Jump to content
Annons

tips och råd köpa elgitarr

pokute

Recommended Posts

nu är det så att jag ska köpa en elgitarr för första gången i mitt liv. Jag lirar akustiskt annars... Kan inget om märken och vad som är bra och dåligt.. siktar på något begagnat från blocket. Tänkte höra med er kring vad jag kan få tag på för runt 2000 kr.det får gärna vara rätt bra grejer trots min pinsamma budget.med eller utan stärkare.Jag lirar hårdrock för det mesta

Dela på andra sajter

Annons

Innan något annat nämns så ska du få ett bra råd. Köp allt i världen inte något sådant gitarrpaket där allt ingår. Det kommer du ångra eftersom de grejerna är kassa.

Du säger att du spelar hårdrock. ganska bred genre. hur vill du att din gitarr ska låta.

Det viktigaste när du väljer gitarr är att det känns skönt att spela på och att det låter bra.

Det finns två olika slags mikrofontyper. Humbucker och singlecoil. humbucker låter lite mera hårt och singlecoil lite mera löst. Fender använder oftast singlecoil och gibson humbuckers.. men det finns så många olika modeller.

Någon artist som du skulle vilja låta som?

Dela på andra sajter

Lite låg budget för att få tag på något bra men jag skulle hålla ögonen på Fender Mexico alternativ Squier, Epiphone eller Tokais billigare modeller. Av dessa är det Tokai som håller högsta kvalitén men det är bedömning enbart efter vad jag personligen har testat, tyvärr är det 9inte så ofta som man (jag!) ser dem på begagnatmarknaden...

Dela på andra sajter

en fender mexico är oftast dyrare än vad du vill ge också begagnat.

De artister du nämt använder alla gitarrer med humbuckermickar.

En ibanez i skön prisklass kanske skulle vara något för dig eftersom du verkar tycka om lite mera åt metal hållet?

Dela på andra sajter

Mattu (oregistrerad)

Är det omöjligt att hosta upp, säg, 1500 spänn till? Två lakan ger dig inte något vettigt, ens begagnat. Även de Ibanezer du hittar för 2000 begagnade kommer ändå att vara rätt ruttna.

Dela på andra sajter

Är det omöjligt att hosta upp, säg, 1500 spänn till? Två lakan ger dig inte något vettigt, ens begagnat. Även de Ibanezer du hittar för 2000 begagnade kommer ändå att vara rätt ruttna.

¨

jag är inne på en ibanez, fråga mig inte varför, men jag har hört att det ska vara bra "nybörjar"gitarr om man dessutom är ute efter ett fett ljud, jag tänker IBANEZ rg 321.

den finns att köpa för ca 2500 kr, vad tycker ni? varför bör man skaffa en ibanez?

är väldigt okunnig när det gäller gitarrer, så jag tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig att bestämma mig

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det är riktigt svårt att hitta något vettigt i den prisklassen du pratar om. Så generella råd är nog svåra att ge.

Men visst kan du hitta fynd, det gäller dock att provspela "fyndet". Och det kan du bara göra själv. Titta efter annonser i din närhet där du kan prova gitarren. Och besök musikaffärer i din närhet och prova de gitarrer du anser dig ha råd med...

Ett råd kan möjligen vara att strunta i hur gitarren ser ut. Koncentrera dig på hur den känns att spela på och låter i stället, då har du möjligen större chans att "fynda" och hitta något användbart trots din begränsade budget.

Och titta bara på begagnat...

Redigerat av Violiner
Dela på andra sajter

Mattu (oregistrerad)

Ibanez är ju lättspelade, så visst. Samtidigt måste man ha i åtanke att de billigare modellerna är billiga just därför att man sparar in på sådant som trä, mekanik och elektronik. Därför kommer mickarna att vara lite tristare, hårdvaran lite sämre och träet lite tvivelaktigt.

En del skulle säga "men det är ju bara att byta mickarna". Det är det inte. Om gitarren låter trist akustiskt kommer den att låta trist förstärkt oavsett vad du skruvar i den.

Gå in i en välsorterad butik och prova några olika gitarrer i den prisklass du tänker dig. Slå an några strängar och lyssna på gitarrerna utan förstärkare. Ringer de länge, låter de högt, finns det några missljud? Bry dig inte så mycket om utseendet till att börja med.

När du har hittat ett par som du tycker verkar bra så plugga in dem i en förstärkare och dista inte järnet (annars lurar du bara dig själv, eftersom ALLT låter fett med mycket dist i en musikaffär). Jämför gärna med en liknande gitarr som kostar, säg, dubbelt så mycket och lyssna på vad som skiljer dem åt.

Det är de bästa tips jag kan ge dig.

