Jump to content
Annons

bang olufsen bandmikrofon

fat blond actress (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat

Tro mig eller inte, mina händer skakar fortfarande...

Har nyss gjort mitt största loppisfynd någonsin, en bang olufsen bandmikrofon för 150 kr... Det här var på ett ställe där man får hyra hyllor, så säljaren fanns inte där att fråga, men med tanke på de andra sakerna han/hon sålde verkar det vara någon som samlat på sig saker med 50/60- talsdesign. Efter lite research verkar det vara en BM4 (den beteckningen finns inte på mikrofonen) och ser ut så här:

bm4.jpg

Det är bara det att kontakten är borta och jag undrar nu vad jag ska löda dit, hjälp önskas. Det finns två ledare (svart+röd) och en skärm. Jag hittade ett kopplingsschema här:

kopplingsschema

den verkar annars till utseendet vara i gott skick. fick lite ont i magen när jag såg den här annonsen:annons

Tacksam för hjälp!

Annons
Postat

glömde säga att jag hittade även en telefunken d77s. för samma pris. en riktigt knasig dynamisk steromikrofon, med vridbara kapslar i x/y-läge. jag hittar ingen info om den på nätet, nån som vet nåt??

Postat (redigerat)

Sånt där ska du inte ge dig i kast med. Du får 50 spänn för micken, bara för att jag vill vara sjysst och göra dig en tjänst...

Nä, men allvarlig, vad menar du med "kontakten"?

Menar du att den nedre delen på micken saknas? Jag hittar inte den länken som du postade, men det var väl vanligt med DIN-kontakter på den tiden och det är väl en tre-polig(EDIT: två ser det ut på bilden) i ditt fall. Om du hade kopplingschemat så är det ju en smal sak att skaffa en sådan kontatk och löda dit den. Skall du ha tag på något som passar så kan du ju prova att maila BO och höra, eller konstruera något eget. Det beror ju på i vilket syfte du skall fixa i ordning den.

Redigerat av Andreas L
Postat

Är ungefär i samma sits. Trillade över en gammal Sennheisermikrofon från tidigt 50/sent 60-tal med 3-pins DIN-anslutning som ser ut som ny. Måste löda ihop en adapter utan att ställa till det. Du nämnde inte vilken typ av kontaktdon du ska använda, men ska man lita på färgerna på din bang olufsen så bör röd vara plus och svart jord. 😆

Postat

Grattis till kapet, måste man väl säga!

Har ingen aning om vad det är för nåt speciellt med den, men om du köpt den för 150:- och andra säljer för 5000:- så har du ju inte gjort en dålig affär iallafall...även om du kanske måste lägga ut en hundring eller två extra för att få den att funka... 😆

Postat

jag kanske uttryckte mig oklart. på mikrofonen sitter den medföljande sladden med en hylsa som skruvas fast i gängan som syns på bilden. hur denna kontakt ser ut vet jag inte då denna är så hårt fastskruvad att det behövs krafter/verktyg jag inte vågat ta till ännu. Det är i andra änden av denna sladd som Kontakten saknas (använder ordet kontakt som i XLR-kontakt, DIN-kontakt...).

Jag säljer den inte till dig för femtio spänn 😆 . Om den av ett under fortfarande är i ett fungerande skick så kommer den att användas, tro mig... Man har ju hört så många lovord om frekvensgången och transparensen i bandmikrofoner.

Jag har en del elektronik/lödningskunskaper men det skulle kännas betryggande med lite expertis. Kopplingen på schemat (länken är nere då och då) verkar vara en balanserad historia och jag vill bara veta om det funkar med vanlig xlr.

Postat

KRÄVER ett ljudexempel så fort du lött dit det som ska lödas. Fan nu blev jag avundsjuk på riktigt faktiskt.

Postat

Hej,

lätt avundsjuk är jag. Men grattis till dig. Funkar den är det ett bra fynd, och vilken historia sen.

Kabel sen. XLR-kontakt är vad jag föreslår för det är väl vad du har i din mikstärkare. Jorden går till kontaktstift nr 1. Signalen till 2 o 3.

Stäng noggrannt av fantom-matningen först. Bandmikarna (det finns något undantag) behöver det inte. Jag tror att B&O är ny nog så den inte skadas av det, men det är bättre att vara säker.

Sen är det bara att köra. Utsignalen är ganska låg så det går nog åt hög volym på mikpren.

Sen är bandmikar mycket känsliga. Mycket mer än andra mikar, så hantera den försiktigt. Utsätt den inte för drag, det kan räcka för att göra sönder bandet. Förr i världen satte man på en påse över miken så fort man skulle flytta stativet.

Jag har hört att det går att byta band i miken om den är trasig, men det är inte helt gratis. Inte något man gör själv tror jag.

Håller tummarna för att det funkar.

captain nemo (oregistrerad)
Postat

Hoppas att den inte legat ner, för sådant skall enligt uppgift kunna få bandet att töja sig och sedan blir det spaghetti av allt ljud...

//Nemo

Postat

Hej och tack för alla tips!

Jag kan med ett idiotleende på läpparna meddela att den fungerar. and I like it...

Huruvida bandet är nedgånget av metallpartiklar, gravitation, misshandel etc vet jag inte då jag inte har någon direkt erfarenhet av bandmickar, men jag tycker att ljudet är med beröm godkänt, och i allra högsta grad användbart. Numer står micken upp för jämnan, och puffskyddet har av mig tvingats att bli bästa kompis med den.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.