DrSlim (oregistrerad) Postat 25 maj 2007 Dela Postat 25 maj 2007 Jag använder ProTools 7.1 och Digi002r med en Intelbaserad Mac. Under en längre tid har jag försökt få till bra elgitarrljud som känns naturliga. Jag har mickat upp (mestadels med SM57) mina förstärkare i rummet, använt isoleringsbox och även kört dyra rörpreamps med högtalarsimulering line in. Dock utan att någonsin fått till bra ljud på inspelningarna (eller i lyssning från Ljudkortet). Rent ljud är lögn i helvete att få att låta snyggt. De distade ljuden, vilka kan låta väldigt snygga i rummet, låter bara surrigt digitala i lyssning och på inspelning. Vad är felet? Jag har börjat fundera på om det är ljudkortets preamps som inte håller måttet. Behöver jag ytterligare någon preamp mellan (exempelvis) SM57:an och digi002r? Andra instrument - exempelvis bas, ackustisk gitarr (genom kondensatormick), percussion, munspel och sång - låter hur bra som helst när jag spelar in dem. Någon med samma erfarenheter? Förslg till lösning? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mrbjoorn Postat 25 maj 2007 Dela Postat 25 maj 2007 Hur har du placerat Sm57'an då? Hur man placerar gör extremt stor del av hur ljudet låter. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrSlim (oregistrerad) Postat 25 maj 2007 Dela Postat 25 maj 2007 Jodå. Det känner jag till. Jag har testat med alla möjliga mikrofonplaceringar. Och med ett flertal olika stärkare. Det är som förgjort. De prylar som låter underbart bra när jag spelar i någon annan studio låter skit hemma hos mig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ludgo-Pelle Postat 25 maj 2007 Dela Postat 25 maj 2007 Vilket avstånd och vinkel har du haft på mickplaceringen? Hur stort är ditt rum och hur väl ljuddämpat är det? Var är stärkaren/högtalaren placerad.....i ett hörn, mitt på en vägg och alldeles intill eller en bit ifrån, mitt i rummet eller vad? Vad är det för stärkare/högtalare? Det är väldigt svårt att svara på din fråga för det är ju en mängd faktorer som påverkar. Rummet t.ex. har ju en väldigt stor påverkan. Däremot så kan jag direkt säga att man med en Digi 002 R kan få en fullständigt professionell ljudkvalitet ur den! Vad det handlar om är all den egna hanteringen innan och efter Digi 002:an. Att du får en "surrig" dist kan kanske bero på att du har för mycket dist inställt på din stärkare. Ofta så behöver man inte ha så mycket dist inställt på stärkaren för att micken ska uppleva den som "snygg". Tvärtom så är det vanligt att för mycket dist resulterar just i ett surrigt sound. Det behöver inte vara så i just ditt fall, men det är alltså inte alls osannolikt att det kanske är så. Du får prova dig fram även med detta. Gärna i kombination med att placera din SM 57 rakt in mot högtalarkonets mittpunkt och så pass nära att micken nästan snuddar högtalarens skyddstyg. Börja med den placeringen, för där har du en mycket bra utgångspunkt att utgå ifrån om du sedan behöver flytta på micken. Testa också att inte blåköra volymen på maxhållet till, utan kör med en rätt "lagom" mediumvolym (vad nu det är för något??). Det handlar ju om att hitta en bra mix mellan placering och dina inställningar på din gitarr och stärkare mm., men din SM 57 och Digi 002 R räcker och blir över utan någon som helst tvekan! Hälsningar: Ludgo-Pelle Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrSlim (oregistrerad) Postat 25 maj 2007 Dela Postat 25 maj 2007 Vilket avstånd och vinkel har du haft på mickplaceringen?Hur stort är ditt rum och hur väl ljuddämpat är det? Var är stärkaren/högtalaren placerad.....i ett hörn, mitt på en vägg och alldeles intill eller en bit ifrån, mitt i rummet eller vad? Vad är det för stärkare/högtalare? Det är väldigt svårt att svara på din fråga