tbruce Postat 30 maj 2007 Postat 30 maj 2007 Hej? Hej. Minns ni den här tråden? https://www.studio.se/index.php?showtopic=31219 Det var åtta månader sen. Ska vi göra ett nytt försök, och verkligen börja i tid? Såklart vi ska. För er som ev. inte var med förra gången, så är planen att göra en julkalender, som den i radio. 24 avsnitt som vi lägger ut ett om dan i december, i form av mp3or i en blogg, typ. Ju enklare desto bättre, så vi hinner klart. Förra gången kom vi inte ens fram till ett manus. Jag kastar ut en idé (svagt baserad på idén jag hade förra året), ser vad som händer med den: En fågel... Ett flygplan... Jultomten! I centrum för historien står en töntig journalist vid namn Claus-Kent. Claus-Kent har en hemlig identitet, som nästan ingen annan känner till - Jultomten. Som Jultomten har han en ärkerival - chefen på Luthor Lexaker som är förbannad på att Jultomten ger bort leksaker gratis när han själv försöker sälja sina så dyrt som det bara går. Luthor Lexaker har många gånger försökt komma åt tomten med mer eller mindre ohederliga metoder, men eftersom tomten är borta större delen av året (på nordpolen tror folk - de vet ju inte att han går runt som Claus-Kent i vanliga fall) så har de aldrig lyckats. På något sätt får Luthor Lexaker dock reda på den hemliga identiteten, och de tar nu genast reda på var Claus-Kent finns och börjar smida planer. De kommer fram till att de ska kidnappa honom och inte släppa honom förrän efter jul, så alla blir tvungna att köpa sin julklappar i deras affärer. Kidnappningen verkar till en början omöjlig - Jultomten är ju så supersnäll att inga skurkar rår på honom - men han har en svaghet - grötonit. Claus-Kent/Jultomten försvinner spårlöst, men nissarna får veta att om polisen kontaktas kommer kidnapparna sprida tomtens riktiga identitet till allmänheten. En av Claus-Kents kollegor, Greta Gränd, anar dock oråd när Claus-Kent inte dyker upp på jobbet (hon känner inte till Jultomtealteregot). Hon vänder sig till en privatdetektiv som börjar nysta i fallet. Han upptäcker snart kopplingen mellan Claus-Kent och tomten, och är snart Luthor Lexaker på spåren. Tillsammans med nissarna lyckas de smyga sig in i den stora leksaksfabriken, frita Jultomten/Claus-Kent, mata skurkarna med pepparkakor tills de blir snälla, och så är allt frid och fröjd! Som signaturmelodi använder man givetvis "O Jultomten". Detta fyller man väl lätt ut 24 femminutersavsnitt med?
Overkill Postat 30 maj 2007 Postat 30 maj 2007 Skojjar du? Åtta månader sedan? Det känns som igår 😉 Hursomhelst verkar det ju väldigt spännande. Luthors Lexaker - klockrent! 😄
Majken Postat 30 maj 2007 Postat 30 maj 2007 Var skriver man upp sig? Jag är tokgärna med 🙂 Men vad är upplägget? Ska det vara barn-anpassat? Eller ska det det vara lite vuxnare? Och är det radioteater som gäller med fasta skådespelare för karaktärerna? Ska det postas på en blogg här på forumet eller skapar vi en hemsida för ändamålet? Vilken som, count me in
tbruce Postat 30 maj 2007 Trådstartare Postat 30 maj 2007 Var skriver man upp sig? Jag är tokgärna med 🙂 Men vad är upplägget? Ska det vara barn-anpassat? Eller ska det det vara lite vuxnare? Och är det radioteater som gäller med fasta skådespelare för karaktärerna? Ska det postas på en blogg här på forumet eller skapar vi en hemsida för ändamålet? Vilken som, count me in Antar att man anmäler intresse genom att delta i tråden...? 🙂 Barnanpassat eller "vuxet", det beror på vad du menar med vuxet. Vuxet som i att man skojar om sex och sprit, vuxet som i P1-material, eller bara vuxet som i "inte björnes magasin"? Det ska nog vara roligt och underhållande, helst. På vilket sätt är en annan fråga. Personligen föredrar jag torr humor alternativt flamsig dratta på ändan-humor framför sexskämt (som ju ofta inte är särskilt roliga utan mest pubertala på ett väldigt ointressant sätt). Jag tänker mej inte att det ska vara riktat till barn, men att medvetet göra det barnförbjudet kan väl knappast ha något egenvärde heller. Jag vet inte. Vi får leta oss fram till en stil och ton som funkar? Jag tycker vi skapar en blogg fristående från detta och andra forum.
