quickbom Postat 29 maj 2007 Dela Postat 29 maj 2007 (redigerat) Hej! Jag kommer skaffa hemmastudio, den byggs på just nu, blir ca 4,5x5m (om ngn undrar) Kommer bara spela in , sedan mixa i datan. kommer köpa Preamp Mic Ljudkort (köper nog Juli@) stativ,pop filter,kablar osv. Frågan: Någon som rekommenderar någon mic!?! Jag har kört lite med Röde NT-1 hoss en polare, gillar inte alls, ljudet låter så plastigt, o inte så "varmt" .. Budgeten på micen..så mkt för pengarna som vanligt, helst inte över 3 000kr (3 k) några tips? och varför just 'den micen'. plus & minus? PS: Bara Kondensator mictips please! MVH// Alex Glömde: Vad jag uppfattad av vissa inlägg, så är Preampen & Ljudkortet i vissa fall viktigare för kvaliten mera en micen ?? Ska ha detta för rap! Redigerat 29 maj 2007 av quickbom Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 29 maj 2007 Dela Postat 29 maj 2007 När det gäller micar, så titta gärna in på min testsite och hämta ljudexempel på hur de kan låta, så kan du jämföra dem själv. Ett par tips: Studio Projects B1 är bäst i sin prisklass enligt min mening. ADK Hamburg är också en trevlig mic. Oktava MK319 är en rysk mic med lite annan färgning än de kinesiska modellerna. Också en mycket trevlig bekantskap. Violet Design Black Knight är en av mina favoriter, som fortfarande ligger på en prisnivå som de flesta kan orka med. Väldigt lågbrusig och en lagom liten puckel runt 3kHz, precis där man kan behöva höja annars för att öka tydligheten i rösten. Lite dyrare ( listpriset är 3495:- ) - men den är absolut värd pengarna. Vad har du funderat på för någon preamp? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
quickbom Postat 29 maj 2007 Trådstartare Dela Postat 29 maj 2007 (redigerat) Väldigt lågbrusig och en lagom liten puckel runt 3kHz, precis där man kan behöva höja annars för att öka tydligheten i rösten. Vad har du funderat på för någon preamp? vad menar du med det? :S ? vet inte vilken preamp jag ska ta, eller fall ja ska köpa mixer istället heller, i princip vad är det för skillnad på mixer och preamp? både har väll "fantom-matning"?? aha, men tkr du ADK Hamburg & Studio Projects B1 är bättre en ADK 51? Studio Projects B1 eller B3? vilken tycker du? Men det känns för mig som att ADK 51 Konkurrerar med Studio Projects B1/B3 , men vilken av 51 modellerna ska man välja? eller är Hamburg bättre,isåfall varför, själv tkr jag ADK 51 värkar ett bra val, ser lite "proffsigare" ut (haha) och sen många som köpt, men själv vet jag inte. ADK A52e Eller ADK A51s är det stor skillnad på dom två?isåfall vad? Men preamp/mixer, ska jag nog lägga ner mkt pengar på ,verkar som det spelar en stor roll inom kvalitè! Tack så mkt för hjälp!! ;D Redigerat 29 maj 2007 av quickbom Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 29 maj 2007 Dela Postat 29 maj 2007 Preamp använder du om du vill ha en så kort och ren signalväg som möjligt in till ljudkortet. Nackdelen är att du inte får några utgångar då, utan enbart ingångar - så lyssningen måste ljudkortet kunna fixa, med lineutgång till ett par aktiva monitorer och hörlursutgång till hörlurar... Om du inte har behov av en mixer så tycker jag inte att det är någon idé att fundera på en mixer. Om du håller dig i lägre prisklasser, så får du kanske många kanaler - men på köpet kan du också få högre brus och sämre upplösning i ljudet. A51 är ganska ok - men både B1 och Hamburg är bättre, tycker jag. B1 eller B3? Det är samma mic, med skillnaden att B3 går att ställa om mellan cardioid, åtta eller omni, medan B1 enbart är cardioid. Till sånginspelning använder man oftast cardioid, så B3 är nog lite onödig eftersom det extra den ger dig, troligen är onödigt i ditt fall... När det gäller preampar så finns det en uppsjö. Vill du komma billigt undan så kommer du en bit ovanför budget-träsket med en Studio Projects VTB-1. Någon billigare vill jag inte rekommendera, eftersom du i så fall skulle bli arg på mig när du började använda den... 😉 Vill du ha ett mer ofärgat ljud, så är Line Audio Design 2MP en finfin svensktillverkad preamp. Mer rörfärgning? Summit Audio 2BA-221 kan vara något att titta på i så fall. Renare ljud med bara en liten touch rörfärgning som låter j-t bra, så har du Aphex 207D. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
