Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tänkte höra vad som rekomenderas vid inspelning utav trummor till hårdrock.

har 2 SM57or nu som jag tänkte ha till virveln en på toppen och alternativt en på botten också.

för pukorna funderar jag bara på att låta överhänget ta.

men tips på bra överhäng, har bara en C01 condenser som inte är speciellt bra men den följde med då jag köpte mitt ljudkort. Så jag tänkte att i värsta fall köper jag bara en till sådan eftersom att de är billiga och då går det ändå att göra en slaskdemo inspelning.

även tips på kagge mickar hade jag velat ha.

Sen tänkte jag även höra snabbt om det är att rekommendera ett stort rum, eller om det inte har allt för stor betydelse för just hårdrocken?

Annons
Postat

jadu, jag iaf att du borde micka upp varje puka separat med t ex sm 57, då får större möjligheter att styra setet i efterhand. till kagge kan du ju faktiskt köra vilken mick som helst o sedan trigga ljudet via ett midispår till nåt fläskigt kaggesound (lm7 i cubase funkar fint) i inspelningsprogrammet. sen är det ju alltid värt att satsa på 2 st schyssta oh's, för en bredare ljudbild.

angående storleken på rummet är väl det bästa tipset att lyssna vad som låter bra helt enkelt.

Postat

Audix gör väldigt bra trummickar som lämpar sig bra för hårdrock. Audix D6 är given för en fläskig klickig metalkick. D2 och D4 på pukorna ger också väldigt fina resultat (som får sm57 att verka helt död)... Men mycket är ju en smaksak. Elof som hänger här på forumet använder D2 och D4 och kanske kan ge ett exempel på hur dom kan låta...

Postat

Jag hade nog kört denna uppsättning

kagge: shure beta 52 + ett högtalarmembram (för FET sub-bas om du vill ha det)

virvel: shure sm57 upp och ner

pukor: sennheiser 421

OH (A & B micat) + ride + HH: SHURE SM81

• 3 veckor senare...
Postat

Den ultimata uppsättningen för hårdrock/metal:

Shure Beta 91 + AKG D112 på kaggen

Shure Beta 56 på pukor

Beta 57 på virvel och sm57 på undersidan

Men självklart så är mickar en smaksak men dessa används flitigt av extremt många metal producenter.

Om du ska köpa mickar så försök leta upp så gamla mickar som möjligt..60-,70- och tidigt 80tal. Alltså mickar som är gjorda då gärna i tyskland! Leta efter några gamla Sennheiser MD421 (som du t ex har på pukorna) kan vara svårt att få tag på men om du hittar några kan du känna dig lyckligt lottad!!

MVH

Crusner

Postat

Då du verkar ha en liten anstäng budget. Så är mina förslag följande:

Det jag tycker du skall lägga mest krut på är OH då det måste låta bra. Tex Oktava MK-012 som är riktigt prisvärda. 3500-4000 för paret. Använd dina 57:or på virveln. Köp sedan en billig kaggemick och trigga. Kanske köpa tex ett billigt JJlabs kitt med kagge och pukmickar och då även trigga pukorna. Tror det ligger på ca1400.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.