för det är ju en mängd faktorer som påverkar. Rummet t.ex. har ju en väldigt stor påverkan. Däremot så kan jag direkt säga att man med en Digi 002 R kan få en fullständigt professionell ljudkvalitet ur den! Vad det handlar om är all den egna hanteringen innan och efter Digi 002:an. Att du får en "surrig" dist kan kanske bero på att du har för mycket dist inställt på din stärkare. Ofta så behöver man inte ha så mycket dist inställt på stärkaren för att micken ska uppleva den som "snygg". Tvärtom så är det vanligt att för mycket dist resulterar just i ett surrigt sound. Det behöver inte vara så i just ditt fall, men det är alltså inte alls osannolikt att det kanske är så. Du får prova dig fram även med detta. Gärna i kombination med att placera din SM 57 rakt in mot högtalarkonets mittpunkt och så pass nära att micken nästan snuddar högtalarens skyddstyg. Börja med den placeringen, för där har du en mycket bra utgångspunkt att utgå ifrån om du sedan behöver flytta på micken. Testa också att inte blåköra volymen på maxhållet till, utan kör med en rätt "lagom" mediumvolym (vad nu det är för något??). Det handlar ju om att hitta en bra mix mellan placering och dina inställningar på din gitarr och stärkare mm., men din SM 57 och Digi 002 R räcker och blir över utan någon som helst tvekan! Hälsningar: Ludgo-Pelle Ja, jag tycker ju att jag har prövat det mesta. Saken är den att jag inte får till det vare sig jag har mycket eller lite dist, hög eller låg volym. Sen kan jag komma till någon annans studio för att göra ett pålägg och då låter det plötsligt skitbra. Jag funderar på om jag skulle ha någon EQ mellan mick och digi002r. Vad tror du? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ludgo-Pelle Postat 25 maj 2007 Dela Postat 25 maj 2007 Nej, du ska inte behöva ha någon EQ mellan micken och Digi 002:an. Det ska räcka med att du lägger EQ i Protools efter det att gitarren är inspelad. Om din mick är felfri och att du får bra ljud i andra studios med samma gitarr och förstärkare/högtalare så är jag nog rätt säker på (till 95 %) att ditt ljud beror på antingen ditt rum eller på din hantering någonstans i ljudkedjan. Du har inte svarat på hur du placerar din stärkare och på mina frågor om rummet. Dessa saker har många gånger en mycket större betydelse än vad många tror. Det allra vanligaste "felet" är handhavendet med hur man ställer in gitarr/stärkare, hur och var man placerar sin högtalare och mick någonstans, och hur man hanterar kompressor och EQ. Men sedan är det nog just detta med rummets utformning och akustik som också är bland de vanligaste orsakerna till att man inte få det ljud som man vill ha. Någonstans här i denna kedja ligger nog ditt problem tror jag. Är nog tämligen säker på att det är så. Det allra mest troliga som du bör lägga mest tid på är själva handhavandet. Tänk också på att du får en rätt kraftig bashöjning om du placerar högtalaren i ett av rummens hörn. En placering mer mot väggens mitt och minst 75 cm ut från väggen ger ett mer neutralt ljud som ger mer rättvisa efter hur du ställer in din stärkare. Var du ställer din högtalare någonstans kan också påverka hur det låter genom golv/tak/väggar i händelse att du bor i lägenhet, men det här bör ge något mindre risk för störningar med tanke på en förminskad bas jämfört med om du har den i ett hörn. Men återigen så kan du utan någon som helst tvekan lita på till fullo att din mick och din Digi 002R är mer än tillräckligt bra för att de ska kunna leverera en professionell ljudkvalitet av yppersta toppklass!! Om man hanterar hela ljudkedjan helt rätt. Orsaken till att jag verkligen vill poängtera detta är för att det dels är helt sant, dels för att du inte ska behöva ens tänka tanken att behöva köpa kompletterande utrustning (för den här sakens skull i varje fall) och dels för att du ska lägga din tid och energi på själva grundproblemet som med så gott som all säkerhet alltså är rummet och/eller framför allt handhavandet. Har du något mixerbord eller annan extern utrustning mellan micken och din Digi 002:a? Hälsningar: Ludgo-Pelle Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
