Claes Holmerup Postat 1 juni 2007 Dela Postat 1 juni 2007 Tidigare kostat 7000:-? 😳 Det måste ha varit för många år sedan i så fall, när exempelvis ADK A51 kostade typ 3-4000:- (som numera har gått ner under tusenlappen...). Visst kan det stämma att den har kostat så mycket en gång i tiden, men att hänvisa till "förr"-priser som är uråldriga, ger inte precis något seriöst intryck, tycker jag... 🥰 Till Terratec-kortet följer bl a Cubase LE och Wavelab Lite med. 🥰 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
quickbom Postat 1 juni 2007 Trådstartare Dela Postat 1 juni 2007 Oo ,nice ! slipper man köpa dom programmen till 🥰 aa,vettefan man blir väll blåst. men här är iaf länken på "7k's priset 😳 " http://www.instrument-online.nu/arkiv/0108/tsm.html "MT47 (bilderna nedan) är en äkta stormembrans rörmikrofon med 9 olika karakteristiker för 7995,-. MT-47 levereras med hållare och en stilig förvarings/transportlåda. " längst ner på sidan- "Svensk distributör: Luthman Scandinavia <Tillbaka ©Instrument OnLine 2000 - 2001 " joo, 4-6år sen ^^ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 2 juni 2007 Dela Postat 2 juni 2007 (redigerat) TSM-micarna är Luthman inte bara distributör för - utan det är deras eget "märke" som de beställer med eget tryck från den kinesiska fabriken som tillverkar andra identiska micar under andra lågprisnamn. På samma sätt finns t ex JJLabs, som är JAM:s eget "märke", t.bone som är Thomann's "märke" och GA Acoustics, som är Golden Age Music's "märke"... Många andra får också sina mikrofoner tillverkade i Kina, men i vissa fall, som t ex Studio Projects, ADK och Sontronics, så är det hårt specificerat med komponentval och kvalitetskontroll - och fabrikernas grundkonstruktion har helt eller delvis gjorts om av beställaren. Det enda av dessa märken som öppet berättar vilken av fabrikerna som anlitas, är Studio Projects, som anlitar 797Beijing (som är en av de bättre fabrikerna (och även lite dyrare...) för tillverkningen av sina mikrofoner. Hos övriga är det hysh-hysh om detta... När det gäller sE Electronics, så ligger de i Kina, men fabriken tillverkar enbart sitt eget märke numera - sedan något år tillbaks. Tidigare var sE en av de OEM-fabriker som tillverkade åt flera olika märken... Redigerat 2 juni 2007 av Claes Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
quickbom Postat 2 juni 2007 Trådstartare Dela Postat 2 juni 2007 aa ok , då förstår jag lite mera ^^ Men vilken rörmic rekommenderar du då? ngn som är under 3-4k (om det finns ngn) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 2 juni 2007 Dela Postat 2 juni 2007 Tolka inte mitt svar som att de kinesiska micar som det går 20 av på ett dussin, alltid är dåliga. Det är ju som bekant en smaksak - men jag tyckte att det kan vara bra att känna till lite om hur denna OEM-tillverkning fungerar, eftersom det gör att det kan finnas många "märken" som är helt identiska. Tyvärr har jag ingen så billig rörmic jag helhjärtat kan rekommendera. Studio Projects T3 gillar jag - men den har ett listpris på 5995:- - så även om du får ett bra pris, så spräcker den budgeten. Ännu hellre sE Electronics Z5600a, men den ligger ännu högre. Lyssna på ljudexempel på min testsite, så kommer du säkert att höra att det finns både kondensatormicar som låter "varmt" och rörmicar som låter "kallt"... Det är lite för mycket rörhype - och de flesta har blivit indoktrinerade att tro att rör är synonymt med "varmt ljud", genom massiv reklam för "värme" och "vintage" (hade vi inte en tråd om det nyligen förresten...?) - och att digitala inspelningar alltid ger ett "kallt ljud", som måste "värmas upp". Bra för de som säljer genom att använda dessa buzzwords, men förvirrande och ibland direkt kasst för de som köper, i tron att just en rörmic eller rörpreamp kommer att göra underverk med ljudet... Nu svamlar jag iväg en massa, men så kan det bli ibland... 😏 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
quickbom Postat 3 juni 2007 Trådstartare Dela Postat 3 juni 2007 aa, ok tack så mkt för allting, blir nog TSM MT47 endå, kommer köpa bättre mic i framtiden när man har budget för det. får den för 1600kr då jag får ex moms. sen ska ja köpa terratec beggat av en snubbe för 2 700kr, sen eftersom så får jag köpa mera och bättre grejjer! Tack så jäkla hemskt mycket för allt!!! ;D //Alex Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 3 juni 2007 Dela Postat 3 juni 2007 (redigerat) TSM MT47 är helt klart bra för pengarna i mina öron. På vissa röster kan den låta lite essig men annars har den en fin karaktär. Redigerat 3 juni 2007 av Phobos Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.