Wernborg Postat 4 januari 2008 Dela Postat 4 januari 2008 Min anläggning med center+2st fronthögtalare för ca 19000:-/st och receiver för ca 16000:- kvalar väl knappt in som "audiofil-nörds anläggning", eller...? 😛 Jag bryr mig mycket om ljudet både i studion och i vardagsrummet, men riktigt extremt dyra prylar känns inte så meningsfullt eftersom man får betala löjligt mycket mer för en väldigt liten förändring när man redan har kommit upp en bit i ljudkvalitet. Haha. Du är rolig du. 😉 I min värld är de beloppen väldigt förknippade med audiofil-nördsanläggning. Med råge. Men det kanske bara är i min? 🙂 😛 ...men jag kör med vanlig 1.5mm2 elkabel som högtalarkabel - och helt vanlig standard 220V-kabel in i väggen - och har varken ormolja att smörja in kablarna med, schakrastenar på receivern eller kabelvaggor för högtalarkablarna. Är jag förlåten då...? 😛 😆 Ok då. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wernborg Postat 4 januari 2008 Dela Postat 4 januari 2008 Icke proffsmusiker men glad amatör. Hemmastereon är en Kenwood 4000 kr från MediaMarkt. Låter kanon i mina öron. Om jag precis har varit hemma hos kompisen och lyssnat på hans 30000 (vild gissning) anläggning så kanske jag eventuellt hör skillnad. Annars inte nämnvärt. Och inköpet då, definitvt ett WAF, eller rättare sagt det var frun som tyckte att vi behövde en stereo. Jag nöjde mig att spela skivor i hemmabion (gud förbjude) Den tycker faktiskt till och med jag låter apa. Skulle iofs aldrig få för mig att köpa en rigg för 30000 heller. Har en alldeles utmärkt Class-A combo till gitarren. Pianot hemmavid är ett Blocket-fynd där frakten var tre ggr så dyr som pianot 🙂 som dessutom är fruns det med. Jag tror iofs att situationen hade varit annorlunda om jag lyssnade på musik som jag gjorde på 80 och 90-talet. Majoriteten av musiken jag lyssnar till går via datorn och hörlurar idag. Om så inte hade varit fallet hade jag säkert trott att jag behövt en bättre hemmaanläggning. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Magpie Postat 4 januari 2008 Dela Postat 4 januari 2008 (redigerat) Var det någon här som såg det roliga avsnittet med Fredrik och Filip när de besökte Fabio i usa, ett par år sedan på kanal 5? Vilken fruktansvärt dyr musikanläggning han hade, endast ett fåtal tillverkade tydligen. Trevligt när programledarna fick spela upp ett nyinspelat alster. Men fysjutton vad sånt kostar! Ärligt talat skulle jag faktiskt inte kunna njuta av en tokdyr anläggning, när jag vet att en fin anläggning fakist låter nästan lika bra. Jag är lite petig när det gäller att använda pengarna förnuftigt (vad nu förnuftigt betyder för mig). Dessutom är inte Fabio en audiofil, bara jävligt rik. Det skulle vara väldigt intressant om herr Svalander fick komma med tips till Fabio. Då skulle det komma till toktunga titanblock placerade ovanpå cd-spelaren, specialmålade kanter på skivorna, hyper exklusiva kablar + hållare mm. 🙂 Redigerat 4 januari 2008 av Magpie Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Per Boysen Postat 7 januari 2008 Dela Postat 7 januari 2008 (redigerat) Jag tycker Oves fråga är bra ställd. Men jag tycker också att de flesta har missat en viktig faktor för musiker: TID! Varför ska man ha en superljudanläggning hemma när man hellre vill använda sin tid till att öva och spela på sina instrument än att sitta ner och nöjeslyssna på musik? Skulle man trots allt anslå tid till att lyssna handlar det mest om att kolla in något man vill lära sig och då duger vilken kass ljudkvalle som helst. Jag tror alltså att det ligger en viss sanning i påståendet att musiker generellt har sämre hemmaljudanläggningar än icke-spelande musikälskare. Ytterligare en faktor: Många musiker håller också på med att producera inspleningar, oftast med dator, och då räcker ju två Genelec-monitorer gott både för jobbet och "hemmalyssning i toppklass". Själv plockar jag gärna med mig en laptop för att nöjes-lyssna