Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag vill bygga en studio och har köpt en MacPro. Innan hade jag en pc och cubase system 4. Eftersom cubase sl3 inte fungerar på Intel mac måste jag antingen uppgradera till studio 4 för 1095:- eller köpa något annat program. 1095:- är inga pengar alls, men efter att ha läst några trådar på forumet där användare är riktigt besvikna på hur Cubase 4 beter sig i mac-miljö har jag blivit tveksam. Om inte fullversionen fungerar bra på mac lär väl inte studioversionen göra det heller, eller?

Är helt färsk inom området så jag är tacksam för all hjälp jag kan få. Det finns ingen anledning för mig att köpa några proffsgrejer i dagsläget, men GarageBand känns lite klent. Ska jag satsa på Logic istället?

Tack

//

Annons
Postat

Mitt tips är att titta på nysläppta Ardour 2.0: http://ardour.org/ Det är open source och har släppts både för Linux och Mac. Open source innebär förstås gratis, men det innebär absolut inte att det är ett halvtaffligt program. Tvärtom är det ruggigt bra om man frågar mig.

Postat

Ej testat ardour, men jag rekommenderar logic. Smidigt och kraftfullt även i expressversionen. De samples som följer med EXS24an är inte helt illa pinkade heller. Express räcker inte hela vägen för min del dock, men det kanske täcker dina behov väl om du inte vill kunna ha en fruktansvärd massa bussar och impulsreverb direkt i lådan. Om du råkar vara student, tänk på att det går att få bra priser på apples program då.

Däremot så tror jag det är viktigt att i möjligaste mån testa alla alternativ för att se vilket som passar ens eget arbetssätt bäst. Jag fastnade för logic för att det var så enkelt att hantera, det var logiskt. Jag har tittat i manualen 4 ggr sedan jag började använda det för ett år sedan. Avskalat och enkelt. I förhållande upplever jag Cubase som plottrigt och stökigt, dessutom som mer omständigt att arbeta i. Men det är väl kanske en smaksak. Mitt råd är att testa först, köpa sen. Lycka till.

Postat

En vän till mig blev riktigt besviken på kompabiliteten i 4:an när det visade sig att Steinberg har en helt ny vst-standard och många pluggar som han använt i 3:an var nu helt oanvändbara.

Ni får rätta mig om jag har fel, detta var ett tag sedan och det kanske är fixat nu, jag kör PTLE själv så jag hänger inte med i cubasesvängarna, men det kan vara värt att kolla upp precis all kompabilitet innan du köper något. Och det gäller ju såklart vilket program man än väljer, det finns alltid något i det finstilta...

Postat

Använder inte cubase och jag har ingen aning om hur det fungerar på en mac. Cubase är förmodligen det viktigaste programmet för att det behärskar så överdjävligt mycket plus att det har en stor användarbas. Stor användarbas ger många möjligheter att utbyta idéer plus att man kan lära sig oerhört mycket bara genom att söka på nätet. Räkna aldrig bort Cubase. Cubase är förmodligen det bästa du kan vällja om du andvänder både Mac och Pc.

Har själv användt både pro tools och Cakewalk. Det förstnämda passade mig bra som gammal musiker men eftersom jag inte vill lägga hur mycket pengar som helst på att göra musik plus att jag aldrig mer kommer att köra piratvara så går det bort. Antagligen minst piratvara angående TDM och Pro Tools och det är bra. Men dom stänger ute mycket av världen för att dom är så låsta till egna lösningar.

Jag är en Liveanvändare och om du använder Mac borde du kolla på det. Annars tycker jag att Sonar 6 verkar vara allt man behöver. Om jag skulle börja om skulle jag helt klart titta på Sonar.

Behöver du som jag jobba med komposition och låtideér Ableton Live. Annars är Cubase kungen ett mer kompetent + användarbas hittar du inte även om du måste gå över till pc.

Har glömt logic då jag inte har någon erfarenhet av detta av står jag.

Tror dock inte att aple kommer att göra så mycket mer än Itunes i framtiden då det gäller ljud.

Nu är det 64 bitar som gäller och då menar jag inte operativ. Det handlar om ljud precis som det hanlade om bild för 10 år sedan. Är en gedigen Microsoft hatare men dom enda som adresserar våra behov idag är Gates och Company.

Postat

Tjena Nanok,

Jag skulle rekomendera Motu Digital Performer om jag körde Mac.

http://www.motu.com/products/software/dp/

Min bror har kört det i många herrans år i pro-samanhang för radio

och tv. Det är som vanligt med DAW:ar i Sverige, Cubase rules everywhere

eller Logic. Men det finns många bra DAW:s som är så mycket bättre.

Själv så gick jag över från Cubase 4 till Sonar PE, och skulle jag köra

Mac så är mitt svar enkelt DP.

Postat
Annars tycker jag att Sonar 6 verkar vara allt man behöver. Om jag skulle börja om skulle jag helt klart titta på Sonar.

Instämmer i att Sonar är ett alldeles förträffligt program, men det finns (tyvärr) enbart till PC.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.