quickbom Postat 30 maj 2007 Trådstartare Dela Postat 30 maj 2007 Ok, men då köper jag /sparar till Line Audio Design 2MP för verkar vettigt pris me min budget just nu, sen köper jag Studio Projects B1 till (?) men blir det bra ljud/kvalite med Line Audio Design 2MP med Studio Projects B1? sen köper ja Juli@ ljudkort till, har jag då line out med det ljudkortet? Mic: Studio Projects B1 Preamp:Line Audio Design 2MP Ljudkort: Juli@ +Stativ,Sladdar,Shockmount,PopFilter komme de bli bra(?) 🙂 Tack för all hjälp,igen =) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 30 maj 2007 Dela Postat 30 maj 2007 Ok, men då köper jag /sparar till Line Audio Design 2MP för verkar vettigt pris me min budget just nu, sen köper jag Studio Projects B1 till (?) men blir det bra ljud/kvalite med Line Audio Design 2MP med Studio Projects B1? sen köper ja Juli@ ljudkort till, har jag då line out med det ljudkortet? Mic: Studio Projects B1 Preamp:Line Audio Design 2MP Ljudkort: Juli@ +Stativ,Sladdar,Shockmount,PopFilter komme de bli bra(?) 🙂 Tack för all hjälp,igen =) Det blir alldeles utmärkt. 😉 Det enda du saknar, är hörlursutgång - men lineutgångarna kan du koppla till ett par aktiva monitorer. Hörlurar behöver du kunna köra med om du ska spela in sång - eftersom du får rundgång om du lyssnar i högtalare samtidigt som du spelar in - så en extra burk behövs utanför till det, exempelvis SM Pro Audio M-Patch2 eller liknande. Snåla inte in på micstativet! Ta ett som har ett listpris på ca 500:- - så har du ett som kommer att hålla många år. Tar du ett billigt, så håller det bara ett par månader... Detta gäller bomstativ. Om du inte behöver ha bom, så fungerar de flesta ok. Ta helst ett stativ från K&M eller Quiklok. De flesta andra blir man besviken på. 😊 Shockmount ingår om du köper en B1, så det behöver du inte lägga till extra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
quickbom Postat 30 maj 2007 Trådstartare Dela Postat 30 maj 2007 monitor?? vanliga högtalare??? :S newbie vettu, monitor skärm vet ja men, monitor e det en slags högtalare eller? jag har 2 feta högtalare, sen 2 sattelitter, sen stereo. måste jag köpa en till sak för att kunna koppla i hörlurar? det är väll bara koppla in i ljudkortet eller preampen(?) :S? line utgång vad är det? hörlursutgång finns väll på ljudkortet??? (Juli@) var inne på 4Sound idag, o snacka lite granna om micar osv, jag har ju testat Röde nt1 ganska mkt i min polares studio sa ja, och tyckte de blev "ljust o skarpt" o ville ha lite "varmare" , aaa sa dom ,men du borde då kanske köpa en rörmik då? rörmik är ju bättre har ja hört själv så, men vilka bra rörmikar rekomennderar du som ligger under 3k ungefär? behövs väll "fantom-matning" till rörmikar? är det de som sitter i preampen/mixern ?? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
quickbom Postat 30 maj 2007 Trådstartare Dela Postat 30 maj 2007 sen nu om ljudkort, säger alla att man får mer för pengarna om man köper externt, och de blir störningar om man köper internt 🙂 "och är skönare o bättre o regelera utanför data programmen tkr jag" jaaa jooo,tkr ja me, så vilka externa ljudkort rekommenderar du?? Tack för du hjälper mig! 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
