Jump to content
Annons

Tillagning av pizza med kalluft?


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

På pizzakartongen står det: Värm ugnen till 225 grader. I varmluftsugn 175 grader. Står det så chansar jag med 225 grader. Ibland har jag sett benämningen Hushållsugn.

Vad är en Varmluftsugn?

Vad är en Hushållsugn?

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

På pizzakartongen står det: Värm ugnen till 225 grader. I varmluftsugn 175 grader. Står det så chansar jag med 225 grader. Ibland har jag sett benämningen Hushållsugn.

Vad är en Varmluftsugn?

Vad är en Hushållsugn?

:rolleyes:

:musik

En varmluftsugn är just varm luft i en ugn! En fläkt ser till att den varma luften cirkulerar i ugnen och vämer maten från alla håll och kanter!

En hushållsugn består vanligtvis av ett eller två element, (som man inte ska taffsa på) och värmer maten ovan och underifrån!

Lycka till med pizzan! 😊

Peace...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Den stora frågan i detta sammanhang är väl ändå om man kan använda en mikrovågsugn för att grädda pizzan?

/Mats

Och förlora krispigheten? Den spröda botten som en ordentlig ugn ger?

ENDAST I NÖDFALL!

OCH VARFÖR I HE_VETE SYNS INTE MIN NYA AVATAR !?

Redigerat av DrivKraft
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns faktiskt en lag för att förhindra att man värmer pizza i micro. En god vän till mig värmde en pizza för ett tag sen i en electrolux EM2363 och angavs. Skitkul för honom nu när han sitter o skakar galler, hungrig utav bara h...e.

Så, ge fan i microvärmning av pizza. Det kan kosta dig både pizzan och värdefull tid.

För övrigt så skall bakplåten vara upphettad INNAN man lägger ut pizzan.

Då simuleras stenugnsbakad pizzabak och den optimala krispigheten infinner sig.

lp&u

Svante

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Det finns faktiskt en lag för att förhindra att man värmer pizza i micro. En god vän till mig värmde en pizza för ett tag sen i en electrolux EM2363 och angavs. Skitkul för honom nu när han sitter o skakar galler, hungrig utav bara h...e.

Så, ge fan i microvärmning av pizza. Det kan kosta dig både pizzan och värdefull tid.

För övrigt så skall bakplåten vara upphettad INNAN man lägger ut pizzan.

Då simuleras stenugnsbakad pizzabak och den optimala krispigheten infinner sig.

lp&u

Svante

?

En gång råkade jag av misstag ha kvar plåten inne i ugnen när jag skulle värma upp den till lagom temperatur - och plåten blev jätteskev, så det går inte!! Men du menar nog att EFTER det att ugnen nått sitt gradantal så lägger man in plåten några sekunder innan pizzan??

Svaret på din fråga är 200grader C

Varmluftsugna skall vara 25grader kallare än vanlig ugn.

Så man tar 200 grader när det skiljer 50 grader mellan ugnstyperna?

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns faktiskt en lag för att förhindra att man värmer pizza i micro. En god vän till mig värmde en pizza för ett tag sen i en electrolux EM2363 och angavs. Skitkul för honom nu när han sitter o skakar galler, hungrig utav bara h...e.

Så, ge fan i microvärmning av pizza. Det kan kosta dig både pizzan och värdefull tid.

För övrigt så skall bakplåten vara upphettad INNAN man lägger ut pizzan.

Då simuleras stenugnsbakad pizzabak och den optimala krispigheten infinner sig.

lp&u

Svante

?

En gång råkade jag av misstag ha kvar plåten inne i ugnen när jag skulle värma upp den till lagom temperatur - och plåten blev jätteskev, så det går inte!! Men du menar nog att EFTER det att ugnen nått sitt gradantal så lägger man in plåten några sekunder innan pizzan??

Klarar inte plåten att värmas upp ?? det trodde jag funkade 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Det finns faktiskt en lag för att förhindra att man värmer pizza i micro. En god vän till mig värmde en pizza för ett tag sen i en electrolux EM2363 och angavs. Skitkul för honom nu när han sitter o skakar galler, hungrig utav bara h...e.

Så, ge fan i microvärmning av pizza. Det kan kosta dig både pizzan och värdefull tid.

För övrigt så skall bakplåten vara upphettad INNAN man lägger ut pizzan.

Då simuleras stenugnsbakad pizzabak och den optimala krispigheten infinner sig.

lp&u

Svante

?

En gång råkade jag av misstag ha kvar plåten inne i ugnen när jag skulle värma upp den till lagom temperatur - och plåten blev jätteskev, så det går inte!! Men du menar nog att EFTER det att ugnen nått sitt gradantal så lägger man in plåten några sekunder innan pizzan??

Klarar inte plåten att värmas upp ?? det trodde jag funkade 😕

Nej, det gör ju inte plåtar! Varken de jag har, de mozzan har eller de som brorsan har hos sig... Dessutom, om man har kvar plåten i ugnen när man ska värma upp ugnen så den kommer upp i graderna, så tar det ju en halvtimme innan den kommer upp i graderna, så det är ingen effektiv uppvärmningsmetod. Det kalabalikljud man hör under tiden härrör från det tillfälle när den deformerade plåten inte längre hålls på plats i mitten av ugnen utan har ramlat ned på botten av ugnen pga sin skevhet... Varför de blir skeva beror på att ugnen försöker värma upp det som finns i ugnen och finns där endast en plåt så är det den som gräddas.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns faktiskt en lag för att förhindra att man värmer pizza i micro. En god vän till mig värmde en pizza för ett tag sen i en electrolux EM2363 och angavs. Skitkul för honom nu när han sitter o skakar galler, hungrig utav bara h...e.

Så, ge fan i microvärmning av pizza. Det kan kosta dig både pizzan och värdefull tid.

För övrigt så skall bakplåten vara upphettad INNAN man lägger ut pizzan.

Då simuleras stenugnsbakad pizzabak och den optimala krispigheten infinner sig.

lp&u

Svante

?

En gång råkade jag av misstag ha kvar plåten inne i ugnen när jag skulle värma upp den till lagom temperatur - och plåten blev jätteskev, så det går inte!! Men du menar nog att EFTER det att ugnen nått sitt gradantal så lägger man in plåten några sekunder innan pizzan??

Klarar inte plåten att värmas upp ?? det trodde jag funkade 😕

Nej, det gör ju inte plåtar! Varken de jag har, de mozzan har eller de som brorsan har hos sig... Dessutom, om man har kvar plåten i ugnen när man ska värma upp ugnen så den kommer upp i graderna, så tar det ju en halvtimme innan den kommer upp i graderna, så det är ingen effektiv uppvärmningsmetod. Det kalabalikljud man hör under tiden härrör från det tillfälle när den deformerade plåten inte längre hålls på plats i mitten av ugnen utan har ramlat ned på botten av ugnen pga sin skevhet... Varför de blir skeva beror på att ugnen försöker värma upp det som finns i ugnen och finns där endast en plåt så är det den som gräddas.

🙂

Dum ugn.... kan man inte få en ugn med AI 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...