivare, vilket man kan med bestämdhet anta nästan alla INTE skulle göra med en skräpgura 😛 Helt sant, men det krävs motivation också. Inte bara flashiga prylar.
Peter Roos Postat 30 november 2007 Postat 30 november 2007 Det där med absolut gehör är intressant jag såg en annons i en gitarrtidning i början på 90-talet om perfect pitch lät coolt tyckte jag varpå jag köpte in hela kursen på kassettband efter ha lyssnat på burge i c:a en timme så avslöjade han hur man kan träna sig till abslolut gehör det kräver en del träning.Kan dock fastslå att det går att träna sig till absolut gehör har testat det på ungefär 20 pers.som inte spelar nåt instrument eller ens är speciellt intresserad av musik ALLA kunde höra och dessutom lära sig att känna igen toner ackord mm direkt om dem sen kommer ihåg dem är en annan sak Vi kan alltså fastslå att det går att träna sig till absolut gehör och den enda genetiska förutsättningen man behöver är ett par fungerande öron (Tondövhet är välldigt sällsynt!! en person som är tondöv pratar i samma tonläge hela tiden har alltså inte höga eller låga toner i sitt prat) Skillnaden mellan ett upptränat absolut gehör och ett medfött är att den som har det medfött _ALDRIG_ glömmer. Det är som att du skulle glömma bort färgen grön ungefär. Jag brukar kunna klura ut tonarter utan att ha instrument att testa på, men ändå har inget absolut gehör. Nackdelarna med absolut gehör är att om någon ska spela eller sjunga en låt i en tonart han eller hon aldrig hört den i kommer få stora problem (personen måste då transponera i huvudet). För någon med ett bra relativt gehör är det inga som helst problem. Bull har du absolut gehör så hör man ju alla tonerna alltså alla tonarter åxo det finns 12 toner i den västeuropeska musiken. kan du alla så kan du åxo sjunga dem alltså har du inga problem med olika tonarter det finns ju dessutom en massa toner i mellan varje tonsteg du kan ju böja toner olika högt eller lågt ibland så är man mitt i mellan c å ciss t.e.x det hör ju både du å jag och den som har absolut gehör jag tränar absolut gehör. Det skrivs väldigt mycket om absolut gehör. Intressant. Jag har spelat bas i 30 år och kan dock inte höra skillnad på e-moll och a-moll (kanske, har inte blindtestat.) Däremot så hittar jag ju tonerna både på bas, gitarr och klaviaturer. Spelar man efter ackordsanalys eller noter så är ju gehöret sekundärt?
Micke H Postat 30 november 2007 Postat 30 november 2007 En artikelserie i tidningen om just akustikbehandling, hade varit en riktig höjdare. Det finns otroligt mycket att lära sig på området. Visst fanns det en serie i två delar i Studio om just detta? Har för mig att det var teori i första delen, och i andra så är man inne i en studio och visar hur det i praktiken går till...? Har också för mig att den även fanns i något av specialnumren...men jag kan ha fel... 😛
Claes Holmerup Postat 30 november 2007 Postat 30 november 2007 En artikelserie i tidningen om just akustikbehandling, hade varit en riktig höjdare. Det finns otroligt mycket att lära sig på området. Visst fanns det en serie i två delar i Studio om just detta? Har för mig att det var teori i första delen, och i andra så är man inne i en studio och visar hur det i praktiken går till...? Har också för mig att den även fanns i något av specialnumren...men jag kan ha fel... 😛 Det var väl ganska grundläggande, om jag kommer ihåg rätt? En lite mer djupgående artikelserie där man behandlar olika typer av behandling i varje nummer, hade varit kalasbra, med början utifrån, med väggkonstruktionen och sedan olika typer av basfällor, med Helmholtz, Superchunks, snedställda glassullskivor, skumabsorbenter diffusorer. Det kunde bli en serie under ett halvår eller något ditåt om man går in ordentligt på varje ämne - men man ska kanske föreslå det i en tråd om tidningen i stället... 😉