eggz Postat 30 maj 2007 Dela Postat 30 maj 2007 monitor?? vanliga högtalare??? :S newbie vettu, monitor skärm vet ja men, monitor e det en slags högtalare eller?jag har 2 feta högtalare, sen 2 sattelitter, sen stereo. måste jag köpa en till sak för att kunna koppla i hörlurar? det är väll bara koppla in i ljudkortet eller preampen(?) :S? line utgång vad är det? hörlursutgång finns väll på ljudkortet??? (Juli@) var inne på 4Sound idag, o snacka lite granna om micar osv, jag har ju testat Röde nt1 ganska mkt i min polares studio sa ja, och tyckte de blev "ljust o skarpt" o ville ha lite "varmare" , aaa sa dom ,men du borde då kanske köpa en rörmik då? rörmik är ju bättre har ja hört själv så, men vilka bra rörmikar rekomennderar du som ligger under 3k ungefär? behövs väll "fantom-matning" till rörmikar? är det de som sitter i preampen/mixern ?? En moitor är en högtalare som används på scen eller i studio och som återger ljudet så exakt som möjligt. "Vanliga högtalare" har en tendens att "förändra" ljudet, typ för att det skall låta bättre. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 30 maj 2007 Dela Postat 30 maj 2007 monitor?? vanliga högtalare??? :S newbie vettu, monitor skärm vet ja men, monitor e det en slags högtalare eller?jag har 2 feta högtalare, sen 2 sattelitter, sen stereo. måste jag köpa en till sak för att kunna koppla i hörlurar? det är väll bara koppla in i ljudkortet eller preampen(?) :S? hörlursutgång finns väll på ljudkortet??? (Juli@) Monitor Juli@ har enbart line-utgångar och ingen hörlursutgång - men om du kopplar dessa utgångar till line-ingångar på en förstärkare, så kan du förstås använda hörlursutgången i den förstärkaren. 🙂 line utgång vad är det? Det är den vanligaste typen av utgång - exempelvis så har du det från CD-spelare, mixer och micpreamp. Sedan finns det olika nivåer också; -10dB ("konsumentnivå") och +4dB ("proffsnivå") - och så skiljer manmellan balanserat och obalanserat. Det är en hel vetenskap... 😄 var inne på 4Sound idag, o snacka lite granna om micar osv, jag har ju testat Röde nt1 ganska mkt i min polares studio sa ja, och tyckte de blev "ljust o skarpt" o ville ha lite "varmare" , aaa sa dom ,men du borde då kanske köpa en rörmik då? Standardsvaret om man vill tro på reklamen... 😉 Alla "vet" att rörmicar låter "varmare", eftersom man har sett uttrycket i all reklam som finns... 😄 rörmik är ju bättre har ja hört själv så, men vilka bra rörmikar rekomennderar du som ligger under 3k ungefär? Inga - tyvärr. Tyvärr kan rören ibland ge motsatt effekt mot vad man är ute efter. Om man vill ha en "varmare" mic, så tänker de flesta "rör" omedelbart, men de billigaste rörmicarna har en tendens att spräcka upp diskanten på ett fult sätt, så att de ger precis det man inte vill ha. 🙂 Rörmicar som jag kan rekommendera, är Studio Projects T3, ADK A-51TC och framför allt sE Electronics Z5600a - men då springer det iväg en del, så jag skulle rekommendera att du börjar med att skaffa en stormembrans kondensatormic som ger dig ett bra ljud att jobba med. Andra typer av micar tycker jag är en senare prioriteringsfråga. Om du annars måste hålla dig under 3000:- och vill ha en rörmic, så tycker jag exempelvis att GA Project TC1 låter lite bättre än Studio Projects TB1. Kanske kan MXL V69 också vara något, men den ligger lite högre i pris... Vad jag säger är inte en obestridlig sanning eftersom tycke och smak varierar - men du kan kanske bli lite klokare om du tittar in på min testsite och hämtar ljudexempel på ett gäng micar som känns intressanta och jämför själv... behövs väll "fantom-matning" till rörmikar? är det de som sitter i preampen/mixern ?? Rörmicar levereras alltid med egen nätdel, eftersom rören i micen behöver ett par hundra Volt för att fungera, så till dem behövs inte fantommatning från preampen/mixern - men en micpreamp behövs ändå. Kondensatormicar behöver däremot fantommatning. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 30 maj 2007 Dela Postat 30 maj 2007 sen nu om ljudkort, säger alla att man får mer för pengarna om man köper externt, och de blir störningar om man köper internt 😉"och är skönare o bättre o regelera utanför data programmen tkr jag" jaaa jooo,tkr ja me, så vilka externa ljudkort rekommenderar du?? Tack för du hjälper mig! 😄 Om du ska ha ett nytt ljudkort, så kan du lösa många av problemen direkt. Om du tar t ex ett Echo Audiofire 4, så har du 2 micpreamps med fantommatning, hörlursutgång, line in (delas med micingångarna, så mic och line kan inte användas samtidigt) och line out, Midi in/ut, samt S/Pdif in/ut. Terratec Phase X24FW har ungefär samma funktioner, men även lite annat godis. Med något av dem så slipper du köpa en extern preamp eftersom det finns inbyggt - och du har hörlursutgång direkt på interfacet. Du har också möjlighet att senare skaffa en extern preamp med S/Pdif ut - så kan du spela in 4 kanaler separat samtidigt. 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
quickbom Postat 30 maj 2007 Trådstartare Dela Postat 30 maj 2007 Oj! verkligen tack för alla svaren! Ok, men vad gör line in? delas med micingångarna? vad menas med det? Men då när det är inbyggd preamp, blir det inte sämre då?? fantomatning om ja förstår mig på det så är det som 'extra strömförsörjning till micen alltså? interfacet=framsidan (elleR?) men blir det inte bajs om man köper en preamp till ett ljudkort som har inbyggd preamp+fantomatning?:S S/Pdif ut- e det ngn speciell preamp eller? Spela in 4kanaler då menas det alltså typ, att ja kan koppla in 4 instrument,dom ser ut som mic ingångarna eller hur? men om man kollar på Echo AudioFire 4 så ser man att den från skillnad till Terratec har den en Röd&Vit Input, vad gör den/är det? Asså verkligen tack så mycket för hjälp!, du är verkligen kunnig inom detta säger jag bara! det enda jag kan är om speldatorers hårdvara, du förstår inte hur mkt detta hjälper! upskattas till tusen!=) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
quickbom Postat 30 maj 2007 Trådstartare Dela Postat 30 maj 2007 har nu kikat närmare på Terratec Phase X24 FW Firewire och AudiFire4, har bestämt mig för att Terratec Phase X24 FW Firewire är bättre, kostar ju lika mkt också så köper det!😉 Men då är Terratec Phase X24 FW Firewire Ljudkort,Preamp,Fantomatning. kikade lite på bilderna o såg att det står , Midi , In ,Out på dom som ser ut som där man ska plugga in micen, ska det inte vara Midi in på båda? eller kan man bara ha en mic? -> http://audiode.terratec.net/images/product...X24-FW-back.jpg Men då är det enda jag behöver Terratec Phase x24 FW (Ljudkort,Preamp) TSM MT47 (mic) +Stativ,Pop Filter,Sladdar Sen äre Ba Lock'N'Load ;D ? (ville ba säga så, hihi >D) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mrbjoorn Postat 30 maj 2007 Dela Postat 30 maj 2007 har nu kikat närmare på Terratec Phase X24 FW Firewire och AudiFire4, har bestämt mig för att Terratec Phase X24 FW Firewire är bättre, kostar ju lika mkt också så köper det! Men då är Terratec Phase X24 FW Firewire Ljudkort,Preamp,Fantomatning. kikade lite på bilderna o såg att det står , Midi , In ,Out på dom som ser ut som där man ska plugga in micen, ska det inte vara Midi in på båda? eller kan man bara ha en mic? -> http://audiode.terratec.net/images/product...X24-FW-back.jpg Men då är det enda jag behöver Terratec Phase x24 FW (Ljudkort,Preamp) TSM MT47 (mic) +Stativ,Pop Filter,Sladdar Sen äre Ba Lock'N'Load ;D ? (ville ba säga så, hihi >D) Midi in och utgångar är inte samma sak som mic-ingångar. Däremot har du på det ljudkortet två mickingångar som det står "Channel 1 och 2" på. ( http://www.dolphinmusic.co.uk/shop_image/p...611ca0a419a.jpg ) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mrbjoorn Postat 30 maj 2007 Dela Postat 30 maj 2007 Kan väl lägga till att den bilden du länkade till var baksidan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 30 maj 2007 Dela Postat 30 maj 2007 (redigerat) har nu kikat närmare på Terratec Phase X24 FW Firewire och AudiFire4, har bestämt mig för att Terratec Phase X24 FW Firewire är bättre, kostar ju lika mkt också så köper det!