musik (oregistrerad) Postat 7 juni 2007 Postat 7 juni 2007 Det finns en myt som jag måste erkänna att jag tror på själv: Körsångare blir i allmänhet inte bra solister. Fast jag säger det inte högt för ibland blir folk väldigt provocerade. Det omvända gäller också ofta enligt samma myt: sätt ihop en bunt briljanta solister och du får en hemsk kör. Det vore intressant att undersöka denna myt(?) men det kräver nog andra undersökningsmetoder än för de flesta andra myter listade här ovan... Det beror nog lite på... En bra soloröst är speciell på något sätt - och det gör att den sticker igenom för mycket i en kör och inte alls blir bra där - men en körsångare kan ju utbilda sig och efter hand få en mer utpräglad röst som passar för solosång. Problemet är bara att när den omvandlingen har skett, så är det nog väldigt svårt att gå tillbaks till en röst som fungerar i kör... 🙂 Mig fick de alltid plocka ur skolkören - så jag fick stå och sola...
Tant Fransa Postat 7 juni 2007 Postat 7 juni 2007 (redigerat) Å andra sidan är det bevisat att placebo fungerar. Så det omvända borde ju kunna vara sant. Vore i alla fall intressant att höra vad forskningen säger på det området. Fast i detta fallet fungerar ju inte placebo direkt. Jämför med att nån tar en hammare och slår dig stenhårt på smalbenet. Bara för att du inte märker att han slår så kommer sannerligen benet att krossas ändå 🙂 Vad jag fått höra av åtminstonde två föreläsare inom akustik/örats anatomi/psyko akustik så är denna myt ingen myt. Hade dock varit kul att läsa om motsatsen så man kan bilda en egen uppfattning. Finns länkar? Detta tror jag faktiskt på. För att använda en liknelse i analogi med ovanstående hammarexempel: Om någon slår dig i magen när du är helt oförberedd kommer det att göra ont, och du får ev. skador. Om du har starka magmuskler och kan förbereda dig genom att spänna magen klarar du dig förmodligen väldigt bra. Det finns muskulatur i innerörat, och de kan drabbas av akustisk chock. Det uppkommer när man oberedd utsätts för höga ljud. Jag tycker det verkar rimligt att man är mer förberedd för ljuden om man lyssnar på musik man gillar. Däremot måste man ju komma ihåg att man fortfarande kan få skador - man är inte vaccinerad bara för att man gillar musiken - skadorna kommer något lite senare. Det är alltså inte ett bra skäl att skruva upp volymen. Redigerat 7 juni 2007 av Tant Fransa
Linkowich Postat 7 juni 2007 Postat 7 juni 2007 SANT ELLER FALSKT?: - Aktiva monitorer är bättre än passiva. - Hårdvara/rör/vinyl låter bättre än mjukvara/transistorer/CD. - Man kan koka gamla bassträngar för bättre sound. - Leadgitarrister kompar som arslen. - Halsen slår sig om man hänger gitarren på väggen. - Folkmusik är detsamma som gammeltjo. - Mac/Firewire/Protools är bättre än PC/USB/Cubase. - Orkestern klingar bättre om man stämmer utifrån 442 hz istf 440. - Ljudkortet påverkar kvaliteten på nedmixningarna in-the-box. - Jack Daniels är gott.
eggplant Postat 7 juni 2007 Postat 7 juni 2007 - Mac/Firewire/Protools är bättre än PC/USB/Cubase. SVår formel men att firewire är bättre än USB är tveklöst. USB är helt enkelt en seribuss medans firewire är ett interface för nätverk med en del stöd för vettiga saker så som garanterad bandbredd odyl. - Jack Daniels är gott. Ingen myt. Ren sanning. Speciellt när den legat i frysen 1 dygn och man sen tar en rejäl ångbastu medelst sagda dryck.