Micke H Postat 30 november 2007 Postat 30 november 2007 En artikelserie i tidningen om just akustikbehandling, hade varit en riktig höjdare. Det finns otroligt mycket att lära sig på området. Visst fanns det en serie i två delar i Studio om just detta? Har för mig att det var teori i första delen, och i andra så är man inne i en studio och visar hur det i praktiken går till...? Har också för mig att den även fanns i något av specialnumren...men jag kan ha fel... 😳 Det var väl ganska grundläggande, om jag kommer ihåg rätt? En lite mer djupgående artikelserie där man behandlar olika typer av behandling i varje nummer, hade varit kalasbra, med början utifrån, med väggkonstruktionen och sedan olika typer av basfällor, med Helmholtz, Superchunks, snedställda glassullskivor, skumabsorbenter diffusorer. Det kunde bli en serie under ett halvår eller något ditåt om man går in ordentligt på varje ämne - men man ska kanske föreslå det i en tråd om tidningen i stället... 🥰 Det är faktiskt en bra idé. Det vore riktigt intressant läsning. 😛 Gå nu och skapa den där tråden om det. 😛
Claes Holmerup Postat 30 november 2007 Postat 30 november 2007 En artikelserie i tidningen om just akustikbehandling, hade varit en riktig höjdare. Det finns otroligt mycket att lära sig på området. Visst fanns det en serie i två delar i Studio om just detta? Har för mig att det var teori i första delen, och i andra så är man inne i en studio och visar hur det i praktiken går till...? Har också för mig att den även fanns i något av specialnumren...men jag kan ha fel... 😳 Det var väl ganska grundläggande, om jag kommer ihåg rätt? En lite mer djupgående artikelserie där man behandlar olika typer av behandling i varje nummer, hade varit kalasbra, med början utifrån, med väggkonstruktionen och sedan olika typer av basfällor, med Helmholtz, Superchunks, snedställda glassullskivor, skumabsorbenter diffusorer. Det kunde bli en serie under ett halvår eller något ditåt om man går in ordentligt på varje ämne - men man ska kanske föreslå det i en tråd om tidningen i stället... 🥰 Det är faktiskt en bra idé. Det vore riktigt intressant läsning. 😛 Gå nu och skapa den där tråden om det. 😛 Sagt och gjort! 🙂
ostfisk Postat 6 december 2007 Postat 6 december 2007 Väldigt intressant! I vilket nummer finns denna artikeln månne? Eller finns den som pdf? *host host*
ostfisk Postat 14 december 2007 Postat 14 december 2007 Väldigt intressant! I vilket nummer finns denna artikeln månne? Eller finns den som pdf? *host host* Men hallå! Kan nån svara på min fråga?! I vilket nummer av tidningen Studio finns denna artikel? Eller har den inte publicerats än?
Hellpig Postat 14 december 2007 Postat 14 december 2007 Väldigt intressant! I vilket nummer finns denna artikeln månne? Eller finns den som pdf? *host host* Men hallå! Kan nån svara på min fråga?! I vilket nummer av tidningen Studio finns denna artikel? Eller har den inte publicerats än? Den har nog inte publicerats ännu. Inte vad jag vet i alla fall.
ostfisk Postat 14 december 2007 Postat 14 december 2007 Väldigt intressant! I vilket nummer finns denna artikeln månne? Eller finns den som pdf? *host host* Men hallå! Kan nån svara på min fråga?! I vilket nummer av tidningen Studio finns denna artikel? Eller har den inte publicerats än? Den har nog inte publicerats ännu. Inte vad jag vet i alla fall. Då har man något att se fram emot då. Tack, Helvetes Grisen! 😉
IDF Postat 14 december 2007 Postat 14 december 2007 annars så kommer ju en artikel i nästa studio tidning (22:e januari!) längst bak i senaste numret står "håll koll på akustiken!"
Claes Holmerup Postat 2 januari 2008 Postat 2 januari 2008 Min anläggning med center+2st fronthögtalare för ca 19000:-/st och receiver för ca 16000:- kvalar väl knappt in som "audiofil-nörds anläggning", eller...? 😕 Jag bryr mig mycket om ljudet både i studion och i vardagsrummet, men riktigt extremt dyra prylar känns inte så meningsfullt eftersom man får betala löjligt mycket mer för en väldigt liten förändring när man redan har kommit upp en bit i ljudkvalitet.