🙂 Men då är Terratec Phase X24 FW Firewire Ljudkort,Preamp,Fantomatning. kikade lite på bilderna o såg att det står , Midi , In ,Out på dom som ser ut som där man ska plugga in micen, ska det inte vara Midi in på båda? eller kan man bara ha en mic? -> http://audiode.terratec.net/images/product...X24-FW-back.jpg Som mrbjoorn sade, så har du mikrofoningångarna på fronten... 😉 Det är kombikontakter med både XLR och Tele, som man alltså kan koppla in antingen mikrofon eller synt eller annat i. Midi är för att koppla externa syntar/klaviaturer - alltså kontrollsignalerna och inte ljudet, som kommer ut från audio-utgångarna på synten om du har en sådan. Du kan läsa lite mer om det HÄR om du vill. 🙂 Men då är det enda jag behöverTerratec Phase x24 FW (Ljudkort,Preamp) TSM MT47 (mic) +Stativ,Pop Filter,Sladdar Sen äre Ba Lock'N'Load ;D ? (ville ba säga så, hihi >D) Jäpp! 🙂 ...eller "Plug and pray", som man också brukar uttrycka det... 😛 Redigerat 30 maj 2007 av Claes Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
quickbom Postat 31 maj 2007 Trådstartare Dela Postat 31 maj 2007 haha precis ^^ aa såg det nu när du länkade bild ^^ va bra ! då vet jag! Tusen tack allihoppa !! verkligen! 😛 // Alex holdberg, B-aL Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anso Postat 31 maj 2007 Dela Postat 31 maj 2007 Passar på att använda tråden för min liknande fråga 😆 Hope you don't mind. Ska investera i Digidesign 003 Rack och behöver lite mickar självklart. Jag har planer på att spela in akustiska instrument (Cello, Trumpet, Piano), percussion och ett trumset med fyra mickar. Här ligger problemet. Jag kommer inte ha så mycket pengar att röra mig med och vill helst skaffa fyra mickar som fungerar för allt detta på en gång. Två overheadmickar, kondisar, som också funkar att ta upp akustiska instrument och perc med. Sedan en dedikerad kagge mic och en dynamisk till virvel eller.. ptja.. vad nu mer man kan micka med den ☺️ Frågan lyder alltså såhär: Vilka 4 mickar kan passa detta? Jag har kollat in följande och de verkar passa mina syften: 2xSontronics STC-1, 1xShure SM-57LCE och 1xShure PG52. Har hört goda saker om shure mickarna där men inget om Sontronics mickarna och jag litar inte riktigt på att produktbeskrivningen kan ge ett rättvist omdöme 🙂 Någon som har testat? Tack på förhand! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 31 maj 2007 Dela Postat 31 maj 2007 Sontronics-micarna finns med på min testsite (i sällskap av ca 100 andra modeller... 🙂 ). Själv skulle jag nog hellre välja ett matchat par Oktava MK012, eftersom de låter kanonbra till i princip allt. 😆 Det är dock en smaksak, så det är bäst om du lyssnar själv. Det finns dock inga truminspelningar där, men man kan ju ändå få ett hum om vilken karaktär micen har... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anso Postat 31 maj 2007 Dela Postat 31 maj 2007 Sontronics-micarna finns med på min testsite (i sällskap av ca 100 andra modeller... 🙂 ).Själv skulle jag nog hellre välja ett matchat par Oktava MK012, eftersom de låter kanonbra till i princip allt. 😆 Det är dock en smaksak, så det är bäst om du lyssnar själv. Det finns dock inga truminspelningar där, men man kan ju ändå få ett hum om vilken karaktär micen har... Kollade just in Sontronics micarna där. Ska jämföra med Oktava och se vad jag föredrar. Någon gång borde du f.ö. göra samma test för överhängsmicar ☺️ Var kan man köpa Oktava micarna då? Tack för svaren Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 31 maj 2007 Dela Postat 31 maj 2007 Sontronics-micarna finns med på min testsite (i sällskap av ca 100 andra modeller... 