musik (oregistrerad) Postat 26 maj 2007 Postat 26 maj 2007 Hej! När man ska utforma etiketten till sin cd-skiva, vad ska stå med på den? COMPACT DISC DIGITAL AUDIO LÅt oss först ta detta med "Compact Disc Digital Audio", den där symbolen tänker jag på. Ska den vara med? Den brukar vara med på de flesta cd-etiketter har jag sett. Är inte förresten det lite "kaka på kaka"? Hur ser en Compact Disc Analog Audio ut? Kan man sätta loggan ÄVEN på en skiva man gjort själv, en CDR, eller ska man då applicera den där andra loggan "Compact Disc Recordable"? Jag har sett en del andras CDR-produktioner, men de har inte använt "CDR-loggan", utan oftast ingen logga alls då, alternativt den vanliga "Compact Disc Digital Audio"-loggan iaf. Och om man sätter loggan "Compact Disc Recordable" så stämmer ju inte det riktigt, för normalt har man ju stängt skivan efter sin bränningssession och då är den ju inte inspelningsbar mer (Recordable). AAD, ADD, DDD Om man har spelat in sina låtar på en dator digitalt, såtillvida att man kopplat linekablar och mik direkt till det externa ljudkortet och spelat in musiken till datorn, men sedan tagit ut dem en vända till en analog bandspelare och därefter sänt dem tillbaka med analoga kablar via det externa ljudkortet till datorn igen, borde inte det kallas "DAD" isåfall? Men den förkortningen existerar inte! Jag jobbade med ett projekt nyligen som var en klar "DDD", men så var det två låtar på slutet som jag blev tvungen att göra enligt ovanstående med och de kan ju knappast räknas som "DDD" då och inte heller kan väl hela projektet betecknas som "DDD" då heller, men vad ska jag sätta? - ADD eller DAD (som inte verkar finnas)... Om man blandar på en skiva och har vissa låtar Digitalt i hela förloppet, s.a.s. klara DDD-fall, medan andra låtar har inslag av analog finess, ADD eller rentav AAD, vad ska stå på skivan till slut? SKIVNUMMER, (P) och © Rights Antar att detta också måste vara med?! ÖVRIGT Något annat? 🙂 :musik
Linus Postat 26 maj 2007 Postat 26 maj 2007 (redigerat) LÅt oss först ta detta med "Compact Disc Digital Audio", den där symbolen tänker jag på. Ska den vara med?Ptja, ska och ska... Du kan med fördel ha den tryckt på skivan - om skivan uppfyller Red Book-standard. Det är nämligen det som symbolen verifierar. Att många av dagens skivor saknar den beror på att de t ex innehåller kopieringsskydd och påhitt som inte ingår i cd-standard. Kan man sätta loggan ÄVEN på en skiva man gjort själv, en CDR, eller ska man då applicera den där andra loggan "Compact Disc Recordable"?Nej, jag skulle inte sätta CDR-logga på en audio-cd bara för att den är bränd. Om man har spelat in sina låtar på en dator digitalt, såtillvida att man kopplat linekablar och mik direkt till det externa ljudkortet och spelat in musiken till datorn, men sedan tagit ut dem en vända till en analog bandspelare och därefter sänt dem tillbaka med analoga kablar via det externa ljudkortet till datorn igenFörsta bokstaven är inspelningsskedet, andra bokstaven mixningsskedet och tredje bokstaven master-överföringen. Att du har bouncat kanalerna via analog bandare är inte samma sak som analog mix. Så ADD känns närmare verkligheten än DAD i ditt fall. borde inte det kallas "DAD" isåfall? Men den förkortningen existerar inte!Visst finns DAD, men det är en ovanlig beteckning. Jag tycker du kan ignorera saken, 2007 är det inte många som skriver ut det här. DDD är nåt som bolagen gärna tryckte ut på omslagen förr, som om ju mer digitalt som möjligt skulle vara ett kvalitetstecken. 🙂 Kort sagt, skit i det. Irrelevant symbol. SKIVNUMMER, (P) och © RightsAntar att detta också måste vara med?! Japp! ÖVRIGTNågot annat? Hur ska skivan distribueras? Ska du ha en EAN-kod kanske? 😳 :blink: Redigerat 26 maj 2007 av Linus
Claes Holmerup Postat 26 maj 2007 Postat 26 maj 2007 En liten korrigering bara. 🙂 Bokstäverna står för inspelningsmediat och inte signalbehandlingen. I detta fallet skulle det alltså vara korrekt med DAD.
