Jump to content
Annons

Hjälp, jag har köpt en dyr musikdator!


Assar

Recommended Posts

För några veckor sen köpte jag en Frost P40.

Det finns naturligtvis billigare datorer att köpa, men jag är inte intresserad av att meka och den är ju känd för sin prestanda och att den är tyst.

I nummer 11/2006 av MM (konkurrent, jag vet) recenserades datorn. Där skrev testaren bl a:

"Det första jag slås av är att ACM-P40 är mycket tyst"

Well, det första JAG slogs av när jag slog på den är att den väsnas. Det är ett obehagligt brummande med svag och långsam LFO på volymen som kryper ända in i märgen efter en stund. Om jag trycker händerna mot chassit kan jag få den att tystna till en rimlig nivå.

Det är nånting i datorn som vibrerar och sätter övre delen av chassit i svängning.

Jag kontaktade affären dagen efter jag fick hem datorn och fick ett rätt bra bemötande.

De fixade så jag kunde lämna in datorn till Luthman senare samma dag, som en snabbväg istället för att ta omvägen via affären.

Nån vecka senare fick jag besked från affären att Luthman/Frost inte kunde hitta något onormalt med datorn, att ljudvolymen håller sig inom en rimlig nivå.

Ändå erbjöd de mig en gummiupphängning av hårddiskarna för enbart materialkostnaden, vilket jag tackade ja till. Allt för att få tyst på den.

Drygt 2 veckor och 1500 kr senare så har jag nu fått tillbaka datorn och konstaterar att den låter lika mycket fortfarande!

Det är för mig ett mysterium hur Luthman/Frost kan säga att ljudnivån är okej. Kan de ens ha lyssnat på den? Eller håller jag på att bli galen?

Jag har försökt efterlikna ljudet med en synt. Det låter ungefär så här.

Vad göra?

Att ha kvar datorn känns inte som ett alternativ. Jag skulle aldrig använda den och den har ändå kostat Många Sköna Slantar, min dyraste investering näst bilen och lägenheten.

Ska jag ta upp diskussionen med affären igen, bara för att få höra att det inte alls är nåt konstigt med datorn?

Stå på mig eller annars försöka häva köpet?

Jag tycker det är väldigt märkligt att en dator i den här prisklassen, och som marknadsförs som "tyst", ska låta så här.

Det måste vara nåt fel på den, men Luthman/Frost hävdar ju att den ska vara så här.

Jag vet inte vad jag ska tro ...

😄

Det här är ingen bra reklam för Frost, men jag är inte ute efter att dissa dem.

Jag vill bara ha en dator med bra prestanda och acceptabel ljudnivå. Ska det vara så förbaskat svårt?

Och, nej, jag vill inte ha en Mac.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja det är ju inte acceptabelt alls. Inte när du lagt ut så pass mycket pengar på en dator för att slippa strul. Du får väl helt enkelt lämna tillbaks den och kanske vända dig till något annat företag. Forrs Technologys verkar ju göra rätt scyssta datorer. Att dom sen är lite billigare och har lite extra saker jämfört med en Frost i samma prisklass gör det ju inte sämre. Om Frost/Luthman fortsätter att ignorera det du tycker är ett problem så tycker jag definitivt du ska lämna tillbaks den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Har du kollat datorns buller på olika platser i rummet?

Kan det vara någon form av självsvängning som fortplantar sig någonstans som t.ex. ett bord, ett golv eller annat?

Om du har kollat detta och att det fortfarande låter likadant så ska du självklart stå på dig! Samtidigt så tror jag att du kan åtgärda detta relativt enkelt eftersom det tydligen räcker att du lägger handen på datorchassit för att den ska bli "lagom" tyst.

Clas Ohlson har en ljuddämpningsmatta som är väldigt bra. Betydligt bättre än de sk. datormattorna...de som oftast är svarta och inte minst väldigt tunna. Skaffa Trolleflex Ljudisoleringsmatta för 198 krClas Ohlsson så kommer du med ganska stor säkerhet få ner bullret en hel del! Du hittar den här: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=256772

Jag har själv den i min dator (aluminium-chassie) och fick min dator mycket tyst på detta sätt. Trolleflex är 12 mm tjock och dämpar även chassiets självsvängning och inte enbart att den dämpar det invändiga bullret. Det är just därför som jag tror att detta skulle vara en bra produkt för din del. En stycken Trolleflex räcker till 4 sidor, tak och golv till en dator. Eller i annat fall....gå på Luthmans igen. Det bästa vore ju om Luthman kunde bekosta denna Trolleflex, men att montera in den sedvanliga svarta och tunna

(men tunga) ljudmattan som datorbutikerna brukar ha tror jag dessvärre inte så mycket på!