🙂 ).Själv skulle jag nog hellre välja ett matchat par Oktava MK012, eftersom de låter kanonbra till i princip allt. ☺️ Det är dock en smaksak, så det är bäst om du lyssnar själv. Det finns dock inga truminspelningar där, men man kan ju ändå få ett hum om vilken karaktär micen har... Kollade just in Sontronics micarna där. Ska jämföra med Oktava och se vad jag föredrar. Någon gång borde du f.ö. göra samma test för överhängsmicar 🙂 Var kan man köpa Oktava micarna då? Tack för svaren Kolla också gärna på sE Electronics' småmembranare när du ändå håller på; sE1a, sE2a och sE3. Vill du ha billiga och ofärgade micar, så kan kanske också Line Audio Design CM3 vara ett alternativ? Får fundera över var man kan köpa Oktava.... Hmmm.... Jo - titta i min signatur, vet jag... 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anso Postat 31 maj 2007 Dela Postat 31 maj 2007 Sontronics-micarna finns med på min testsite (i sällskap av ca 100 andra modeller... 🙂 ).Själv skulle jag nog hellre välja ett matchat par Oktava MK012, eftersom de låter kanonbra till i princip allt. 🙂 Det är dock en smaksak, så det är bäst om du lyssnar själv. Det finns dock inga truminspelningar där, men man kan ju ändå få ett hum om vilken karaktär micen har... Kollade just in Sontronics micarna där. Ska jämföra med Oktava och se vad jag föredrar. Någon gång borde du f.ö. göra samma test för överhängsmicar 🙂 Var kan man köpa Oktava micarna då? Tack för svaren Kolla också gärna på sE Electronics' småmembranare när du ändå håller på; sE1a, sE2a och sE3. Vill du ha billiga och ofärgade micar, så kan kanske också Line Audio Design CM3 vara ett alternativ? Får fundera över var man kan köpa Oktava.... Hmmm.... Jo - titta i min signatur, vet jag... 😉 Haha upptäckte just det XD din smygare där! Hmm.. du vet inte vilken av dessa som är billigast? Ofärgat är ju så.. ofärgat.. men utöver Line Audio micarna menar jag. Hittade nån kille som sålde demoex av Oktavamickarna för 995/stycket. vettefan med kapslarna då iof. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 31 maj 2007 Dela Postat 31 maj 2007 (redigerat) Sontronics-micarna finns med på min testsite (i sällskap av ca 100 andra modeller... 🙂 ).Själv skulle jag nog hellre välja ett matchat par Oktava MK012, eftersom de låter kanonbra till i princip allt. 🙂 Det är dock en smaksak, så det är bäst om du lyssnar själv. Det finns dock inga truminspelningar där, men man kan ju ändå få ett hum om vilken karaktär micen har... Kollade just in Sontronics micarna där. Ska jämföra med Oktava och se vad jag föredrar. Någon gång borde du f.ö. göra samma test för överhängsmicar 🙂 Var kan man köpa Oktava micarna då? Tack för svaren Kolla också gärna på sE Electronics' småmembranare när du ändå håller på; sE1a, sE2a och sE3. Vill du ha billiga och ofärgade micar, så kan kanske också Line Audio Design CM3 vara ett alternativ? Får fundera över var man kan köpa Oktava.... Hmmm.... Jo - titta i min signatur, vet jag... 😉 Haha upptäckte just det XD din smygare där! Hmm.. du vet inte vilken av dessa som är billigast? Ofärgat är ju så.. ofärgat.. men utöver Line Audio micarna menar jag. Hittade nån kille som sålde demoex av Oktavamickarna för 995/stycket. vettefan med kapslarna då iof. Var vaksam, så att det inte är kinesiska kopior du får tag på om du köper begagnat... http://oktava.tula.net/fake/ Listpriser: Ett matchat par MK012 (de säljs nästan bara som matchade par) ligger på 3595:- med cardioider eller 4995:- med cardioid, omni och hypercardioidkapslar. STC-1 ligger på 1395:-/st eller 3995:- för ett matchat par. sE1 ligger också på 1395:-/st eller 3995:- för ett matchat par. Redigerat 31 maj 2007 av Claes Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anso Postat 31 maj 2007 Dela Postat 31 maj 2007 (redigerat) Sontronics-micarna finns med på min testsite (i sällskap av ca 100 andra modeller... 