Jump to content
Annons

Vilka musikmyter ska vi slå hål på?

Recommended Posts

Att ljud/musik man tycker om inte är lika skadligt för hörseln i höga volymer som ljud/musik man inte tycker om.

Fast den är väl redan sen lägge krossad?

Vissa tror på det fortfarande tyvärr.. kanske var ett dåligt förslag 😉 men hörsel är ju viktigt och folk som inte vet att det är så.. borde få veta det! 😉

Absolut! Sådana myter som kan vara farliga på olika sätt, är tveklöst bland de viktigaste att ta upp i en sådan artikel.

Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 238
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat (redigerat)

Kan ju passa på att lägga till en myt som egentligen inte är en myt - nämligen att man kan få mindre brum genom att vända nätkontakten på vissa enheter i riggen. Det låter som värsta hifi-nörd-mum

Näh, det funkar faktiskt hur konstigt det än verkar. 😉

Äh måste lära mig hur man citerar. Det var "Claers" som sa det första!

Redigerat av dede
Dela på andra sajter

Jag vet inte om det är någon myt, men hur många skriver egentligen musik idag?

"Ja tjena jag skriver lite låtar.."

Nja, du gör lite låtar skulle jag vilja ha det till.

Som sagt, kanske ingen myt. Snarare ett språkbagage från notknäckarnas tid.

Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Jag vill slå ett slag för myten att myter är osanna.

En myt kan väl lika gärna vara sann?

Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Att mikar var bra förr...

Sedan finns det en grej som jag har undrat över ett bra tag när det gäller kunskapstörstare och kunskapskännare av mikrofoner. En del säger att en del av de nya rörmikarna som kommit nu är lika bra eller nästan lika bra som de gamla, de som fanns på 50- eller 60-talet. Vad har man gått efter då - det måste ha varit livesituationer? Man kan ju inte ha gått efter några skivinspelningar i alla fall. Jag har aldrig hört någon skivinspelning före 1970 åtminstone, som jag tyckt har låtit bra överhuvudtaget.

Det kanske är en myt? Att mikar var bra förr...

😉

:musik

Dela på andra sajter

PRIO NR UNO!!!!

Musiker kan inte dansa.

Detta MÅSTE ju vara en myt. jag är ju svinbra på träsko-polska samt sprit-bugg !! Följdfrågan blir då: är det de duktiga dansarna som är dåliga musiker? Eedetså? Eedetså?? Kan inte snälla studio göra ett seriöst test ang detta. Låt professionella dansare få musicera på någe vis och sedan låta några professionella musiker dansa på någe vis?? Så får vi detta utrett en gång för alla!

lp&u

Svante

Det där är en myt.

Jag svänger loss som fan på dansgolvet!

😉

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Vad sägs om att presentera sanningen om hur illa Yamaha NS10 är lämpad för mixning?

Det krävs förstås rejäla kunskaper och en stor portion pedagogik för att alla ska förstå en sådan artikel.

Här är det extra viktigt att ha kunnig personal som gör artikeln så att ni själva inte gör bort er.

(jag är villig att rekommendera extremt kunnigt folk med erfarenhet, utbildning och mätutrustning)

Det krävs också lite stake för att ta upp detta ämne, skulle vara intressant om Studio skulle våga.

För övrigt, bra förslag av Claes.

Mvh Omni

Redigerat av Omni
Dela på andra sajter

Att ljud/musik man tycker om inte är lika skadligt för hörseln i höga volymer som ljud/musik man inte tycker om.

Vissa tror på det fortfarande tyvärr.. kanske var ett dåligt förslag 😄 men hörsel är ju viktigt och folk som inte vet att det är så.. borde få veta det! 😆

Absolut! Sådana myter som kan vara farliga på olika sätt, är tveklöst bland de viktigaste att ta upp i en sådan artikel.

Och den dök upp på ett annat forum för några veckor sedan igen... och jag blev väl lite övertydlig i mitt svar... (läs: förbannad)

Dela på andra sajter

Watt. Flest watt ger bäst ljud - eller det kanske också är en hifi myt? När folk kommer och dammar av denna myt brukar jag säga att min brödrost är på 1200w - men den låter inget vidare 😆

En annan myt som kanske träffar detta forum är att det "bara" går att få bra resultat med proffsutrustning. Tricket med budgetutrustning är att det visst går att få superresultat men det tar en smula längre tid. (Whoops, då blev man bannlyst... 😄 )

K

Dela på andra sajter

Roligt att läsa på hifi-nördarnas forum och PA firmor där dom tror att ljud flyttar luft! 😄

Och det är sant! Fast ändå inte.