De är helt enkelt inte alls lika effektiva som Trolleflex plus att de dessutom är dyrare.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag har testat att flytta runt datorn. Det gör ingen skillnad.

Jag föreslog för affären förra gången jag pratade med dem att de skulle dämpa chassit. Men de menade att man inte kan göra det utan att samtidigt få en värmeisolerande effekt, vilket skulle göra att fläkten började väsnas desto värre. Jag kan inte argumentera emot det.

Att börja meka med datorn själv känns inte intressant, det var det jag ville slippa ...

En konstig sak tycker jag borde vara följande:

Nu är ju hårddiskarna gummiupphängda. Ändå är det nånting i datorn som vibrerar så att resten av datorn sjunger med.

Vad är det som vibrerar? Jag tror inte det är fläkten för det verkar vara nåt som sitter i övre främre delen och fläkten sitter i bakre.

Jag öppnade chassi-sidan och då tystnade ljudet något, men inte helt.

Link to comment
Dela på andra sajter

[...] Ändå är det nånting i datorn som vibrerar så att resten av datorn sjunger med.

Vad är det som vibrerar? Jag tror inte det är fläkten för det verkar vara nåt som sitter i övre främre delen och fläkten sitter i bakre.

Jag öppnade chassi-sidan och då tystnade ljudet något, men inte helt.

Tråkigt att höra. Vad som kan vibrera i datorn är naturligtvis fläktarna och hårddisken/hårddiskarna. Av ditt ljudexempel att döma så förstärks ljudet ibland för att sedan försvagas. Det talar ju för att några vibrationer kommer i självsvängning.

En enkel sak är att - efter att ha laddat ur dig statiskt - försiktigt känna på hårddisken om den vibrerar. Jag har själv haft problem med ett par Samsung-diskar som vibrerar och orsakar ungefär samma ljud som du beskriver. Jag hoppas du hittar felkällan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att börja meka med datorn själv känns inte intressant, det var det jag ville slippa ...

Det ska du inte göra eftersom det påverkar både garanti och support. Vad händer om du lägger en trave böcker ovanpå chassit?

Link to comment
Dela på andra sajter

En enkel sak är att - efter att ha laddat ur dig statiskt - försiktigt känna på hårddisken om den vibrerar. Jag har själv haft problem med ett par Samsung-diskar som vibrerar och orsakar ungefär samma ljud som du beskriver.

Uppriktigt sagt så vet jag inte ens var hårddiskarna sitter.

Är det framtill, nånstans vid CD/DVD-brännaren?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att börja meka med datorn själv känns inte intressant, det var det jag ville slippa ...

Det ska du inte göra eftersom det påverkar både garanti och support. Vad händer om du lägger en trave böcker ovanpå chassit?

Då tystnar den. Inte alltid helt, men alltid något.

Om jag trycker med handen på fram-/ovansidan så känner jag att det fortfarande vibrerar i den, även om vibrationerna i chassit (och därmed det värsta ljudet) dämpas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppriktigt sagt så vet jag inte ens var hårddiskarna sitter.

Är det framtill, nånstans vid CD/DVD-brännaren?

Generellt sett så sitter de framtill och i mitten även om det förståss finns undantag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppriktigt sagt så vet jag inte ens var hårddiskarna sitter.

Är det framtill, nånstans vid CD/DVD-brännaren?

Generellt sett så sitter de framtill och i mitten även om det förståss finns undantag.

Under brännaren sitter 3 st svarta lådor, jag antar att det är de tre hårddiskarna.

Har tagit av mig tofflorna, laddat ur mig både mot element och diskbänk, och känt på de små svarta.

De vibrerar lätt i takt med ljudet. Ska de verkligen göra det om de är gummiupphängda?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att en isolering skulle påverka värmeutvecklingen så himla negativt är ingenting som jag har märkt av i min dator i varje fall.

Jag har mätt upp 35 respektive 33 grader ett flertal gånger på min Core 2 Duo och då har jag verkligen tok-maxat belastningen på CPU:n vid alla dessa mättillfällen! Isoleringen i min dator gjorde att det blev ca. 1 grad varmare än utan isolering.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova först att trycka utanpå chassit, prova sedan att öppna chassit och försök lokalisera varifrån ljudet kommer.