Desecrated Postat 2 januari 2008 Postat 2 januari 2008 Jag har inte ens en stereo, jag lyssnar på musik via arbetsdatorn, blir ändå bättre ljud än dom flesta stereos jag någonsin kommit förbi. Är man riktigt petig kan man ta in monitorerna i trumrummet, där är det dämpat och bra.
Wernborg Postat 3 januari 2008 Postat 3 januari 2008 Min anläggning med center+2st fronthögtalare för ca 19000:-/st och receiver för ca 16000:- kvalar väl knappt in som "audiofil-nörds anläggning", eller...? 😛 Jag bryr mig mycket om ljudet både i studion och i vardagsrummet, men riktigt extremt dyra prylar känns inte så meningsfullt eftersom man får betala löjligt mycket mer för en väldigt liten förändring när man redan har kommit upp en bit i ljudkvalitet. Haha. Du är rolig du. 😳 I min värld är de beloppen väldigt förknippade med audiofil-nördsanläggning. Med råge. Men det kanske bara är i min? 😉 😆
hefu Postat 3 januari 2008 Postat 3 januari 2008 Min anläggning med center+2st fronthögtalare för ca 19000:-/st och receiver för ca 16000:- kvalar väl knappt in som "audiofil-nörds anläggning", eller...? 😛 Jag bryr mig mycket om ljudet både i studion och i vardagsrummet, men riktigt extremt dyra prylar känns inte så meningsfullt eftersom man får betala löjligt mycket mer för en väldigt liten förändring när man redan har kommit upp en bit i ljudkvalitet. Haha. Du är rolig du. 😳 I min värld är de beloppen väldigt förknippade med audiofil-nördsanläggning. Med råge. Men det kanske bara är i min? 😉 😆 I min värld oxå. Fast det känns helt ok att lägga 15 papp på 4 nya 18" fälgar! 🙂 Eller? För övrigt är jag oxå intresserad av akustikbehandling av rum.
Wernborg Postat 4 januari 2008 Postat 4 januari 2008 Min anläggning med center+2st fronthögtalare för ca 19000:-/st och receiver för ca 16000:- kvalar väl knappt in som "audiofil-nörds anläggning", eller...? 😆 Jag bryr mig mycket om ljudet både i studion och i vardagsrummet, men riktigt extremt dyra prylar känns inte så meningsfullt eftersom man får betala löjligt mycket mer för en väldigt liten förändring när man redan har kommit upp en bit i ljudkvalitet. Haha. Du är rolig du. 😉 I min värld är de beloppen väldigt förknippade med audiofil-nördsanläggning. Med råge. Men det kanske bara är i min? 😆 😛 I min värld oxå. Fast det känns helt ok att lägga 15 papp på 4 nya 18" fälgar! 🙂 Eller? För övrigt är jag oxå intresserad av akustikbehandling av rum. Åh shit. Finns det nåt tråkigare att lägga pengarna på än bilar. 😛
Claes Holmerup Postat 4 januari 2008 Postat 4 januari 2008 Min anläggning med center+2st fronthögtalare för ca 19000:-/st och receiver för ca 16000:- kvalar väl knappt in som "audiofil-nörds anläggning", eller...? 😆 Jag bryr mig mycket om ljudet både i studion och i vardagsrummet, men riktigt extremt dyra prylar känns inte så meningsfullt eftersom man får betala löjligt mycket mer för en väldigt liten förändring när man redan har kommit upp en bit i ljudkvalitet. Haha. Du är rolig du. 😛 I min värld är de beloppen väldigt förknippade med audiofil-nördsanläggning. Med råge. Men det kanske bara är i min? 😆 😉 ...men jag kör med vanlig 1.5mm2 elkabel som högtalarkabel - och helt vanlig standard 220V-kabel in i väggen - och har varken ormolja att smörja in kablarna med, schakrastenar på receivern eller kabelvaggor för högtalarkablarna. Är jag förlåten då...? 😛
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.