Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej Reason-folk!

Jag har programmerat in en liten loop (ett pattern) i Redrum, som jag försöker få in i Sequencern. Vilket är det smidigaste sättet? Det verkar inte som att jag kan göra det mest intuitiva - att trycka Run i Redrum och sedan Record i sequencern... det hamnar inget i sequencertracken :-(

Jag har kollat i manualen och hittat "Copy Pattern to track" men det ger lite missljud även om jag valt samma längd på spåren i Redrum och i Sequencern.

Vad i hela friden är haken - detta känns very basic...

MVH

Petter Alexanderson

Annons
Postat
Hej Reason-folk!

Jag har programmerat in en liten loop (ett pattern) i Redrum, som jag försöker få in i Sequencern. Vilket är det smidigaste sättet? Det verkar inte som att jag kan göra det mest intuitiva - att trycka Run i Redrum och sedan Record i sequencern... det hamnar inget i sequencertracken :-(

Jag har kollat i manualen och hittat "Copy Pattern to track" men det ger lite missljud även om jag valt samma längd på spåren i Redrum och i Sequencern.

Vad i hela friden är haken - detta känns very basic...

MVH

Petter Alexanderson

Jag har alltid trott att Copy Pattern to Track ska räcka med råge O.o dubbelkolla att de är lika långa så att du inte har stält in fler noter på sequencern, att du har rätt pattern markerat och så

Postat

Skumt!

Brukar själv göra på tre sätt;

Antingen körs redrum i pattern mode; du kan då stänga av aktiv pattern, eller byta pattern eler fippla med master volym eller så.

Alt två är att knacka trummor manuellt, kanske det bästa för at få olika velocity. loopa önskad längd och kör på tills man är nöjd, det går ju att ångra senaste varvet eller att ta bort enskilda slag etc.

Är det mer synttrummekomp som kanske inte kräver samma dynamik kör jag oftast som du beskriver; markera start och stop (L/R) och köra copy pattern to track. funkar alltid för mig.

Missljuden........kan det månne vara att du behöver öka playback buffer ? 🥰

Postat

När du kopierat till ett sequenser-track så ska du se till att inte ReDrum kör parallellt med sequensern. Då spelas samma ljud två gånger och du får antagligen en viss fasförskjutning.

Alltså: Efter "Copy to track", stäng av ReDrum och kör bara sequensern!

drloop (oregistrerad)
Postat

Håller med Assar.

Redrums sequenser + den "vanliga" sequensern innebär att redrum triggar ljuden två gånger.

Skapa en ny Redrum och välj den till sequenser spåret och fenomenet upphör.

När du kopierat till ett sequenser-track så ska du se till att inte ReDrum kör parallellt med sequensern. Då spelas samma ljud två gånger och du får antagligen en viss fasförskjutning.

Postat

Förståss! Snabbtänkt Assar 🥰

Jag gillar ioförsig det ljudet >: )

Postat
Snabbtänkt Assar

Inte särskilt. Jag satt i timmar innan jag kom på vad det var för fel när jag råkade ut för samma sak. 😕

Jag gillar ioförsig det ljudet >: )

Förstår vad du menar. Men lägg en phaser efter ReDrum:en så kan du styra effekten bättre.

Den går ju även att automatisera ... 😆

Postat (redigerat)

Man behöver inte stänga av redrum, det är bara att tyrcka bort knappen "pattern" ovanför 1.2.3.4--- knapparna. Alternativt flytta patern till ett tomt 😕

Redigerat av Pazo
Postat
Man behöver inte stänga av redrum, det är bara att tyrcka bort knappen "pattern" ovanför 1.2.3.4--- knapparna. Alternativt flytta patern till ett tomt 😕

Aha, jag blir alltid lika impad av hur mycket kunnande det finns i dessa forum. Jag ska prova pronto! Rapporterar tebax så fort jag har donat en stund!

Tack so far

Petter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.