Det kan vara en enda liten skruv som inte är tillräckligt åtskruvad som gör att något vibrerar, kanske en sladd ligger en centimeter fel osv. Sätt något emot och lyssna om brummet försvinner. Hoppas det löser sig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Låter ungefär som min dator låter när jag har en skiva i dvd-spelaren. Bara för att vara på den säkra sidan, det sitter ingen skiva i den va?

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nope. Tänkte också på det, så det är kollat.

Men tack för tipset!

Redigerat av Assar
Link to comment
Dela på andra sajter

Majken har rätt att du inte bör göra några åtgärder själv pga garantin. Eventuell ljudämpning måste du alltså överlåta till Luthman, butiken.

Du har ju testat att dämpa ovansidan på chassiet med dina händer och det blev tydligen bättre. Men har du provat hur det låter om du dämpar sidorna på chassiet? Låter det mer eller mindre av det här vibrationsljudet då?

Det är ju rätt så vanligt att chassien av just aluminium sitter lite löst. Att chassiet glappar alltså. Har man då lite otur så uppstår det vibrationer som låter nästan som självsvängningar. Antingen på sidorna eller på "taket"/ovansidan.

Annars är jag inne på om dina komponenter verkligen sitter så som de ska. Det borde kanske kollas upp och då menar jag allt från nätagget till vad du vill. Men jag hävdar fortfarande att en Trolleflex isolering skulle göra susen och utan risker!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej Assar!

Jag tycker det är rent ut sagt för jäkligt det här! När man investerar vill man ju att det ska fungera. Just det: investerar. Jag tror mycket väl att Luthman har tagit hand om datorn och faktiskt lyssnat på den, men inte funnit att det där ljudet är tillräckligt störande. Vad du nu kan göra är att antingen använda pc:n något fruktansvärt mycket och hoppas att den går sönder, så att du kan få en garantireparation, lite av att hoppas på att det som vibrerar faktiskt byts ut eller sätts fast ordentligt. Eller ännu hellre reklamera datorn och hävda ångerrätten! Få pengarna tillbaka helt enkelt för att du inte vill ha sån skit. Sedan kan fortfarande de i butiken eller annorstädes tycka att "det där lilla brummet med varierande ljudstyrka" är väl inget att bry sig om. Men det ska dom skita i!!!

Att öppna och fixa i datorn själv blir som en sista åtgärd, hämta isåfall hem den RIKTIGA tekniska handboken till pc:n. Sådan kan florera på Nätet eventuellt. Det fanns en sådan Teknisk manual till min HP-laptop på Nätet som jag hämtade hem - en fantastisk bok där det punkt för punkt stod hur man skulle byta varenda liten detalj i pjäsen, ända ned till minsta skruv. Guld värd, den dag garantin inte längre gäller! De 7 handböcker man annars får med till HP går inte att jämföra med den riktiga tekniska handboken på många hundra sidor och våldsamt illustrerad.

Sedan kan man ju fråga sig, hur ska tekniker eller butik veta om du öppnat datorn själv eller inte?!?

REKLAMERA datorn är alltså mitt råd. Pengarna tillbaka innan det är försent!

😊

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har försökt efterlikna ljudet med en synt. Det låter ungefär så här.

Det låter ju helt knasigt att en dator som, i reklamen, säg svara tyst skall låta så där. Jag kan inte föreslå så många fler lösningar än de som redan föreslagits. Men du skulle kunna gå iväg och lyssna på en likadan dator och se om den är tystare än din. I så fall borde garantin falla ut. På Frost säger de nämligen så här:

Noise level

A computer intended for music has to keep as a low

noise level as possible, without compromising coo-

ling. In fact, it should have even better cooling ca-

pabilities than standard solutions for improved sta-

bility.

Och det betyder att om du hittar en Frostdator som håller lägre ljudnivå än din så är det inte den lägsta möjliga.

En annan sak. Du skulle kunna spela in ljudet så att vi kan få höra det riktiga ljudet och inte det härmade. Det kan ge lite mer ledtrådar.

mvh,

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hej Assar!

Jag skulle absolut reklamera denna produkt, du har ju pröjsat för att få det tyst och smidigt etc..