via de små inbyggda högtalarna. Jag tycker det ger en skön vinkel på musiken jämfört med att lyssna via superba studiomonitorer. Omväxling förnöjer. Man lär sig också alltid något nytt "om ljud" av att lyssna på samma material i olika anläggningar, även usla. Redigerat 7 januari 2008 av pboy Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Keys Postat 7 januari 2008 Dela Postat 7 januari 2008 själv har jag enbart ett logitec z5500-surroundsystem (köpte för 1500kr) hemma....kör musik/tv/tv-spel där....! Lyssnar i princip ALDRIG på musik hemma, och för min sambo räcker det med råge....! Sjukt egentligen, mitt livs största hobby, och i år blir det mitt yrke, och så lyssnar jag nästan aldrig på musik över huvud taget längre....på sin höjd blir det Sarah Brightman eller nått sånt i bakgrunden när vi käkar middagar hemma....typ! 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
VacUm Postat 7 januari 2008 Dela Postat 7 januari 2008 Lyssnar enbart i mina monitorer och lurar. Det finns en halvbra stereo i bokhyllan som följde med när min sambo flyttade in och den är ihopkopplad och provad en gång. Har funderat på att koppla ut TV/Xbox/DVD dit men det har inte blivit av än. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Biran Postat 7 januari 2008 Dela Postat 7 januari 2008 Jag tycker Oves fråga är bra ställd. Men jag tycker också att de flesta har missat en viktig faktor för musiker: TID! Varför ska man ha en superljudanläggning hemma när man hellre vill använda sin tid till att öva och spela på sina instrument än att sitta ner och nöjeslyssna på musik? Skulle man trots allt anslå tid till att lyssna handlar det mest om att kolla in något man vill lära sig och då duger vilken kass ljudkvalle som helst. Jag tror alltså att det ligger en viss sanning i påståendet att musiker generellt har sämre hemmaljudanläggningar än icke-spelande musikälskare. Ytterligare en faktor: Många musiker håller också på med att producera inspleningar, oftast med dator, och då räcker ju två Genelec-monitorer gott både för jobbet och "hemmalyssning i toppklass". Själv plockar jag gärna med mig en laptop för att nöjes-lyssna via de små inbyggda högtalarna. Jag tycker det ger en skön vinkel på musiken jämfört med att lyssna via superba studiomonitorer. Omväxling förnöjer. Man lär sig också alltid något nytt "om ljud" av att lyssna på samma material i olika anläggningar, även usla. Varför man skall ha en superljudanäggning hemma?? Tja, helt enkelt för man älskar att lyssna på musik.. Man kan inte och bör inte sitta 24/7 och spela in/redigera i musiken man håller på med.. Att ta ett kort/lång uppehåll kan vara och e nyttigt kreativiteten.. Då kan man rensa öronen/hövvet med en dyring till stereo och njuta av ett ljud som inte Genelecen presterar.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 7 januari 2008 Dela Postat 7 januari 2008 Jag har 3.1 lyssning i studion som jag vet exakt hur den fungerar, och jag kan den utantill. i vardagsrummet har vi en sonystärkare med tillhörande högtalare till som vi använder vid film/spel och även musik. det låter bra och är egentligen frugans, men dom låter najs o passar till film och kan swoosha på ordentligt trots att de bara är små hifilådor.. 😕 lyssnar nästan jämnt på musik hemma. har iTunes på alla 5 datorer i nätverket och varje dator har sina egna speciella playlists och allt är delat på nätverket så jag kan lyssna via min powerbook via airport. likadant att man har tillgång till all annan musik på alla andra datorer i ntäverket. är asnajs!!! förrut körde jag nästan allt genom mina studiolådor, men ville inte belasta dom för mkt, så nu kör jag nästan allt i vardagsrummet ist. funkar asnajs! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 7 januari 2008 Dela Postat 7 januari 2008 själv har jag enbart ett logitec z5500-surroundsystem (köpte för 1500kr) hemma....kör musik/tv/tv-spel där....! Lyssnar i princip ALDRIG på musik hemma, och för min sambo räcker det med råge....!Sjukt egentligen, mitt livs största hobby, och i år blir det mitt yrke, och så lyssnar jag nästan aldrig på musik över huvud taget längre....på sin höjd blir det Sarah Brightman eller nått sånt i bakgrunden när vi käkar middagar hemma....typ! 😕 ganska typiskt för arbetande ljudtekniker själv har jag en ganska bra anläggning - inget fancy på 50-100 000 men en som räcker gott å väl att lyssna hemma på med välljud ingen gammal häck från 70/80-talet men lyssnar sällan ändå jobbar man med musik hela dagen så är nog det sista man vill att spisa plattor när man kommer hem Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pehea Postat 7 januari 2008 Dela Postat 7 januari 2008 själv har jag enbart ett logitec z5500-surroundsystem (köpte för 1500kr) hemma....kör musik/tv/tv-spel där....! Lyssnar i princip ALDRIG på musik hemma, och för min sambo räcker det med råge....!Sjukt egentligen, mitt livs största hobby, och i år blir det mitt yrke, och så lyssnar jag nästan aldrig på musik över huvud taget längre....på sin höjd blir det Sarah Brightman eller nått sånt i bakgrunden när vi käkar middagar hemma....typ! 😕 Se därja. Ännu ett exempel. Men då kanske det inte är en myt att slå hål på...? Det kanske ÄR så helt enkelt? Man lyssnar inte alls på musik "hemma" så som man gör i sitt hobbyrum, eller aktiva musikskapande. Ok, "gallupen" eller "surveyn" kanske blir ngt prylbögsorienterat men ändå. Fler musiker som har "snål" anläggning hemmavid? Eller, i alla fall, jfrt med vad ni har i proffsmusikerlivet? Det kan ju vara så att man vill ha så kass stereoanläggning som möjligt, för att låter ens eget material bra där, i den sämsta av anläggningar, så låter det bra annars också? 😕 Eller? Jag tror du har nåt på gång, jag är iofs hobbymusiker och dom flesta runt mig likaså, men ändå. Inte många imponatorstereos där inte! För egen del handlar det ganska mycket om lathet eller bristande initiativ, min yngste son ( 10 månader ) har pillat loss det mesta av den torkade upphängningen på en AudioPro 2-25 så nu låter det verkligen svinilla ( annars en mkt bra och billig högtalare ) I källaren står ett par svenska Rauna i bruksskick och ändå sitter jag där och irriterar mig över att det inte går att spela. Har min mesta musiklyssning i köket genom en liten bärbar och detta bidrar förståss till att sätta ner bråttomnivån lite. Av ett dussin musiker jag spelar med nu eller umgås med så har 3 en dålig, 5 en hyfsad, 3 en bra och bara en har en mycket bra. Med tanke på att musik är största intresset hos samtliga är det ganska lite. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Biran Postat 7 januari 2008 Dela Postat 7 januari 2008 Pboy, du är nog också inne på något, när du sa: "Omväxling förnöjer. Man lär sig också alltid något nytt "om ljud" av att lyssna på samma material i olika anläggningar, även usla" Typ, lite som det där med varför de envisas med att köra NS-10 monitorer och Auratone fortfarande i studios. För att "kolla" att det låter "bra" på även kassa högtalare. Det skall ju erkännas, att mycket av musiken, den moderna populärmusiken konsumeras av tonåringar och de har för det första inte så mycker kosing att lägga ner på fede-stereo, utan kör med sina I-pods, smådatorer och "mini-kompakt-stereos". För det andra, när de har fått sitt första jobb och skall flytta hemifrån till sina egna första lägenheter, så skall de ha FEST naturligtvis varje helg, och då måste det ju kunnas dra på! 