Stevie (oregistrerad) Postat 30 maj 2007 Postat 30 maj 2007 Hejsan Är det någon som har info kring dessa trummor. Hur länge de har tillverkats, prisläge, egna erfarenheter mm. Tacksam för svar //Stevie
kajan Postat 12 juni 2007 Postat 12 juni 2007 Hej, här kommer ett sent svar 😳 Har inte själv spelat på dem men modellen har funnits ganska länge, typ 20+ år. När jag höll på som mest i mitten av 90-talet ansågs det vara ett riktigt bra set. Har för mig att man kunde få dem hyfsat billigt ändå, med andra ord prisvärt.
hefu Postat 12 juni 2007 Postat 12 juni 2007 Hej, här kommer ett sent svar 🙂 Har inte själv spelat på dem men modellen har funnits ganska länge, typ 20+ år. När jag höll på som mest i mitten av 90-talet ansågs det vara ett riktigt bra set. Har för mig att man kunde få dem hyfsat billigt ändå, med andra ord prisvärt. Recording Custom har tillverkats i över 30 år, och är väldigt bra trummor. Förmodligen bland världens mest inspelade trummor. Helt i björk, med långa stämhus, och numera med Yamahas YESS-upphängning. Numera är trummorna beställningsvara i Sverige, men finns fortfarande i sortimentet. Det finns även en variant som heter 9000 GA, som är klädda stommar i björk och mahogny. Inte lika "bra", fast väldigt fina trummor. Finns mängder i landet i varierande skick. Ett 10, 12, 14, 20 eller liknande i bra skick borde ligga nånstans runt 8-10000:- , av recording, såklart.
Ludgo-Pelle Postat 12 juni 2007 Postat 12 juni 2007 Den största frontfiguren som gjorde Recording-serien känd för första gången var Steve Gadd. Han körde enbart på dessa trummor under väldigt lång tid och jag tror att han gör det fortfarande, men just om det där sista är jag lite osäker. Åtminståne de tidiga Recording hade ganska tunna stommar vilket resulterar i en längre sustain än om man använder tjocka stommar. Det var således ganska enkelt att få en stor, fyllig och tajt klang med mycket kärna i soundet med Recording-trummorna. En bra kombination för att uppnå detta sorts sound är trummor med relativt tunna stommar men med ganska ganska små dimensioner. Då får man en bättre kontrollerad klang. Man tappar visserligen lite volym med små dimmensioner, men i uppmickade sammanhang spelar det ju ingen roll alls. Med stora dimmensioner blir det svårare att stämma och svårare att få kontroll över tonen. Eftersom det fungerar just på det sättet som jag beskriver det här ovan så var Recording-serien väldigt vanliga hos inte minst studiotrummisar. Recordning-stommarna och dessa mer "normala" dimmensioner gör att det är trummor som funkar till precis allt. Om man däremot är en utpräglad hårdrock-trummis t.ex., så är lite grövre stommar och något större dimmensioner att föredra om man är ute efter det karaktäristiska hårdrock-soundet. Men sound är ju som bekant en smaksak. Hälsningar: Ludgo-Pelle
Morello Postat 24 juni 2007 Postat 24 juni 2007 Vill bara inflika att Recording Custom inte har speciellt tunna stommar, däremot är stomresonansen delvis dödad pga de genomgående stämhusen. Jag har ett Recorsing Custom 20" och 24" bastrumma, samt pukor 8,10,12,14,15,18 (Använder bara en bastrumma samt 5 pukor) Något trevligare och mer välklingande trumset har jag aldrig spelat på. Bland kändisar med detta kit kan nämnas Steve Gadd, Dave Garibaldi, Dave Weckl och många, många fler. Nypriset är högt, men på begmarknaden kan man ibland göra fynd.
Jeeloy Postat 24 juni 2007 Postat 24 juni 2007 Jag har hittat ett begnagnat Yamaha 9000 Recording i storlekarna 22" 13" 18" (shellpack) för 4000:- Som jag är väldigt nära på att köpa. Är det ett bra pris för det setet?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.