Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har på senare tid blivit väldigt intresserad av svensk musikhistoria.

Jag köpte ett album för något år sen "Arn de Gothia" och blev väldigt förtjust.

Nu undrar jag följande.

Musiken på detta album, är det svensk folk/medeltidsmusik?

Har ni några andra bra skivor med musik som går långt tillbaka i tiden, typ från riddartiden?

Kom med alla förslag!

😕

Redigerat av Soundborn
Annons
Postat

Det är väl oftast antingen kyrklig eller väldigt folklig musik. Folkliga band finns väl ett par. Sorkar och strängar Ars Ultima tror jag att ett mer konstaktigt band heter om jag inte minns fel. Mycket vevlira och sådant då. Om mdet är egentlig medeldtidsmusik är väl frågan. Det blir ofta som en form av folkmusik.

Jag associerar också lite till gregoriansk sång. Långa litanior vet du. men det kanske inte är vad du letar efter.?

Det tredje är väl baladerna. Ofta gavs dessa ut som skillingtryck. Jag var helt inne på det ett tag och har en hel samling med gamla medeltida faxsimila skillingtryck i bokhyllan. Nördigt eller hur. JAg försökte t.om skriva ett par låtar med sådant uppsåt, men det blev mest skit.

😉

Postat (redigerat)

Inte nördigt! Coolt!!

Har du hört skivan "Arn de Gothia" ? Det är typ sådan musik som jag är ute efter. Är inte det riktig, gammal, svensk folkmusik? Kung Eriks Gånglåt som finns på skivan tex, en del av våran Nationalsång kommer tex från den låten, det tycker jag är ruskigt coolt 😄

Men jag håller med. Det är lite gregorian å sådant. Mycket häftigt!

Redigerat av Soundborn
Postat
Inte nördigt! Coolt!!

Har du hört skivan "Arn de Gothica" ? Det är typ sådan musik som jag är ute efter. Är inte det riktig, gammal, svensk folkmusik? Kung Eriks Gånglåt som finns på skivan tex, en del av våran Nationalsång kommer tex från den låten, det tycker jag är ruskigt coolt 🥰

Tjenna.

Har inte hört så mycket av "Arn"-skivan, men jag känner till folk som spelat på den...

Tror dock inte att så mycket av den är traditionell folkmusik. Sen beror det påHUR gammal folkmusik du är ute efter? Kolla gärna in forsta inlägget på folkmusik-gallupen (i min signatur) för att få lite mer folkmusik... Lite borduner, trummor och säckpipor gör inte musik gammal 😳

Postat
Inte nördigt! Coolt!!

Har du hört skivan "Arn de Gothica" ? Det är typ sådan musik som jag är ute efter. Är inte det riktig, gammal, svensk folkmusik? Kung Eriks Gånglåt som finns på skivan tex, en del av våran Nationalsång kommer tex från den låten, det tycker jag är ruskigt coolt 😳

Tjenna.

Har inte hört så mycket av "Arn"-skivan, men jag känner till folk som spelat på den...

Tror dock inte att så mycket av den är traditionell folkmusik. Sen beror det påHUR gammal folkmusik du är ute efter? Kolla gärna in forsta inlägget på folkmusik-gallupen (i min signatur) för att få lite mer folkmusik... Lite borduner, trummor och säckpipor gör inte musik gammal 🥰

Men lite borduner,trummor och säckpipor är alltid trevligt 🥰

Postat (redigerat)

Nice jag får kika in där 😳

Men är skivan Arn de Gothia svensk musik?

Redigerat av Soundborn
Postat (redigerat)

Men är skivan Arn de Gothica svensk musik?

Ja, den är skriven av svenska musiker.

Häftigt! 😄

Men är låtarna från förr eller är dom nyskrivna?

Redigerat av Soundborn
Postat

Men är skivan Arn de Gothica svensk musik?

Ja, den är skriven av svenska musiker.

Häftigt! 😄

Men är låtarna från förr eller är dom nyskrivna?

Har inte skivan, så jag kan inte uttala mig riktigt i saken... får återkomma om saken...

Postat

Ahh okej 😄

Köp! Ett givet köp! Jag tycker det låter så maffigt, så pampigt! Fan, ryser varje gång man hör låtarna 🙂

Kung Eriks Gång låt är en av mina favoriter! 😳

Postat
Ahh okej 😄

Köp! Ett givet köp! Jag tycker det låter så maffigt, så pampigt! Fan, ryser varje gång man hör låtarna 🙂

Kung Eriks Gång låt är en av mina favoriter! 😳

Hehe, ok..fast jag hörde den i skivaffären och jag blev inte så imponerad... (man är väl förstörd), men man kanske ska ge den ett försök till då...

Postat

Ja fan det tycker jag!

Alla borde ha ett ex! 😳

Jag tycker att när man lyssnar på det, så låter det så typiskt svenskt på något vis.

Man hör tydliga likheter med dagens svenska produktioner och just den musiken - det tycker jag är så jävla coolt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.