😠 Då köper de ngt - definitivt inte i audiofilklass - men de byter upp sig i alla fall. Men på något sätt tror jag ändå det inte är därför. Det jag är ute efter är hur det borde vara - i alla fall jämfört med audiofiler - så tror jag att musiker som spelar själv VET JU MER ÄN NÅGON ANNAN hur det lät och låter när de spelar/spelade in materialet. Speciellt sitt eget instrument. Och har bättre förmåga att bedöma andras inspelningar. Så de har liksom lite mer trovärdighet eller rättighet att vara kräsna och "kännare", och på ett naturligt sätt veta hur allting skall eller bör låta, så då borde de inte nöja sig med mindre. Men ändå låter de bli att ens "byta upp sig" ifrån gammalt skräp. Jämförelsen med audiofiler är kanske lite extrem, men säg, vanliga medelsvenssons som varker har musik eller ljud som huvudsakliga intresse. De har familj, vanligt kneg, och kan inte spendera hur mycket som helst, men köper ändå kanske något som är liiiiiiiiiiiite över medel-stereon (om det nu finns ngn medelstereo 🙂 ) men inte vräker på som den värsta audiofil. Just nu är 5:1 hemmabiosystem och liknande väldigt inne, men det kan vi diskutera i en annan tråd om vi vill. Alltså, för mig kvittar det, folk får skaffa vad som helst naturligtvis, men är det en myt eller inte? Av svaren här att döma - hittills - verkar det vara 50/50. Jag håller inte alls med att musiker vet hur det skall låta, det märks väldans väl när man livemixar musiker.. Skickliga musiker har bra koll på sin rigg och spel medans medelm8:or eller grönare musiker kan vara rena katastrofen att jobba med.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wernborg Postat 8 januari 2008 Dela Postat 8 januari 2008 Tror faktiskt inte det finns särskilt många proffsmusiker på detta forum. Inte som skriver aktivt i alla fall. Hoppas jag har fel. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Biran Postat 8 januari 2008 Dela Postat 8 januari 2008 Jag håller inte alls med att musiker vet hur det skall låta, det märks väldans väl när man livemixar musiker..Skickliga musiker har bra koll på sin rigg och spel medans medelm8:or eller grönare musiker kan vara rena katastrofen att jobba med.. Nähä, och hur håller en trummis eller en sångare "koll på sin rigg?". Det är helt överlämnat åt andra. Det är i stort sett bara basister och gitarrister du tänker på som kan skruva upp hur mycket som helst live. Resten då? Vi snackar studio/hemma nu och inte live. Jag ville ha - just det - reda på om proffsmusiker, som spelat länge och kan tänkas vara - om inte ekonomiskt oberoende - så i alla fall ha råd att spendera pengar på lite bättre stereo än t ex en Luxor Dirigent. Då har de väl hållit på ett tag och får väl räknas som proffs och måste väl rimligen förväntas ha koll på både det ena och det andra. Inte garagepunkbandet med fjortisar som skall vinna nån tävling, eller för att få brudar. Inte "då och då musikern" som trubadurar varannan lönehelg eller en gång var fjärde palmsöndag... eller nått. Även trummisar har sina egna riggar (trumsetten), vill till at ha fräscha skinn, rena cymbaler, inga gnisslande pedaler eller lösa skruvar som för oljud.. Studio eller live spelar som helst ingen roll, samma förutsättningar gäller, att ha koll på sin rigg för att få mesta möjliga ljudkvalle ur den.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 19 januari 2008 Dela Postat 19 januari 2008 https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=695380 Vad säger ni? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Biran Postat 21 januari 2008 Dela Postat 21 januari 2008 https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=695380 Vad säger ni? Att det handlar om mera, än hurvida dyra nätkablar gör sitt jobb bättre eller inte.. Man köper image, utseende, funktion, det skall helt enkelt se maffigt ut.. Har jag råd att inköpa en riktigt dyr high-end rigg så skulle jag oxå lägga pengar på rikigt kablage, istället för att koppla in dessa lakritssnören man får med.. Jag förstår ärligt talat inte varför detta ämne diskuteras.. Folk kan ju utan att blinka köpa svindyra bilar som inte gör jobbet bättre än en lågprisbil - ta dej mellan punkt A ocb B inom lagstadgad hastighet.. Man köper dyra bilar för att imponera på omgivningen och omgivningen dregglar när dom ser bilen.. Nu kanske du förstår mitt sätt att resonera varför folk köper dyra kablar 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 