Jump to content
Annons

2 core cpu och Windows XP

Recommended Posts

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Har precis fått en dualcore laptop.

De flesta programvaror jag kör är singletrådade, dvs de kör på en cpu och kan inte uttnyttja fler än kärna.

Exempel, Jag startar Tracktion och kör igång Reason. Både dessa applikationer är singletrådade.

(Nya Tracktion 3 är multitrådad, men den har jag inte ännu)

Kommer Windows att hantera detta på ett snyggt sätt genom att lägga dessa på var sin core, eller på nåt annat sätt hantera det så att man inte får båda applikationerna på samma core?

Eller skall jag öppna Task Managern (Set Affinity) och manuellt bestämma per application vilken core det skall gå på?

Jag hoppas väl att Windows XP är någurlunda smart, man man vet aldrig.

Hur gör ni?

Redigerat av drloop
Annons
Postat

Om jag stöter på problem så brukar jag kolla i Aktivitetshanteraren hur det ser ut med fördelningen. Men det har jag faktiskt inte behövt göra speciellt ofta. Windows brukar i mina applikationer kunna sköta det ganska bra, tycker jag.

Om det inte är några problem så behöver man ju inte bry sig 🤪

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.