Jump to content
Annons

Sjukintyg från 8:e dagen


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

När man är borta minst 8 dagar från arbetet ska man kunna visa upp sjukintyg från den 8:e dagen. Jag har nu varit borta mer än 8 dagar och fick vid läkarbesöket den 8:e dagen ett sjukintyg.

Min fråga nu är: Ska det som första sjukdag på sjukintyget stå: den allra första sjukdagen (dag 1) eller den dag som man söker hos läkaren (dag 8)? Dvs. vad jag egentligen undrar är: kommer jag att förlora pengar för den första veckan när perioden är längre än 7 dagar, om det står som första sjukdag, dag 8?

Sjukperioden sträcker sig över två löneperioder och jag har nämligen inte fått någon ersättning, dvs. sjukpenning, för dag 2 (dagen efter karensdagen), i föregående löneperiod... Eller måste man visa upp sjukintyget först? Och där står ju dag 8 som första sjukdag...

Lönebeskedet kom idag och nu är det fredag och ingen svarar.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du har alltid möjlighet att sjukskriva dig själv i en vecka utan läkarintyg (om det inte står annat i ditt anställningsavtal), så det är i normalfallet från dag 8 som läkarintyget ska vara daterat.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Du har alltid möjlighet att sjukskriva dig själv i en vecka utan läkarintyg (om det inte står annat i ditt anställningsavtal), så det är i normalfallet från dag 8 som läkarintyget ska vara daterat.

* Och när ska Försäkringskassan ha ett sjukintyg också? Är det en kopia av sjukintyget för dag 8-14 eller är det ännu senare sjukintyg om sådant skulle bli aktuellt? Läkaren nämnde att jag ska göra en kopia av det jag fick av honom, till Försäkringskassan. Men jag trodde arbetsgivaren betalade för de första 3 veckorna?

* Och när man har en tills vidareanställning som förlängs successivt, hur skulle det bli om det gick så illa att man blev långtidssjukskriven? Är det Sociala då som gäller eller Försäkringskassan? Det är ju ingen fast tjänst.

🙂

Har aldrig haft sjukintyg i hela mitt liv förut...

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Du har alltid möjlighet att sjukskriva dig själv i en vecka utan läkarintyg (om det inte står annat i ditt anställningsavtal), så det är i normalfallet från dag 8 som läkarintyget ska vara daterat.

* Och när ska Försäkringskassan ha ett sjukintyg också? Är det en kopia av sjukintyget för dag 8-14 eller är det ännu senare sjukintyg om sådant skulle bli aktuellt? Läkaren nämnde att jag ska göra en kopia av det jag fick av honom, till Försäkringskassan. Men jag trodde arbetsgivaren betalade för de första 3 veckorna?

* Och när man har en tills vidareanställning som förlängs successivt, hur skulle det bli om det gick så illa att man blev långtidssjukskriven? Är det Sociala då som gäller eller Försäkringskassan? Det är ju ingen fast tjänst.

🙂

Har aldrig haft sjukintyg i hela mitt liv förut...

:musik

Långtidssjukskriven har jag aldrig varit, men min sambo var det innan hon blev förtidspensionerad, så jag frågar henne i kväll, om ingen annan har hunnit komma med svaret innan dess...

Om sjukskrivningen förlängs, så får du sjukpenning tills den sjukskrivande läkaren tycker att du inte är sjuk längre, så det bör inte bli soc förrän efter sjukskrivningens slut i så fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Läste info på Försäkringskassans sida nu. De första 14 dagarna kallas det sjuklön och den får man från sin arbetsgivare. Det är först därefter som det kallas sjukpenning, vilken betalas ut av Försäkringskassan. Nyheter för mig och en del andra också kanske.

Sedan finns ett förslag som ska gälla från 1:a januari 2008 om att sjukintyg ska kunna krävas redan från allra första sjukdagen. Det verkar också som om vissa företag tillämpar detta redan idag via sina skrivna kollektivavtal. Som det är nu så krävs sjukintyg fr.o.m. dag 8, vilket också Claes nämnde.

Min arbetsgivare säger att jag ska anmäla min sjukfrånvaro även till Försäkringskassan redan från första dagen, medan Försäkringskassan blev lack förra gången jag var sjuk och skällde ut mig bara för att jag ringde in om detta och sa att jag inte ska ringa dit mer, att det är min arbetsgivare som ska betala ut sjuklön. Sedan drämde på på luren den gången.

På Försäkringskassans sida står det:

Du som inte har rätt till sjuklön kan få sjukpenning från Försäkringskassan. Den första dagen i sjukperioden betalas ingen ersättning ut, den kallas karensdag. Du kan också få sjukpenning när du varit sjuk i 14 dagar och inte längre får sjuklön från arbetsgivaren. Det är Försäkringskassan som bedömer om du har rätt till sjukpenning.

Detta leder till ett antal följdfrågor:

* Är det de första 14 dagarna som man har haft sjuklön från arbetsgivaren som avses, eller är det de första 14 dagarna i sjukperioden överhuvudtaget? När denna vecka är över har jag ju egentligen varit sjuk i 17 dagar...om man räknar med fredag, lördag, söndag vecka 1, men de dagarna skulle jag ju inte jobba. [Jag har alltså varit sjuk tre dagar i slutet av ve 1, hela ve 2 och ve 3.]

