Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har precis bytt från PC till Macbook och allt var frid och fröjd till det visade sig att Roland/Edirol inte brytt sig om att fixa fram en drivrutin för Intel Mac till mitt midikeyboard Edirol PC-80.

Enligt supporten på Roland kanske det kommer en drivrutin i framtiden, men det finns inte planerat just nu. Tycker det ursvagt att inte fixa fram drivrutiner för Intel Mac för samtliga produkter, det är ju bra länge sedan Intel Macen släpptes.

Min fråga är vad bästa sättet att göra är för att inte behöva ställa PC-80:n i garderoben.

PC-80 är ett midiklaviatur med inbyggt ljudkort. Jag använder den när jag inte orkar släpa med mig digital piano, nord elektro samt några syntar, dvs tanken var att koppla in Pc-80 till Macbookens USB port, ladda Logic med några skojiga plug-ins och skicka ut ljudet vid PC-80:ns ljudkort. Det fungerade klockrent på PC laptop med Cubase.

Jag provade även att ladda köra cubase i XP via parallells men det fungerade inte och det känns lite tråkigt att behöva använda XP när jag äntligen blivit av med eländet.

Visst skulle jag kunna köpa ett externt ljudkort och koppla mellan PC-80:n och Macbook:en, men dels får jag en extra burk att släpa på och dels tärde inköpet av Macbook:en på ekonomin, så finns det någon annan lösning.

Hur pass bra är Macbookens inbyggda ljudkort? Kan man använda det för att spela upp mjukvarusyntar live utan latency och knaster? I så fall kunde kanske ett alternativ vara att köpa en MIDI -> USB adapter (borde väl finnas sådana) och använda inbygda ljudkortet?

Tacksam för alla förslag och kommentarer!

Annons
Postat
Har precis bytt från PC till Macbook och allt var frid och fröjd till det visade sig att Roland/Edirol inte brytt sig om att fixa fram en drivrutin för Intel Mac till mitt midikeyboard Edirol PC-80.

Enligt supporten på Roland kanske det kommer en drivrutin i framtiden, men det finns inte planerat just nu. Tycker det ursvagt att inte fixa fram drivrutiner för Intel Mac för samtliga produkter, det är ju bra länge sedan Intel Macen släpptes.

Min fråga är vad bästa sättet att göra är för att inte behöva ställa PC-80:n i garderoben.

PC-80 är ett midiklaviatur med inbyggt ljudkort. Jag använder den när jag inte orkar släpa med mig digital piano, nord elektro samt några syntar, dvs tanken var att koppla in Pc-80 till Macbookens USB port, ladda Logic med några skojiga plug-ins och skicka ut ljudet vid PC-80:ns ljudkort. Det fungerade klockrent på PC laptop med Cubase.

Jag provade även att ladda köra cubase i XP via parallells men det fungerade inte och det känns lite tråkigt att behöva använda XP när jag äntligen blivit av med eländet.

Visst skulle jag kunna köpa ett externt ljudkort och koppla mellan PC-80:n och Macbook:en, men dels får jag en extra burk att släpa på och dels tärde inköpet av Macbook:en på ekonomin, så finns det någon annan lösning.

Hur pass bra är Macbookens inbyggda ljudkort? Kan man använda det för att spela upp mjukvarusyntar live utan latency och knaster? I så fall kunde kanske ett alternativ vara att köpa en MIDI -> USB adapter (borde väl finnas sådana) och använda inbygda ljudkortet?

Tacksam för alla förslag och kommentarer!

Har aldrig upplevt problem med latency med det inbyggda ljudkortet. Det funkar ju lite annorlunda mot en pc, vet dock ej exakt hur. Men själva hanterandet av ljudet tar inte 34515 omvägar som det gör i windows, så latency blir inte riktigt ett lika stort problem. Har inte kört så tunga projekt på det inbyggda, men aldrig upplevt något större krux med latency eller knaster. (Kör intel Imac 20tum)

Postat

Jag kommer enbart att använda den i live sammanhang, dvs ladda ett samplat piano, NI B4, någon Mini moog plug samt lite effekter och annat smått och gott på olika spår/mini kanaler i Logic och sedan växla vilken midikanal jag skickar på från midikeyboarden.

Det borde inte vara så processortungt i och med att det inte kommer spelas in något samt att bara ett spår är aktivit i taget. Vad som däremot är viktigt är låg latency och driftsäkerhet, men jag tolkar ditt svar som att det inte borde vara något problem.

Är det någon som testat något midi/usb interface mot Intel Mac och har något att rekommendera?

Postat
Är det någon som testat något midi/usb interface mot Intel Mac och har något att rekommendera?
M-Audios Midisport har OSX-drivrutiner och fungerar stabilt.
  • 3 veckor senare...
Postat (redigerat)

Lösningen blev att inhandla ett M-Audio Midisport interface och använda Macbookens inbyggda ljudkort, vilket som tur är fungerar bra.

Den enda svaret Rolands support kunde erbjuda var avvakta och se om det kanske kommer en uppdaterad drivrutin, de kunde dock inte lova att så ska bli.

I fortsättningen ska jag i alla fall tänka mig noga för om det verkligen inte finns något alternativ till Roland när jag ska handla nya prylar. Fram tills nu har jag gillat deras produkter men detta tycker jag är oacceptabelt.

Redigerat av andka771

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.