bubben Postat 28 maj 2007 Dela Postat 28 maj 2007 Ja, jag skulle vilja veta vart man börjar någonstans. Jag har en dröm att få spela musik och framföra osv. Men hur ska jag göra när demon är klar för att få ut den till t.ex. olika skivbolag osv. Hur vet jag vilka bolag som finns, ringer man dom och säger "tjena jag har en demo, vill ni höra" eller skickar man bara in den. Tacksam för svar som ni kanske listat ut. MVH /Robin Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mrbjoorn Postat 28 maj 2007 Dela Postat 28 maj 2007 Ja, jag skulle vilja veta vart man börjar någonstans. Jag har en dröm att få spela musik och framföra osv. Men hur ska jag göra när demon är klar för att få ut den till t.ex. olika skivbolag osv. Hur vet jag vilka bolag som finns, ringer man dom och säger "tjena jag har en demo, vill ni höra" eller skickar man bara in den. Tacksam för svar som ni kanske listat ut. MVH /Robin Hej! De skivbolag som är intresserade av nya artister brukar ha en demoavdelning. På deras hemsida brukar det stå vart man ska skicka demon. Skriv ditt namn och telefonnummer på skivan eller möjligtvis skivomslaget så är det ingen risk att de uppgifterna kommer bort. Om de är intresserade så hör de av sig. Men var beredd på att få ett nej.. tyvärr. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bubben Postat 28 maj 2007 Trådstartare Dela Postat 28 maj 2007 Okej, men hur hittar jag då dessa skivbolag, det måste finnas massor! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
marc Postat 28 maj 2007 Dela Postat 28 maj 2007 Okej, men hur hittar jag då dessa skivbolag, det måste finnas massor! Tyvärr är det så att man inte bara ska vara producent utan man måste även ha högskoleexamen i allt som har att göra med resten också. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tilly Postat 28 maj 2007 Dela Postat 28 maj 2007 Okej, men hur hittar jag då dessa skivbolag, det måste finnas massor! Tyvärr är det så att man inte bara ska vara producent utan man måste även ha högskoleexamen i allt som har att göra med resten också. Ehh, que? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bubben Postat 28 maj 2007 Trådstartare Dela Postat 28 maj 2007 vad tusan dillar du om marc? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
marc Postat 28 maj 2007 Dela Postat 28 maj 2007 Okej, men hur hittar jag då dessa skivbolag, det måste finnas massor! Tyvärr är det så att man inte bara ska vara producent utan man måste även ha högskoleexamen i allt som har att göra med resten också. Ehh, que? Menade typ.. Man bör skaffa så mycket koll som möjligt själv. Jag kan inte hjälpa snubben eftersom jag inte har en aning om vilken musik det handlar om, själv har jag bara kollen på till vilka bolag jag säljer min egen musik (för det är ju faktiskt väldigt personligt på vilka bolag man vill jobba med eller inte.) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bubben Postat 28 maj 2007 Trådstartare Dela Postat 28 maj 2007 jaså jaså... Men vart börjar jag då? i vilken ände? Det känns som en komplicerad maskin. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
marc Postat 28 maj 2007 Dela Postat 28 maj 2007 (redigerat) - Redigerat 28 maj 2007 av marc Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
marc Postat 28 maj 2007 Dela Postat 28 maj 2007 (redigerat) - Redigerat 28 maj 2007 av marc Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
marc Postat 28 maj 2007 Dela Postat 28 maj 2007 jaså jaså... Men vart börjar jag då? i vilken ände? Det känns som en komplicerad maskin. Du kan ju leta efter musik som påminner om din egna och kolla vilka bolag som givit ut den, leta tex på internet och samla adresser. Gör en snygg och enkel presentation, lägg lite tid på detta och maila ut en cdr till tex 30 bolag samtidigt. Ta med dom bästa 3-4 låtarna på skivan. Så började jag och fick svar av ett engelskt bolag efter ett halvår, jag fick inget sk skivkontrakt men kontakten la ett fint ord för ett annat skivbolag som jag fick göra en remix åt som sedan släpptes officiellt. För det jobbet fick jag ingenting i betalt med det ledde i sin tur till en annan kontakt som ledde till ett nytt jobb osv osv.. Tålamod och ödmjukhet är ett bra tips. När du skickar en demo till ett bolag så kan du tex ringa först och fråga om det är okey att du postar en demo, om du inte vill ringa funkar det även relativt effektivt med email. Här kan du även presentera dig själv kort och försöka få deras uppmärksamhet så att dom inte glömmer bort dig för snabbt. Efter att ha skickat din demo kan du ringa upp igen efter 2 veckor och fråga om denna person har lyssnat på den. Det är nu du behöver tålamodet för dessa männsiskor är ärliga och kommer säga buh eller bä vare sig du vill höra det eller inte. