Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Hej!

I min värld så ska det vara tight redan vid speltillfället för i annat fall godkänns det helt enkelt inte. Inget slarv här inte! 😮

Om jag ska svara på din direkta fråga så är mitt svar att man kan använda sig av Beat Detective om man kör Protools.

Men som sagt: det är alltid bättre att fixa till felen i ett så tidigt skede som möjligt i ljdkedjan. Och helst på ett naturligt sätt.

Det gäller allt och alltid, men sedan är det upp till var och en hur pass slaviskt man vill följa detta.

Personligen följer jag den principen ganska hårt!

Hälsningar:

Ludgo.Pelle

drloop (oregistrerad)
Postat

Man kan också använda Recycle för att skapa REX filer som man sedan kvantiserar.

Postat

Det Ludgo-Pelle säger håller jag till hundra procent med om det ska var tajt vid inspelning.

Tyvärr är ljudet långsamt och ibland måste man stå nära varandra för att det ska bli verkligt tajt. Har spelat i symfoniorkestrar och stora blås orkestrar där blir sällan någonting tajt men det beror på att avståndet skapar många millisekunders fördröjning. Lyckligtvis uppstår en slags koncensus så en bra musiker spelar lite före och lite efter beroende på sammanhang. Dessutom har man en dirigent som är oerhört viktig.

När man lägger på spå för spår själv så har man inte detta allting blir otajtare och otajtare även om man har ett bra ljudkort. Då måste man gå in och kompensera dvs. flytta spår lite grand i tid.

Är allt lineat och flera musiker spelar samtidigt måste ni stå så nära varandra som möjligt. Helheten är alltid bra men ur sitt sammanhang kommer det alltid att finnas tidsskildnader oavsett hur duktiga ni är.

Postat

Jo, tight vill man ju alltid vara. Men ibland kanske man får till en tagning som är riktigt sjysst men som innehåller någon liten miss, och så vill man ha med ändå, dock utan missen. Jag använder logic och ställde frågan i det forumet. Om någon vet hur man gör där vore jag tacksam.

Elof (oregistrerad)
Postat

Du skriver i Logicforumet så då har du väl antagligen logic.

Pröva quantize audio som finns i factory-menyn i sample editor.

Jag brukar tajta till saker manuellt om det behövs.

Om det är såpass otajt att du verkligen måste kvantisera och det inte blir bra, då är det bara att säga hejdå till den inspelningen.

Postat

Alting ska vara tajt men det är den kontrapunkt som man jobbar mot.

Stjärnan eller för den del vem som helst får vara hur otajt som helst bara han har någonting att säga.

Tyvärr kan inte hela orketern eller bandet vara det.

Ett bands fämsta uppgift är att lägga en grund för det genialiska. Ibland är det en kolektiv uppofring men oftast inte.

Postat
Helheten är alltid bra men ur sitt sammanhang kommer det alltid att finnas tidsskildnader oavsett hur duktiga ni är.

Helt sant! Men vad man ska komma ihåg är att tajthet inte alltid har med just tidsskillnad att göra även om det oftast är just det som tajthet

förknippas med. Tajthet kan alltså åstadkommas på fler sätt än enbart tidsmässigt. T.ex. så kan man ju EQ:a tight eller volymsätta otajt.

Man kan spela med tajta eller otajta fraseringar mm. Plus en mängd andra sätt.

Allt det här påverkar uppfattningen om hur tajt det i själva verket upplevs.

(Det är just därför som man ibland till viss del kan t.ex. EQ:a och volymjustera bort ett delvis otajt grundspel. Inom vissa gränser då förståss.)

Men om man känner till denna skillnad så är det mycket lättare att felsöka och hitta vad en eventuell otajthet i en låt kan bero på.

En annan viktig sak som man inte ska glömma bort är att sväng ofta bygger i första hand på bl.a. fyra saker:

Luft (pauser), dynamik, frasering och ett visst mått av....just "otajthet"! Ett spel, som t.ex. quantiseras för hårt,

leder lätt till en ganska död och livlös musik. Orsaken beror på att den här naturliga mänskliga sortens otajthet inte finns.

Just den sortens "otajthet" är alltså ganska nödvändig för att bevara livet och svänget.

Att få det svintajt på ett spelat sätt än på ett mekaniskt sätt kan alltså göra att det fortfarande låter levande trots att man lirar snortajt.

Det är som sagt skillnad på tajthet och tajthet. Den skillnaden kan alltså vara skillnad som mellan natt och dag!

Den här sortens tajthet som jag talar om här kan jämföras med samma sorts resonemang som att stämma ett instrument....

Jag påstår att det inte finns en enda person i hela världen som fullständigt kan stämma t.ex. en fiol, gitarr, flöjt eller vad som helst!

Ett kaxigt uttalande? Skulle kunna vara, men vad jag menar att varje instrument har både över och undertoner som gör att det

egentligen faktiskt inte går att stämma det helt fullständigt exakt. Men det är ju detta som gör att t.ex. en fiol låter just som en fiol.

