Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Goddag!

Har köpt en ny lägenhet och jag tänkte mer eller mindre totalrenovera den. En av delarna i detta är ett rum tillägnat helt åt musik. Härligt härligt! Idag finns inte rummet, utan jag kommer dela in det stora vardagsrummet i två rum, studiorum samt vardagsrum med en nybyggd vägg. Det jag vill ha hjälp med är vilken lösning som borde fungera bäst eller förslag på andra sätt att bygga väggen för att få en så bekväm och optimal lösning som möjligt.

Det som skall klämmas in på denna ytan är:

* Arbetsbord med högtalare, dator etc

* Digitalt trumset

* Digitalflygel, Roland GT2

* Korg Triton PROX (88 tangenter)

* Rackställning med racksyntar

* Övrig musikutrustning som inte tar lika mycket plats

* inspelningsbås för sång och gitarr (dvs ganska litet)

Frågetecken:

* Hur stort behöver inspelningsbåset egentligen vara

* Vilken formation är bäst för att kunna göra ett OK vardagsrum mittemot. Om studion tar för stor yta försvinner yta för vardagsrummet. Där vill jag trots allt klämma in en hörnsoffa och lite annat.

* Vad behöver jag göra för att slippa störa grannarna (bygga en ljuddämpad upphöjning för trumsetet?)

* vilken lösning ger bäst akustik?

* jag behöver ett smidigt sätt att nå in till sångbåset via en dörr, därmed kan inte t.ex. trumsetet stå ivägen.

Såhär ser lägenheten ut idag (har tyvärr inga exakta mått, men har utgått från en ritning, så proportionerna stämmer)

newwall_nowall.jpg

ritning_821x747_01.jpg

Här är mina förslag på väggbygge. Nya väggar är markerat i rött.

1.

newwall_01.jpg

2.

newwall_02.jpg

3.

newwall_03.jpg

Redigerat av Svarling
Annons
Postat

Snygg lägenhet!

Vad är målsättningen med att dela lägenheten? Har du flickvän eller liknande som måste vara ostörd i vardagsrummet för att kolla BigBrother?

Eftersom det kommer vara näst intill omöjligt att göra ett akustiskt perfekt rum så skulle jag låta rummet vara som det är. Dels är det redan lite udda vinklar och annat som gör att rummet inte kommer att få lätt att få stående vågor. Dels så verkar du vara musiker och då störs väl inte din världsbild av att trummor och pianon är synliga mens du titta på fotboll på TV? Aldrig att jag hade delat ner lägenheten till små tråkiga rum. Dessutom är det en lägenhet och du kommer , antar jag, inte att bygga några flytande rum för att kunna spela musik högt som sjutton. (Annars blir detta en helt annan och mycket dyrare historia.)

Postat
Snygg lägenhet!

Vad är målsättningen med att dela lägenheten? Har du flickvän eller liknande som måste vara ostörd i vardagsrummet för att kolla BigBrother?

Eftersom det kommer vara näst intill omöjligt att göra ett akustiskt perfekt rum så skulle jag låta rummet vara som det är. Dels är det redan lite udda vinklar och annat som gör att rummet inte kommer att få lätt att få stående vågor. Dels så verkar du vara musiker och då störs väl inte din världsbild av att trummor och pianon är synliga mens du titta på fotboll på TV? Aldrig att jag hade delat ner lägenheten till små tråkiga rum. Dessutom är det en lägenhet och du kommer , antar jag, inte att bygga några flytande rum för att kunna spela musik högt som sjutton. (Annars blir detta en helt annan och mycket dyrare historia.)

Jag håller ännu musiken på en hobbynivå, men jag vill gärna ta det så långt jag kan. Har fått loss ordentligt med pengar efter att ha sålt min nuvarande lägenhet. Så jag törs kosta på med upp till 50-100 000 för det här rummet enbart (instrument och inredning). Att bygga flytande är något jag ändå har i åtanke. Vet ännu inte hur mycket grannarna under kommer störa sig. Huvudsaken är att jag kan spela in torra tagningar, och därmed behöver jag det lilla sångbåset. Sen kommer jag förmodligen slänga upp dämpningar på väggarna i själva musikrummet för att inte få det alltför ekande.

Anledningen till att jag vill dela in det är för att separera min hobby från min övriga lägenhet. Jag bodde tidigare i en etta med ett hopkok av allt och det gav en studenrumskänsla som jag gärna vill komma bort ifrån. Vill ge lite mer mogen karaktär åt inredningen och planlösningen så att varje rum fyller sitt syfte. Och ja, min flickvän bor halva tiden hos mig, men hon är musiker själv, så hon stör sig inte 😱

Jag ska ändå tänka tanken när jag får tillträdet om två veckor, vad det skulle innebära att ha allt i samma rum, men förmodligen blir det nån sån här lösning.

Tack för svar!

Postat

Inget av förslagen är egentligen optimalt, så här är ett par tankar om det hela...

Förslag nr 2 är helt förkastligt, eftersom du får den ena högtalaren mycket närmare väggen än den andra, så att du får en kraftig slagsida i ljudbilden med en kraftigare bashöjning från höger kanal. Eftersträva alltid symmetri så långt det går när det gäller högtalarplaceringen.

