Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Om man splittar keyboarden i Reason och t ex lägger ett ljud i första oktaven och ett annat till höger på tangenbordet i en Combinator.

Hur gör man om man vill transponera en sampling t ex som ligger i vänsterhanden, så den hamnar i rätt oktav?

Måste man göra om hela samplingen så den hamnar rätt? Eller finns det en enkel knapp som lägger den rätt?

Om man kanske har en hel stråksektion samplad men vill att den spelas en oktav högre bara just i denna kombination.

Annons
Postat

1. Här har jag två NNXT med varsitt ljud. Den undre vill jag höja en oktav.
    transpose1tx0.jpg

2. Lägg till en Malström och klicka ur den från att ta emot noter. Den ska inte agera synt.
    transpose2eu9.jpg

3. Dra upp Curve 31 i Mod A och signalen är ständigt fullt positiv.
    transpose3qk5.jpg

4. Vänd racket och dra CV ut från Mod A in till OSC Pitch på den NNXT som ska höjas.
    transpose4lb7.jpg

5. Ursprungligen står Pitch på 64 och med den mod-signal vi skickat in lägger vi nu på 64 halvtoner. Vrid ner ratten till 12 för att höja enbart en oktav.
    transpose5vc8.jpg

Postat

eller så ändrar du bara root-noten på de samplingar i nn-xt'n du vill ska spelas en oktav högre upp? eller missar jag något om man gör så? det gör du i alla fall genom att markera samplingarna och skruva på ratten "root" på nn-xt'ns underdel, den finns i vänstra hörnet av det blå fönstret.

Postat
eller så ändrar du bara root-noten på de samplingar i nn-xt'n du vill ska spelas en oktav högre upp? eller missar jag något om man gör så?
Om det är multisamplade instrument med kanske 250 samplingar per patch, då är det riktigt meckigt att gå in och ändra root key för varje enskild sampling. 😄
Postat

sant! men lite terapiarbete har väl aldrig skadat 😳

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.