Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag älskar verkligen Steely Dan ock speciellt Aja och i synnerhet den låten och Wayne Shorters saxsolo. Nightfly Donald Fagens soloalbum har jag mindre till övers för även om det var bra. Hursomhelst nämde en känd svensk ljudtekniker detta som ett exempel på bra sångljud. Så jag trog fram denna skiva (vinyl) och lyssnade. Det lät bra naturligtvis även om jag tyckte att sången var för torr för Fagens bästa dessutom låg den väldigt hårt panorerad till höger. Tog fram även Aja och lyssnade sången hårt åt höger även solon och så fort det var någonting bärande var det höger. Kom sedan på att det måste vara nålen och det var det ju så jag bytte till en ny nu lät det naturligtvis bättre men fenomenet kvarstod.

Nichols verkar lägga väldigt mycket till höger. Hursomhelst låter det väldigt bra och blir väldigt tydligt. Kanske är örat inställt och hjärnan omedvetet inställd på att uppsnappa viktig information från ett håll hällre än att växla hela tiden.

Hursomhelst fan jag detta konsekvent genomfört på båda skivorna. Nightfly och Aja. Lyssnade iof inte igenom allt men det jag hörde var så.

Har alltid tänkt i dom banor som innebär att man växlar och i mitt fall alldeles för ofta.

Min fråga är tror ni att det finns en poäng att alltid lägga fokus i en specifik del av ljudbilden för det som är viktigt och bärande?

Annons
Postat (redigerat)

Kanske är detta ett neuroligiskt fenomen som handlar om hjärnhalvor kontra hörsel eller helt enkelt att jag hör dåligt på ena örat.

Vad jag vet hör jag bra på båda öronen men kanske är det så att min upplevelse varierar beroende på vilken höger/vänsterkoppling hjärnan gör.

Redigerat av DivineCo
Postat

Hmm, du kanske borde kolla din hörsel... 🙂 ...jag lyssnar rätt mycket på Steely Dan Remastered CD´n (innehåller allt det bästa dom gjort och i synnerhet från Aja+Goucho vilka är superproddade) då jag vill kolla ljudet i olika anläggningar o högtalare eftersom det är lite av ett typiskt bra popreferens-sound för mig, har dock aldrig hört att sången skulle ligga nämnvärt åt höger-tycker den sitter fint i mitten som den skall, snarare separerade dom gitarrer o pianon åt varsitt håll samt solopartier av alla de slag, samt percussioninstrument förstås!

🙂

Postat

Du har antagligen rätt. Har bara detta på vinyl ock även om jag har en hyfsat braskivspelare med ny nål kan det var någonting med koplingen till nålen.

Hursomhelst är det grym musik. Jag kan kanske också ha lite dålig hörsel men det hoppas jag naturligtvis inte.

Tror dock utifrån det jag ha läst om olika hjärnhalvor och hur utvecklade dessa är kan man uppleva ljudet verkligt olika på sina öron då ljud är kopplat till olika hjärnhalvor. Det man tolkar från vänster öra får en annan tolkning än det man hör på höger öra. Detta innebär att om man pratar med en myndighetsperson elller sin älskade på telefon gör man klokt i att byta öra.

Beroende på var man har sitt logiska centrum. Höger eller vänster hjärnhalva. Detta växlar så inget generellt kan sägas.

Tycker dock om idéen att presentera det bärande på ett ställe.

Det behöver inte innebära vänster eller höger enbart, då det finns både djup och höjd men det vet ju en gamal kunnig räv som du Florian.

Allt gott

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.