Förslag 1 ger dig ett utrymme med mindre mått till vänster. Mindre utrymme = högre resonansfrekvenser och alltså mer påverkan i musikfrekvenser...

Förslag 3 är alltså det jag kanske skulle föredra - men inte med den bakåtflyttade dörren, utan med en rak vägg (den röda), så att rummet blir fyrkantigt och mer förutsägbart. Sedan har du ett stort fönster, vilket gör att jag hellre hade placerat monitorerna mot badrumsväggen, så att fönstret är bakom ryggen - i stället för att få en vägg på vänster sida och ett fönster på höger sida. Det är ju lite svårt att sätta absorbenter på fönstret... Att fönsterna sedan ger dig reflektioner tillbaks bakifrån, kan man lösa med tjocka gardiner... Hur man sedan ska göra med sångbåset, är kanske klurigare...

Postat
Inget av förslagen är egentligen optimalt, så här är ett par tankar om det hela...

Förslag nr 2 är helt förkastligt, eftersom du får den ena högtalaren mycket närmare väggen än den andra, så att du får en kraftig slagsida i ljudbilden med en kraftigare bashöjning från höger kanal. Eftersträva alltid symmetri så långt det går när det gäller högtalarplaceringen.

Förslag 1 ger dig ett utrymme med mindre mått till vänster. Mindre utrymme = högre resonansfrekvenser och alltså mer påverkan i musikfrekvenser...

Förslag 3 är alltså det jag kanske skulle föredra - men inte med den bakåtflyttade dörren, utan med en rak vägg (den röda), så att rummet blir fyrkantigt och mer förutsägbart. Sedan har du ett stort fönster, vilket gör att jag hellre hade placerat monitorerna mot badrumsväggen, så att fönstret är bakom ryggen - i stället för att få en vägg på vänster sida och ett fönster på höger sida. Det är ju lite svårt att sätta absorbenter på fönstret... Att fönsterna sedan ger dig reflektioner tillbaks bakifrån, kan man lösa med tjocka gardiner... Hur man sedan ska göra med sångbåset, är kanske klurigare...

Tack Claes! Mycket bra synpukter!

Jag jobbar mycket med hörlurar, med hänsyn till grannar etc, så akustiken i själva lyssningsrummet behöver inte vara optimal. Men om man kan få till det är det självklart ett plus. Ska tänka på symmetrin!

Anledningen till varför väggen böjer ut är för att en rak vägg direkt från badrummet mot fönstrena träffar inom fönsterramen. Dvs fönstrena är för breda. Alternativt får man bygga en rak vägg direkt där fönstrena slutar och istället bygga utbyggnaden på badrumssidan. Då blir dock vardagsrummet betydligt mindre än jag kanske tänkt mig och ingången blir mer trång. Tåls att tänkas på!

Postat

Jag skulle nog försöka undvika ett så pass litet sångbås. Det blir kvavt väldigt fort och vill du t.ex. spela in en gitarr därinne någongång så blir det fruktansvärt ont om plats. Vidare är det inte alltid så lätt att få akustiken bra i ett så litet utrymme om du inte vill döda den helt, vilket det finns folk som talar både för och emot. Det är svårt att få en trovärdig rumskänsla helt med helt syntetiska medel, klart det går, men det är lite meckigare. Om det inte är så att du kommer störa grannarna allt för mycket med ditt sjungande så skulle jag förslå att skippa båset och försöka akustikbehandla hela "musikrummet" iställlet. På det viset kan du nog både spela musik och sjunga högre än annars, plus att du får en bättre miljö att både mixa och sjunga i.

Postat
Jag skulle nog försöka undvika ett så pass litet sångbås. Det blir kvavt väldigt fort och vill du t.ex. spela in en gitarr därinne någongång så blir det fruktansvärt ont om plats. Vidare är det inte alltid så lätt att få akustiken bra i ett så litet utrymme om du inte vill döda den helt, vilket det finns folk som talar både för och emot. Det är svårt att få en trovärdig rumskänsla helt med helt syntetiska medel, klart det går, men det är lite meckigare. Om det inte är så att du kommer störa grannarna allt för mycket med ditt sjungande så skulle jag förslå att skippa båset och försöka akustikbehandla hela "musikrummet" iställlet. På det viset kan du nog både spela musik och sjunga högre än annars, plus att du får en bättre miljö att både mixa och sjunga i.

Mmm, det är också en bra tanke. Helt klart. Då innebär det att man får jobba lite med att gömma undan datorn och andra ljudliga prylar också, men jag kan tänka mig att det finns många såna bra lösningar här på forumet. Kan vara skönt när det är så pass begränsad yta, och det kan vara bra om jag skall sälja lägenheten i framtiden, så att inte besökarna störs av ett inspelningsbås de inte har nytta av.