De inbyggda "felen" (över/undertonerna) fyller alltså en minst sagt en viktig funktion här, för om man skulle lyckas att stämma till exakthet

så blir det ju bara en sinuston kvar till slut!

Tajthet bygger på samma princip som det här med stämningen. Det går att spela snortajt, men någonstans så är det ingen som klarar av det.

Så om det är väkdigt snortajt och välspelat så är det svårt för örat att uppfatta denna naturliga och mänskliga otajthet så pass tydligt att man

kan "ta på det". Man kan bara uppfatta det i en känsla Och tur är väl det!!! Det här som man bara uppfattar men som inte går att ta på riktigt ...

...det är just det som örat istället upplever det att spelet blir så levande. Den mänskliga faktorn alltså.

De mycket små "felen" som är så otroligt viktiga för att musik ska låta mänsklig eller om man så vill: "Icke maskinellt".

Kontentan är att ett superdunder-tajt spel som har kvar den mänskliga otajtheten...den otajthet som inte hörs om det är riktigt välspelat

men som ändå uppfattas.....är enligt mitt tycke vida överlägsen all mekanisk tajthet som helst!

Tower of Power, Earth Wind and Fire är bara ëtt par exempel på vad jag menar.

Jag lirar nog själv ganska tajt om jag får säga så, men den så viktiga "mänskligt felande" faktorn rör jag inte på ett endaste smack!

Den är alldeles på tok för helig för mig och den bidrar ju till att mitt spel uppfattas av andra som att jag är jag!

Personligheten är väldigt viktig och bör enligt mitt tycke inte qvantiseras bort.

Om man trots allt vill bruka qvantisering så tycker i varje fall jag att man ska just bruka den och inte missbruka.

Qvantisera med sparsamhet alltså.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Nja det man gör det är helt enkelt att man markerar spåret sen håller du vänster musknapp först (utan att släppa) och sen trycker du alt och shift och drar det rätt. På så sätt så kan du dra det med nån millisekund hit eller dit. Måste du klippa ut en del av din tagning: för att komma ner på millisekunder så välj först saxverktyget sen håller du vänsterknapp på musen (utan att släppa) på ditt spår ungefär där du vill klippa och sen håller du Ctrl och Alt knapparna samtidigt och drar det rätt till där du vill klippa och släpp musknappen så får du ditt finklipp. Får du till ett helfett klipp så kan du kopiera det genom att markera det med högerknapp på musen först (utan att släppa) och sen Ctrl och Alt samtidigt och dra det dit det ska.

Samma funkar i Audio menyn Audio/Audio configuration om du har fått till monsterfeta inställningen på typ Guitar Rig eller nån annan Vst plugg och vill kopiera det till ett annat spår utan att behöva göra om alla inställningar.

Det finns även ett bra komando som heter Strip silence i audioskärmen det "skär ut" peakarna i en audiofil. Borde funka bra på tex ett bastrumspår men kanske även på andra där det inte är en jämntjock ljudmatta. På arrange skärmen så kan du sen puffa dom rätt med ovanstående teknik.

Det bästa det kanske ändå är att göra en loop som du justerar start och stop på så det loopar fint. Sen skär du bort det som inte ska vara med, båda momenten oxå med hjälp av ovanstående. Med hjälp av den här loopen så kan du sen hitta ett nytt tempo så ifall du har en massa midi i låten så anpassar ju det sig till tempot automatiskt. Kommer inte ihåg vad dom komandona heter just nu så du får väl fråga här igen om du behöver veta hur man gör det.

Så är det kör hårt.

Göran

Redigerat av Burnin Sven
Postat

Annars kan du ju ta den delen av tagning 1 som blev bra och klippa ihop den med den sista delen som blev bra i tagning två... Latja lite med fades så borde det gå att få till.

Postat

Klart han ska få tajta till det 😆

Det finns ett fiffigt sätt att kvantisera audio i Logic.

Kör en strip silence på spåret så att du separerar "slagen" (vet inte vilket instrument du ska kvantisera så jag säger slag).

Markera sedan de separerade regionerna och öppna Event List (Windows/Event List eller äpple+0), de regioner du har markerat i Arrange är även markerade där.

I det vänstra hörnet finns det en kvantiseringsknapp där du kan ställa in hur hårt du vill kvantisera, precis som i Matrix.

Kan ju påpeka att du kan välja exakt vilka regioner du vill kvantisera, behöver inte vara alla.

Den metoden funkar bäst i Logic Pro, eftersom Strip Silence inte finns i Express.

Men kör du Express så får du helt enkelt klippa isär slagen för hand med saxen.

Voila! 😉

/M

Postat

[off topic]Lättaste audio-kvantisering måste vara Melodyne. Sanslöst enkelt!

Inte svårt att se vilken produkt Cakewalk har inspirerats av...[/off topic]

Strip silence är nog bästa förslaget för Logic.

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Strip silence finns ju oxå i PC versionerna, kommer inte ihåg om det finns kvantisering för audio men som sagt det går ju att puffa till dom för hand med hjälp av det jag skriver ovan.

Göran

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.