Jump to content
Annons

Att skriva in all texten på nytt manuellt?


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Märkligt svar detta tycker jag.

Jag frågade ett av de större bokförlagen hur det går till när de ska trycka en bok och man har skickat in texten i Word-format, där ju det blir med 1.5 radmatning cirka 73 tecken per rad och 29 rader per sida. Jag såg nämligen i vanliga färdiga böcker att antalet rader och tecken per rad kan variera, men att exempelvis 56 tecken per rad och 33 rader per sida är vanligt. Utan att vara professor i matematik så se man först och främst att antalet tecken per sida i mitt skrivande är fler än för en boksida. Gör jag alltså en bok på 200 sidor så blir den på fler sidor än så.

Men... hur gör de då när de ska trycka sidorna till en bok. De svarade att jag inte skulle tänka på rader och tecken på en sida så mycket, eftersom korrekturläsaren ändå måste skriva in hela boken manuellt på nytt!!! :rolleyes:😊😮😮😮 VA? Det verkar helrubbat!

Det enda viktiga tyckte de var att det var 1.5 radmatning, så de kan markera med bläckpenna önskade ändringar.

Jag tror inte riktigt på att en person sitter och skriver in hela boken manuellt för hand, gör ni?

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker du borde räkna ut medelvärdet av antal rader och tecken per rad i tillräckligt antal böcker för att det ska vara statistiskt hållbart. Sen använder du dom värdena, eller ett närmevärde om det inte går att använda decimaler. Rätt ska vara rätt.

Om du sedan märker att du exempelvis använt för få vokaler, eller om kanske bokstaven X är underrepresenterad, kan man med fördel fylla ut med dessa bokstäver i slutet. Med vitt typsnitt, så det inte syns i tryck. Så brukar dom göra, det är därför det ofta är några tomma sidor i slutet av boken.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Om du sedan märker att du exempelvis använt för få vokaler, eller om kanske bokstaven X är underrepresenterad, kan man med fördel fylla ut med dessa bokstäver i slutet. Med vitt typsnitt, så det inte syns i tryck. Så brukar dom göra, det är därför det ofta är några tomma sidor i slutet av boken.

😆😆😆😛🙂

Det ässte sättet att korrekturläsa och verkligen se fel är ju att skriva om eller omarbeta en text. Så det låter allt troligt 🙂

ässte?

Lättaste/bästa?

Tycker du verkligen det?

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ässte sättet att korrekturläsa och verkligen se fel är ju att skriva om eller omarbeta en text. Så det låter allt troligt 🙂

ässte?

Lättaste/bästa?

Tycker du verkligen det?

😎

Jag tror det ska stå bästa faktiskt 😛 Och ja, det tycker jag.
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Nej, det är klart!! *S*

Men risken finns ju alltid att hon/han skriver fel och det har ju inte jag gjort. Det blir till att korrekturläsa ytterligare en gång. Känns som onödigt arbete!

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Så du tänker korrekturläsa korrekturläsarens korrektur!

Men förlaget kräver säkert att korrekturläsaren korrekturläser din korrekturlästa korrekturläsning innan allt går i tryck 😱

Redigerat av david.roennlund
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Så du tänker korrekturläsa korrekturläsarens korrektur!

Men förlaget kräver säkert att korrekturläsaren korrekturläser din korrekturlästa korrekturläsning innan allt går i tryck 😱

Då får jag korrekturläsa igen. För ingen korrekturläser lika bra som jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...