Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
att behringer verkligen är så dåligt?

Gitarrpedalerna är det.

Åtminstonde de som är gjorda i hårdplast istället för metall som de flesta andra pedaler är.

Behringerpedalerna må vara av hårdplast, men de är i flera fall identiska (samma komponenter invändigt från samma fabrik) kopior av de stora pedalmärkena. Jag har testat flera som låter exakt som sin syskonpedal med metallskal.

Oerhört prisvärda! Men om man har klumpfot och stampar på sina pedaler ska man kanske köpa annat.

Jag säger samma sak, jag har haft 2-3 av deras pedaler och dom var jävligt bra, jag sålde dom för att jäg köpte rackenheterna från samma firma istället. kostar ju ungefär vad en vanlig fotpedal kostar.

Annons
  • Svar 238
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat
att man hör bättre i mörkret? ☺️ jag tror personligen på det, men skulle vara kul med nåt slags test 😆

Själv tycker jag att det e lättare att *gå in i mixen/ljudbilden* och lyssna/analysera när det är nedsläckt..

Verkar som sinnena fokuseras på 1 enda sak, istället för att insupa en massa intryck runtomkringmej (puh långt ord) 😊

PS:

sen e det ju så himla fräckt med alla studioprylar som lyser å blinkar i mörkret - hög mysfaktor 😕

/Biran

Ahh, rack 🥰

Postat
att behringer verkligen är så dåligt?

Gitarrpedalerna är det.

Åtminstonde de som är gjorda i hårdplast istället för metall som de flesta andra pedaler är.

Behringerpedalerna må vara av hårdplast, men de är i flera fall identiska (samma komponenter invändigt från samma fabrik) kopior av de stora pedalmärkena. Jag har testat flera som låter exakt som sin syskonpedal med metallskal.

Oerhört prisvärda! Men om man har klumpfot och stampar på sina pedaler ska man kanske köpa annat.

Jo det kan nog stämma. Syftade mest på hållbarheten hos stompboxarna, och oftast så blir det väldigt hårt under spelningar med publik på scenen och liknande.

Därför föredrar jag de av metal, men i inspelningssyfte ser jag inget fel med det.

Postat

Shit vilken intressant tråd. Känner att jag vill bidra med något... Få se här:

1. Körsångare kan visst bli duktiga solosångare, snarare tror jag att det är en fördel att ha sjungit i kör. Inte minst för att det tenderar att slipa bort okynnesvibratot som många sångare lägger sig till med i rädsla för att man ska sjunga falskt, för att Carola gör det eller av någon annan vansinnig anledning.

Då är det snarare en myt att riktigt duktiga sångare ska röka, dricka och pippa i kopiösa mängder. Okej, det sista tar jag tillbaka. Man sjunger faktiskt bättre efter sex och ju mer sex desto bättre. Fråga Pavarotti. Föresten, behöver ni någon som testar denna myt så ställer jag upp 🙂

2. Nästa myt som jag vill ta upp är myten om musiker och dansare. Jag vill hävda bestämt att bra musiker också är bra dansare. Och man bör nästan kunna dansa för att bli en bra musiker. En musiker som inte begriper sig på takter och sväng är mycket svårt att jobba med.

3. En annan myt är att digitalt låter sämre än analogt. Det sägs överallt, men jag har hittills aldrig funnit det stämma. Och alla digitala prylar som påstås ska låta analogt och varmt låter bara skit, nästan alltid.

4. En annan sak är att MIDI alltid låter illa. Man hör ständigt folk tala skit om MIDI. Men MIDI är ju bara en typ av signal från t.ex. en synt till datorn och har inte alls något eget "sound" som kan låta stelt. Spelar man svängigt och groovy med ett bra ljud låter det bra, med eller utan MIDI.

5. Nästa myt jag vill krossa är att man inte man mixa och mastra i lurar. Hur som helst ska man väl ändå grundmixa i mono, och då använder jag jäkligt ofta lurar. Sedan tycker jag att ett par vanliga Koss Porta Pro är oumbärliga när jag mastrar som referens. Utan dem hade jag inte kunnat jobba. Så, jag vill helt enkelt slå ett slag för hörlurarna inom mixning och mastring.

6. Aktiva vs. Passiva monitorer. Har själv ett par aktiva monitorer, men jag kan inte direkt säga att de låter bättre än passiva monitorer. Är ytterst tveksam till huruvida det egentligen spelar någon roll. Den generella principen är väl: lyssna på en massa musik på monitorerna och lär dig hur de fungerar så funkar i princip vad som helst.

Postat
Jag skulle säga att dåliga musiker är dåliga dansare.

🙂

riktiga musiker dansar inte

Helt korrekt !!