Vad man menar är att för att åstadkomma förtätningar/förtunningar i luften, vilket är vad vi uppfattar som ljud, så använder man sig av en skojig lite papp-kon som är kopplad till en järnkärna. Den i sin tur blir förflyttad genom att en man skickar en ström igenom en spole.

För att flytta an liten papptratt behöver man en liten ström och för att förflytta en stor papptratt en stor ström. Och strömmen som krävs på Himalaya, om man kör högtalaren där, är mycket mindre än den som krävs i Oxie (där de för övrigt bara använder sig av Adam), eftersom luften är tunnare. Göra stora 18tum som skall fungera i vatten skulle kräva rätt rejäla slutsteg.

Skillnaden är alltså den akustiska impedansen ändras beroende på storleken på konen eftersom den skall förflytta sig i luft med en viss tröghet. Så ja, man skall förflytta luft, men nej, man skall inte skapa en västanvind.

Analogi: Sätt en paddel i vatten. Dra den fram och tillbaka. Är du stark så kan du göra det snabbare. Men inte fan rör sig sjön i någon riktning.

Hittade en snygg PowerPoint om basics i ljudlära för ett tag sedan. Rätt bra och enkel faktiskt.

http://www.isk.kth.se/kursinfo/6b4033/mattias1.pdf

Dela på andra sajter

Roligt att läsa på hifi-nördarnas forum och PA firmor där dom tror att ljud flyttar luft! 😄

Vad man menar är att för att åstadkomma förtätningar/förtunningar i luften, vilket är vad vi uppfattar som ljud, så använder man sig av en skojig lite papp-kon som är kopplad till en järnkärna. Den i sin tur blir förflyttad genom att en man skickar en ström igenom en spole.

För att flytta an liten papptratt behöver man en liten ström och för att förflytta en stor papptratt en stor ström. Och strömmen som krävs på Himalaya, om man kör högtalaren där, är mycket mindre än den som krävs i Oxie (där de för övrigt bara använder sig av Adam), eftersom luften är tunnare. Göra stora 18tum som skall fungera i vatten skulle kräva rätt rejäla slutsteg.

Skillnaden är alltså den akustiska impedansen ändras beroende på storleken på konen eftersom den skall förflytta sig i luft med en viss tröghet. Så ja, man skall förflytta luft, men nej, man skall inte skapa en västanvind.

Analogi: Sätt en paddel i vatten. Dra den fram och tillbaka. Är du stark så kan du göra det snabbare. Men inte fan rör sig sjön i någon riktning.

Hittade en snygg PowerPoint om basics i ljudlära för ett tag sedan. Rätt bra och enkel faktiskt.

Enklare uttryckt kan man väl säga att luften flyttas lite fram och tillbaka, men på det stora hela rör den sig ingen vart?

Riktigt feta bashögtalare (konsert-PA) kan man ju känna att luften rör sig framför.

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Samma fråga gäller nätkablar, där det ledigt säljs 2m långa nätkablar för 5000:- och påstås göra ljudet bättre - trots att nätspänningen först har en resa på åtskilliga meter genom standard installationskabel i plaströr i väggarna och går i billigast möjliga kabel mellan huset och transformatorstationen etc...

Jag har en kompis som är hifinörd, han har nån stor jäkla mojäng som kostar typ 50000:- som omvandlar strömmen så att det inte blir några strömspikar och så, och strömmen blir mer jämn (vet inte exakt vad den gör). Nätkabeln som kommer från väggen spelar ingen roll men den han har från omvandlaren kostar typ 10000:- eller nåt. Så tänk på att testa med en sån strömomvandlare om ni ska göra den testen. Jag tror också att det är skitsnack, men det måste göras rätt 😄

Redigerat av Frank Zappa
Dela på andra sajter

Samma fråga gäller nätkablar, där det ledigt säljs 2m långa nätkablar för 5000:- och påstås göra ljudet bättre - trots att nätspänningen först har en resa på åtskilliga meter genom standard installationskabel i plaströr i väggarna och går i billigast möjliga kabel mellan huset och transformatorstationen etc...

Jag har en kompis som är hifinörd, han har nån stor jäkla mojäng som kostar typ 50000:- som omvandlar strömmen så att det inte blir några strömspikar och så, och strömmen blir mer jämn (vet inte exakt vad den gör). Nätkabeln som kommer från väggen spelar ingen roll men den han har från omvandlaren kostar typ 10000:- eller nåt. Så tänk på att testa med en sån strömomvandlare om ni ska göra den testen. Jag tror också att det är skitsnack, men det måste göras rätt 😆

Exakt samma sak kan man göra med en UPS där spänningen går genom batterierna alltid och på så sätt stabiliseras (i de sällsynta fall som sådant verkligen behövs - typ långt ute på landet där spänningen kan vara lite instabil ibland). Sådant kostar bara 50000:- om man köper det från firmor som sälljer hifi-voodoo-prylar... 😄

Dela på andra sajter

Roligt att läsa på hifi-nördarnas forum och PA firmor där dom tror att ljud flyttar luft! :rolleyes:

Enklare uttryckt kan man väl säga att luften flyttas lite fram och tillbaka, men på det stora hela rör den sig ingen vart?