Postat

En annan fråga på det här:

Hur löser ni ventileringen i inspelningsrum? Man vill ha fräsch och sval miljö, men utan massa surr och buller från ACn som stör inspelningarna. Idag, där jag bor nu måste jag vädra ut och kör fläkt mellan inspelningarna för att inte dö av värmeslag 🤪

Finns det speciellt tysta air condition-anläggningar?

Postat

Mmm, det är också en bra tanke. Helt klart. Då innebär det att man får jobba lite med att gömma undan datorn och andra ljudliga prylar också, men jag kan tänka mig att det finns många såna bra lösningar här på forumet. Kan vara skönt när det är så pass begränsad yta, och det kan vara bra om jag skall sälja lägenheten i framtiden, så att inte besökarna störs av ett inspelningsbås de inte har nytta av.

Det finns ju både för och nackdelar och det kan ju vara så att ditt rum inte är speciellt kul akustiskt sett. Problemet med små sångbås är att de i många fall måste dämpas väldigt mycket. Annars riskerar dumycket tidiga reflektioner som kommer in på alla möjliga håll i micken och kan skapa ett burkigt ljud. Att få undan dator och saker som låter kan vara meckigt det med. Tex. kylskåp och fläktar som väsnas är ett gissel som kan vara bökigt att bli av med. Men lite bra dämpade skärmväggar tror jag kan lösa mycket bekymmer. De måste inte dämpa ALLT, men de kan få bukt med det värsta. De går att klä i snygga tyger och flyttar runt efter behov. Då kan du ju få ett rum med varierbar storlek och du kan själv kontrollera och finjustera akustiken under något mer kontrollerade former. Fortfarande ingen toppenlösning, men det är ju något du kan ta med när du flyttar osv.

Postat
Det finns ju både för och nackdelar och det kan ju vara så att ditt rum inte är speciellt kul akustiskt sett. Problemet med små sångbås är att de i många fall måste dämpas väldigt mycket. Annars riskerar dumycket tidiga reflektioner som kommer in på alla möjliga håll i micken och kan skapa ett burkigt ljud. Att få undan dator och saker som låter kan vara meckigt det med. Tex. kylskåp och fläktar som väsnas är ett gissel som kan vara bökigt att bli av med. Men lite bra dämpade skärmväggar tror jag kan lösa mycket bekymmer. De måste inte dämpa ALLT, men de kan få bukt med det värsta. De går att klä i snygga tyger och flyttar runt efter behov. Då kan du ju få ett rum med varierbar storlek och du kan själv kontrollera och finjustera akustiken under något mer kontrollerade former. Fortfarande ingen toppenlösning, men det är ju något du kan ta med när du flyttar osv.

Om sångbåset på kanske 2-3 m2 skulle heltäckas med absorbent, liknande JJ-labs variant som säljs på JAM. Tror du det ändå skulle bli burkigt? Kan tänka mig att symmetrin i sångbåset gör mycket. Skulle väl antagligen behöva snea till hörn och väggar.

Ska experimentera med en "öppnare" lösning i 3dprogrammet hemma sen.

Postat

En kompis såg den här tråden och kom upp med lite vilda idéer.

Såga och rosa! (dock måste jag påpeka att de sista förslagen där väggen mot sovrummet har förflyttad dörr är knepiga att göra eftersom väggen där är bärande)

jocke_ritning_01.jpg

jocke_ritning_02.jpg

magnus_ritning_01.jpg

magnus_ritning_02.jpg

magnus_ritning_03.jpg

magnus_ritning_04.jpg

magnus_ritning_05.jpg

• 2 veckor senare...
macomar (oregistrerad)
Postat

Varför låter du inte vardagsrummet vara och klämmer in studion i sovrummet?

Postat

Jag blir lite fundersam.

Jag förstår att du vill separera musicerandet från det vanliga möblemanget. Men är det då inte vettigare att jaga rätt på en trea eller en separat studiolokal?

Som jag ser det nu kommer du få en svintrång studio och ett vardagsrum bestående av en möblerad hall och det var inte det du ville ha väl?

Hur jag än vrider och vänder på ritningen har jag svårt att klämma in en studio ens i vardagsrummet som det är nu, än mindre med ett gäng väggar uppsmällda.

Det finns t.ex ingen bra väggyta att ställa bordet mot utan att blockera en dörr.

Och att klämma in en digitalflygel samt ett digitalt trumset hur näpna de än må vara i jämförelse med sina förebilder kommer göra att du knappt kommer kunna röra dig i rummet.

De bås-skisser du har nu är ju så små att du inte kommer kunna vända dig om med en akustisk gitarr om halsen.

Skalan känns lite konstig, tror du underskattar hur pass mycket plats ditt bord kommer ta.

Jag föreslår att du mäter dina prylar och tar med dig en tejprulle och skissar upp på golvet i lägenheten så du får en bättre känsla över hur det kommer te sig.

Postat

Inflyttning på tisdag. Jag har inte haft möjlighet att mäta. Jag tror, mycket riktigt som du säger, att jag kan ha uppfattat skalan lite fel. Så det ska bli spännande att stega upp och mäta och dra tejp hur stor ytan blir. Tänkte hänga upp lakan som provisoriska väggar så att man kan känna efter.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.