Jump to content
Annons

Ta hem gitarr från USA


Decket (oregistrerad)

Recommended Posts

Decket (oregistrerad)

Jag kommer i sommar åka till USA. Tänkte köpa en gura och vill sedan ta med mig denna hem. Är detta ett problem? Någon som har gjort något liknande? Självklart "hade jag den med mig" när jag kom dit då importskatt inte är mitt favoritord. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag kommer i sommar åka till USA. Tänkte köpa en gura och vill sedan ta med mig denna hem. Är detta ett problem? Någon som har gjort något liknande? Självklart "hade jag den med mig" när jag kom dit då importskatt inte är mitt favoritord. 🙂

Ett varningens finger... Du måste kunna bevisa att instrumentet är köpt i sverige... En musiker jag känner, som åker frekvent till usa för gig, köpte en Dobro där. Han "åkte dit" i tullen och fick betala en massa avgifter, vilket medförde att hela den vinst han gjorde på att köpa Dobron i USA, gick till tullen...

Hela bandet blev invinkade och var tvungen att "förklara" sina instrument...

Jag har dock dom senaste åren åkt ett antal vändor både till Usa och sydamerika och inte blivit ifrågasatt med mina instrument, så dom hade väl otur... Man kan alltid testa

Link to comment
Dela på andra sajter

Decket (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Så ett kvitto hemifrån borde räcka alltså? 🙂

Sen tänkte jag också lite över själva transporten, får man ha med som handbagage och vad kostar eventuella specialförvaringsutgifter?

Redigerat av Decket
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Så ett kvitto hemifrån borde räcka alltså? 😕

Sen tänkte jag också lite över själva transporten, får man ha med som handbagage och vad kostar eventuella specialförvaringsutgifter?

Bra fråga! Det skulle jag också vilja ha svar på...

Vad jag hört får man ta det som handbagage och stuva in det på den plastglasdolda hyllan ovanför ens huvud. Det gäller bara att vara först där så man får plats. Extra avgift tror jag inte på.

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Så ett kvitto hemifrån borde räcka alltså? 😳

Sen tänkte jag också lite över själva transporten, får man ha med som handbagage och vad kostar eventuella specialförvaringsutgifter?

Ett kvitto hemifrån borde räcka alldeles utmärkt, så kan du fixa det först så... 😱

Om du tar gitarren i typ softcase och inget övrigt handbagage är det nog inga som helst problem.... om du inte åker med nåt lågbudgetbolag, typ ryanair... På Brittish airways så tillåter dom iaf ett handbagage (samt för musiker även ett instrument utöver det). Vi var nyss fyra musiker som åkte till england och skottland med fyra nyckelharpor i kabinen... Inga problem... men man ska bara inte fråga så mycket i incheckningen.. häng bara instrumentet på ryggen och checka in kalsongerna å tandborsten, så ska det nog gå fint.

Link to comment
Dela på andra sajter

Decket (oregistrerad)

Det låter bra det här! Jag flyger med British Airways, så det bådar ju gott!

Jag har med mig ett kvitto med en effektpedal skriven på, med lite kreativitet ska man nog kunna lägga till lite en strata 😕

Tack för alla tips! Det har verkligen hjälpt!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Efter en skolresa i New York med en rockskola jag gick på i Norge förra året släpade var å varannan gitarrist med sig en gitarr (eller två..) hem... å vandrade utan problem förbi tullen på flygplatsen i Oslo.

Ett 20:tal gitarrister med en inpackad gitarr under armen.. och ingen reaktion.

Jag tror alltså inte att det kommer vara något problem, men.. man vet ju aldrig.. 😳

..å detta var ju Norge.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

jag var i LA för ett par månader sen och köpte med mig en gitarr. jag la in lite tshirtar i caset, körde det som bagage och bad dem tejpa runt när jag checkade in det. gick fint! bara att det inte kom fram när jag gjorde det, så jag fick sitta hemma och vänta på gitarren ett par dagar. om det händer så finns det ingen tull att bråka med. gitarren kostar ca 22000 här och jag köpte den för 10000. så skillnaden betalade nästan resan mina två veckor i hollywood!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lek med tanken att ursprungsinlägget i denna tråden istället hade sett ut såhär:

Jag kommer i sommar ha tillgång till internet. Tänkte ladda ner ett par musikprogram via DC++ och bränna på CD. Är detta ett problem? Någon som har gjort något liknande? Självklart "jag har köpt programmet och säkerhetskopierat själv" om någon ser skivorna och frågar, då överpris inte är mitt favoritord.

Skulle då svaren varit lika uppmuntrande till olagligheterna?

🙂

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...