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DivineCo Postat 28 maj 2007 Dela Postat 28 maj 2007 För det första tror jag inte att demon är klar! För det andra behöver ni någon som tycker att det ni gör är bra. Om ni hittar detta så är det bra. I övrigt tror jag inte att det är så många som bryr sig! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DivineCo Postat 28 maj 2007 Dela Postat 28 maj 2007 För det första tror jag inte att demon är klar! För det andra behöver ni någon som tycker att det ni gör är bra. Om ni hittar detta så är det bra. I övrigt tror jag inte att det är så många som bryr sig! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bubben Postat 28 maj 2007 Trådstartare Dela Postat 28 maj 2007 (redigerat) Mode med dubbelposter 🙂 however. Marc du verkar ju ha lite kolla på det här. När du säger När du skickar en demo till ett bolag så kan du tex ringa först och fråga om det är okey att du postar en demo, om du inte vill ringa funkar det även relativt effektivt med email. Här kan du även presentera dig själv kort och försöka få deras uppmärksamhet så att dom inte glömmer bort dig för snabbt.Menar du då att man vanligtvis inte bifogar en demo, eller måste man "be om lov" att få skicka iväg en demo?Och hur ser en presntation av sig själv ut i det här sammanhanget? Snygg, innebär det rent formellt eller är det grafik inblandat? Ska man skriva meriter eller ska man skriva om sig själv som person?Det är mail som gäller, ingen standard post överhuvudtaget? Redigerat 28 maj 2007 av bubben Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bebopkeys Postat 29 maj 2007 Dela Postat 29 maj 2007 Du kan ju testa att skicka upp låten på någon låtförmedlare på nätet också, typ Songbox eller Allears. Det finns säkert fler såna siter också! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bubben Postat 29 maj 2007 Trådstartare Dela Postat 29 maj 2007 Asså det där med att hitta artister som en själv är ju sådär lagom lätt. Snarare skitsvårt. Jag var inne snabbt och titta på typ columbia och några major records där måste man ju oftast ha en manager och grejer. Då undrar jag, hur blir man sin egen manager? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Frank Zappa Postat 31 maj 2007 Dela Postat 31 maj 2007 (redigerat) När du skickar en demo till ett bolag så kan du tex ringa först och fråga om det är okey att du postar en demo, om du inte vill ringa funkar det även relativt effektivt med email. Här kan du även presentera dig själv kort och försöka få deras uppmärksamhet så att dom inte glömmer bort dig för snabbt. Efter att ha skickat din demo kan du ringa upp igen efter 2 veckor och fråga om denna person har lyssnat på den. Det är nu du behöver tålamodet för dessa männsiskor är ärliga och kommer säga buh eller bä vare sig du vill höra det eller inte. Det där med att ringa innan ska du absolut inte göra, de är för upptagna. De kommer bara att bli irriterade på dig. Tänk på att vissa säkert får 100 skivor om dagen. Om du ska ringa ska du verkligen ha nåt bra att fråga, och "hej är det OK om jag skickar en skiva till er?" funkar inte så bra. Det bästa är nog att maila och skriv verkligen en jättebra presentation och lite grejer som de vill höra, och vänta dig inte att de svarar direkt. Om de svarar så tar det nog en månad oftast och skaffa en ordentlig mail, det verkar inte så seriöst med hotmail. Se till att bifoga en länk i mailet som de kan höra din musik på. Se också till att din demoskiva har 2-3 låtar när du skickar till dem senare. Ett skivbolag vill veta att artisten är mogen för ett skivkontrakt så försök verkligen tänka efter vad det är de vill veta. Ett skivbolag vill inte ge kontrakt tll nån snubbe som bara sitter hemma och gör musik på sin dator. De vill gärna ha en artist som klarar sig själv, är ute på massor av spelningar och säljer massor av skivor, helt själv. Det värsta som kan hända är att du får ett kontrakt och du inte möter deras krav, sen hamnar dina skivor i deras källare nånstans, och du blir bortglömd. Det jag försöker säga är att du ska tänka efter om ett skivkontrakt är vad som skulle vara bäst för dig just nu. Ut och marknadsför dig själv för fan, skaffa myspace, en hemsida, försök få din musik spelad på radio, fixa spelningar, sälj demos själv o.s.v. Om du lyckas bra med detta så kanske du inte behöver leta skivkontrakt, de kommer att hitta dig. Redigerat 31 maj 2007 av Frank Zappa Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bebopkeys Postat 31 maj 2007 Dela Postat 31 maj 2007 (redigerat) Citat från Daniel Breitholtz sida på "Allears". "Redan för 10 år sedan, när jag jobbade i postrummet på skivbolaget Universal, insåg jag att det är i princip lönlöst att skicka demos till skivbolag. Chansen att bli upptäckt från en demosäck är mer eller mindre obefintlig. Tyvärr fungerar inte längre den metod som jag själv använde när jag arbetade med breakbeat projektet Headbug. Jag blev kontrakterad till Stockholm Records genom att ringa och tjata. Så, det är dags att vi hittar någonting nytt." Slut citat. För