Jump to content
Annons

Cymbaler "försvinner" i ezdrummer

bjorrra

Recommended Posts

Postat (redigerat)

har börjat använda mina grejer nu och spelat in lite.

En sak som jag har svårt att få till dock, när jag lägger ett trumkomp och vill ha ett cymalslag efter en virvel exempelvis så har jag svårt att få denna att träda fram i ljudbilden, även om jag ställer velocity till 127 så är det knappt så att jag hör den, har svårt att pilla med ljudfilen i cubase med, ska inte cymbaler ligga på en egen kanal typ?

Allt från ezdrummer samlas ju i en foldermapp, kan jag ända ställa dessa nivåer för sig?

Hur gör jag?

Redigerat av bjorrra
Dela på andra sajter

Annons

När du öppnar rutan för att lägga till instrument i Cubase så finns det en väldigt liten symbol uppe till vänster, det är en liten pil i en kub vill jag minnas (jag har inte Cubase framför mig).

Klicka på den så lägger all kanaler ut sig i mixern i Cubase. Gå sen in på mixern i EZ drums och klicka på kanalerna där och döp dom till 1,2,3 osv.

Sen kan du trixa med cymbalerna hur mycket du vill i Cubase mixern.

Lycka till

Dela på andra sajter

Cymbalerna i EZ Drummer har inga egna volymkontroller. De ligger under overhead och room, tillsammans med aukustik från alla andra instrument i batteriet. Det sätter klara begränsningar för vad du kan göra med cymbalvolymerna, men ändå så ska cymbalerna naturligtvis höras.

Har du dragit upp de enskilda trummorna för högt i EZ:s mixer, så att de dränker overhead och room?

Testa i EZ-mixern att styra ut till enskilda kanaler, om du inte redan gjort det. Då kan du lyfta fram cymbalerna genom att EQ:a på overhead- och room-kanalerna.

Jag kan även rekommendera Majkens eminenta trum-mix-tips i ett nummer av Studio kring årsskiftet. Det var visserligen för Cubase, men funkar naturligtvis för andra program också.

Dela på andra sajter

tackar för tipsen pojkar, sitter med en d-uppsats så tyvärr har jag inte möjligheten att testa det på en gång.

Nä jag har inte gjort några ändringar i mixern inne i ezdrummer så där kan det inte vara något problem tycker jag.

Cymbalerna hörs ju naturligtvis men inte tillräckligt för att jag ska bli nöjd. Ska testa det där ikväll när jag kommer hem från universitetet.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.