Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjena!

Jag tänkte spela in elgitarr genom någon slags mixer eller bara någon apparat att koppla in gitarren till. En polare till mig använder en phonic MU 802 och det låter schysst i mina öron. Vad säger ni om en sån till en nybörjare? Den får helst inte kosta mer än 1500 ialafall. Jag hade även tänkt att koppla in ett kanske 10-15 år gammalt Roland A-33 Keyboard. Den har såklart ingen USB-kontakt :rolleyes:

Sen så måste jag ha ett inspelningsprogram också. Garageband är ju riktigt schysst eftersom det går att välja ljud på gitarren i efterhand och så är det ju enkelt och bra men tyvärr så har jag inte Mac så det går bort. Har ni några andra förslag på program där gitarrljud kan väljas i efterhand och som är hyffsat enkelt?

Det sitter ett Creative Soundblaster X-fi extreme audio i min dator om det skulle ha någon betydelse.

Tacksam för svar 🙂

Redigerat av Dejavo
Annons
Postat

Ditt creative ljudkort har ju en mickingång så teoretiskt skulle du kunna köpa en sladd och köra in gitarren i datorn.. jag skulle inte gjort så men det går ju.

Ljudet blir alltid bäst enligt mig ifall man distar/effekter läggs på innan inspelning t.ex. via en pod eller något. Har du någon extrautrustning till din gitarr typ effekter/pedaler?

Line 6 har ett usb ljudkort som fungerar väldigt bra till gitarrer. då får du också med programmet gearbox som är som en förstärkare i datorn med ljud från pod xt. rekomenderat av många.

http://www.musikcentralen.se/KUNDVAGN/varu...asp?nodeID=3545 kostar 1.600 kr

Postat

Nej har tyvärr inga pedaler 😆 . Det där ljudkortet verkade intressant! Men vad är skillnaden på det och Phonic Mu 802 ?

Jag ser att det följer med programvara men jag vet inte om just den programvaran är värd de pengarna. Tack för svaret 🙂

Postat

phonicen är ju bara en mixer rätt och slätt.. du behöver något som får in signalen i datorn alltså digitaliserar den. ett ljudkort..

Just line 6 alternativet är bra på så vis att du kan använda git/bas och får med förstärkare + att du kan använda mick till den.

Vad har du för dator förresten?

Ett annat alternativ är ju http://www.musikcentralen.se/KUNDVAGN/varu...asp?nodeID=3290

som att plugga in gitarren rätt i datorn

Postat

Jag har kort o gott windows XP, Pentium 4 3ghz 1gb ram och ljudkortet jag nämnde.

Okej det låter bra. Jag vill som sagt gärna ha det som Garageband ungefär med möjlighet att spela in, ändra gitarrljud i efterhand, lägga till trummor osv i ett och samma program. Så o-krångligt som möjligt med andra ord 🙂. Hur kommer det fungera med program och så rent praktiskt?

Jag är lite skraj för externa USB-ljudkort. Har nämligen en Samson USB-mick med inbyggt ljudkort som inte fungerar så bra. Det känns som att alla ljudkort kommer att bråka med varandra på något sätt. Det sitter ju redan 2 kort i datorn 😆.

Postat

externa usb kort behöver du inte vara rädd för.. bar du har drivrutiner går det utmärkt.

skulle inte rekomendera att du använder soundblasterkortet till inspelning. Det finns många mera semipro ljudkort som använder usb t.ex. m-box

något bra och enkelt program likt garageband finns inte vad jag vet till pc.

det finns ju standardprogram som cubase som borde kunna funka lika bra iallfal.

Postat (redigerat)

Annars kan du ju skita i att lajna och micka istället, jag antar att du har en gitarr-förstärkare. sen är det bara att köpa en mick, typ en sm57:a (995 kr) och nått litet mixerbord eller preamp, blir mycket goare ljud:)

Redigerat av Morlow
Postat (redigerat)
Nej har tyvärr inga pedaler 😕 . Det där ljudkortet verkade intressant! Men vad är skillnaden på det och Phonic Mu 802 ?

Jag ser att det följer med programvara men jag vet inte om just den programvaran är värd de pengarna. Tack för svaret 😊

Jag använder Line6 UX1:a och jag kan varmt rekommendera den. Gearbox (programmet som följer med) är i mitt tycke riktigt bra. Valmöjligheterna är många samt att man kan köpa till olika "packs" om man skulle vilja ha fler effekter, förstärkare eller pre-amps. Det följer även med Ableton Live som är ett bra och enkelt inspelningsprogram.

Redigerat av MagnaWolf

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.