st@ffan.com (oregistrerad) Postat 26 maj 2007 Postat 26 maj 2007 Jag arbetar med tre skärmar, vilket ju är smidigt med Sonar. Nu har jag åkt på ett problem med ett gammalt projekt som jag skapade när jag bara hade två skärmar. Så fort jag öppnar det, så fattar inte Sonar att jag nu har tre skärmar och när jag väljer att visa "Synth Racket" så tycker Sonar att det ska visas långt bort till vänster - ja räknar man om x-koordinaterna så skulle "Synth Racket" visas nånstans i norra Italien (Cremona närmare bestämt :- )). Nu är problemet att så fort jag öppnar detta projekt, så lägger Sonar in att "Synth Racket" ska visas utanför mitt skrivbord som standard (default) för alla andra projekt. Jag har förgäves letat i alla .ini, konfigurationsfiler och registry utan att hitta var man manuellt kan ställa in respektive Sonar-fönsters koordinater. Så innan jag gör en ominstalation så undrar jag om nån som råkat ut för detta och kan tipsa mig? Tackar Staffan (Min blogg om musikteknik på Zungoz.com)
Björn Olsberg Postat 27 maj 2007 Postat 27 maj 2007 Nu är jag absolut ingen Sonar-expert, men spånar ändå. Du kan inte använda Ordna fönster unter Fönstermenyn, eller motsvarande funktion för arbetsytan? De brukar ju känna igen aktuell skärmkonfiguration och ordna allt utifrån det, även om manuell justering kan behövas därefter. Eller det kanske finns andra förinställda mallar för arbetsytan som tvingar in fönstren på rätt plats? (Min blogg om musikteknik på Zungoz.com) Ah synd, service unavailable, får prova igen om en stund. Sidnotis som du kanske kan vara intresserad av: inom någon dryg vecka kommer det finnas bloggar även här.
P3t3r Postat 27 maj 2007 Postat 27 maj 2007 Prova Views -> Enable tabbing for open views så borde du få fram Synth racket i Track fönstret. Sedan kan du högerklicka på tabben och välja Disable tabbed om du vill ha det fritt igen. Förinställda mallar hittar du under Views - Layouts, där kan du även göra egna och även välja om projektets mall ska laddas in när man öppnar det. (Arbetsytan sparas när man sparar ett projekt).
krueger (oregistrerad) Postat 30 maj 2007 Postat 30 maj 2007 Ett allmänt tips (för windows) om man tappar bort fönster men ändå kan få dom markerade är: Alt+Space, m, piltangent åt något håll sen så sitter fönstret klistrat på din muspekare
spaceman Postat 31 maj 2007 Postat 31 maj 2007 Använder själv Sonar men inte med flera skärmar. Det jag skulle kolla är att öppna själva projektfilen med notpad och kolla om det finns något som Sonar har hårdkodat som kan ha något med skärmar/views att göra. I annat fall skulle jag nog ta upp frågan på Cakewalks forum. Där lär du nog få garanterat svar betr detta.
st@ffan.com (oregistrerad) Postat 4 juni 2007 Postat 4 juni 2007 Hej alla och tack för alla svar! Tyvärr hjälpte inget av dem (med ett ev. undantag), så det blev en nyinstallation trots allt och sen en bannlysning av projektet som drar iväg med "Synth-racket" (nu ska jag inte ens testa det efter att ha satt en återslällningspunkt i XP). Olsberg: Himla otur du hade med att servicen inte var uppe. Nu funkar den igen. P3t3r: Järnspikar! Det borde jag ju testat. Jag viste ju att det fanns en sån funktion, men jag använder inte den eftersom jag tycker om att sprida ut mina fönster (ja, över halva Europa :- )). krueger: Det är ett jättebra tips som jag brukar använda när fönster stuckit iväg utanför skrivbordet och som jag även testade med i detta fall, men utan att kunna få fokus alls på "Synth-racket" trots upprepade blindtester med Ctrl+Tab. spaceman: Inget läsbart där för vanliga dödliga. Det skulle nog gå med lite reverse engineering, en massa tålamod och ett flak pilsner. Nu stöp det på det sista :- ). Tack igen för ert engagemang! Hälsningar Staffan
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.