21 januari 2008 Dela Postat 21 januari 2008 https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=695380 Vad säger ni? Att det handlar om mera, än hurvida dyra nätkablar gör sitt jobb bättre eller inte.. Man köper image, utseende, funktion, det skall helt enkelt se maffigt ut.. Har jag råd att inköpa en riktigt dyr high-end rigg så skulle jag oxå lägga pengar på rikigt kablage, istället för att koppla in dessa lakritssnören man får med.. Jag förstår ärligt talat inte varför detta ämne diskuteras.. Folk kan ju utan att blinka köpa svindyra bilar som inte gör jobbet bättre än en lågprisbil - ta dej mellan punkt A ocb B inom lagstadgad hastighet.. Man köper dyra bilar för att imponera på omgivningen och omgivningen dregglar när dom ser bilen.. Nu kanske du förstår mitt sätt att resonera varför folk köper dyra kablar 😉 fast när du köper muskelbilen har du ju möjligheten att utnyttja effektskillnaden i den jämfört med skodan - om du inte vill hålla dig till lagstadgad hastighet vill säga vilken möjlighet har du att utnyttja 180 000 kr anläggningen med kablar för 10 000 kr / m jämfört med kablar med samma prestanda som är mycket billigare? ungefär lika mycket som det är bättre med kromade fälgar till muskelbilen jämfört med okromade alltså: det ger inget annat än skrytfaktor - vilket inte ska underskattas i vissa sammanhang 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rickeandersson Postat 21 januari 2008 Dela Postat 21 januari 2008 Hörde en gång (tror det var i slutet av 80 - talet) att en av Sveriges tajtaste trummisar genom tiderna, Han kallades för "Hänget". Men heter Pelle (Han som har spelat med Roxett i alla år.) I varje fall så var det någon känd tillverkare (kanske ROLAND eller nått) som bad honom att testa en av deras nya sequenser. Där han då skulle spela till ett s.k.klicktrack. Efter ett tag så ska han ha hört av sig till tillverkaren och då sagt följande... Där är fel på er sequenser ,den håller inte tackten som den ska. De ska då ha kollat upp om det låg någon sanning i "hängets" påstående. Och det visade sig då att så var fallet. Stämmer detta??? MVH Ricke Andersson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 21 januari 2008 Dela Postat 21 januari 2008 https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=695380 Vad säger ni? Att det handlar om mera, än hurvida dyra nätkablar gör sitt jobb bättre eller inte.. Man köper image, utseende, funktion, det skall helt enkelt se maffigt ut.. Har jag råd att inköpa en riktigt dyr high-end rigg så skulle jag oxå lägga pengar på rikigt kablage, istället för att koppla in dessa lakritssnören man får med.. Jag förstår ärligt talat inte varför detta ämne diskuteras.. Folk kan ju utan att blinka köpa svindyra bilar som inte gör jobbet bättre än en lågprisbil - ta dej mellan punkt A ocb B inom lagstadgad hastighet.. Man köper dyra bilar för att imponera på omgivningen och omgivningen dregglar när dom ser bilen.. Nu kanske du förstår mitt sätt att resonera varför folk köper dyra kablar 😉 En bil tar dig inte bara från A till B, utan den gör det med bättre eller sämre komfort, behöver servas olika ofta beroende på kvaliteten, är olika bra på säkerhet etc - så det är inte riktigt jämförbart. Man köper ju hellre en Mercedes eller Jaguar än en Trabant eller Moskovich - av mer än ett skäl... 😲 Om grannarna dreglar över bilen i början, så vet man att de ändå inte reagerar ett par veckor senare, utan ser den som en helt normal bil i grannskapet, så det är den bättre funktionen man (eller åtminstone jag 🙂 ) är ute efter. Om man däremot tittar enbart på design och struntar i funktionen, så är det förstås en helt annan sak - men personligen skulle jag aldrig köpa kablar som kostar mer om de inte ger en förbättring i funktionen, i den grad som jag tycker är rimlig i förhållande till kostnaden. Kablarna är dessutom inget man ser, eftersom de sitter på baksidan av alla apparater - så egentligen är designargumentet också ganska meningslöst, om man inte är en sådan som lyfter på motorhuven fortare än kvickt om någon kommenterar bilen... 