🙂 ).Själv skulle jag nog hellre välja ett matchat par Oktava MK012, eftersom de låter kanonbra till i princip allt. 🙂 Det är dock en smaksak, så det är bäst om du lyssnar själv. Det finns dock inga truminspelningar där, men man kan ju ändå få ett hum om vilken karaktär micen har... Kollade just in Sontronics micarna där. Ska jämföra med Oktava och se vad jag föredrar. Någon gång borde du f.ö. göra samma test för överhängsmicar 🙂 Var kan man köpa Oktava micarna då? Tack för svaren Kolla också gärna på sE Electronics' småmembranare när du ändå håller på; sE1a, sE2a och sE3. Vill du ha billiga och ofärgade micar, så kan kanske också Line Audio Design CM3 vara ett alternativ? Får fundera över var man kan köpa Oktava.... Hmmm.... Jo - titta i min signatur, vet jag... 😉 Haha upptäckte just det XD din smygare där! Hmm.. du vet inte vilken av dessa som är billigast? Ofärgat är ju så.. ofärgat.. men utöver Line Audio micarna menar jag. Hittade nån kille som sålde demoex av Oktavamickarna för 995/stycket. vettefan med kapslarna då iof. Var vaksam, så att det inte är kinesiska kopior du får tag på om du köper begagnat... http://oktava.tula.net/fake/ Listpriser: Ett matchat par MK012 (de säljs nästan bara som matchade par) ligger på 3595:- med cardioider eller 4995:- med cardioid, omni och hypercardioidkapslar. STC-1 ligger på 1395:-/st eller 3995:- för ett matchat par. sE1 ligger också på 1395:-/st eller 3995:- för ett matchat par. varför inte köpa två st istället för ett matchat par då får man fråga det? EDIT: tror inte det är fejk utan som han säger, demo-ex. http://www.davidsljudteknik.se/forsaljning.html . men köp de inte nu, de är mina ;P hahaha Redigerat 31 maj 2007 av Anso Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 31 maj 2007 Dela Postat 31 maj 2007 (redigerat) Sontronics-micarna finns med på min testsite (i sällskap av ca 100 andra modeller... 🙂 ).Själv skulle jag nog hellre välja ett matchat par Oktava MK012, eftersom de låter kanonbra till i princip allt. 🙂 Det är dock en smaksak, så det är bäst om du lyssnar själv. Det finns dock inga truminspelningar där, men man kan ju ändå få ett hum om vilken karaktär micen har... Kollade just in Sontronics micarna där. Ska jämföra med Oktava och se vad jag föredrar. Någon gång borde du f.ö. göra samma test för överhängsmicar 🙂 Var kan man köpa Oktava micarna då? Tack för svaren Kolla också gärna på sE Electronics' småmembranare när du ändå håller på; sE1a, sE2a och sE3. Vill du ha billiga och ofärgade micar, så kan kanske också Line Audio Design CM3 vara ett alternativ? Får fundera över var man kan köpa Oktava.... Hmmm.... Jo - titta i min signatur, vet jag... 😉 Haha upptäckte just det XD din smygare där! Hmm.. du vet inte vilken av dessa som är billigast? Ofärgat är ju så.. ofärgat.. men utöver Line Audio micarna menar jag. Hittade nån kille som sålde demoex av Oktavamickarna för 995/stycket. vettefan med kapslarna då iof. Var vaksam, så att det inte är kinesiska kopior du får tag på om du köper begagnat... http://oktava.tula.net/fake/ Listpriser: Ett matchat par MK012 (de säljs nästan bara som matchade par) ligger på 3595:- med cardioider eller 4995:- med cardioid, omni och hypercardioidkapslar. STC-1 ligger på 1395:-/st eller 3995:- för ett matchat par. sE1 ligger också på 1395:-/st eller 3995:- för ett matchat par. varför inte köpa två st istället för ett matchat par då får man fråga det? EDIT: tror inte det är fejk utan som han säger, demo-ex. http://www.davidsljudteknik.se/forsaljning.html . men köp de inte nu, de är mina ;P hahaha Ett stereopar är matchade mot vrandra, så att både nivå och frekvenskurva följer varandra så nära som möjligt. Det är alltså en garanti för att man inte kommer att få obalans vid stereoupptagningar (obalansen kommer i alla fall inte att bero på micarna... 🙂 ). Personligen tycker jag dock att det är ett lite häftigt pris när enbart matchningen kostar 1200:- extra... Line Audios micar kan man få matchade om man tvunget vill (men de är så nära varandra tack vare urvalsprocessen, att det egentligen är onödigt) - och då kostar det 200:- extra... 🙂 Även hos Oktava är det väldigt liten prisskillnad mellan att köpa två lösa jämfört med ett matchat par, så där är det inte lönt att fundera över... Redigerat 31 maj 2007 av Claes Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