musik (oregistrerad) Postat 26 maj 2007 Postat 26 maj 2007 (redigerat) Tack för svaren! Kan man sätta loggan ÄVEN på en skiva man gjort själv, en CDR, eller ska man då applicera den där andra loggan "Compact Disc Recordable"? LINUS: Nej, jag skulle inte sätta CDR-logga på en audio-cd bara för att den är bränd. Har rätt nyligen fått beskedet av en handfull cd-fabriker att om det ska finnas en logga i detta avseende med, så är det i så fall CD Recordable-varianten som gäller, eftersom man inte kan utge sig för att sälja en CD Digital Audio-skiva, när det inte är det... 😳 Fattar beslut inom kort. Hur var det med detta om det bara är 1-2 låtar som är s.a.s. ADD och 11 stycken är DDD-fall. Ska det, OM det ska stå nåt, vara ADD i så fall? EAN-kod... Distributionen sker vi CD Baby, lokala skivhandlare och eventuellt via egen uppkommande hemsida. 🙂 :musik Redigerat 26 maj 2007 av musik
Claes Holmerup Postat 26 maj 2007 Postat 26 maj 2007 ADD = inspelat på band, slutmix och Mastering gjord till hårddisk. Det sista D:et är förstås alltid D, eftersom det står för slutmediat, som ju alltid är ganska digitalt... 😳 Egentligen borde det finnas 4 bokstäver, eftersom det ju kan förekomma olika media i 4 steg; inspelning, mixning, mastering och slutmedia, men så långt tänkte man tydligen inte när standarden skapades... 🙂 Jag hade nog gjort så, att eftersom merparten av låtarna är DDD, så skulle jag sätta ut det - men sedan skriva en anmärkning vid låtarna som har gått ut på band och vänt, så att det står DAD på något lämpligt sätt efter låttiteln på fodralet, så att det syns tydligt. - fast frågan är om du inte kan kalla rubbet för DDD ändå...
Linus Postat 27 maj 2007 Postat 27 maj 2007 I detta fallet skulle det alltså vara korrekt med DAD.Men mixningen är mixad och summerad och lagrad digitalt i datorn, dock av material som spelats in på tape...
Linus Postat 27 maj 2007 Postat 27 maj 2007 Hur var det med detta om det bara är 1-2 låtar som är s.a.s. ADD och 11 stycken är DDD-fall. Ska det, OM det ska stå nåt, vara ADD i så fall?Då skulle jag skriva DDD. Men som sagt, jag tycker att du kan ignorera hela symbolen.
Linus Postat 27 maj 2007 Postat 27 maj 2007 Det sista D:et är förstås alltid D, eftersom det står för slutmediat, som ju alltid är ganska digitalt... 🙂 The record companies thought that since a CD is always digital, that the last letter has to be "D". Well, wrong again zero-one breath. The last letter in the three-letter identifier is for the process through which the final mix goes on its way to the CD master. If you play back your digital tape through an analog mastering console on its way to the Sony 1630 CD mastering machine then the last letter should be "A". http://www.rogernichols.com/EQ/EQ_91-10.html 😳
musik (oregistrerad) Postat 27 maj 2007 Postat 27 maj 2007 Det sista D:et är förstås alltid D, eftersom det står för slutmediat, som ju alltid är ganska digitalt... 😲 The record companies thought that since a CD is always digital, that the last letter has to be "D". Well, wrong again zero-one breath. The last letter in the three-letter identifier is for the process through which the final mix goes on its way to the CD master. If you play back your digital tape through an analog mastering console on its way to the Sony 1630 CD mastering machine then the last letter should be "A". http://www.rogernichols.com/EQ/EQ_91-10.html 🙂 Har jag skapat snurrigheter även för andra i och med denna tråd nu? 🙂 Lustigt det där sista, om bokstaven D. Så där avses inte inspelningsmediet=själva CD-plattan som är klar, utan i exemplet den analoga masteringkonsollen. Intressant. 😉 :musik
Claes Holmerup Postat 27 maj 2007 Postat 27 maj 2007 Ok - mer info. Det verkar som om det finns olika uppfattningar om betydelsen... 🙂 Many people think that the digital CD is produced completely digitally, but this is not always the case. Many CDs have an analogue master tape as their source tapes still kept in the library of the record company, used in the past to make records. The quality of a CD made from analogue tape can be surprisingly high. A CD recorded, processed and dubbed digitally does not always sound better than a CD produced with one or two analogue processing stages. To indicate what stages have been treated in what ways, a useful three- letter code is used on recordings. The letters represent: the recording, the editing/mixing process, and dubbing, respectively. They are printed on the CD and/or on the insert label in a rectangular box. There are three possibilities: DDD (completely digital CD); ADD (analogue recording, digital processing and dubbing); and AAD (analogue recording and processing, digital dubbing). Many CDs carry the ADD or AAD indication. This does not mean that they are inferior to the DDD CDs! -Courtesy Philips. Inventors of the CD Jag har alltså retat mig på det sista D:et helt i onödan, eftersom det egentligen rör mastern och inte slutmediat (som alltid är digitalt, som sagt...). Enligt detta citat, så skiter man alltså i om det har varit en mellanlagring på band. Första bokstaven är mediat man spelar in på, andra bokstaven är alltså hur det har processats - och tredje bokstaven alltså master-mediat - åtminstone enligt denna infon... Snart är det ändå ett minne blott, eftersom band inte kommer att tillverkas längre när den enda återstående band-tillverkaren, Quantegy, får för litet kundunderlag för att kunna fortsätta med banden...
