Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tänkte plocka upp en tråd nånstans men jag slänger ut en ny...

Här kommer lite frågor från en som just konverterat från digitalporta till dator.

På sikt tänker jag köpa en ny burk, eftersom den jag har är föråldrad.

Det är en Siemens-maskin med PIII-processor på 500 mhz och 256 RAM, HD 15 gb.

Den är rätt pigg för sin ålder men jag stöter på latency-problem i Cubase.

Har defragmenterat disken, rensat upp och kör bara helt nödvändiga program. Tog bort hela Office-paketet och andra oväsentligheter och senast har jag bockat av en del maskinkomponenter som är överflödiga. Jag kör t.ex. inte internet på datorn och därför bockade jag av nätverkskortet, Net-adapter osv.

För musikskapandet kör jag ett helt nytt Phonic Firefly-interface, men är detta för "tungt" för min dator?

Jag testade först ett PCI-kort, EMU 0404, men fick problem med ena kanalen (tydligen ett vanligt fel) så jag lämnade tillbaks detta.

Nu har jag bra ljud i lådan, monitorn funkar väl men vid inspelningen buggar det.

Tacksam för tips på vägen....

Annons
Postat

Här kommer lite frågor från en som just konverterat från digitalporta till dator.

Har defragmenterat disken, rensat upp och kör bara helt nödvändiga program. Tog bort hela Office-paketet och andra oväsentligheter och senast har jag bockat av en del maskinkomponenter som är överflödiga. Jag kör t.ex. inte internet på datorn och därför bockade jag av nätverkskortet, Net-adapter osv.

För musikskapandet kör jag ett helt nytt Phonic Firefly-interface, men är detta för "tungt" för min dator?

Jag testade först ett PCI-kort, EMU 0404, men fick problem med ena kanalen (tydligen ett vanligt fel) så jag lämnade tillbaks detta.

Nu har jag bra ljud i lådan, monitorn funkar väl men vid inspelningen buggar det.

Om det buggar så är det säkert så att din dator inte hänger med. Jag hade en gång i tiden en siemens PIII på 1 ghz vilket jag fann inte funkade till något musikskapande. Men jag tror du helt enkelt märker om din dator är för seg. Jag tror Cubase SX tar rätt mycket ram bara för att starta, men jag är osäker, gav upp cubase för länge sedan. Bästa sättet att se om det är din dator är ju att testa samma saker hos nån polare som har nån nyare dator.

Postat

Om det buggar så är det säkert så att din dator inte hänger med. Jag hade en gång i tiden en siemens PIII på 1 ghz vilket jag fann inte funkade till något musikskapande. Men jag tror du helt enkelt märker om din dator är för seg. Jag tror Cubase SX tar rätt mycket ram bara för att starta, men jag är osäker, gav upp cubase för länge sedan. Bästa sättet att se om det är din dator är ju att testa samma saker hos nån polare som har nån nyare dator.

Att den buggar är lika med att jag får "hack" i inspelningen ungefär på jämna takter, eller när jag slår an t.ex. en gitarr.

Men som sagt, lyssningen i övrigt funkar rätt ok. Mina högtalare är inte heller dom allra bästa, ett par aktiva M-Audio Pro.

Jag kör inte SX av Cubase utan den förenklade LE-versionen, som är snällare mot burken.

Tack för tips.

Postat

Hack brukar antingen bero på att man spelar in med för hög ingångsvolym så att spåret "klipper" eller att processorn belastas för hårt. I ditt fall beror det nog på det senare. Lösningen är då att höja bufferten och därmed öka fördröjningen för att datorn ska hinna med.

Postat

Wow, här fick man snabba svar. Tack å tack.

Jo, jag känner till lite om det här med fördröjning och sk latency, men vad är bra värden för en burk som min?

Om någon är hugad att komma med lite rekommenderade dito så vore jag tacksam.

Kollar man in inställningsmenyer med device setup osv så har jag idag följande konfigurering:

LJUDKORTETS MIXER

Isochronous streaming:

Stream buffer depth 2,0 ms

Audio buffers:

ASIO buffer depth 10,0 ms

WDM sound buffer depth 10,0 - 352 samples

DEVICE SETUP CUBASE:

Disk buffers 3 (3-12)

Disk buffer size 256 (32-256 KB)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.