Jump to content
Annons

Var är det billigast? + Extra tillbehör

Ljunghusen

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej, jag ska köpa en Studioprojekt B1 Mic och en Art Tubemp mic preamp på 4sound tänkte jag.

999 för micen och 599 för preampen går det på. Men nu kom jag på att det kanske finns billigare någonstans? Var är det egentligen bäst att köpa studioprylar och sånt? Var kan man köpa billiga sladdar?

EDIT

En liten fråga till - Nu när jag har min mikrofon och preamp, vilka sladdar kommer med? Vad behöver jag för sladdar och extraprylar för att jag ska kunna plugga in skiten till datorn och spela in i Cubase SX?

Redigerat av Ljunghusen
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Nu svarar jag inte på frågan men: Det är redan svinbilligt 😕 Köp prylarna i en butik där du har nära till support om det är något.

EDIT: Du behöver en xlr-kabel för att koppla micken till mickförstärkaren. För att sedan koppla mickförstärkaren till datorn så gäller med stor sannolikhet xlr till den kontakttyp som finns på ditt ljudkort (varierar beroende på ljudkortsmodell).

Redigerat av Olsberg
Dela på andra sajter

http://www.4sound.se/ProductList.aspx?m=6&i=112&s=64

http://www.4sound.se/ProductList.aspx?m=6&i=112&s=63

XLR-XLR och XLR-TELE-kablar på 4sound.

Vad tjänar jag egentligen på att köpa en dyrare sladd?

Jag är bara 16 år och sitter inne på 1000:- i månaden, med andra ord vill jag gärna att det ska vara billigt. Men om ljudet förbättras väldigt märkbart för att jag pungar ut 200:- extra för kablarna så är det klart att jag gör det.

Dela på andra sajter

Om du lägger 200 kr mer eller mindre på en kabel spelar inte särskilt stor roll.

Om du bara ska använda hemma och inte i typ en replokal där folk

kliver på dem och så, så är det lugnt.

Vad har du för ljudkort?

Dela på andra sajter

Om du lägger 200 kr mer eller mindre på en kabel spelar inte särskilt stor roll.

Om du bara ska använda hemma och inte i typ en replokal där folk

kliver på dem och så, så är det lugnt.

Vad har du för ljudkort?

Creative Audigy 2 ZS.

Dela på andra sajter

Alltså.

Du får vad du betalar för.. Over And Out!

Jojo, men man vill ju veta vad det är man får för det man betalar om du förstår vad jag menar. Om man får bättre ljud eller bara bättre hållbarhet, eller snygga färger 😱...

Dela på andra sajter

Om du investerar i ljudkort och omvandlare för sisådär 20-30000:-, så kanske det kan vara meningsfullt att ta en närmare titt på vilka kablar du ska köra med. Du klarar dig alldeles utmärkt med vanliga standardkablar annars. Behöver du ha mer hållbarhet, så ta kablar med Neutrik-kontakter - men om du inte ska ut på scenframträdanden, så är det onödigt, eftersom du ju knapast sliter på kontakterna i en hemstudio. 😱

Om du kan köra balanserat, så gör det - annars är risken större att kablarna tar upp störningar på vägen...

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Alltså.

Du får vad du betalar för.. Over And Out!

Jojo, men man vill ju veta vad det är man får för det man betalar om du förstår vad jag menar. Om man får bättre ljud eller bara bättre hållbarhet, eller snygga färger 😱...

Vad gäller kablar så är det huvudsakligen hållbarhet. Så att de inte börjar glappa och leva jävel. Bättre ljud på kablar har dividerats fram och tillbaka utan att någon sida lyckas övertyga den andra speciellt mkt. Vad gäller att spela in hemma i pojkrummet in i ett sb kort med en mick-preampkombo för 1500 kr så tror jag att den eventuella vinst du gör i ljud på en dyrare kabel är ohörbar för vilken audiofil som helst.

Givetvis hinner Claes före.

Redigerat av Neko
Dela på andra sajter

Givetvis hinner Claes före.

"När Claes svarar i musikforum, så står blixten stilla" - gammalt Oxie-ordspråk... 😱🙂

Jag är väl för lite i Oxie. Har du träningsläger också?

Dela på andra sajter

Om du kan köra balanserat, så gör det - annars är risken större att kablarna tar upp störningar på vägen...

Vad menas med att köra balanserat? 🙂

Tack för all hjälp jag redan fått förresten!

Dela på andra sajter

Vad menas med att köra balanserat? :rolleyes:

Tack för all hjälp jag redan fått förresten!

Balanserad överföring. 😊

Dela på andra sajter

Tyvärr, men jag fattade inte särskilt mycket av det där 😊

2 ledare och en skärm? :rolleyes:

Hur bygger man upp en balanserad koppling lite mer exakt? Och vad kostar det?

Du kan inte göra något åt det själv, utan det vill till att man har balanserad utgång från preampen och balanserad ingång i ljudkortet. Finns det, så använder man balanserad kabel för att få största möjliga skydd mot störningar. Är den ena obalanserad, så blir hela kopplingen obalanserad och du använder obalanserad kabel i stället för balanserad.

Kör du obalanserat, så är det viktigt att använda så korta kablar som möjligt och att vara noga med kabeldragningen.

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hur får jag reda på om mitt ljudkort (Soundblaster Audigy2 ZS) och min preamp (Art Tubemp mic preamp) har balanserade in-/utgångar?

Hur mycket mer kostar en balanserad kabel?

Hur gör man för att koppla "bra" om man nu inte kan få balanserat?

Redigerat av Ljunghusen
Dela på andra sajter

Det skulle förvåna mig om preampen inte har balanserad utgång - och det skulle förvåna mig ännu mer om Soundblaster-kortet har balanserade ingångar...

Jag skulle alltså tro att du måste köra obalanserat - men det borde stå i manualerna till prylarna. Jag kunde inte hitta något på hemsidorna, så helt säker kan jag inte vara... 🙂

Annars är prisskillnaden mellan balanserade och obalanserade kablar, inte så stor. Om en obalanserad går på ca 100:- så går motsvarande balanserad på ca 120:-...

Om ingången på ljudkortet är obalanserad, så är det dock bättre att använda obalanserad kabel, eftersom utgången på de flesta preampar brukar anpassas till obalanserat om man använder sådana kablar.

När du kör obalanserat, så är det viktigt att du undviker att dra kabeln i närheten av nätdelar, nätspänningskablar, CRT-skärmar, lågenergilampor och lysrör. Kör också med så korta kablar som möjligt - coh om kabeln är för lång, så snurra inte ihop den i en snygg slinga - utan lägg den i en oregelbunden hög. Annars kan kabeln nämligen fungera delvis som ena sidan i en transformator eller som en antenn - och det vill man inte... 🙂

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.