Jump to content
Annons

Svart text på vit botten i böcker


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Man väljer svarta bokstäver på vit botten när man trycker böcker och det finns en anledning till det. Jag har däremot märkt att en hel del nissar håller på och leker i andra sammanhang, vid konstruktion av cd-booklets eller t.o.m. i samband med tidtabeller för tåg. Följde en kompis till tåget för ett tag sedan. På den stora tavlan med svart botten stod tydligen klocklag och linjer för avgångar i marinblått, men det gick f*n inte att läsa. Såg ut som en blåsvart sörja i princip... Fast ännu värre exempel finns det ju beträffande cd-booklets, det var väl Pete Townend som hade gjort en booklet som var rätt tjock, där alla låttexter ingick m.m. info. Inte ett ord gick att tyda. Det var antingen ljusblått på nån ljus mintgrön skitfärg eller ljusrosa på nåt orangerött. Hiskelig fult och onödigt. MySpace lider också av samma fenomen i många stycken. En ny jobbig trend.

😊

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fast vad gäller myspace och internetsajter i stort, så är det faktiskt inte helt av ondo. Svart text på kritvit bakgrund är döden för ögonen när det gäller bildskärm. Man orkar inte med för höga kontraster så länge.

Men jag håller med om att det måste vara läsligt också 😉

På Commodore64-tiden var det inte ovanligt att det hängde med en liten bok med koder som man skrev in för att kunna starta spelet, för att förhindra piratkopiering. För att dessutom kopieringsskydda själva kodboken var den skriven med svart text på brun bakgrund. Fungerade utmärkt som kopieringsskydd, men var nästan totalt oläsbart...

Men ibland lyckades även jag spela turtles.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Fast vad gäller myspace och internetsajter i stort, så är det faktiskt inte helt av ondo. Svart text på kritvit bakgrund är döden för ögonen när det gäller bildskärm. Man orkar inte med för höga kontraster så länge.

Men jag håller med om att det måste vara läsligt också 😉

På Commodore64-tiden var det inte ovanligt att det hängde med en liten bok med koder som man skrev in för att kunna starta spelet, för att förhindra piratkopiering. För att dessutom kopieringsskydda själva kodboken var den skriven med svart text på brun bakgrund. Fungerade utmärkt som kopieringsskydd, men var nästan totalt oläsbart...

Men ibland lyckades även jag spela turtles.

Skönt att nån mer har märkt detta! Då är jag alltså INTE färdig för att gräva ned...

Det där med vit text på svart botten har jag inga problem med (och tur är väl det när man sitter med Word och författar - eller kan man ställa det tvärtom i programmet?), men jag tänker ändå göra tvärtom på min hemsida. Att däremot skriva ut booklets på sin bläckstråleskrivare - vit text på svart botten slukar för mycket bläck och svarta papper kan man väl inte använda - eller hur funkar det på en skrivare?? Seriöst, kan man skriva ut VIT text??

😉

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...