Hemluth Postat 27 augusti 2004 Dela Postat 27 augusti 2004 Någon som vet vart man hittar presetfiler för Synth1? JAg har sökt, men hittar ingenting konkret.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 27 augusti 2004 Dela Postat 27 augusti 2004 Finns massor. KVRs synth1 patches För att komma åt dessa måste du först logga in på sidan dock! Från Synth1 tillverkarens egen hemsida. Litet hopkok av banker från KVR om jag inte missminner mig. Bankerna lägger man som mappar i synth1s enga bibliotek på disken om jag inte missminner mig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hemluth Postat 30 augusti 2004 Trådstartare Dela Postat 30 augusti 2004 Det är fortfarande svårt att skilja ljuden från varandra. Jag assossierar alla ljuden till introt till "Final Countdown". Alla låter som syntljud. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 30 augusti 2004 Dela Postat 30 augusti 2004 Vad hade du väntat dig? Multisamplade flyglar? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 30 augusti 2004 Dela Postat 30 augusti 2004 Kan det bero på att det är en synth? Ljuden är väldigt olika om du frågar mig. Alla låter synth, ja, det är en synt så det är inte så konstigt. En synt kan inte låta som ett piano särskilt trovärdigt. Det kanske inte är en synth du är ute efter, utan samplade instrument? På den fronten kan jag dock inte hjälpa dig mycket eftersom jag inte använder det själv. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 30 augusti 2004 Dela Postat 30 augusti 2004 Registrera dig på PatchArena. Det är stället med presets för såväl synthar som mjukvarusynthar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hemluth Postat 30 augusti 2004 Trådstartare Dela Postat 30 augusti 2004 Så kan en software synthizer bara spela upp syntljud? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Carl_B Postat 30 augusti 2004 Dela Postat 30 augusti 2004 Så kan en software synthizer bara spela upp syntljud? men va vill du?! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hemluth Postat 30 augusti 2004 Trådstartare Dela Postat 30 augusti 2004 Så kan en software synthizer bara spela upp syntljud? men va vill du?! Jag blir bara mer och mer förvirad ju mer svar jag får... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Carl_B Postat 30 augusti 2004 Dela Postat 30 augusti 2004 Så kan en software synthizer bara spela upp syntljud? men va vill du?! Jag blir bara mer och mer förvirad ju mer svar jag får... Du frågade efter presetfiler till Synth1, det fick du... Sen tycker du alla ljud låter likadant? Kanske beror på att du måste ladda patchen oxå! Sen frågar du om en mjukvarusynth bara kan spela upp synthljud... nej du kan skruva till egna också! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 30 augusti 2004 Dela Postat 30 augusti 2004 En mjukvarusynt spelar syntljud En samplebaserad synth kan spela upp andra ljud Kort och gott, en sampler, kan göra alla ljud (finns självklart mängder av samplers och samplesyntar i mjukvara). En synt är en synt och inget annat. Mjukvara eller hårdvara. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hemluth Postat 30 augusti 2004 Trådstartare Dela Postat 30 augusti 2004 (redigerat) Så då är det alltså en sampler jag skall leta efter.. Jag funderar på att köpa en mick i stället för att leta efter utäderliga datorskapade lågbudgetljud... Redigerat 30 augusti 2004 av Hemluth Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Egghuvud Postat 31 augusti 2004 Dela Postat 31 augusti 2004 (redigerat) utäderliga Vad betyder det? Finns gott om lågbudgetljud på internet. I stort sett allt du skulle kunna tänka dig om du inte är riktigt originell. Det mesta går att ladda hem i minut och parti. Vad är det för typ av ljud du letar efter? Beskriv karraktär och inriktning så kanske vi kan bistå dig. Kan du nöja dig med wavfiler så finns det gratis wavsamplespelare att tanka hem och sedan kan du börja ladda hem ljud. Jag utgår från att du använder någon form av Cubase eftersom du pratar om synt1? Isåfall kan du exprotera in wavfiler direkt in i programmet och slipper att skaffa sampler. Det hela handlar om vad du vill göra. Redigerat 31 augusti 2004 av Egghuvud Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lundin Postat 31 augusti 2004 Dela Postat 31 augusti 2004 Precis som Egget säger finns det oändligt med wavefiler på nätet.. av mycket skiftande kvalité, men ändå.. att sampla egna ljud kan vara skoj till en viss gräns, då borde du kanske skaffa en hårdvarusampler eller mjukvaru dito där du spelar in direkt i samplerns minne och som kan mappa ljudet direkt när du spelat in det...annars behöver du ett redigeringsprogram, typ Wavelab, Adobe Audition? elle soundforge för att först redigera det du spelat in, sen mappa ljudet i samplern, sen spela... Det finns även samplings CD's där ljuden är mappade ( alltså färdigupplagda / mappade över hela klaviaturen, klara att spelas med.) för specifika hårdvaru/mjukvaru samplers...men dom kostar i.o.fs en hel del pengar... Mjukvarusamplers: HALion Kontakt Kompakt Battery m.fl Loop-players: Intakt Phatmatic PRO Loopazoid? m.fl Hårdvarusamplers: AKAI YAMAHA E-MU m.fl Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Egghuvud Postat 31 augusti 2004 Dela Postat 31 augusti 2004 Nu får du mig att verka smart igen demoniqus Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 31 augusti 2004 Dela Postat 31 augusti 2004 Så då är det alltså en sampler jag skall leta efter.. Jag funderar på att köpa en mick i stället för att leta efter utäderliga datorskapade lågbudgetljud... Finns sjukt bra samplade instrument redan och om du har pengar så borde det inte vara några större problem. Sen fins det även välljudande pluggar som är gratis. Sök på Mda Piano (Inte världsbäst, men gör sitt jobb) eller 4front piano Dessa till exempel är 2 GRATIS pluggar som gör ett hyffsat jobb.. Vill du ha något som låter bättre kanske bösendorfer kan vara något att köra ihop med Halion. eller varför inte black/white Grand? Om det är piano du vill ha altså. Vad jag menar är att det finns gott om välljudande inspelade akustiska och elektroniska instrument redan. Visst det kan bli mycket roligare att göra själv, jag vill inte ta ifrån dig det nöjet, ville bara påpeka detta. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hemluth Postat 31 augusti 2004 Trådstartare Dela Postat 31 augusti 2004 Så då är det alltså en sampler jag skall leta efter.. Jag funderar på att köpa en mick i stället för att leta efter utäderliga datorskapade lågbudgetljud... Finns sjukt bra samplade instrument redan och om du har pengar så borde det inte vara några större problem. Sen fins det även välljudande pluggar som är gratis. Sök på Mda Piano (Inte världsbäst, men gör sitt jobb) eller 4front piano Dessa till exempel är 2 GRATIS pluggar som gör ett hyffsat jobb.. Vill du ha något som låter bättre kanske bösendorfer kan vara något att köra ihop med Halion. eller varför inte black/white Grand? Om det är piano du vill ha altså. Vad jag menar är att det finns gott om välljudande inspelade akustiska och elektroniska instrument redan. Visst det kan bli mycket roligare att göra själv, jag vill inte ta ifrån dig det nöjet, ville bara påpeka detta. Vads skulle man få för kvalitet på ljudet ifall man i stället köpte en mik för nån tusenlapp? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 31 augusti 2004 Dela Postat 31 augusti 2004 Beror på så mycket mer än bara mikrofonen. Mickplacering, rummets akustik, hur instrumenten i sig låter. Köper du ett samplat piano till exempel så slipper du tänka på dessa saker, men som å andra sidan kan bidra med en unik klang till ljudet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 31 augusti 2004 Dela Postat 31 augusti 2004 Vads skulle man få för kvalitet på ljudet ifall man i stället köpte en mik för nån tusenlapp? Om du skulle sampla ett piano själv? Inte så bra, gissningsvis. Köp Hypersonic istället. Risken för Final Countdown-ljud 😆 är minimal. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hemluth Postat 31 augusti 2004 Trådstartare Dela Postat 31 augusti 2004 Jag funderar på att bara spela in allting helt enkelt rakt av med så lite Microsoft inblandat som möjligt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 31 augusti 2004 Dela Postat 31 augusti 2004 Jag funderar på att bara spela in allting helt enkelt rakt av med så lite Microsoft inblandat som möjligt. Visst, portastudior kostar ju inte så mycket nuförtiden. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hemluth Postat 31 augusti 2004 Trådstartare Dela Postat 31 augusti 2004 Räcker det inte med bara en mikrofon? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 31 augusti 2004 Dela Postat 31 augusti 2004 Ska du ha en mikrofon måste du ha en mickpreamp eller ett mixerbord med, innan du kör in grejjerna i datorn. Har du sedan ett vanligt soundblaster kort eller så är risken stor att du får mycket brus om om du kör många egeninspelade spår. Så troligen åker du på minst ett ljudkort och en mickpreamp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lundin Postat 31 augusti 2004 Dela Postat 31 augusti 2004 ..Sen behöver du ju alla riktiga instrument du ska spela in också.. eller dom kanske du redan har tillgång till? ..Att spela in en Steinwayflygel kräver nog lite mer än en enkel mick, hyffsad preamp, välavstämd studio och en sjuhelsikes massa tid ihop med lite mikrofonplaceringsteknik i bagaget... har man inte tröttnat efter en sån session..då kan du säkert få jobb hos Sir George Martin.. 😆 .. .. 😆 Lycka till Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hemluth Postat 31 augusti 2004 Trådstartare Dela Postat 31 augusti 2004 Ska du ha en mikrofon måste du ha en mickpreamp eller ett mixerbord med, innan du kör in grejjerna i datorn. Har du sedan ett vanligt soundblaster kort eller så är risken stor att du får mycket brus om om du kör många egeninspelade spår. Så troligen åker du på minst ett ljudkort och en mickpreamp. Varför behöver man ett mixerbord/mickpreamp? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 31 augusti 2004 Dela Postat 31 augusti 2004 Varför behöver man ett mixerbord/mickpreamp? Äh, skit i det. Ta headsetmicken pluggad direkt in i ljudkortet och släng ner i ett (helst vitlackat) yamahapiano. Sen bara spelar du in. Borde bli bra som fan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hemluth Postat 31 augusti 2004 Trådstartare Dela Postat 31 augusti 2004 Vad gär man ens med mixerbord/mickpreamp som man inte skulle kunna göra i datorn? Jag tror inte att jag förstår det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 31 augusti 2004 Dela Postat 31 augusti 2004 Signalen från en mikrofonen i sig är för svag och behöver förstärkas innan den körs in i datorn. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hemluth Postat 31 augusti 2004 Trådstartare Dela Postat 31 augusti 2004 Okej, det låter förståligt. Vad kostar en sådan? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.