Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej! Jag gick in på den lokala datoraffären och bad dem snickra ihop en snabb och tyst dator för studiosammanhang, men jag kan själv ingenting om datorhårvara, den här offerten gav dom mig. Vad tycker ni? något jag bör ändra på? mer ram minne kanske?

Tack på förhand!

Intel E6600 CORE2DUO 2,4HGZ 2850,00

C2D E660 s775

CORSAIR DDR2 KIT 2X1 GB 1066 MHZ 2400,00

MSI S775 NF650I DDR2 SATA2 GLA 1265,00

SEA BARRACUDA 7200.10 750GB SA 2000,00

Cheiftec miditower SILVER 720,00

Zalman ZM460-APS, 460W, 20 db 650,00

Zalman CNPS 9700 CPU-kylare me 470,00

GF 7300 GS PCI-E 128M 64BIT VG 600,00

Mervärdesskatt tillkommer

Tot: 13694,00

Redigerat av _johnny_
Annons
Postat

För det första så kommer det att bli betydligt dyrare än om du beställer liknande grejer från Komplett.se eller någon av de andra internethandlarna. Jag hoppas du får ett bra supportavtal med i det priset. 😉

Angående komponenterna. Eftersom du skall bygga en dator för "studiosammanhang" så finns det vissa upplägg man brukar följa som exempelvis att använda av branschen (eller användare) rekommenderade moderkort för den processortyp man siktar på, dubbla hårddiskar - en för systemet (eller systemen om man dubbelbootar), systembackup och eventuellt samplingar, samt en hårddisk till projekten. Ett fläktlöst grafikkort är också att föredra.

Moderkortet på din lista verkar ha ett nForce chipset och SLI, vilket för tillfället inte rekommenderas till musikdatorer. Använd hellre moderkort med Intels 975X eller P965 chipset ex. Gigabyte GA-965P-DS3, ASUS P5W DH Deluxe, ASUS P5B-(E, PLUS, DELUXE m.fl), Intel D975XBX2KR.

2 GB DDR2 minne räcker om du kör Windows XP och inte använder extremt krävande mjukvarusynthar och samplingsbibiliotek.

Köp hellre två 320GB diskar med 16MB cache än en stor som jag nämnde ovan. Seagate eller Samsung rekommenderas.

I övrigt ser det väl bra ut.

Postat
För det första så kommer det att bli betydligt dyrare än om du beställer liknande grejer från Komplett.se eller någon av de andra internethandlarna. Jag hoppas du får ett bra supportavtal med i det priset. 😄

Angående komponenterna. Eftersom du skall bygga en dator för "studiosammanhang" så finns det vissa upplägg man brukar följa som exempelvis att använda av branschen (eller användare) rekommenderade moderkort för den processortyp man siktar på, dubbla hårddiskar - en för systemet (eller systemen om man dubbelbootar), systembackup och eventuellt samplingar, samt en hårddisk till projekten. Ett fläktlöst grafikkort är också att föredra.

Moderkortet på din lista verkar ha ett nForce chipset och SLI, vilket för tillfället inte rekommenderas till musikdatorer. Använd hellre moderkort med Intels 975X eller P965 chipset ex. Gigabyte GA-965P-DS3, ASUS P5W DH Deluxe, ASUS P5B-(E, PLUS, DELUXE m.fl), Intel D975XBX2KR.

2 GB DDR2 minne räcker om du kör Windows XP och inte använder extremt krävande mjukvarusynthar och samplingsbibiliotek.

Köp hellre två 320GB diskar med 16MB cache än en stor som jag nämnde ovan. Seagate eller Samsung rekommenderas.

I övrigt ser det väl bra ut.

Tack för svar! ska göra mitt bästa för att sammanfatta, försöka förstå och vidarbefoga det till affären.

Appropå pris, hur mycket tror du det skulle skilja i pris, lokala affären vs internethandel?

Postat
Tack för svar! ska göra mitt bästa för att sammanfatta, försöka förstå och vidarbefoga det till affären.

Appropå pris, hur mycket tror du det skulle skilja i pris, lokala affären vs internethandel?

Om man kollar på bara Intel E6600 CORE2DUO 2,4GHZ på komplett.se så kostar den med frakt 2249:-. Det är 37% billigare (om man lägger på momsen på det pris du fick av din lokale datanisse). Nu vet jag inte om allt är i samma härad men annars blir det helt enkelt nästan 40% billigare med komplett.se.

ref.

prisjakt

komplett

Postat

Ok, jag har som exempel satt ihop två datorpaket på Komplett.se där enda skillnaden är moderkorten. Det ena har Firewire (dock inte med Texas Instruments kretsar, som är bäst till audioapplikationer - man kan ju köpa till ett firewirekort med dessa kretsar om man nu behöver detta) och det andra är extremt överklockningsbart om man så vill. Båda korten fungerar mycket bra till en musikdator och använder Intels P965 chipset.

Gemensamma komponenter:

Antec Solo chassi

Corsair 520W nätdel

Intel Core 2 Duo E6600 2,4GHz

2x1Gb Corsair PC6400 DDR2

2x320GB Seagate Barracuda hårddiskar

Noctua NH-U12F processorkylning

ASUS GeForce 7300GT 256MB grafikkort utan fläkt

Tyst Musikdator med Gigabyte GA-965P-DS3 moderkort

Totalt pris inkl moms: 8950:- + ca 300:- frakt = 9250:-

Tyst Musikdator-2 med ASUS P5B-Plus Vista Edition moderkort

Totalt pris inkl moms: 9300:- + ca 300:- frakt = 9600:-

Jag skulle utan att tveka beställa något av paketen imorgon om jag behövde en ny dator.

Skillnaden i pris mot ditt exempel (som du skrev var exkl. moms) är ju ganska uppenbar.

Ditt paket kostar 13694:- + 25% moms = 17117:-

Mitt dyraste exempel inkl. moms och frakt kostar 9600:-

Det är en skillnad på 7517:- !!!

Kan det verkligen vara möjligt?

Jag vet i alla fall vad jag hade valt.

Postat

Jag skulle tro att det angivna priset 13 694:- är inklusive moms, men det är ju ändå en dålig affär jämfört med vad du har plockat ihop på nätet.

Postat

Jag skulle tro att det angivna priset 13 694:- är inklusive moms, men det är ju ändå en dålig affär jämfört med vad du har plockat ihop på nätet.

En sak att påpeka är att det ibland kan ta tid att kommunicera med nätbolag. Jag har visserligen haft bra erfarenheter för egen del av just Komplett. Men en god vän, till min fru, som köpte där hade det rejält mycket värre tills hon bad mig om hjälp. De var rätt snabba med att ge henne instruktioner om saker som hon inte kunde vilket gjorde att det tog tid för henne. Så. Om nått går fel så bör man vara väl verserad i datalogi 😄

mvh,

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.