Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat
ja hur gör man det...? jag har en refreng som går i F, a, c, g.. och vill göra en typ klassisk tonarts höjning.. typ shlager..

nån som vet hur?

tack på föhand!

En helton är väl det vanligaste. Så G, B, D, A. Är ditt A ett Am (moll) så blir det Bm i den höjda såklart.

Liten ters (3 halvtoner) kan vara kul ibland, då blir det G#, C, D#, A#!

Postat
När jag undrade samma sak (vad en klassisk schlagerhöjning är) så fick jag som svar fem halvtonssteg. A#, D(m), F, C, med andra ord.

Då blev du allt lurad. Det är på tok för mycket.

Postat
När jag undrade samma sak (vad en klassisk schlagerhöjning är) så fick jag som svar fem halvtonssteg. A#, D(m), F, C, med andra ord.

Då blev du allt lurad. Det är på tok för mycket.

Tur att jag inte använt det då 😏 Ett helt tonsteg är alltså "normalt"? 😳
Postat
Ett helt tonsteg är alltså "normalt"? 😏

Generellt sett brukar ett halvt tonsteg ge bättre spänning i harmonierna än ett helt.

Tycker jag, alltså ...

Postat

Glöm inte att höjningen ska komma på SISTA ackordet i rundan. I ditt fall som du beskrev "F, Am, C, G, (och här stoppar du in en extra takt) G#!!"

För att sen gå över til höjd ref F#, A#m, C#, G#

Postat
En (1) halvton är väl standard?

I melodifestivalen är nog 2 halvtoner (en helton) "standard" skulle jag vilja säga. Men därmed inte sagt att man kan göra andra skojiga höjningar 😉

Postat

Som proffs inom området eftersom jag spelar i ett schlagercoverband så är helton det absolut vanligaste, därefter kommer halvtonen.

Vissa låtar har flera heltonshöjningar som tex Frank Åhdals - Som en vind som innehåller 3!!! hela tonartshöjningar. Andreas Johnssons - A little bit of love har 2 heltonshöjningar som knappt märks.

Att göra tonartshöjningen utan att det märks direkt är ju det snyggaste tycker jag.

I The Arks - Worrying kind kommer ju höjningen i gitarrsolot vilket är snyggt 😲

Postat

Där hade vi en som har koll på detaljerna ...

😲

Postat

Hmm, då hade jag fel alltså, jag tror det var jag som lurade i Overkill fel grej. 😆😆 Jag hade för mig att man tog tersen och gjorde den till grundtonen? Jag lyssnar inte på schlager, men power metal-band som Hammerfall brukar i alla fall göra så. 😲

Postat

Hehe, jag har faktiskt varit med i den där tävlingen (2002(-3?) -Bubbles -T.K.O.).

Minns inte om vi hade nån höjning dock.. men det hade vi säkert! 😲

(Vill också klargöra att jag alltså var med som låtskrivare, ej som medlem i Bubbles. Dansade väl inte tillräckligt bra.)

Postat
(Vill också klargöra att jag alltså var med som låtskrivare, ej som medlem i Bubbles. Dansade väl inte tillräckligt bra.)

Hade varit coolare om du varit med i Bubbles!

Postat
Hmm, då hade jag fel alltså, jag tror det var jag som lurade i Overkill fel grej. 🙂😆 Jag hade för mig att man tog tersen och gjorde den till grundtonen? Jag lyssnar inte på schlager, men power metal-band som Hammerfall brukar i alla fall göra så. 🙂
Äsch, du är ju också mänsklig! 😄 Och med tanke på allt annat du lärt mig så 😊
Postat
Hehe, jag har faktiskt varit med i den där tävlingen (2002(-3?) -Bubbles -T.K.O.).

Minns inte om vi hade nån höjning dock.. men det hade vi säkert! 🙂

Nä, ni hade ingen höjning!

Men när ska Dreamworld göra comeback och ställa upp i Melodifestivalen då? 🙂

Postat

Minns inte om vi hade nån höjning dock.. men det hade vi säkert! 🙂

Nä, ni hade ingen höjning!

Men när ska Dreamworld göra comeback och ställa upp i Melodifestivalen då? 🙁

Ja det kan man fråga sig. Det är väl det och ABBA som svenska folket (och resten av världen) går och hoppas på! 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.