octavarium72 Postat 25 maj 2007 Dela Postat 25 maj 2007 Varför inte ta den enkla vägen o använda Demonizer eller Womanizer? End of trouble 😏 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrSlim (oregistrerad) Postat 25 maj 2007 Dela Postat 25 maj 2007 Okej Ludgo-Pelle, det blir till att fortsätta med experimenterandet då... Tackar för dina synpunkter och tips. Förresten, är det större chans att få ett neutralt ljud om man har mycket luft bakom micken? Rummet jag spelar in i är litet men har en ganska behaglig akustik. Sång brukar låta mycket bra utan att behöva processas i nämnvärd omfattning. Jag har i regel inte någon utrustning mellan micken och Digi002:an. Någon gång kör jag en rörkompressor emellan då jag kör lite cleanare ljud. Med största sannolikhet så har du helt rätt i att det inte är grejerna det är fel på. Jag får fundera ett par varv till på detta med handhavandet. Det är bara så enerverande att just gitarr, mitt huvudinstrument, är det jag inte får att låta bra hemma. Allt annat jag spelar in låter helt okej. Tack för att du tog dig tid att svara! /Björn Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ludgo-Pelle Postat 26 maj 2007 Dela Postat 26 maj 2007 Förresten, är det större chans att få ett neutralt ljud om man har mycket luft bakom micken?Rummet jag spelar in i är litet men har en ganska behaglig akustik. Sång brukar låta mycket bra utan att behöva processas i nämnvärd omfattning. Jag har i regel inte någon utrustning mellan micken och Digi002:an. Någon gång kör jag en rörkompressor emellan då jag kör lite cleanare ljud. Med största sannolikhet så har du helt rätt i att det inte är grejerna det är fel på. Jag får fundera ett par varv till på detta med handhavandet. Det är bara så enerverande att just gitarr, mitt huvudinstrument, är det jag inte får att låta bra hemma. Allt annat jag spelar in låter helt okej. Tack för att du tog dig tid att svara!/Björn Det är lite svårt att svara med bestämdhet att det blir bättre ljud om du har luft bakom micken. Jag tror att du kan behandla din mickplacering och placeringen av stärkaren/högtalaren på ett "normalt" sätt då du tydligen har en rätt behaglig akustik. Alltså: gärna vid mitten av en vägg och 75-100 cm ut från vägg. Sedan mickar du så som jag beskrev det tidigare. Resten av akustiken är nog okay får jag uppfattningen om, även om rummet naturligtvis inte är lika optmalt som i en proffsstudio. Men så bra behöver man heller inte ha det för att man ska lyckas få till ett överdängar-bra ljud. Ett större rum är visserligen oftast att föredra eftersom ljudvågorna behöver en viss yta och längd och även höjd för att svänga fritt och naturligt. Ju mindre rum desto mer ansträngt jobbar ljudvågorna och är rummet superlitet...typ en garderob så har ljudet svårt att ta vägen någonstans. Ditt rum må vara lite även om du inte nämner hur litet, men jag får likförbannat den uppfattningen att den antagligen duger gott. Men jag vågar slå vad om flera tusenlappar att en erfaren och kunnig ljudtekniker skulle kunna få ett jättebra ljud med dina förutsättningar! Här ligger det dock ett litet dilemma....vadslagning är ju förbjuden i lag! 