DonRickardo Postat 7 juni 2007 Postat 7 juni 2007 En myt som jag fick höra var att svarta CDr-skivor skulle låta bättre än vanliga blanka... Hur nu det skulle kunna vara det. Men skulle gärna vilja att ni kollade i ett blindtest. Kolla gärna den där fantastiska gröna pennan som fanns i början 90-talet som man skulle måla sina CD-skivor med... den måste ha gjort en grym skillnad... 😄 Angående det absoluta gehöret så är det nog någonting som man inte vill ha. Då vi inte stämmer våra instrument rent utan tempererat så skulle det i princip innäbära att det bara är några klassiska verk som skulle låta bra, allt annat skulle låta knasigt. Detta förutsatt att instrumenten är stämda rätt. (Googla det pythagoreiska kommat om ni vill veta mer. Kort kan man väl säga att ett F# och ett Gb egentligen inte är samma ton.) Allt tempererat gehör är upptränat. Allt som Hi-Fi nördar har hemma är jag i princip skeptisk mot. 😆 Huruvida ni verkligen hör någon skillnad när ni vänder polaritet på stömkabeln håller jag osakt. Jag bara undrar om det är så att allt är kopplat som det ska i kontakten och vägguttaget, eller om det kan vara något där som spökar. Det är kanon att mixa i NS-10. Om det låter bra i ett par NS-10 så låter det bra överallt, nästan. 😉
Claes Holmerup Postat 7 juni 2007 Postat 7 juni 2007 Huruvida ni verkligen hör någon skillnad när ni vänder polaritet på stömkabeln håller jag osakt. Jag bara undrar om det är så att allt är kopplat som det ska i kontakten och vägguttaget, eller om det kan vara något där som spökar. Ljudet i sig blir inte bättre, men man kan bli av med brum på det sättet, beroende på hur nätdelen är konstruerad i respektiva apparat. Med vissa fall gör det ingen killnad alls, men med andra blir det stor skillnad. Problemet beror förstås också på att man lätt skapar jordslingor när man kopplar ihop flera apparater - så om nollan och fasen i nätspänningen får byta plats på vissa, kan det ge mindre eller rentav helt försvunnet brum. 😆
Mats Stålbröst Postat 1 augusti 2007 Trådstartare Postat 1 augusti 2007 Jag puffar lite för den här tråden en sista gång. Finns det ytterligare musikmyter som ni vill att vi ska granska? /Mats
barkley Postat 1 augusti 2007 Postat 1 augusti 2007 Att Averiges bästa... -pianist heter Robert Wells -sångerska heter Carola -låtskrivare heter Per Gessle Jag har många icke-musikintresserade bekanta som tror detta på fullt allvar 😛
Desecrated Postat 1 augusti 2007 Postat 1 augusti 2007 Att sjusträngade gitarrer bara är till för nu-metal. Att ljudmotorn i fruityloops är sämre än i andra program. En myt som jag ofta hör och själv råkat ut lite för är: 1. Saker som är helt synkade kan bli osynkade när man skickar dom över internet. 2. Olika program har olika bpm, 90 bpm i FLstudio är inte detsamma som 90 bpm i cubase. Att mahogny är det bästa träslaget för gitarrer. Att man tappar förmågan att skriva originella låtar om man läser musikteori. Och min favorit myt; Ingenting förändrar sig någonsin, om det för 15 år sen inte gick att använda gitarrsträngar ljusare än 008 så är det också totalt omöjligt idag, för tekniken går aldrig framåt. Om ett företag gjorde lite halvtaskiga produkter på 90 talet så ska man inte köpa dom nu, för det kan ju aldrig vara så att produktionen har förbättras. Och på samma sätt, eftersom fender gjorde bra gitarrer på 60 talet så måste dom göra bra gitarrer nu också.
tomazopantera Postat 1 augusti 2007 Postat 1 augusti 2007 Finns en seglivad myt huruvida Intelprocessorerna skulle vara bättre för musikdatorn än AMD... Har själv Intel och har inga problem, har haft AMD också utan problem. Processormyten är mer än jobbig. Det finns alltid självutnämda experter inom området. En annan myt som jag finner lite intressant är den som Hackergruppen H2O står för; Att deras crackade Cubase 3 SX med borttagna kopieringsskydd inte alls drar så mycket processorkraft som original-Cubase.
Biran Postat 1 augusti 2007 Postat 1 augusti 2007 (redigerat) Att det skulle vara bättre förr !! Finns det något mera galet uttryck - speciellt när man pratar musiker 😉 Jag hävdar bestämt att musikerna e otroligt mera tekniska, och kan göra mkt mera med sina instrument idag än för *förr*.. Rekordet tyckte jag var när en stor Amerkansk gitarrtidning hade omröstning om: vem är århundradets gitarrist.. K.Richards, E.Clapton och J.Page givetvis var bland de 5 bästa.. Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta men uppenbarligen har människan, väldigt lätt att se bakåt och missar allt det fina i dagsläget musikerna av klass presterar.. /Biran Edit pga stavfel 🙂 Redigerat 1 augusti 2007 av Biran
Lithium Postat 1 augusti 2007 Postat 1 augusti 2007 Att tidningen studio har något relevant att skriva om 🙂
Angelina Postat 9 augusti 2007 Postat 9 augusti 2007 (redigerat) Fyrflätar alla hifi-nördar sina kablar?( känner en som brukade göra det) Är alla musiker introverta knarkare? Körsång är farligt för individualiteten i rösten. Sjunger du för länge i kör så formas stämbanden efter den sortens sång, därför blir körsångare ofta dåliga solister. Jag sjöng i kör i 3 år och slutade när jag märkte att min röst blivt konditionerad av ett övermått av sakral sång. Det lät förfärligt, jag arbetar fortfarande på att få tillbaka min ursprungliga "ton", har kommit en bra bit på vägen dock. Körkännare skulle bli förskräckta om de hörde mig nu. Bräkit, bräkit. 😉 Jag skulle säga att dåliga musiker är dåliga dansare. 😎 Redigerat 9 augusti 2007 av Angelina
Magnetic Postat 9 augusti 2007 Postat 9 augusti 2007 Tjena Att med 3 st ackord skrivs de bästa rocklåtarna... 😉 // Klas
antikartellmusikern Postat 9 augusti 2007 Postat 9 augusti 2007 Är de en myt att en kofösare ifrån indien aldrig kan bli en muuu siker ?