att nå ut idag måste man synas på ett eller annat sätt, ha ett färdigt "paket" att sälja tror jag. Det räcker inte att ha en enda bra låt heller för det första bolagen säger om de gillar något man gjort är -Har du något mer? Har man inget mer är det gonatt direkt:-) Redigerat 31 maj 2007 av Bebopkeys Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bubben Postat 31 maj 2007 Trådstartare Dela Postat 31 maj 2007 Jag återkommer med mer respons snart, men ajg tror detta kan vara en viktig tråd så fortsätt att tipsa utifrån erfarenhet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tbruce Postat 31 maj 2007 Dela Postat 31 maj 2007 Gör dej ett namn utan skivbolag i ryggen först. Dvs, spela, sprid din musik etc på eget bevåg. Jobbar du hårt och är tillräckligt duktig så kommer skivbolagen söka upp dej efter ett par år, inte tvärtom. (Ja, dvs om nu skivbolagen finns kvar om ett par år. Kan man ju inte vara så säker på.) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MindWarp Postat 31 maj 2007 Dela Postat 31 maj 2007 Okej, men hur hittar jag då dessa skivbolag, det måste finnas massor! Detta kan vara en början Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bubben Postat 31 maj 2007 Trådstartare Dela Postat 31 maj 2007 (redigerat) Det jag försöker säga är att du ska tänka efter om ett skivkontrakt är vad som skulle vara bäst för dig just nu. Ut och marknadsför dig själv för fan, skaffa myspace, en hemsida, försök få din musik spelad på radio, fixa spelningar, sälj demos själv o.s.v. Om du lyckas bra med detta så kanske du inte behöver leta skivkontrakt, de kommer att hitta dig. Det känns som om det är mest hållbart, känns mindre sellout och det är så jag tänker det eftersom jag är sing and songwriter. MindWarp, det där var ju dagens suprise, verkar som en grymt bra grej, jag har läst igenom och om jag fattar rätt så kan man bara skicka iväg en demo med en beskrivning om sig själv osv. till adressen förlaget uppger. Jag är väll inte riktigt på det klara med hur det funkar men det kanske man inte blir innan man blir signad. Är det någon som har några erfarenheter med musikförlag? Redigerat 31 maj 2007 av bubben Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bubben Postat 1 juni 2007 Trådstartare Dela Postat 1 juni 2007 Hallå, dog diskussionen?Någon med erfarenhet av musikförlag, jag är så extremt intressarad att höra vad det finns att säga om den branschen kontra göra allt själv kontra skiv bolag branschen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lindebergmusic (oregistrerad) Postat 1 juni 2007 Dela Postat 1 juni 2007 Hallå, dog diskussionen?Någon med erfarenhet av musikförlag, jag är så extremt intressarad att höra vad det finns att säga om den branschen kontra göra allt själv kontra skiv-bolags-branschen(Ska det vara). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tbruce Postat 2 juni 2007 Dela Postat 2 juni 2007 Hallå, dog diskussionen?Någon med erfarenhet av musikförlag, jag är så extremt intressarad att höra vad det finns att säga om den branschen kontra göra allt själv kontra skiv-bolags-branschen(Ska det vara). Seriöst, citerade du ett inlägg bara för att rätta en särskrivning? 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bubben Postat 2 juni 2007 Trådstartare Dela Postat 2 juni 2007 lindebergmusic, missade du poängen pga särskrivning eller k a n v i h å l l a o s s t i l l ä m n e t ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
marc Postat 2 juni 2007 Dela Postat 2 juni 2007 Hallå Uthållighet är en merit hos många skivbolag 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bubben Postat 2 juni 2007 Trådstartare Dela Postat 2 juni 2007 (redigerat) haha, 10 poäng till dig. Men vad jag undrar mest över just nu är om Någon med erfarenhet av musikförlag, jag är så extremt intressarad att höra vad det finns att säga om den branschen kontra göra allt själv kontra skiv bolag branschen. Redigerat 2 juni 2007 av bubben Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bebopkeys Postat 2 juni 2007 Dela Postat 2 juni 2007 (redigerat) Om du vill komma i ganska direkt kontakt med musikförlag så kan du regga dig på Songbox Där kan du skicka din låt direkt till det förlag du vill och få någon form av garanti att dom lyssnar. Det är också en person knuten till varje bolag som får din låt. Det finns också PM möjligheter i Songbox så att du kan skicka meddelanden till förlagspersonerna (vissa av dom får man svar av också 🙂 ). Redigerat 2 juni 2007 av Bebopkeys Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bubben Postat 2 juni 2007 Trådstartare Dela Postat 2 juni 2007 Fast på smff.se så kunde man ju hitta massvis med förlag, sammlade en lista på ca. 25 st jag planerar att skicka ut till, det närmaste jag hittade på songbox efter att ha registrerat mig var leads sidan. Har jag missat ngt eller? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.