Hur mycket stålar har du egentligen,

[...] // Raderat av admin

It´s up to you boy..deal or no deal... 😊

PS I know more about anything than you DS

Redigerat av Olsberg
Religion har inte med frågan att göra och kan uppfattas som påhopp.
Link to comment
Dela på andra sajter

Lämna tillbaka datorn och kräv pengarna tillbaka, anledning till att du kan häva köpet är bland annat incorrect marknadsföring (datorn är inte tyst nog som dom utger den för att vara)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade absolut lämnat tillbaks den. Redan vid det skedet när dom erbjöd dig gummiupphängnigar skulle du ha sagt att det är inte det du har betalat för och att det är absolut inte ok att i efterhand försöka korrigera en produkt på dom premisserna. Det liknar snarare ett dåligt skämt än ett seriöst företag som gör något sådant.

Att du sedan har lagt ner ytterliggare tid och energi på att lokalisera ljudet och försöka hitta olika hemmalösningar för att bli av med ljudet är helt oacceptabelt.

Transaktionen och tanken är ju mycket enkel. Du ger pengar för att få en utlovad produkt, när produkten sedan inte håller måttet så måste du kräva pengarna tillbaks omedelbart, allt annat är inte rätt.

Jag har själv varit i en del dispyter av den här typen, dock aldrig med Luthman/Frost, men principen är ju densamma. Kundmakten är större än man kan tro, och detta vet alla seriösa företag. Den som kräver sin rätt får oftast igenom sina krav. Det är trots allt lönsammare för ett företag i längden att ge efter då och då än att samla på sig missnöjda kunder, men det är upp till dig att få dom att förstå att det är hos dom som felet ligger.

Stå på dig och reklamera genast hela datorn och begär pengarna tillbaks.

Hoppas det ordnar sig.

/Cliff.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det jättetrist när man inte är nöjd med en produkt som dessutom kostar en hel del! Och Frost kostar ju extra mycket mer. Inte för att det är en så mycket bättre dator utan mer för att en särskild form av service-garanti ingår. Ett av problemen eller svårigheterna är ju att ljud och ljudvolymer är så relativa....Assar kanske upplever den som bullrig menar Essar upplever den som tyst. Därför vore det allra bästa att jämföra Assars dator med en likadan Frost-dator. Men i så fall måste detta göras som ett A/B-test....dvs. att båda datorerna står bredvid varandra vid samma tillfälle. Då får man ju fram hur pass stor avvikelsen i ljudet är och om det ens finns någon avvikelse.

Om det inte finns någon avvikelse så är det som jag ser det bara att sätta igång att dämpa ner det störande ljudet eller att byta dator. Men att byta dator känns ju helt onödigt, för det går säkert att få ner bullret till rimliga nivåer. Om avvikelse finns och att den är inom rimliga nivåer så kommer Luthman med ganska stor säkerhet att åtgärda detta tror jag.

Vad man däremot inte ska göra är att bara ge upp. Låt Luthman, butiken eller Frost själva göra ett A/B-test på datorn och var själv närvarande när detta görs för i annat fall kan testet sluta med tomma ord som inte är värt någonting! Om man är närvarande själv så kan ingen påstå att testet är gjort utan att det verkligen är det och om båda parter har fått höra jämförelsen på ljudvolymen så vet alla vad man pratar om. Ingen kan då snacka bort den andra.

Genom att lämna in datorn på det här sättet så får du Assar antagligen ett mycket snabbare slut och lösning på ditt problem tror jag. Jag tror att det här löser sig så att du kommer att bli nöjd!

Ett annat tips: Om det är så att du märker att Frost, Luthman, eller butiken börjar knorra lite så kan du hänvisa dem till den här tråden! (Men gör det enbart om de börjar knorra.) Den här tråden är ju inte en särskilt bra PR för någon av företagen och den lär inte bli bättre om du inte får ditt problem löst! Våra inlägg kommer då antagligen inte att bli särskilt snälla då och det vill de nog undvika! Kom ihåg det att Frost faktiskt kostar flera tusen kronor extra enbart för deras speciella service-garanti som de är så stolta över. (Om vi talar om deras dyrare datorer.) "Flera tusen" kronor är rätt mycket enbart för en garanti och då har man rätt att ställa ännu högre krav på den produkt som du har investerat i! Upp med hakan, ställ krav, uppträd bestämt och övertygande men vänligt så ska du nog se att det här fixar sig! I annat fall börjar nog inläggen i den här tråden att börja hagla! Låt oss alla få veta hur det har gått....Lycka till!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Drygt 2 veckor och 1500 kr senare så har jag nu fått tillbaka datorn och konstaterar att den låter lika mycket fortfarande!