Hellpig Postat 30 maj 2007 Postat 30 maj 2007 Var skriver man upp sig? Jag är tokgärna med 🙂 Men vad är upplägget? Ska det vara barn-anpassat? Eller ska det det vara lite vuxnare? Och är det radioteater som gäller med fasta skådespelare för karaktärerna? Ska det postas på en blogg här på forumet eller skapar vi en hemsida för ändamålet? Vilken som, count me in Antar att man anmäler intresse genom att delta i tråden...? 🙂 Barnanpassat eller "vuxet", det beror på vad du menar med vuxet. Vuxet som i att man skojar om sex och sprit, vuxet som i P1-material, eller bara vuxet som i "inte björnes magasin"? Det ska nog vara roligt och underhållande, helst. På vilket sätt är en annan fråga. Personligen föredrar jag torr humor alternativt flamsig dratta på ändan-humor framför sexskämt (som ju ofta inte är särskilt roliga utan mest pubertala på ett väldigt ointressant sätt). Jag tänker mej inte att det ska vara riktat till barn, men att medvetet göra det barnförbjudet kan väl knappast ha något egenvärde heller. Jag vet inte. Vi får leta oss fram till en stil och ton som funkar? Jag tycker vi skapar en blogg fristående från detta och andra forum. Låter väldigt skoj och jag är är gärna med på ett hörn, blogg vore ett bra verktyg kanske... som en gemensam yta. Och snart får jag ett bättre boende där jag inte blir lika tidshandikappad som jag är nu vad gäller sådana här projekt! 🙂
Majken Postat 30 maj 2007 Postat 30 maj 2007 Sounds like a plan liksom.. Själv skulle jag föredra att man riktade in sig på barn och skapade en egen hemsida som man promotade. Kanske t.o.m. med lite extrapyssel som möjligheten att skicka in teckningar på figurerna, spela ett enkelt flash-spel (om nån känner sig sugen på att göra ett) och lite annat skoj.
tbruce Postat 30 maj 2007 Trådstartare Postat 30 maj 2007 (redigerat) Låter väldigt skoj och jag är är gärna med på ett hörn, blogg vore ett bra verktyg kanske... som en gemensam yta. Och snart får jag ett bättre boende där jag inte blir lika tidshandikappad som jag är nu vad gäller sådana här projekt! Jag menade inte att ha en blogg för själva skapandet, jag menar att man publicerar den på en blogg. En eller två forumtrådar är nog bättre för planeringen... vill man vara riktigt krånglig så finns det speciella projektplaneringsapplikationer, men ingen kommer orka registrera sig, sätta sig in i hur de funkar osv. Bättre att hålla det här. Sounds like a plan liksom.. Själv skulle jag föredra att man riktade in sig på barn och skapade en egen hemsida som man promotade. Kanske t.o.m. med lite extrapyssel som möjligheten att skicka in teckningar på figurerna, spela ett enkelt flash-spel (om nån känner sig sugen på att göra ett) och lite annat skoj. Skulle man förstås kunna göra... bara att jag tror att barn är alldeles för kräsna och dessutom svåra att nå. Det finns hur mycket barnunderhållning som helst som nog är vansinnigt svår att konkurrera med som en liten webbsida utan marknadsföringsbudget, som har en månad på sig att bevisa sina meriter innan den är typ ointressant. Lättare att försöka nå "msngenerationen" som kan uppskatta ett skoj koncept trots ett ev. småtaffligt utförande, och där sånt här faktiskt kan sprida sig rätt fort om man har lite tur. EDIT: förtydligade lite Redigerat 30 maj 2007 av tbruce
ThomasJ Postat 31 maj 2007 Postat 31 maj 2007 Sounds like a plan liksom.. Själv skulle jag föredra att man riktade in sig på barn och skapade en egen hemsida som man promotade. Kanske t.o.m. med lite extrapyssel som möjligheten att skicka in teckningar på figurerna, spela ett enkelt flash-spel (om nån känner sig sugen på att göra ett) och lite annat skoj. Givetvis vet jag inte om du var helt seriös med det inlägget, men jag tycker det är en rätt dålig idè, men visst skulle det kunna funka. Kalla det pubertalt eller vadsom, men tycker faktist att anspela på sex kan vara rätt roligt, bara det inte blir överdrivet så att säga. Hur många kan tänkas varamed på detta? Alltså hur många är gränsen uppåt ? Givetvis deltar jag i den mån jag får. Tycker iofs att förra årets tema var lysande!
tbruce Postat 2 juni 2007 Trådstartare Postat 2 juni 2007 Alltså, bra skämt som "råkar" ha en referens till sex kan ju vara hur kul som helst - men om man bara ägnar sig åt mer eller mindre omotiverade sexreferenser och tror att det i sig ska bära upp intresset så tror jag man tappar lyssnare ganska fort. 😕 Det ska vara roliga poänger, sen om de råkar dra åt sexhållet så gör väl inte det nånting, typ.
ThomasJ Postat 2 juni 2007 Postat 2 juni 2007 Alltså, bra skämt som "råkar" ha en referens till sex kan ju vara hur kul som helst - men om man bara ägnar sig åt mer eller mindre omotiverade sexreferenser och tror att det i sig ska bära upp intresset så tror jag man tappar lyssnare ganska fort. 😕 Det ska vara roliga poänger, sen om de råkar dra åt sexhållet så gör väl inte det nånting, typ. Ah, exakt. Nej, det får jue inte blir överdrivet eller lixom vara som en röd tråd i hela pjäsen, Mera som en skojjig krydda på det hela.
ThomasJ Postat 10 september 2007 Postat 10 september 2007 som många andra goda idèr dog detta helt sonika :s
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.