Riktigt feta bashögtalare (konsert-PA) kan man ju känna att luften rör sig framför.

Tidigare lärare. Har därför en tendens att förklara saker istället för att bara skicka iväg ett konstaterande. Vilket i sin tur kan bli långt och meningslöst. 😄

Dela på andra sajter

Tidigare lärare. Har därför en tendens att förklara saker istället för att bara skicka iväg ett konstaterande. Vilket i sin tur kan bli långt och meningslöst. 😄

Det är nog bra, men det är bra att sammanfatta vad man just lärt sig också. :rolleyes:

Dela på andra sajter

Vissa tror på det fortfarande tyvärr.. kanske var ett dåligt förslag :rolleyes: men hörsel är ju viktigt och folk som inte vet att det är så.. borde få veta det! 😄

Å andra sidan är det bevisat att placebo fungerar. Så det omvända borde ju kunna vara sant. Vore i alla fall intressant att höra vad forskningen säger på det området.

Dela på andra sajter

Vissa tror på det fortfarande tyvärr.. kanske var ett dåligt förslag 😕 men hörsel är ju viktigt och folk som inte vet att det är så.. borde få veta det! 🙂

Å andra sidan är det bevisat att placebo fungerar. Så det omvända borde ju kunna vara sant. Vore i alla fall intressant att höra vad forskningen säger på det området.

Fast i detta fallet fungerar ju inte placebo direkt.

Jämför med att nån tar en hammare och slår dig stenhårt på smalbenet.

Bara för att du inte märker att han slår så kommer sannerligen benet att krossas ändå 😉

Dela på andra sajter

Bara för att du inte märker att han slår så kommer sannerligen benet att krossas ändå 😕

Tänkte inte på det 😕

Det jag egentligen tänkte på var att det kanske finns en möjlighet till att kroppen och organen tål mer om man är inställd på att det är bra saker man håller på med. Men detta skulle ju bara kunna gälla vid ljudtryck som inte är direkt förstörande utan snarare vid "högt" ljud som man klarar men bara i en viss tid. Men ärligt talat vet jag inte. Det är bara "akademikern" i mig som undrar. Men visst fan är det som du säger. Dundrar det på i 140dB så kanske det spelar mindre roll om man tyckte att det vara bra eller inte. Hinnorna lär ju slå ihop i huvudet i alla fall.

Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Att ohm är ett ointressant mättal när man ska koppla ihop förstärkare och högtalare. Att vilka kombinationer som helst fungerar ÄR en osanning, myt...

😉

Dela på andra sajter

Det finns en myt som jag måste erkänna att jag tror på själv: Körsångare blir i allmänhet inte bra solister.

Fast jag säger det inte högt för ibland blir folk väldigt provocerade.

Det omvända gäller också ofta enligt samma myt: sätt ihop en bunt briljanta solister och du får en hemsk kör.

Det vore intressant att undersöka denna myt(?) men det kräver nog andra undersökningsmetoder än för de flesta andra myter listade här ovan...

Dela på andra sajter

Det finns en myt som jag måste erkänna att jag tror på själv: Körsångare blir i allmänhet inte bra solister.

Fast jag säger det inte högt för ibland blir folk väldigt provocerade.

Det omvända gäller också ofta enligt samma myt: sätt ihop en bunt briljanta solister och du får en hemsk kör.

Det vore intressant att undersöka denna myt(?) men det kräver nog andra undersökningsmetoder än för de flesta andra myter listade här ovan...

Det beror nog lite på...

En bra soloröst är speciell på något sätt - och det gör att den sticker igenom för mycket i en kör och inte alls blir bra där - men en körsångare kan ju utbilda sig och efter hand få en mer utpräglad röst som passar för solosång. Problemet är bara att när den omvandlingen har skett, så är det nog väldigt svårt att gå tillbaks till en röst som fungerar i kör... 🙂

Dela på andra sajter

Vissa tror på det fortfarande tyvärr.. kanske var ett dåligt förslag 🙂 men hörsel är ju viktigt och folk som inte vet att det är så.. borde få veta det! 🙂

Bara för att du inte märker att han slår så kommer sannerligen benet att krossas ändå 😎

Vad jag fått höra av åtminstonde två föreläsare inom akustik/örats anatomi/psyko akustik så är denna myt ingen myt. Hade dock varit kul att läsa om motsatsen så man kan bilda en egen uppfattning. Finns länkar?

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.