quickbom Postat 31 maj 2007 Trådstartare Dela Postat 31 maj 2007 (redigerat) Då denna tråden handlar om micar o studiprylar så, jag har en sista fråga ^^ då jag inte vet vad en Kompressor gör så, används den för mic eller så?? Skulle ngn kunna förklara så exakt och på ett lätt sätt vad en Kompressor är till för? Thanks ! 😄 Edit: läst typ hela -> http://www.instrument-online.nu/arkiv/tekn.../kompindex.html Och har inte blivit mkt smartare, fattar inte vad den gör :S typ ändrar fall ja säger typ "ingen hjälp fanns på sikt, inget hända i mitt liv o allt e som skiiiiiiiT" så typ säger vi det är 10db (då nu ja inte vet hur mkt de brukar va) så typ kompressorn gör vad? eller asså....ooo förstår bara inte vad den gör? Någon som kan hjälpa o förklara :S? 🙁 sen vad är Reverb EQ ???? Redigerat 31 maj 2007 av quickbom Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 31 maj 2007 Dela Postat 31 maj 2007 Det enklaste är nog om du läser på lite om hårdvara i Kontrollrummets WIKI, som kanske är lättare att få grepp om - och återkomma med frågor sedan... 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
quickbom Postat 31 maj 2007 Trådstartare Dela Postat 31 maj 2007 aa, sry visste inte om den 😊 Men så jag behöver bara Terratec Phase X24 FTW (Preamp,Ljudkort?) TSM MT47 (MIC) Stativ,kablar,popfilter. sen ere ba köra på alltså? 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 31 maj 2007 Dela Postat 31 maj 2007 aa, sry visste inte om den 🥰 Men så jag behöver bara Terratec Phase X24 FTW (Preamp,Ljudkort?) TSM MT47 (MIC) Stativ,kablar,popfilter. sen ere ba köra på alltså? 😊 😕 Inte så lätt att veta när du precis har kommit hit och börjat ställa frågor, så ta det inte som kritik, utan bara en upplysning om ett ställe man snabbt kan hitta förklaringar på de vanligaste frågorna. Eftersom det är en Wiki, så byggs informationen på med nytt hela tiden också, av flera personer. 😎 Din lilla lista ser helt ok ut - men personligen skulle jag ha valt en annan mic (men det är ju en smaksak). Ta inte ett för billigt micstativ - för de håller inte. K&M och Quiklok har bra stativ. Sikta på ett bomstativ som har ett listpris på ca 500:-, så får du ett som du har glädje av i flera år. Tar du ett billigt stativ för typ 150:- eller något, så får du troligen köpa ett nytt efter ett par månader - och då blir det inte alls billigt i längden... 😄 Du hade monitorhögtalare och hörlurar redan, eller hur var det? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
quickbom Postat 1 juni 2007 Trådstartare Dela Postat 1 juni 2007 joo, jag har högtalare osv , mne kommer köpa monitor högtalare eftersom 😄 men har hörlurar såklart, men kommer köpa fina eftersom. har annars fina nu , men är halvöppna och inte slutan hörlurar. men när jag köpt ,ja, ja ska köpa bra stativ! haha 😲 500:- ok 😄 ska köpa de för din skulle haha ^^ aja, men när jag har köpt, Terratec,TSM MT47, ajo om mt47 står på en sida att den tidigare kostat 7tusen, sen säger många det också, och att den är bra för priset, plus gillar jag själv mera rörmikar, om den pajjar så reklamerar jag och köper ny isåfall, eller gör ngt så jag kan reklamera, ngt ... 🙂 Terratec Phase x24 FW TSM MT47 Stativ 500:- kommer senare köpa riktiga studio hörlurar o monitor. sen är de ba köra på alltså? har program osv. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.