musik (oregistrerad) Postat 29 maj 2007 Postat 29 maj 2007 Snart är det ändå ett minne blott, eftersom band inte kommer att tillverkas längre när den enda återstående band-tillverkaren, Quantegy, får för litet kundunderlag för att kunna fortsätta med banden... Så Quantegy tillverkar alla band från TDK, Sony, Maxell etc?
Claes Holmerup Postat 29 maj 2007 Postat 29 maj 2007 Snart är det ändå ett minne blott, eftersom band inte kommer att tillverkas längre när den enda återstående band-tillverkaren, Quantegy, får för litet kundunderlag för att kunna fortsätta med banden... Så Quantegy tillverkar alla band från TDK, Sony, Maxell etc? I den mån "märkena" fortfarande finns... 😱
musik (oregistrerad) Postat 29 maj 2007 Postat 29 maj 2007 Snart är det ändå ett minne blott, eftersom band inte kommer att tillverkas längre när den enda återstående band-tillverkaren, Quantegy, får för litet kundunderlag för att kunna fortsätta med banden... Så Quantegy tillverkar alla band från TDK, Sony, Maxell etc? I den mån "märkena" fortfarande finns... 😳 HJÄLP!!!!!!!! Där fanns ju alla de format just jag använder... DAT, VHS, SVHS m.fl... 😊
Thomas Postat 29 maj 2007 Postat 29 maj 2007 DAD (som inte verkar finnas)...Ja den kombinationen är ju ovanlig, men tex skivan "Riskin' it all" (från 1991) med Disneyland After Dark (DAD) är enligt konvolutet inspelad i... just [DAD]. Lite roligt 😊
Claes Holmerup Postat 29 maj 2007 Postat 29 maj 2007 Jäpp! Bandmedia har ingen framtid - eller åtminstone en väldigt begränsad sådan, så det är dags att fundera på andra media innan man panikartat tvingas kasta sig ut i det okända... Det står ju också på deras hemsida att bl a ADAT, DAT, VHS, SVHS och ett gäng andra format har slutat tillverkas redan. I datorvärlden har man gått ifrån DAT, som har varit väldigt populärt för backup under många år - men numera kör man med hårddisklösningar eller optiskt media i stället. Även Quantegy har ju börjat med hårddisklösningar... Band kommer efter hand att bli allt dyrare, eftersom användarna ständigt minskar i antal och det därför inte går att köra lika stora produktionsserier. För proffsbruk kommer det förmodligen att finnas ett fåtal format ett bra tag till, eftersom det finns folk som betalar vad det kostar oavsett priset - men alla konsumentformat kommer nog att försvinna inom ett par år - utom möjligen sådant som DV-band, som ju används till många videokameror och därför kommer att ha ett relativt bra kundunderlag några år till.
Björn Olsberg Postat 29 maj 2007 Postat 29 maj 2007 (redigerat) Då skulle jag skriva DDD. Men som sagt, jag tycker att du kan ignorera hela symbolen. Ja, numera gör man ju nästan alltid det. Utanför ämnet: Drar mig till minnes en platta jag köpte för evigheter sedan: Welcome To The Pleasuredome med Frankie Goes to Hollywood. De hade DDD - redan 1984. EDIT: Läste på lite, det var tydligen den första DDD-plattan som gjordes. Redigerat 29 maj 2007 av Olsberg
Demomannen Postat 5 juni 2007 Postat 5 juni 2007 Det beror ju på att Trevor Horns Fairlight CMI spelade alla intrument. Dom få fraser som Holly Johnson väste ur sig gick väl att sampla. Men de hade en digital mixer!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.