Riktiga musiker får sin kvinna ändå och kan hänga i baren,

istället för att fjanta omkring på dansgolvet 🙂

Postat
Dansar man inte är man en stel tråkmåns oavsett vilket yrke man har.

Håller med, men jag var på en danskurs en gång och läraren var inte speciellt i synk

med tempot. Mycket frustrerande för en musiker som är van att agera till klick :rolleyes:

Postat

Myten om att KENT verkligen är sveriges bästa band!?

Myten om att man kan inte göra artist/musik/band karriär efter 35 🙂

Myten om att alla kan lära sig sjunga (som nån skrev tidigare)

Myten om att brittiska band aldrig blir kända utanför England

Postat
Att Averiges bästa...

-pianist heter Robert Wells

-sångerska heter Carola

-låtskrivare heter Per Gessle

Jag har många icke-musikintresserade bekanta som tror detta på fullt allvar

😄

Då har de ju rätt...

  • 1 månad senare...
Postat

Det där med absolut gehör är intressant jag såg en annons i en gitarrtidning i början på 90-talet om perfect pitch lät coolt tyckte jag varpå jag köpte in hela kursen på kassettband efter ha lyssnat på burge i c:a en timme så avslöjade han hur man kan träna sig till abslolut gehör det kräver en del träning.

Kan dock fastslå att det går att träna sig till absolut gehör har testat det på ungefär 20 pers.som inte spelar nåt instrument eller ens är speciellt intresserad av musik ALLA kunde höra och dessutom lära sig att känna igen toner ackord mm direkt om dem sen kommer ihåg dem är en annan sak

Vi kan alltså fastslå att det går att träna sig till absolut gehör och den enda genetiska förutsättningen

man behöver är ett par fungerande öron (Tondövhet är välldigt sällsynt!! en person som är tondöv pratar i samma tonläge hela tiden har alltså inte höga eller låga toner i sitt prat)

Postat
Det där med absolut gehör är intressant jag såg en annons i en gitarrtidning i början på 90-talet om perfect pitch lät coolt tyckte jag varpå jag köpte in hela kursen på kassettband efter ha lyssnat på burge i c:a en timme så avslöjade han hur man kan träna sig till abslolut gehör det kräver en del träning.

Kan dock fastslå att det går att träna sig till absolut gehör har testat det på ungefär 20 pers.som inte spelar nåt instrument eller ens är speciellt intresserad av musik ALLA kunde höra och dessutom lära sig att känna igen toner ackord mm direkt om dem sen kommer ihåg dem är en annan sak

Vi kan alltså fastslå att det går att träna sig till absolut gehör och den enda genetiska förutsättningen

man behöver är ett par fungerande öron (Tondövhet är välldigt sällsynt!! en person som är tondöv pratar i samma tonläge hela tiden har alltså inte höga eller låga toner i sitt prat)

Skillnaden mellan ett upptränat absolut gehör och ett medfött är att den som har det medfött _ALDRIG_ glömmer. Det är som att du skulle glömma bort färgen grön ungefär. Jag brukar kunna klura ut tonarter utan att ha instrument att testa på, men ändå har inget absolut gehör.

Nackdelarna med absolut gehör är att om någon ska spela eller sjunga en låt i en tonart han eller hon aldrig hört den i kommer få stora problem (personen måste då transponera i huvudet). För någon med ett bra relativt gehör är det inga som helst problem.

Postat
Skillnaden mellan ett upptränat absolut gehör och ett medfött är att den som har det medfött _ALDRIG_ glömmer. Det är som att du skulle glömma bort färgen grön ungefär. Jag brukar kunna klura ut tonarter utan att ha instrument att testa på, men ändå har inget absolut gehör.

Nackdelarna med absolut gehör är att om någon ska spela eller sjunga en låt i en tonart han eller hon aldrig hört den i kommer få stora problem (personen måste då transponera i huvudet). För någon med ett bra relativt gehör är det inga som helst problem.

Intressant, det visste jag inte. Speciellt inte det sista, trodde att det bara var fördelar med att ha absolut gehör.

Hur är det när en person med absolut gehör ska lyssna på en "vanlig" låt (pop/rock) som det är blås/stråkar/symfoniorkester på? Jag har hört att intoneringen mellan exempelvis stråkar och rocksättningn gör så att en person med absolut gehör ofta tycker att det låter förskräckligt. Eller är det en myt också?

Postat

Fler myter:

Dansar man inte är man en stel tråkmåns oavsett vilket yrke man har.
Postat
Fler myter:
Dansar man inte är man en stel tråkmåns oavsett vilket yrke man har.