* Räknar man kalenderdagar eller tänkta arbetade dagar? Dvs. om man jobbar 3 dagar i veckan bara, kan man ha sjuklön en längre tidsperiod då, knappt 5 veckor, tills det är 14 arbetsdagar man fått sjuklön för? Man får ju bara sjuklön för sina arbetade dagar, inte de lediga dagarna.

* Kan jag säga att fredagen vecka 1 då jag var ledig är min karensdag, eller måste karensdagen avse första dagen jag skulle jobba?

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Varför frågar man om sådant på en musi/tekniksite??? (men det är ju typiskt dina offtopictrådar)

Ring f-kassan för helsike!!!

🙂

Just för att det är OFF TOPIC!

Förresten, hur ska Försäkringskassan kunna veta varför jag inte fått sjuklön av min arbetsgivare?? Och arbetsgivaren tycks inte svara idag.

🙂

Här, saxat från Inledningsanförandet i denna avdelning Utanför ämnet av redaktören Olsberg:

Här kan vi diskutera sådant som inte har med musikskapande att göra, lite som ett avskilt chattrum som är just utanför ämnet. Värt att notera:

1. Inga inlägg i detta forum visas på sajtens förstasida.

2. När du postar här så kommer det inte öka siffran för dina totala antal inlägg. Anledningen är enkel: det här är ett musikerforum och om man triggas av att ha många inlägg bakom sig så ska det handla om musikskapande - och således inte ligga under "Utanför ämnet"

.björn.

🙁

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
det är uppe förslag om att det ska vara sjukintyg från första dagen fr.o.m. 1 jan -08 (tror jag det var)

Jepp, som jag skrev.

DESSUTOM:

Fick idag veta att jag bara kan få sjuklön från min arbetsgivare i 14 dagar max och därefter inte ett nickel från varken arbetsgivare eller Försäkringskassan, eftersom det bara är en tillsvidareanställning. Min anställning sträcker sig aldrig mer än 14 dagar i stöten. Så det blir inget från Försäkringskassan eller AF (A-kassan) heller, eftersom jag är sjuk. Och inget från Soc heller om jag har tillgångar... Lös den knuten om ni kan!!!

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

det är uppe förslag om att det ska vara sjukintyg från första dagen fr.o.m. 1 jan -08 (tror jag det var)

Jepp, som jag skrev.

DESSUTOM:

Fick idag veta att jag bara kan få sjuklön från min arbetsgivare i 14 dagar max och därefter inte ett nickel från varken arbetsgivare eller Försäkringskassan, eftersom det bara är en tillsvidareanställning. Min anställning sträcker sig aldrig mer än 14 dagar i stöten. Så det blir inget från Försäkringskassan eller AF (A-kassan) heller, eftersom jag är sjuk. Och inget från Soc heller om jag har tillgångar... Lös den knuten om ni kan!!!

🙂

:musik

Fan vilken knipa du verkar vara i 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
det är uppe förslag om att det ska vara sjukintyg från första dagen fr.o.m. 1 jan -08 (tror jag det var)

Jepp, som jag skrev.

DESSUTOM:

Fick idag veta att jag bara kan få sjuklön från min arbetsgivare i 14 dagar max och därefter inte ett nickel från varken arbetsgivare eller Försäkringskassan, eftersom det bara är en tillsvidareanställning. Min anställning sträcker sig aldrig mer än 14 dagar i stöten. Så det blir inget från Försäkringskassan eller AF (A-kassan) heller, eftersom jag är sjuk. Och inget från Soc heller om jag har tillgångar... Lös den knuten om ni kan!!!

🙂

:musik

Fan vilken knipa du verkar vara i 😆

Men... jag läste nu själv här på Nätet att VARJE ARBETSTAGARE i Sverige har rätt till sjukpenning från dag 15 till dag 360, så jag ska kontakta Försäkringskassan själv för att fråga om det imorgon. Litar inte på vad andra säger... om Försäkringskassan. Då måste ju även de med tillsvidareanställning inräknas.

😕

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

det är uppe förslag om att det ska vara sjukintyg från första dagen fr.o.m. 1 jan -08 (tror jag det var)

Jepp, som jag skrev.

DESSUTOM:

Fick idag veta att jag bara kan få sjuklön från min arbetsgivare i 14 dagar max och därefter inte ett nickel från varken arbetsgivare eller Försäkringskassan, eftersom det bara är en tillsvidareanställning. Min anställning sträcker sig aldrig mer än 14 dagar i stöten. Så det blir inget från Försäkringskassan eller AF (A-kassan) heller, eftersom jag är sjuk. Och inget från Soc heller om jag har tillgångar... Lös den knuten om ni kan!!!

😆

:musik

Det låter mer som om du har en visstidsanställning än en tillsvidareanställning! Tillsvidareanställning löper tills man själv säger upp sig eller blir uppsagd eller nåt...

Jag har ju själv en tillsvidareanställning och det betyder att jag har en fast anställning..iaf där jag jobbar.

Du borde nog undersöka ordentligt vad det står i ditt anställningsavtal..det låter mycket underligt att ha en anställning som bara löper för 14 dagar...men det finns säkert den varianten också! Om du tillhör något fackförbund så kontakta dem!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...