Steve-o Postat 29 maj 2007 Postat 29 maj 2007 Tja! Håller på med en låt där jag vill ha lite stämmer i refrängen (jag använder Cubase SE3). Har dubblat sången och mixtrat med lite effekter och så men inte fått till det riktigt bra. Jag skulle gärna vilja få lite "stämmor" oxå. Kan man få det utan att sjunga in i stämmor? Tacksam för tips & tricks! Steffe
Björn Olsberg Postat 29 maj 2007 Postat 29 maj 2007 Du kan använda tonhöjdskorrigerare som Melodyne eller Auto-Tune, men var beredd på att tonhöjden inte går att justera så mycket utan att det börjar låta plastigt. Personligen använder jag Melodyne för samma ändamål, men då är det mest för att testa olika stämmor innan inspelning.
Steve-o Postat 29 maj 2007 Trådstartare Postat 29 maj 2007 Toppen! Skall ladda ner demoversion av bägge!
jahala Postat 29 maj 2007 Postat 29 maj 2007 Waves Doubler: http://www.waves.com/Content.aspx?id=246 Zplane Developement Vielklang: http://vielklang.zplane.de
spaceman Postat 29 maj 2007 Postat 29 maj 2007 Melodyne är helt ok. Men ofta får man sitta i timmar och pilla med programet för att få det rätt. Och såhär efteråt så inser man att det hade gått snabbare och bättre "the hard way", dvs lägga på stämmort manuellt. Det ångrar man inte eller efteråt.
Steve-o Postat 29 maj 2007 Trådstartare Postat 29 maj 2007 Givetvis är väl bättre att lägga stämmor själv, men tänkte att det skulle vara lite "enklare" med ett program. Steffe
Peth Postat 29 maj 2007 Postat 29 maj 2007 Det finns två huvudregler när man komponerar stämmor; 1. Varje stämma ska vara unik 2. Varje stämma ska vara melodiös och sångbar På 1 följer att parallella kvartar, kvinter och oktaver inte är godtagbart, även tersstämmor ses på med oblida ögon av de kompositörer som följer den tyska komponeringsläran. På 2 följer att alla intervall överstigandes en stor sext bör undvikas, likaså överstigande kvartar och förminskade kvinter. Stämkorsning är även det något som bör undvikas. Uj vad jag är dryg! Men det jag vill säga är att med en tonartshöjare så får du inga direkt spännande stämmor utan bara melodin i ett annat läge. Sjung själv!
Valdez Postat 29 maj 2007 Postat 29 maj 2007 Givetvis är väl bättre att lägga stämmor själv, men tänkte att det skulle vara lite "enklare" med ett program. Steffe Ibland vill man att det ska vara enkelt..men alltför polerat låter bara tråkigt...sjung in stämmorna själv och hitta stämmor som passar ihop på ett naturligt sätt..sjung en stämma prova sen att färga och förändra klang med egna rösten..sjung på alla möjliga och omöjliga sätt..testa testa testa...man kan bli förvånad vad mycket en röst kan förändra sig i sin färg och klang...och plötsligt har man hittat rätt...
Tant Fransa Postat 12 juni 2007 Postat 12 juni 2007 2. Varje stämma ska vara melodiös och sångbar På 2 följer att alla intervall överstigandes en stor sext bör undvikas, likaså överstigande kvartar och förminskade kvinter. Hm - läste precis detta och blev konfunderad - varför skulle överstigande kvartar inte vara melodiösa eller sångbara? Hela West Side Story är ju full av överstigande kvartar, och det låter rätt bra tycker i allfall jag.
Crusner Postat 12 juni 2007 Postat 12 juni 2007 Tjena! Låt sångaren sjunga in refr två gånger och sen använd båda, brukar låter riktigt schysst! MVH
Assar Postat 12 juni 2007 Postat 12 juni 2007 Håller med tant ... Dessutom kan man inte generellt säga att punkt 2 gäller. Visst är det nåt slags ideal att ha melodiösa stämmor, men faktum är att musikhistorien vimlar att omelodiösa stämmor i körarrangemangen. Inte ens Mozart requiem är alltid särskilt "cantabile". Det är helhetsresultatet som räknas, den totala klangen. Kontrapunktering i alla ära, men ...
bergis Postat 12 juni 2007 Postat 12 juni 2007 kopiera sångspåret och klipp ut de ord/fraser som du tycker är viktiga och "timestretcha" dem till typ dubbla längden eller nåt så får du "körsång" och lite tyngd/utdraget på vissa partier.
Steve-o Postat 12 juni 2007 Trådstartare Postat 12 juni 2007 Det var en toppenidé! Skall testa det ikväll! Nå´t särskilt och tänka på?
Assar Postat 12 juni 2007 Postat 12 juni 2007 kopiera sångspåret och klipp ut de ord/fraser som du tycker är viktiga och "timestretcha" dem till typ dubbla längden eller nåt så får du "körsång" och lite tyngd/utdraget på vissa partier. Till dubbla längden? Låter inte det väldigt konstigt? Jag brukar stretcha så pass mycket att man inte får fasfel men så pass lite att man inte upplever nån skillnad i tempo. Sen brukar det vara bra att pitcha några promille också, upp eller ner, typ 10 "Fine tune-steg" i Cubase.
VacUm Postat 12 juni 2007 Postat 12 juni 2007 Det finns två huvudregler när man komponerar stämmor; 1. Varje stämma ska vara unik 2. Varje stämma ska vara melodiös och sångbar På 1 följer att parallella kvartar, kvinter och oktaver inte är godtagbart, även tersstämmor ses på med oblida ögon av de kompositörer som följer den tyska komponeringsläran. På 2 följer att alla intervall överstigandes en stor sext bör undvikas, likaså överstigande kvartar och förminskade kvinter. Stämkorsning är även det något som bör undvikas. Uj vad jag är dryg! 😳 Men det jag vill säga är att med en tonartshöjare så får du inga direkt spännande stämmor utan bara melodin i ett annat läge. Sjung själv! Otroligt osanna "fakta" så länge man inte håller på med nybörjarkurs i fyrstämmig sats. Håller man på med popmusik är ju regler 1 mer fel än rätt. Det är väldigt ovanligt med kontrapunktiska körarr i popvärlden. Och vill man snegla på konstmusiken som ju är dagens "klassiska" musik så existerar knappt dom där reglerna heller. Bartók är ett lysande exempel bland många andra... Bach är fantastisk men man måste ju nödvändigtvis inte gå efter barockens regelverk om inte vill att det ska låta så.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.