😆 Nåja...du fattar vad jag menar i alla fall... Jag har full förståelse för din frustration över att du inte får till ljudet på det som är just ditt huvudinstrument! Inget konstigt med det. Men....till ditt försvar och som en eventuell liten tröst så ska du veta det att det faktiskt inte är så lätt att skruva till ett bra sound!Trots att det är ditt huvudinstrument alltså. Det finns oftast rätt många orsaker till det, men en av orsakerna brukar vara det att det tar rätt lång tid innan man lär sig hur allting hänger ihop, hur micken och övrig utrustning "hör" ditt gittarsound, för anläggningen "hör" och reagerar annorlunda än vad ditt öra gör. Man måste försöka lyssna och "höra" som micken och den övriga anläggningen uppfattar det hela. Det tar tid att klara av det och för att lyckas så är det enbart att ratta, flytta och ratta igen som gäller. Till slut hittar man knorren och hur man ska göra. Erfarenhet kan man kalla det för. Genvägar finns tyvärr inte. Man kan koppla in en del andra apparater, men det är inte alls samma sak och det är heller ingen lösning på problemet. Bara en ersättning då möjligen. Det tycker jag är en metod som gör att man inte utvecklas på samma sätt om du frågar mig eftersom det är lite att smita från svårigheten. Men visst....det beror ju på vilka ambitioner man har och intresse. Men om du jobbar tillräckligt länge och mycket med det här att själv kunna ratta fram det du vill ha så kommer du nog att känna dig förbaskat nöjd sedan plus att du antagligen kommer få en stor kick av att du alltid fortsättningsvis får det du vill ha! Jag hoppas att du inte ser mina inlägg här som enbart några svar....hoppas att du också ser det som en liten uppmuntran till att du ska jobba manuellt med ditt sound, för återigen så kommer du att få mångdubbelt med glädje och nytta tillbaka med tiden! Ett tips till: Ibland är det så att man kan få ett instrument att låta bättre genom att ratta på ett eller flera andra instrument. Örat kan man lura mycket om man vill! Ett sådant exempel är att se till så att t.ex. basfrekvenser inte krockar med andra basfrekvenser med andra instrument. Se alltså till att skära bort onödiga frekvenser, inte minst i basregistret alltså, så att du ger "plats" åt de basfrekvenserna som är viktiga och som verkligen fyller en relevant funktion. Då ger du luft och plats för alla instrument att verkligen få sin plats istället för att de slåss om samma utrymme och bara krockar med varandra. Kontentan är att det är lätt att stirra sig blind på ett enda instrument (det som man för stunden jobbar med), men att man även måste se/höra helheten. Det är lätt att glömma bort detta när man har fastnat i ett ljudproblem på ett visst instrument och då gäller det att göra sig påmind om det här så at man "vaknar" till lite och är uppmärksam på det som finns runt omkring. Alltså den övriga ljudbilden. Det är ju trots allt så att det också är helheten som skapar ett sound och inte enbart det enskilda instrumentet! Okay, hoppas att du i varje fall har fått lite av nytta här, men det är ju bara fråga på om du undrar över någonting mer. Det är väl det som forumet är till för gissar jag! 😉 Och om frågan är just mig övermäktig så finns det andra som nog kan ge bra svar i så fall. Ha det så bra länge och lycka till! Hälsningar: Ludgo-Pelle Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrSlim (oregistrerad) Postat 26 maj 2007 Dela Postat 26 maj 2007 Ja, man får väl nollställa huvudet och kämpa vidare då... Någon vadslagning blir det i alla fall inte frågan om. 😆 Vi får väl se. Jag kanske återkommer med länkar till ljudklipp om (när) jag så småningom hittar rätt. Ha det /Björn Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bjornen Postat 26 maj 2007 Dela Postat 26 maj 2007 Ja, man får väl nollställa huvudet och kämpa vidare då... Någon vadslagning blir det i alla fall inte frågan om. 😉Vi får väl se. Jag kanske återkommer med länkar till ljudklipp om (när) jag så småningom hittar rätt. Ha det /Björn nu har jag bara skummat tråden och använder för det mesta amplitube.men.....är du säker på att din sm57 är på topp ?? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ludgo-Pelle Postat 26 maj 2007 Dela Postat 26 maj 2007 Ja, ett ljudklipp ser jag fram mot...det skulle vara jättekul att få höra! Hälsningar: Ludgo-Pelle Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
