Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja alla!

Har lånat hem en mick från skolan. Jag har ett EMU-0404 ljudkort och jag kör med Cubase SX3. Jag undrar varför jag inte får något ljud när jag spelar in? Jag har kopplat in micken i stereo ingången och testat spela in med mono, men händer igenting :S Var kan felet ligga?

Hade gött alla!

Annons
Postat

Vad är det för mick du använt?

Sterioingången? alltså de två tele ingångarna. så du har alltså kopplat in micken med hjälp av tele ingångar? en mikrofon har i regel endast en utgång i form av xlr.

Om den micken du använder inte behöver phantommatning så är det bara att skaffa en xlr -tele sladd och köra in den i en av tele ingångarna.

Ev en extern preamp

Postat

Sterioingången? alltså de två tele ingångarna. så du har alltså kopplat in micken med hjälp av tele ingångar? en mikrofon har i regel endast en utgång i form av xlr.

Om den micken du använder inte behöver phantommatning så är det bara att skaffa en xlr -tele sladd och köra in den i en av tele ingångarna.

Ev en extern preamp

Hej!

Jag har kopplat in den i vänstra stereo ingången. Det är en shure mick, en sång mick som man brukar använda sig av på scener osv. :rolleyes: Men det borde la funka? eller har jag helt fel?

Postat

Jag tror att de ingångar du använder dig av är line-ingångar och inte mikrofoningångar? Du skulle isf behöva ha en mikrofonpreamp mellan mikrofonen och ljudkortet? Kanske någon som känner till ditt kort kan bekräfta detta?

/H.

Postat

Ev en extern preamp

Hej!

Jag har kopplat in den i vänstra stereo ingången. Det är en shure mick, en sång mick som man brukar använda sig av på scener osv. :rolleyes: Men det borde la funka? eller har jag helt fel?

Det är alltså en dynamisk mic? Då behöver den ingen fantommatning - men du kan inte koppla den till en lineingång - utan den måste in på en mikrofoningång. Sådana brukar ha en 3-polig XLR-kontakt, precis som mikrofonen har, fast hona i stället för hane.

Postat

ditt ljudkort har väl ingen sterioingång utan två st mono.

Men som sagt levererar din mick (förmodligen en sm58) micksignal men ditt ljudkort vill ha micksignal.. köp en omvandlare lr preamp.

En art tube kan du köpa för runt 600 spänn.. alternativt en billig mixer. om du inte bryr dig jättemycket om ljudkvaliteten kan du köra den genom nån liten behringer mixer.

Postat

Omvandlare? Menar du en adapterplugg från XLR till Tele, så fungerar det inte automagiskt bara för att kontakterna går att sätta ihop. Det är en micpreamp eller mixer som behövs, eftersom mikrofonsignalen är alldeles för svag för att koppla in till en lineingång...

• 5 månader senare...
Postat

Har ett Lamda Lexicon ljudkort och har kopplat in micken in i Mic in.

Jag ser på ljudkortet att den tar in ljud ifrån mikrofonen men det syns ingenting på monitorn i Cubase. Till en början fungerade mikrofonen men helt plötsligt slutade den fungera i Cubase. Installerade om både ljudkortet och Cubase men det fungerar ändå inte.

Någon som har någon aning vad man ska göra? Midi-keyboarden fungerar i Cubase, men inte mikrofonen. Tacksam för hjälp.

Postat

Hm man gör det där en gång och sedan glömmer man bort hur man gjorde 😉

Har inget sådant ljudkort men borde vara något liknande. Jag kommer ihåg att jag micklade mycket under Devices/Device Setup. Det här lambda är ett externt ljudkort va? Då antar jag att du har ett ljudkort i datorn redan. Kan det inte vara så att cubase är inställt mot det interna ljudkortet?

Under Devices/Device Setup/Multitrack skall du väl välja Lamda Asio eller något och så sker väl resten av inställningarna automagiskt... Men du skulle kunna kika under /Devices/Device Setup/VST System Link eller VST Inputs också och se om det går mot rätt ljudkort.

Hoppas det löser sig!

Postat

Marelle2, läs Forumregel 4. Duppelpostningar i flera avdelningar är inte tillåtna. Slår samman denna tråd med din andra och passar på att även slå ihop med tidigare tråd i ämnet.

Dubbelpostningar medför inte högre chans att få svar, bara merarbete för övriga forummedlemmar samt för moderatorer som ska slå samman trådarna. Mvh,

Postat
Hm man gör det där en gång och sedan glömmer man bort hur man gjorde 😳

Har inget sådant ljudkort men borde vara något liknande. Jag kommer ihåg att jag micklade mycket under Devices/Device Setup. Det här lambda är ett externt ljudkort va? Då antar jag att du har ett ljudkort i datorn redan. Kan det inte vara så att cubase är inställt mot det interna ljudkortet?

Under Devices/Device Setup/Multitrack skall du väl välja Lamda Asio eller något och så sker väl resten av inställningarna automagiskt... Men du skulle kunna kika under /Devices/Device Setup/VST System Link eller VST Inputs också och se om det går mot rätt ljudkort.

Hoppas det löser sig!

Den måste ju gå mot rätt ljudkort eftersom det går att spela in Midi. Prövade igår på en annan dator och då fungerade det med mikrofonen. Tror det är själva datorn som det är fel på.

Postat
Den måste ju gå mot rätt ljudkort eftersom det går att spela in Midi. Prövade igår på en annan dator och då fungerade det med mikrofonen. Tror det är själva datorn som det är fel på.

Midi och audio använder nog olika interface i samma anslutning. I vilket fall som helst kan jag använda Midi även om jag väljer audio via ett annat ljudkort än mitt vanliga. Känner inte till Lambda men skulle tänka mig att det medföljer någon programvara (kontrollpanel, mixer?) där du kan ställa in tex om du vill routa linje eller mic till datorn.

/Jocke

Postat

Midi och audio använder nog olika interface i samma anslutning. I vilket fall som helst kan jag använda Midi även om jag väljer audio via ett annat ljudkort än mitt vanliga. Känner inte till Lambda men skulle tänka mig att det medföljer någon programvara (kontrollpanel, mixer?) där du kan ställa in tex om du vill routa linje eller mic till datorn.

/Jocke

Ska kolla upp det där om programvara. Men mikrofonen fungerar i andra program som audicity och ljudinspelare. Men jag måste ha rört om i antingen Cubase eftersom det fungerade innan. Tack för hjälpen iaf.

Postat

Är det separat mic/line in från ljudkortet ska de dyka upp i VST Connections i Cubase. Finns de inte där redan, prova ADD och se om de dyker upp.

/Jocke

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.