😱 Touché!
Postat (redigerat)
Skillnaden mellan ett upptränat absolut gehör och ett medfött är att den som har det medfött _ALDRIG_ glömmer. Det är som att du skulle glömma bort färgen grön ungefär. Jag brukar kunna klura ut tonarter utan att ha instrument att testa på, men ändå har inget absolut gehör.

Nackdelarna med absolut gehör är att om någon ska spela eller sjunga en låt i en tonart han eller hon aldrig hört den i kommer få stora problem (personen måste då transponera i huvudet). För någon med ett bra relativt gehör är det inga som helst problem.

Intressant, det visste jag inte. Speciellt inte det sista, trodde att det bara var fördelar med att ha absolut gehör.

Hur är det när en person med absolut gehör ska lyssna på en "vanlig" låt (pop/rock) som det är blås/stråkar/symfoniorkester på? Jag har hört att intoneringen mellan exempelvis stråkar och rocksättningn gör så att en person med absolut gehör ofta tycker att det låter förskräckligt. Eller är det en myt också?

En rocksättning intonerar ju knappast helt klockrent i sig... Men jag fattar inte vad det skulle ha med absolut gehör att göra? en person med ett gott relativt gehör hör ju om det är surt lika bra som en med absolut.. Även om man har absolut gehör betyder ju inte det att man är född med en tempererad stämning i generna.

En annan nackdel med absolut gehör är att dom missar mycket av den harmoniska "kollen". dom hör precis alla toner men reflekterar inte speciellt mycket över vilken musikalisk funktion allt har. Med ett relativt gehör tvingas man ju luta sig mot att identifiera klanger/harmoniska funktioner och det är ju nästan det viktigaste för improvisationsbaserad musik (rock, pop, jazz osv).

edit: konstig formulering

Redigerat av VacUm
Postat
[...]En rocksättning intonerar ju knappast helt klockrent i sig... Men jag fattar inte vad det skulle ha med absolut gehör att göra? en person med ett gott relativt gehör hör ju om det är surt lika bra som en med absolut.. Även om man har absolut gehör betyder ju inte det att man är född med en tempererad stämning i generna[...]
Nä det kanske är en myt, just därför jag frågar. Men det jag hört är att intoneringen mellan just stråkar/blås/symfoni och "rockinstrumenten" är lite värre, för absolutare, än bara ett band själv. Just pga av att den tempererade jämkningen är lite tydligare på "bandade" instrument än på fiol/cello och diverse andra symfoniinstrument.
Postat

När man kör ihop symfoniorkester och rockband så befinner man sig på en så pass grov harmonisk skala att jag inte tycker diffar i stämningarna spelar nån större roll (därmed inte nåt ont sagt om den kombinationen).

Då tycker jag det är värre med bleckblås i en symfoniorkester jämfört med resten av orkestern. Bleckblåsen tenderar ofta att ligga en aning högre än de andra, vilket kan ge en del otrevliga vibbar.

Postat
När man kör ihop symfoniorkester och rockband så befinner man sig på en så pass grov harmonisk skala att jag inte tycker diffar i stämningarna spelar nån större roll (därmed inte nåt ont sagt om den kombinationen).

Då tycker jag det är värre med bleckblås i en symfoniorkester jämfört med resten av orkestern. Bleckblåsen tenderar ofta att ligga en aning högre än de andra, vilket kan ge en del otrevliga vibbar.

Ja det var lite det jag var ute efter, men fick inte riktigt fram det. Alltså att vissa kombinationer av instrument är jobbigare för personer med absolut gehör än oss vanliga dödliga.
Postat
När man kör ihop symfoniorkester och rockband så befinner man sig på en så pass grov harmonisk skala att jag inte tycker diffar i stämningarna spelar nån större roll (därmed inte nåt ont sagt om den kombinationen).

Då tycker jag det är värre med bleckblås i en symfoniorkester jämfört med resten av orkestern. Bleckblåsen tenderar ofta att ligga en aning högre än de andra, vilket kan ge en del otrevliga vibbar.

Ja det var lite det jag var ute efter, men fick inte riktigt fram det. Alltså att vissa kombinationer av instrument är jobbigare för personer med absolut gehör än oss vanliga dödliga.

Jag tror fortfarande inte det har det minsta med absolut gehör att göra. Ligger flöjterna högt i förhållande till dom andra instrumenten är väl det precis lika irriterande för alla?

Detdär med att alla med absolut gehör inte "tål" musik som inte stämmer i pitch är en myt. Jag har en kompis med absolut gehör som diggar Håkan Hellström utan några som helst problem med hans pitch.