slaptap Postat 26 maj 2007 Dela Postat 26 maj 2007 De prylar som låter underbart bra när jag spelar i någon annan studio låter skit hemma hos mig. Skummat tråden som hastigast och hittar inget om din lyssning (monitors, HiFi-högtalare, lurar, etc?). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrSlim (oregistrerad) Postat 26 maj 2007 Dela Postat 26 maj 2007 De prylar som låter underbart bra när jag spelar i någon annan studio låter skit hemma hos mig. Skummat tråden som hastigast och hittar inget om din lyssning (monitors, HiFi-högtalare, lurar, etc?). AKG 240 och ett par väldigt enkla Yamaha monitors. Men det är inte där problemet ligger. Som jag har skrivit tidigare i tråden så låter andra instrument, och sång, helt okej i lyssningen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Christoffer Bergfors Postat 6 juni 2007 Dela Postat 6 juni 2007 Låter det "korrekt" om du sjunger i din 57 så sitter problemet i/mellan gura-kabel-stärkare. Med andra ord, att ratta ett bra ljud för inspelning är inte samma som att ratta ett bra ljud i ett dassigt rum när jag spelar 2m från stärkaren. Bara att skruva på stärkarn och jobba med mikrofonplacering. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
frejan (oregistrerad) Postat 9 juni 2007 Dela Postat 9 juni 2007 (redigerat) Hej! Du säger att det låter underbart hos andra när du spelar in. Två frågor: Har ni exakt samma konfiguration och grejor då? D.v.s. samma mick, liknande placering av förstärkare och mick, samt samma ljudkort/preamps? Hur har det gått? Mvh F Redigerat 9 juni 2007 av frejan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrSlim (oregistrerad) Postat 12 juni 2007 Dela Postat 12 juni 2007 Hej! Du säger att det låter underbart hos andra när du spelar in. Två frågor: Har ni exakt samma konfiguration och grejor då? D.v.s. samma mick, liknande placering av förstärkare och mick, samt samma ljudkort/preamps? Hur har det gått? Mvh F Nej, inte samma konfiguration och grejer i fråga om ljudkort och preamps. Vad jag menade var att mina gitarrer och stärkare låter bra hos andra med ungefär likvärdig utrustning. Hur det har gått? Jo, tack lite bättre faktiskt. Långt ifrån framme, men en bra bit på väg. Jag var på väg att ge upp ett tag, men faktiskt tack vare en del kloka inlägg härifrån så tog jag mig samman och fortsatte ratta, flytta mickar, ändra inställningar på stärkare, m.m m.m. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Desecrated Postat 12 juni 2007 Dela Postat 12 juni 2007 Testa att line:na förstärkaren och se om du får bra ljud den vägen. Testa med en annan mic. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 12 juni 2007 Dela Postat 12 juni 2007 Skummade tråden som snabbast. Jag brukar göra såhär, Flytta micken till alla ställen jag kan. lyssna på stärkaren där jag har placeringen, inte där jag står och spelar alltså. Om det inte funkar så brukar jag hitta problemet i nån vägg eller liknande. Har till och med en gång hittat problemet i en färg som en vägg hade som fick mig att inte tycka om ljudet, fast då var det sång jag skulle spela in. Ditt rum? är det mycket hörn och liknande där? Dessa kan ställa till ljudet ibland. Glöm alrdig rummet fu spelar in i, för vad jag kan se så är det också något som skiljer sig stort från de andras studios och din. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.