😮 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Biran Postat 21 januari 2008 Dela Postat 21 januari 2008 https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=695380 Vad säger ni? Att det handlar om mera, än hurvida dyra nätkablar gör sitt jobb bättre eller inte.. Man köper image, utseende, funktion, det skall helt enkelt se maffigt ut.. Har jag råd att inköpa en riktigt dyr high-end rigg så skulle jag oxå lägga pengar på rikigt kablage, istället för att koppla in dessa lakritssnören man får med.. Jag förstår ärligt talat inte varför detta ämne diskuteras.. Folk kan ju utan att blinka köpa svindyra bilar som inte gör jobbet bättre än en lågprisbil - ta dej mellan punkt A ocb B inom lagstadgad hastighet.. Man köper dyra bilar för att imponera på omgivningen och omgivningen dregglar när dom ser bilen.. Nu kanske du förstår mitt sätt att resonera varför folk köper dyra kablar En bil tar dig inte bara från A till B, utan den gör det med bättre eller sämre komfort, behöver servas olika ofta beroende på kvaliteten, är olika bra på säkerhet etc - så det är inte riktigt jämförbart. Man köper ju hellre en Mercedes eller Jaguar än en Trabant eller Moskovich - av mer än ett skäl... 😛 Om grannarna dreglar över bilen i början, så vet man att de ändå inte reagerar ett par veckor senare, utan ser den som en helt normal bil i grannskapet, så det är den bättre funktionen man (eller åtminstone jag ☺️ ) är ute efter. Om man däremot tittar enbart på design och struntar i funktionen, så är det förstås en helt annan sak - men personligen skulle jag aldrig köpa kablar som kostar mer om de inte ger en förbättring i funktionen, i den grad som jag tycker är rimlig i förhållande till kostnaden. Kablarna är dessutom inget man ser, eftersom de sitter på baksidan av alla apparater - så egentligen är designargumentet också ganska meningslöst, om man inte är en sådan som lyfter på motorhuven fortare än kvickt om någon kommenterar bilen... 😛 Det är ju till var och en att bestämma vad man vill göra med sina pengar.. Hos bilälskade folk impar ju givetvis en exklusiv bil, likaså impar feta kablar och dyl utrustning på audiofiler.. Vilket intresse och behov man har styr inköpet, och givetvis plånboken Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 21 januari 2008 Dela Postat 21 januari 2008 https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=695380 Vad säger ni? Att det handlar om mera, än hurvida dyra nätkablar gör sitt jobb bättre eller inte.. Man köper image, utseende, funktion, det skall helt enkelt se maffigt ut.. Har jag råd att inköpa en riktigt dyr high-end rigg så skulle jag oxå lägga pengar på rikigt kablage, istället för att koppla in dessa lakritssnören man får med.. Jag förstår ärligt talat inte varför detta ämne diskuteras.. Folk kan ju utan att blinka köpa svindyra bilar som inte gör jobbet bättre än en lågprisbil - ta dej mellan punkt A ocb B inom lagstadgad hastighet.. Man köper dyra bilar för att imponera på omgivningen och omgivningen dregglar när dom ser bilen.. Nu kanske du förstår mitt sätt att resonera varför folk köper dyra kablar En bil tar dig inte bara från A till B, utan den gör det med bättre eller sämre komfort, behöver servas olika ofta beroende på kvaliteten, är olika bra på säkerhet etc - så det är inte riktigt jämförbart. Man köper ju hellre en Mercedes eller Jaguar än en Trabant eller Moskovich - av mer än ett skäl... 😛 Om grannarna dreglar över bilen i början, så vet man att de ändå inte reagerar ett par veckor senare, utan ser den som en helt normal bil i grannskapet, så det är den bättre funktionen man (eller åtminstone jag ☺️ ) är ute efter. Om man däremot tittar enbart på design och struntar i funktionen, så är det förstås en helt annan sak - men personligen skulle jag aldrig köpa kablar som kostar mer om de inte ger en förbättring i funktionen, i den grad som jag tycker är rimlig i förhållande till kostnaden. Kablarna är dessutom inget man ser, eftersom de sitter på baksidan av alla apparater - så egentligen är designargumentet också ganska meningslöst, om man inte är en sådan som lyfter på motorhuven fortare än kvickt om någon kommenterar bilen... 