Jump to content
Annons

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag har en granne som tydligen är med i ett band. Han spelar elbas tyvärr. Tyvärr börjar han inte träna på sina låtar förrän halv ett på nätterna och sedan håller han på 2-3 timmar varje gång. Han spelar alltså på NÄTTERNA!! Han är sisådär, inte särskilt bra. Men det värsta är att jag inte får sova...

Hur får man tyst på en störande Elbas?

Gå upp och rekommendera andra speltider?

Rekommendera att han skaffar hörlurar?

Säga att han ska byta till ett annat instrument för att han är så kass?

Meddela värden som sätter ut en kontrollant anonymt och ger en vräkningslapp?

Ändra mina egna arbetstider och gå upp och jamma jag också?

🙂

:musik

Annons
Postat

Spelar ingen roll vilken tid, han har inte rätt att störa dig så ... tja. Det är inte alltid så lätt att sköta sånt här snyggt men det kan ju alltid löna sig att vara lite trevlig och förklara för personen i fråga att du blir störd. Det hjälper dock inte alltid... så då är det hyresvärden men det hjälper ju inte alltid heller. Men rätten är på din sida. I värsta fall får man föregå med extremt dåligt exempel själv, det gjorde jag en gång för 10-15 år sedan med några som lirade musik på hög nivå sent på nätterna. Jag slängde på något hyfsat hårt (Ministry tror jag om jag minns rätt) och vred upp stereon på max, vilket lär ha överröstat dem ganska rejält. Efter en timme stängde jag av o då var det tyst. Och förblev så.

musik (oregistrerad)
Postat
Det är ditt straff Musik, för alla dina puckotrådar du startat... 😊 det är vi basister/keyboardister som placerat honom där du bor!

Nämn en enda, och bortse från Off Topic.

musik (oregistrerad)
Postat
Jag slängde på något hyfsat hårt (Ministry tror jag om jag minns rätt) och vred upp stereon på max, vilket lär ha överröstat dem ganska rejält. Efter en timme stängde jag av o då var det tyst. Och förblev så.

Jag har en Ministry-cd. Får bli den!

Postat

Vissa människor är helt enkelt nattmusiker (mig själv inräknad). Men jag har iaf hyfsen att lyssna i lurar när jag spelar. Visserligen har mina grannar hört mig sjunga på nätterna men de säger att det inte är störande så jag har fortsatt med det.

Postat
Jag slängde på något hyfsat hårt (Ministry tror jag om jag minns rätt) och vred upp stereon på max, vilket lär ha överröstat dem ganska rejält. Efter en timme stängde jag av o då var det tyst. Och förblev så.

Fast det brukar kunna vara lite bättre för stämningen/grannsämjan att knacka på och be dem att sänka lite... 😛

Postat

Fast det brukar kunna vara lite bättre för stämningen/grannsämjan att knacka på och be dem att sänka lite... 😄

Jo, det är det bästa men de som är så störiga brukar tyvärr ha en tendens att inte vara så intresserade av vad man har att säga. 😛 Fast faktum är att jag faktiskt en gång (vid ett annat tillfälle) knackade på, med ett järnrör, och även den gången förstod de min argumentation. Nu låter jag ju helt hemsk men ibland krävs det sånt för att få folk att fatta ... och idag hade jag nog inte gjort på det sättet. 🙂

Postat

Det är dags att du visar vem som är bas i kvarteret, musik. Du kan inte låta detta frekventa problem bidra till dålig stämning, du måste vara sträng.

Postat

Meddela värden som sätter ut en kontrollant anonymt och ger en vräkningslapp?

Ändra mina egna arbetstider och gå upp och jamma jag också?

Gå du upp och visa honom att en elbas faktiskt kan få plats i xxxxxx. Sen är det "färdigbasat"... forever.

Han blir j-gt rakryggad efteråt, men det behöver du inte bry dig om nämvärt...

Postat

Hur han bär sig åt för att inte störa dig är hans problem, det får han lösa själv.

Ring på dörren (iklädd morgonrock!) och säg till honom att han stör, nångång mitt i natten när han håller på.

Man behöver inte vara aggresiv för att säga till, det är antagligen bra om du håller dig lugn och saklig i tonen. Om han fortsätter kan det däremot finnas anledning att höja tonläget.

Kom ihåg att det inte är du som orsakar det här, det är han. Finns alltså ingen anledning att tassa på tå.

Postat

Just när han gnider som värst ska du ringa på hans dörr och ha en gammal bandspelare i handen uppskruvad till max.

Pressa den mot hans öra i ett fast grepp, tryck på play och spela upp den gamla låtdängan;

-Det är jag som är bas över basset, det är jag som är bassets bas.

Säg ingenting, sedan går du hem.

Du slipper garanterat fler nattliga utsvävningar 🙂

(någon mer som har hört den låten här?)

• 4 veckor senare...
Postat

En liten anekdot:

Jag röjde loss sent på nätterna emellanåt med min gamla elgitarr och Fender rörhäck. En kväll (natt snarare, runt klockan två) testade jag ett par nya brutala, slutna lurar, och höjde REJÄLT. "Vilka lurar! Det här är ju helt annorlunda. En rent fysisk upplevelse." tänkte jag. Tills jag tog av mig lurarna... Jag hade glömt att slå av speakerutgången på förstärkaren. Halv volym på en Fender Twin Reverb Silverface med 100 starka rörwatt. Grannarna tittade surt på mig i en vecka.

Postat
Det är dags att du visar vem som är bas i kvarteret, musik. Du kan inte låta detta frekventa problem bidra till dålig stämning, du måste vara sträng.

hahaha, så här nyvaken dog jag av det där.

Postat
Det är ditt straff Musik, för alla dina puckotrådar du startat... 😄 det är vi basister/keyboardister som placerat honom där du bor!

hahaha

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

En borrhammare för 350 spänn från Rusta komplettera med deras förträffligt prisvärda betongborrset med extra långa betongborr gör ett hål i väggen så du får in huvet och en megafon och fråga om du stör. Borde göra susen

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.