Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har en fråga om (duckning).Vad är duckning egentligen?

Redigerat av Liquid_6
Annons
Postat

En vanlig variant är att låta basen ducka för bastrumman. Lite enkelt uttryck så sänks volymen för basen varje gång bastrumman kickar in. Det kan vara effektivt när man vill framhäva något - exempelvis en bastrumma som inte riktigt vill tränga igenom basen i en mix. Ett annat exempel som du säkert har hört men kanske inte tänkt på är på radio när tal får musik att ducka. Den här effekten kan uppnås med hjälp av sk sidechaining.

Här finns lite läsning:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=21420

Postat

Ducking är en form av kompression när kompressionen triggas från annat material än det material som ska komprimeras. Precis som Bonzo säger så är den kanske vanligtaste varianten att man låter basen komprimeras med signal från baskaggen.

Jag tror egentligen att det är det Bonzo försöker förmedla, men det är alltså en metod man kan använda sig av och det med hjälp av en kompressor som har en sidechainfunktion.

Postat

Ett hemskt exempel på hur illa det kan låta med denna typ av duckning är ju Eric Prydz Call on me. Folk som inte pysslar med ljudproduktion brukar undra varför det låter som att låten svajar, eller om det går baklänges eller nåt.

Urk. Blir trött i huvudet av att höra såpass sönderprocesserad ljudbild. Men med snällare inställningar kan det kanske fungera, vad vet jag.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.