😛 Det är ju till var och en att bestämma vad man vill göra med sina pengar.. Hos bilälskade folk impar ju givetvis en exklusiv bil, likaså impar feta kablar och dyl utrustning på audiofiler.. Vilket intresse och behov man har styr inköpet, och givetvis plånboken ...och därmed kan man konstatera att jag aldrig kommer att kunna räknas som en äkta "audiofil", eftersom ljudet som kommer ut betyder allt för mig - medan design, märkesprestige/popularitet etc är sådant som är helt ointressant... 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Desecrated Postat 21 januari 2008 Dela Postat 21 januari 2008 MYT ELLER INTE: Ju fler gitarrer som gitarrister har i sin samling, desto sämre är de på att lira ? Alltså, det är en fråga, helt öppen, jag vet inte, har ingen aning om det verkar så eller inte. Sant eller inte? Det kan stämma, kirk hammet har väll 300 gitarrer eller nåt sådant och hans vibrato låter som en misshandlad katt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 21 januari 2008 Dela Postat 21 januari 2008 MYT ELLER INTE: Ju fler gitarrer som gitarrister har i sin samling, desto sämre är de på att lira ? Alltså, det är en fråga, helt öppen, jag vet inte, har ingen aning om det verkar så eller inte. Sant eller inte? Det kan stämma, kirk hammet har väll 300 gitarrer eller nåt sådant och hans vibrato låter som en misshandlad katt. Stämmer det med basister också, så måste jag plötsligt ha blivit mycket bättre när jag sålde min ena 4001:a för flera år sedan - och därmed bara hade två basar kvar, eller...? Nåja - i vissa fall handlar det nog om att folk vill samla. Om det är dyra frimärken, mynt, designade kristallskålar, oljemålningar, skulpturer - eller då gitarrer, spelar kanske mindre roll i sådana fall... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Biran Postat 21 januari 2008 Dela Postat 21 januari 2008 MYT ELLER INTE: Ju fler gitarrer som gitarrister har i sin samling, desto sämre är de på att lira ? Alltså, det är en fråga, helt öppen, jag vet inte, har ingen aning om det verkar så eller inte. Sant eller inte? Det kan stämma, kirk hammet har väll 300 gitarrer eller nåt sådant och hans vibrato låter som en misshandlad katt. Där sa du ett sant ord om K.Hammet, maken till dålig sologitarrist får man leta efter.. Han spelar ju trots allt i ett av hårdrockens största band, så lite mera kan man ju kräva av han Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ludgo-Pelle Postat 21 januari 2008 Dela Postat 21 januari 2008 Hörde en gång (tror det var i slutet av 80 - talet) att en av Sveriges tajtaste trummisar genom tiderna, Han kallades för "Hänget". Men heter Pelle (Han som har spelat med Roxett i alla år.) I varje fall så var det någon känd tillverkare (kanske ROLAND eller nått) som bad honom att testa en av deras nya sequenser. Där han då skulle spela till ett s.k.klicktrack. Efter ett tag så ska han ha hört av sig till tillverkaren och då sagt följande... Där är fel på er sequenser ,den håller inte tackten som den ska. De ska då ha kollat upp om det låg någon sanning i "hängets" påstående. Och det visade sig då att så var fallet. Stämmer detta??? MVH Ricke Andersson Trummisen som du omnämner vid Pelle heter för övrigt Alsing i efternamn. Ingenting annat som har omnämts här i ett senare svar. Resten....om hur detta påstående är sant eller ej, har jag en del åsikter om, men tråden handlar ju om myter, så det kan jag i så fall ta en annan gång! Hälsningar: Ludgo-Pelle Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gain Postat 22 januari 2008 Dela Postat 22 januari 2008 (redigerat) Hörde en gång (tror