Postat
Detdär med att alla med absolut gehör inte "tål" musik som inte stämmer i pitch är en myt. Jag har en kompis med absolut gehör som diggar Håkan Hellström utan några som helst problem med hans pitch.
Hahaha, point taken. 😳
Postat

Nu vet jag ju inte om bleckblåset är särskild från resten av orkestern men många bud om A är det. tror dock att musiken skulle lida om alla spelade utan vibrato och helt pitch-korrekt. Men det är kanske bara ännu en myt?

Tycker själv att duktiga musiker sällan är stora konstnärer. Med det menar jag att en konstnär har ett uttryck, något som berör helt enkelt någonting att säga.

I en symfoniorkester är detta perfekt då det är någon annans konstnärsskap som reproduceras men det jag menar är att musikerskap är inte alltid en garant för stor musik.

Myt eller verklighet?

Postat
Jag tror fortfarande inte det har det minsta med absolut gehör att göra. Ligger flöjterna högt i förhållande till dom andra instrumenten är väl det precis lika irriterande för alla?

Detdär med att alla med absolut gehör inte "tål" musik som inte stämmer i pitch är en myt. Jag har en kompis med absolut gehör som diggar Håkan Hellström utan några som helst problem med hans pitch.

Jo, jag håller med dig.

Att ha "bra gehör" och "absolut gehör" är ju två olika saker.

"Absolut" innebär ju att man kan identifiera toner utan att ha nån referenston.

"Bra", som egentligen kallas "bra relativt gehör", innebär att man kan höra små nyanser och urskilja dess inbördes tonhöjd. Det säger ingenting om toleranser hos lyssnaren.

Jag har rätt bra gehör, men inte absolut. Jag pallar inte med HH för att han sjunger så jäkla illa, inte bara falskt. Det finns det andra som sjunger falskt men där det ändå låter hyfsat bra (t ex Tom Verlaine). Det har nog mycket med frasering och artikulation att göra.

Men HH och bleckblås som ligger aningens för högt ... näe ... det låter urk ...

Postat
Detdär med att alla med absolut gehör inte "tål" musik som inte stämmer i pitch är en myt. Jag har en kompis med absolut gehör som diggar Håkan Hellström utan några som helst problem med hans pitch.

Apropå detta så tycker jag det är dags att slå hål på myten att Håkan Hellström sjunger falskt.

Postat
Detdär med att alla med absolut gehör inte "tål" musik som inte stämmer i pitch är en myt. Jag har en kompis med absolut gehör som diggar Håkan Hellström utan några som helst problem med hans pitch.

Apropå detta så tycker jag det är dags att slå hål på myten att Håkan Hellström sjunger falskt.

Han sjunger falskt (han pitchar alltså inte rätt i förhållande till resten av orkestern).. Men han sjunger jävligt bra. Två helt olika saker som jag ser det. Men den diskussionen har varit uppe förr och kanske inte behöver debatteras igen 😊

Postat
Det där med absolut gehör är intressant jag såg en annons i en gitarrtidning i början på 90-talet om perfect pitch lät coolt tyckte jag varpå jag köpte in hela kursen på kassettband efter ha lyssnat på burge i c:a en timme så avslöjade han hur man kan träna sig till abslolut gehör det kräver en del träning.

Kan dock fastslå att det går att träna sig till absolut gehör har testat det på ungefär 20 pers.som inte spelar nåt instrument eller ens är speciellt intresserad av musik ALLA kunde höra och dessutom lära sig att känna igen toner ackord mm direkt om dem sen kommer ihåg dem är en annan sak

Vi kan alltså fastslå att det går att träna sig till absolut gehör och den enda genetiska förutsättningen

man behöver är ett par fungerande öron (Tondövhet är välldigt sällsynt!! en person som är tondöv pratar i samma tonläge hela tiden har alltså inte höga eller låga toner i sitt prat)

Skillnaden mellan ett upptränat absolut gehör och ett medfött är att den som har det medfött _ALDRIG_ glömmer. Det är som att du skulle glömma bort färgen grön ungefär. Jag brukar kunna klura ut tonarter utan att ha instrument att testa på, men ändå har inget absolut gehör.

Nackdelarna med absolut gehör är att om någon ska spela eller sjunga en låt i en tonart han eller hon aldrig hört den i kommer få stora problem (personen måste då transponera i huvudet). För någon med ett bra relativt gehör är det inga som helst problem.

Bull har du absolut gehör så hör man ju alla tonerna alltså alla tonarter åxo det finns 12 toner i den västeuropeska musiken. kan du alla så kan du åxo sjunga dem alltså har du inga problem med olika tonarter det finns ju dessutom en massa toner i mellan varje tonsteg du kan ju böja toner olika högt eller lågt ibland så är man mitt i mellan c å ciss t.e.x det hör ju både du å jag och den som har absolut gehör jag tränar absolut gehör.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.