antikartellmusikern Postat 9 augusti 2007 Postat 9 augusti 2007 (redigerat) Är de sant att kontakterna gör en till en skenbar vinnare ? Redigerat 9 augusti 2007 av antikartellmusikern
antikartellmusikern Postat 9 augusti 2007 Postat 9 augusti 2007 (redigerat) Är de sant att dom största konstnärerna saknar simfötterna som krävs för att kunna hålla huvudet flytande i en ankdamm ? Redigerat 9 augusti 2007 av antikartellmusikern
jarlo Postat 9 augusti 2007 Postat 9 augusti 2007 2. Olika program har olika bpm, 90 bpm i FLstudio är inte detsamma som 90 bpm i cubase. Fast det där är ingen myt. Jag vet inte vad det beror på, men jag har varit med om det själv. Djonas höll nån festival här på forumet för nåt/några år sen och la upp ett trumspår som man skulle bygga sin låt omkring. När jag ställde in samma bpm-tal i Reason som han hade angett så synkade det ur efter ett tag. När jag provade mig fram visade det sig att det skiljde på nån tiondels bpm.
Itzhak Postat 9 augusti 2007 Postat 9 augusti 2007 att 90% av alla trummisar inte kan knacka på en dörr utan att tappa takten. men det är ju iofs. inte någon myt.
antikartellmusikern Postat 9 augusti 2007 Postat 9 augusti 2007 (redigerat) 2. Olika program har olika bpm, 90 bpm i FLstudio är inte detsamma som 90 bpm i cubase. Fast det där är ingen myt. Jag vet inte vad det beror på, men jag har varit med om det själv. Djonas höll nån festival här på forumet för nåt/några år sen och la upp ett trumspår som man skulle bygga sin låt omkring. När jag ställde in samma bpm-tal i Reason som han hade angett så synkade det ur efter ett tag. När jag provade mig fram visade det sig att det skiljde på nån tiondels bpm. fick vibbar tillbaks till proggrörelse då kunde alla sjunga oavsett BNP:n men idag sjunger väl dom bara ute i danderyd , fast inga proggsånger förståss eller de kanske bor korverterade proggar där nu .... Redigerat 9 augusti 2007 av antikartellmusikern
berra_- Postat 9 augusti 2007 Postat 9 augusti 2007 att man hör bättre i mörkret? 😮 jag tror personligen på det, men skulle vara kul med nåt slags test 😕
Stinkey Zwei Postat 23 augusti 2007 Postat 23 augusti 2007 Att man måste vara svart för att spela blues, eller vit för att sjunga opera. Hört Stevie Ray Vaughan eller Barbara Hendricks?
berra_- Postat 23 augusti 2007 Postat 23 augusti 2007 Att man trycker det man skriver att man ska trycka nästa nummer? 😲😕 *host*mixamedlurar*host*
thesimon Postat 23 augusti 2007 Postat 23 augusti 2007 att behringer verkligen är så dåligt? Gitarrpedalerna är det. Åtminstonde de som är gjorda i hårdplast istället för metall som de flesta andra pedaler är.
Biran Postat 23 augusti 2007 Postat 23 augusti 2007 att man hör bättre i mörkret? 😄 jag tror personligen på det, men skulle vara kul med nåt slags test 😄 Själv tycker jag att det e lättare att *gå in i mixen/ljudbilden* och lyssna/analysera när det är nedsläckt.. Verkar som sinnena fokuseras på 1 enda sak, istället för att insupa en massa intryck runtomkringmej (puh långt ord) 😲 PS: sen e det ju så himla fräckt med alla studioprylar som lyser å blinkar i mörkret - hög mysfaktor 😕 /Biran
Magpie Postat 23 augusti 2007 Postat 23 augusti 2007 att behringer verkligen är så dåligt? Gitarrpedalerna är det. Åtminstonde de som är gjorda i hårdplast istället för metall som de flesta andra pedaler är. Behringerpedalerna må vara av hårdplast, men de är i flera fall identiska (samma komponenter invändigt från samma fabrik) kopior av de stora pedalmärkena. Jag har testat flera som låter exakt som sin syskonpedal med metallskal. Oerhört prisvärda! Men om man har klumpfot och stampar på sina pedaler ska man kanske köpa annat.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.