det var i slutet av 80 - talet) att en av Sveriges tajtaste trummisar genom tiderna, Han kallades för "Hänget". Men heter Pelle (Han som har spelat med Roxett i alla år.) I varje fall så var det någon känd tillverkare (kanske ROLAND eller nått) som bad honom att testa en av deras nya sequenser. Där han då skulle spela till ett s.k.klicktrack. Efter ett tag så ska han ha hört av sig till tillverkaren och då sagt följande... Där är fel på er sequenser ,den håller inte tackten som den ska. De ska då ha kollat upp om det låg någon sanning i "hängets" påstående. Och det visade sig då att så var fallet. Stämmer detta??? MVH Ricke Andersson Trummisen som du omnämner vid Pelle heter för övrigt Alsing i efternamn. Ingenting annat som har omnämts här i ett senare svar. Resten....om hur detta påstående är sant eller ej, har jag en del åsikter om, men tråden handlar ju om myter, så det kan jag i så fall ta en annan gång! 😄 Hälsningar: Ludgo-Pelle Tror inte att det stämmer till 100..men han har en osviklig och grym förmåga att hänga utan att sacka och framförallt att driva på utan att öka - och det på rätt ställen 😎 "Drivet" borde vara hans smeknamn istället! Redigerat 22 januari 2008 av Gain Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Judge Circuit Postat 22 januari 2008 Dela Postat 22 januari 2008 Den bruna tonen är ju en klassiker. Finns det en viss frekvens som får en att besudla byxan? Har dock för mig att mythbusters avfärdade detta fenomen men det är ju en sån fantastiskt rolig myt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 22 januari 2008 Dela Postat 22 januari 2008 MYT ELLER INTE: Ju fler gitarrer som gitarrister har i sin samling, desto sämre är de på att lira ? måste väl räknas som myt eftersom många duktiga gitarrister också äger ett jävla antal guror sen finns det förstås dom som inte är så duktiga som ändå har en stor samling men som myt får den nog anses vara busted eftersom direkt koppling mellan antal gitarrer å brist på skicklighet saknas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Keys Postat 22 januari 2008 Dela Postat 22 januari 2008 MYT ELLER INTE: Ju fler gitarrer som gitarrister har i sin samling, desto sämre är de på att lira ? måste väl räknas som myt eftersom många duktiga gitarrister också äger ett jävla antal guror sen finns det förstås dom som inte är så duktiga som ändå har en stor samling men som myt får den nog anses vara busted eftersom direkt koppling mellan antal gitarrer å brist på skicklighet saknas att antalet guror över huvudtaget skulle ha något med hurvida personen är duktig på att lira eller ej förstår jag inte....! det finns ju gott om gitarrsamlare som kanske inte ens lirar gura....Lars som äger gitarrsamlingen som Deluxe har t.ex är väl inte något gitarrvirtuos direkt....men älskar gitarrer och dess historik.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bananamoon Postat 22 januari 2008 Dela Postat 22 januari 2008 Jag vill hålla kvar vid det här med trummisar som enligt myten har "absolut bpm". Per Lindvall och Stewart Copeland är exempel som enligt myten fixar detta. Någon som vet nåt? Jag vet att Lindvall har kört den grejen live nån gång. Alltså frågar nån medmusiker "Vad var det vi skulle ha, 122? OK, 1, 2, 3 4!" Skulle inte förvåna mig om det bara är larv! Men man vet inte! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bananamoon Postat 22 januari 2008 Dela Postat 22 januari 2008 Den bruna tonen är ju en klassiker. Finns det en viss frekvens som får en att besudla byxan? Har dock för mig att mythbusters avfärdade detta fenomen men det är ju en sån fantastiskt rolig myt. Att man just skulle skita ner sig verkar lite som en myt. Men visst kan man påverkas av ljud? Må dåligt, känna sig dåsig, illamående etc. Vet bland annat att nazisterna experimenterade med "ljudvapen" under andra världskriget. Jag vet inte vad dom kom fram till dock. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.