Dela på andra sajter

Köp en Schecter. Förra gitarristen i Pain sålde sin ESP och köpte två schecter sjusträngade gitarrer, de som kostar 3000-4000 nya alltså. Vet inte modellen. Jag har en schecter själv, men en dyarare modell och jag funderar också på att sälja min ESP. Kolla om det finns nån Schecter begagnat, de gör jäkligt bra gitarrer tycker jag.

Dela på andra sajter

Ibanez är ju lättspelade, så visst. Samtidigt måste man ha i åtanke att de billigare modellerna är billiga just därför att man sparar in på sådant som trä, mekanik och elektronik. Därför kommer mickarna att vara lite tristare, hårdvaran lite sämre och träet lite tvivelaktigt.

En del skulle säga "men det är ju bara att byta mickarna". Det är det inte. Om gitarren låter trist akustiskt kommer den att låta trist förstärkt oavsett vad du skruvar i den.

Gå in i en välsorterad butik och prova några olika gitarrer i den prisklass du tänker dig. Slå an några strängar och lyssna på gitarrerna utan förstärkare. Ringer de länge, låter de högt, finns det några missljud? Bry dig inte så mycket om utseendet till att börja med.

När du har hittat ett par som du tycker verkar bra så plugga in dem i en förstärkare och dista inte järnet (annars lurar du bara dig själv, eftersom ALLT låter fett med mycket dist i en musikaffär). Jämför gärna med en liknande gitarr som kostar, säg, dubbelt så mycket och lyssna på vad som skiljer dem åt.

Det är de bästa tips jag kan ge dig.

Genomgående bra råd!!!

Dela på andra sajter

Du kan få en schecter omen 7strängad för kring 3000. Och den är faktiskt en bra gitarr, om du har tur så kan du hitta någon begagnad.

Schecter är perfekta gitarrer om du lirat akustisk förut, har du inte gjort det och börjat direkt med elgitarr se rekommenderar jag ibanez, även om dom har för högt pris, låter dåligt och är fula, men mickar kan man byta och ljudet sitter inte i utseendet.

Jo fan ett till tips, jag har en squier 7strängad som du kan för 2000-2500, men den behöver nya mickar om du skall spela rhythm gitarr. Dom är moddade för lead just nu.

Dela på andra sajter

Mattu (oregistrerad)

De billigaste Shecter och billigaste Ibanez tror jag tillverkas i samma fabrik. Jag tror dessutom att det är precis samma mickar som sitter i dem (och i Squier faktiskt). Vilken du väljer i den prisklassen är egentligen skit samma.

Dela på andra sajter

De billigaste Shecter och billigaste Ibanez tror jag tillverkas i samma fabrik. Jag tror dessutom att det är precis samma mickar som sitter i dem (och i Squier faktiskt). Vilken du väljer i den prisklassen är egentligen skit samma.

mattu

schecter görs i cort fabriken, ibanez görs i ibanez fabriken, squier vete fan vart dom görs.

mikrofonerna i ibanez och mikrofonerna i schecter har inget med varandra att göra, då schecter är flera gånger bättre. Mickarna i min squier är skitbra för lead och är därför också helt annorludna ibanez.

Gitarrbranschen har gått framåt dom senaste åren, idag kan man faktiskt få tag i en bra gitarr för 3-5000.

Redigerat av Desecrated
Dela på andra sajter

Mattu (oregistrerad)

Men pratar du inte om de Koreatillverkade nu? Om jag inte minns fel så har Ibanez ingen egen tillverkning i Korea utan lägger ut det på externa tillverkare. Jag kan definitivt ha fel, men jag minns ett reportage om en rundtur i en sådan fabrik i Korea och har för mig att de tillverkade både Ibanez, Schecter och Samick där.

Jo, håller med att det har gått framåt - för 5000-6000 kan du få en helt godkänd gitarr. Men inte för 2000, vilket var hans ursprungliga budget.

Dela på andra sajter

Men pratar du inte om de Koreatillverkade nu? Om jag inte minns fel så har Ibanez ingen egen tillverkning i Korea utan lägger ut det på externa tillverkare. Jag kan definitivt ha fel, men jag minns ett reportage om en rundtur i en sådan fabrik i Korea och har för mig att de tillverkade både Ibanez, Schecter och Samick där.

Jo, håller med att det har gått framåt - för 5000-6000 kan du få en helt godkänd gitarr. Men inte för 2000, vilket var hans ursprungliga budget.

Jag har för mig att ibanez hade en fabrik i korea förut, kanske bara har kvar den i japan nu för tiden och gör som du säger.

Har du tur kan du få en begagnad gitarr för 2-3000, Jag tror jag skrev att han skulle söka begagnade. För 2000 får du knappt tag i en gitarr ny 😳

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.