Sanslöst!! Har du betalat??

Man kan misstänka att du fått ett ex som de haft som demodator i butiken, eller någon haft hemma och kört med som f*n. Dyrare grejer tar ju butikerna sällan in flera av, det må vara synthar, gitarrer, mixerbord eller vadsomhelst! Så när det till sist blir ett köp genomfört, så får man prylen de har inne i butiken om man inte står på sig och kan acceptera lite extra lång väntetid kanske. Får man fråga vilken butik det gäller? Det låter som något med hårddisken iaf.

//musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

😊🙂😆🙂

Jag brukar i 99% av fallen rekomendera frost. Dels för att jag testat själv dels för att jag bara hört gott.

Men när jag läser detta blir jag förbannad!

Jag vet inte vad jag skall säga om saken förutom att det är förjävligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Jag kontaktade affären dagen efter jag fick hem datorn och fick ett rätt bra bemötande.

De fixade så jag kunde lämna in datorn till Luthman senare samma dag, som en snabbväg istället för att ta omvägen via affären.

Har du inte frågat dig varför? Det kan vara ett känsligt kapitel.

De inte bara frånsäger sig ansvaret rent fysiskt genom att inte hålla i en söndrig pjäs. De vill inte vara den part som kontaktar Luthman och anger produkt, serienummer m.m. Mycket väl medvetna om att Luthman vet vad det är för PC och hur länge sedan det var som de skickade/lämnade den till dem. Kanske Luthman själva haft den ett tag dessförinnan. Butiken fick ta över den som demoex och har inte betalat ett nickel knappt till Luthman för dem. Parter och deras avtal. Om du bara visste.

Jag är scheptischk....

Men jag hoppas innerligt att mina spekulationer är käpprätt åt...

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kontaktade affären dagen efter jag fick hem datorn och fick ett rätt bra bemötande.

De fixade så jag kunde lämna in datorn till Luthman senare samma dag, som en snabbväg istället för att ta omvägen via affären.

Har du inte frågat dig varför? Det kan vara ett känsligt kapitel.

De inte bara frånsäger sig ansvaret rent fysiskt genom att inte hålla i en söndrig pjäs. De vill inte vara den part som kontaktar Luthman och anger produkt, serienummer m.m. Mycket väl medvetna om att Luthman vet vad det är för PC och hur länge sedan det var som de skickade/lämnade den till dem. Kanske Luthman själva haft den ett tag dessförinnan. Butiken fick ta över den som demoex och har inte betalat ett nickel knappt till Luthman för dem. Parter och deras avtal. Om du bara visste.

Förstår vad du menar, men jag gjorde klart för affären i förväg att det är de som är min affärspartner och inte Luthman. Det var också affären som skötte alla kontakter med Luthman och Frost. Jag bara åkte dit och lämnade burken, eftersom Luthman ligger bättre till för mig än affären.

Jag fick vänta i 2 veckor på datorn när jag köpte den så jag skulle inte tro att det var ett demoex, om de nu har såna. Men man vet ju förstås aldrig ...

-------------

Jag tackar för alla tips och råd. Men jag vill ännu inte göra ner varken affären, Luthman eller Frost. Det vore inte sjysst. Jag var inne och pratade med affären idag och de ska ta en ny kontakt med Frost. De får den här chansen också. Jag har erbjudit dem att komma hem till mig och lyssna och felsöka om de vill.

Som jag ser det så finns det nu två alternativ:

  1. De konstaterar att ljudnivån inte är acceptabel och Frost gör nåt åt saken. Jag har inte för avsikt att lämna in datorn i 3 veckor igen, i så fall får de fixa det pronto.
  2. De konstaterar att "det ska vara så" och jag får driva återlämning till affären.

I fallet 1 så hanterar de det hela bra (och slipper bad-will) genom att konstatera att det var fel på det här exemplaret och att deras datorer inte ska vara så.

I fallet 2 så förlorar både affären och Frost (och får bad-will) genom att konstatera att deras datorer väsnas, och jag riskerar att sitta med en svindyr dator som håller måttet prestandamässigt men inte ljudmässigt.

Nu är det upp till affären, Luthman och Frost att ta nästa steg.

To be continued ...

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Assar,

du verkar genomsympatisk! Önskar dig allt gott och lycka till med denna affären!!

Och jag inte bara hoppas, jag tror att det går vägen!

🙁

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...